Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mobiltyve kan ruinere dig - sådan beskytter du mobilen

Mobiltyve kan ruinere dig - sådan beskytter du mobilen

At miste sin mobil er for mange en stor ærgrelse - men mobilen kan også misbruges og lænse brugerne for tusindvis af kroner.

Får du stjålet mobilen, er det med at få spærret dit abonnement i en fart. Du hæfter nemlig for op til 8.000 kroner på mobilregningen, hvis du ikke er hurtig nok.

Tyven kan misbruge din telefon til dyre udlandsopkald, eller opkald til overtakserede tjenester. Derfor bør du tage dine forholdsregler allerede inden tyves lange fingre får fat i din mobil.

Hvert år bliver tusindvis af telefoner stjålet, og hvis teleindustrien vurdere, at telefonen ikke er blevet spærret hurtigt nok, kan den uheldige ejer risikere, at hæfte for op til 8.000 kroner i forbrug.

Uretfærdigt vil mange måske mene, når tyveri i forbindelse med dankorttyveri til sammenligning dækkes af bankerne.

Det er ufatteligt, at forbrugerne må tabe store beløb på, at teleselskaberne ikke har formået et udvikle en teknologi, der automatisk lukker mobilerne, inden det går så galt” siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet til mx.dk

Men netop vurderingen af, hvorvidt telefonabonnementet er blevet spærret hurtigt nok, kan der klages over til Teleankenævnet. En klageret som mange teleselskaber udlader at oplyse deres uheldige kunder om, skriver mx.dk


Du kan selv gøre en del for at dæmme op for misbruget

Inden tyveri:
-Aktiver en pinkode på din mobil.
-Undersøg om du via dit teleselskab kan sætte en øvre forbrugsgrænse.
-Slå udlandsopkald og opkald til overtakserede tjenester fra hos din teleudbyder.
-Aktiver ”Find my iPhone” eller lignende sporingstjenester
-Opbevar telefonnummeret til dit teleselskab et andet sted end på mobilen

I tilfælde af tyveri
-Kontakt hurtigst muligt dit teleselskab.
-Kontakt politiet.
-Aktiver om muligt sporingsanordning.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren Resbo 18-03-2014 08:45:18

"Det er ufatteligt, at forbrugerne må tabe store beløb på, at teleselskaberne ikke har formået et udvikle en teknologi, der automatisk lukker mobilerne, inden det går så galt" siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet.
Hold da fast hvor en arrogant og tåbelig kommentar. Seniorjurist - ja, senior alright.

Det er også ufattelig, at der ikke er nogen som har formået at lave en maskine, som laver mad ud af den tynde luft, så vi kunne undgå hungersnød i 3. verdens lande. - siger Søren Resbo, irriteret kommentator på Mobilsiden.dk.

0 0

Om brug af cookies