Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Moji - teleselskab eller marketingskanal?

Moji - teleselskab eller marketingskanal?

3s nye teleselskab Moji lancerer sig med fokus på kundeservice og optjening af bonuspoint, men er det også mere end det?

”Moji” er i øvrigt et sprog, der bliver talt af Phula-folket i det sydvestlige Kina.
”Moji” er i øvrigt et sprog, der bliver talt af Phula-folket i det sydvestlige Kina.

Moji vil gerne gøre op med, at nye kunder hos teleselskaberne, oftest belønnes med gode tilbud, mens eksisterende kunder betaler regningen.

Listeprisen hos Moji er konkurrencedygtig, og altså ikke specielt billig. Fri tale, SMS og MMS med 1 GB data koster 160 kroner om måneden, og der er 100 kroner i oprettelse.

 - Moji - nyt teleselskab fra 3

Kunderne er ikke kunder men ”medlemmer” mens kundeservicemedarbejderne er ”Medlemsservice agenter”.

 - ”Næsten fra du bliver medlem vil du opleve noget ekstra som du ikke er vant til fra andre selskaber,” fortæller Sanela Jankovic der er kommunikations- og marketingschef i Moji.

Hun vil ikke uddybe, hvad det ekstra man får er. Det skal være en overraskelse.

Bonuspoint og loyalitet

Moji vil præsentere deres kunder (”medlemmer”) for særlige tilbud som optjenes gennem et bonusprogram. Tilbuddene sendes på SMS.

Selskabet ønsker først efter sommerferien at komme ind på, hvordan point optjenes og hvilke tilbud der efterfølgende tilbydes. På idéplan nævnes dog gratis kaffe og rabat på restaurantbesøg.

Direktør hos 3, der står bag selskabet, Morten Christiansen, sagde ved præsentationen, at selskabet sigter mod 2 procent af markedet, hvilket i runde tal svarer til omkring 166.000 kunder.

Alt bliver overvåget

Når kunden ringer til Mojis kundeservice, ved medarbejderen alt om den kommunikation kunden har deltaget i. Det handler ifølge selskabet om, at kunne give en god service ved, at den der ringer, ikke skal fortælle hele sin historie igen og igen.

Moji overvåger med værktøjet Falcon Social kundernes aktiviteter på sociale netværk som Facebook, og kombinerer dette med opkald og mails, således der skabes en liste af oplysninger i servicesystemet.

Medarbejderen har således en detaljeret beskrivelse af kundens problemer eller spørgsmål.

Analyse: Kundeklub til markedsføring?

Som nævnt i artiklen er en række detaljer om Mojis produkt endnu ikke kendt, men en umiddelbar analyse kunne være, at 3 ønsker at skabe en alternativ indtægtskilde i koncernen.

Man kunne forestille sig, at partnere i bonusprogrammet betalte for at komme i kontakt med adskillige tusinde potentielle kunder, som Moji kalder medlemmer. Selskabet vil gennem de sociale netværk have en særdeles god profil af personerne, hvilket i marketingssammenhæng kan være mange penge værd. Når en kunde modtager bonustilbud på SMS, eller via andre kanaler, er det noget personen har accepteret – hvilket er guld værd. Dermed skabes en direkte kanal til omsætning.

3og Moji kan tjene på, at en virksomhed kan markedsføre sig over for medlemmerne, og virksomheden får penge i kassen, når Moji-medlemmerne handler i virksomheden.

Så grundlæggende adskiller konceptet sig ikke ret meget fra kommercielle rabatsites som Spotdeal og Deal.dk. Nu er det blot kamufleret som et teleselskab.

Dette er naturligvis blot en hurtig analyse. Men jeg er glad for, at Moji går ind og sætter fokus på kundeservice, det er altid velkomment.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Morten 14-06-2013 21:31:21

Hvis 2 procent er 166.000 så er markedet da på 8.3 millioner?

0 0
Jakob 17-06-2013 14:14:50

Det er baseret på antalt sim-kort i Danmark. Mange danskere har mere en et sim-kort, f.eks. både til voice og data.

0 0
Rene 14-06-2013 18:36:03

Mener de det her seriøst ??? De vil overvåge samtaler og facebook og sælgeens oplysninger og lbåde firmaer sende SMS til en personlig - og de tilbyder ikke billigere priser end andre selskaber.....WOW

0 0
FrkLarsen 14-06-2013 16:36:32

Jeg ville også gerne have mere kundeservice hos 3. Så man ikke skal tale med 7 mennesker og forklare igen og igen. Det ved 3 jo godt. Og løsningen på det er så at jeg skal blive malkeko i Moji?
Det er en ommer.

0 0
FrkLarsen 14-06-2013 16:38:19

Fot = for

0 0

Om brug af cookies