Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Motorola-opkøb bør bekymre Android-lejren

Motorola-opkøb bør bekymre Android-lejren

En analytiker mener at Motorola-opkøbet bør give panderynker hos Android-producenter, som blandt andre HTC.

Alle i Open Handset Alliance (OHA) som står bag Android, inklusive HTCs danske direktør Peter Frølund, hilser Googles opkøb af Motorolas mobildivision velkommen.

-  ”Vi støtter Googles køb af Motorola Mobility, da det er en positiv udvikling for Android som ecosystem – og dermed også en fordel for HTC. Partnerskabet mellem HTC og Google vil fortsat være godt og vil ikke blive påvirket af dette køb," lyder det fra HTC-direktøren i en kommentar til Mobilsiden.dk.

Men måske kan Android-producenterne ikke sove så roligt om natten om tidligere.

 - "Konsolideringen i branchen må give anledning til dybe panderynker hos de øvrige Android-producenter som Samsung, HTC, Sony Ericsson og LG. Hvis Google har planer om at beholde Motorolas hardwareproduktion, skaber det en situation, hvor Google hurtigt kan blive opfattet som en meget farlig konkurrent til de øvrige Android-producenter," skriver aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank i en aktiekommentar.

Han mener at det store spørgsmål er om Samsung, HTC, Sony Ericsson, LG tør satse udelukkende på Android efter Googles indtog i hardwaresegmentet.

Læs også:
- Ekspert: Motorola-opkøb kan styrke Android

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Frederik 17-08-2011 18:36:47

... den primære årsag til at Google købte Motorola var på grund af alle deres patenter, så de kan presse Apple til at slappe af med alle søgsmålene.

Jeg tror ikke rigtigt at Motorola ændrer sig sådan rigtigt efter at Google har opkøbt dem.

0 0
Torkild 17-08-2011 13:53:09

Google tjener deres penge på reklame, og gmail,google, android, picasa osv. er midler til det.
De penge google har tjent på salg af deres egne mobiler, er mindre end en dråbe i havet.

Google har brugt deres egne mobiler til at vise at android er en seriøs platform, og at de vil selv sates penge på den.

Google vil have deres software brugt af flest mulige - det er der pengene ligger for Google og ikke ved salg af hardware.
Hardwaren er dog nødvendigt for softwaren.

0 0
Martin Jensen 16-08-2011 22:14:08

og hvis de lukker af for android for de andre sælger de måske mere selv men mister nok en masse reklame indtægter.

0 0
Torkild 16-08-2011 18:29:56

En bank mand udtaler sig om hvad HTC, Samsung og co. Skal bekymre sig om er på dybt vand.
Se bare hvad bank mænd ellers har fået ret i inden for deres egen felt.... Når nej, det har de til gode.

At du John så blæser det op på denne måde viser endnu engang at du er Apple liderlig og de betaler din løn.

Føj til dig John.

Ja jeg mener virkelig at det er for meget med jer og især dig john.
Grimt grimt.

0 0
lsj 17-08-2011 00:53:09

torkild... VÅS!!!! føj til dig torkild...

0 0
Torkild 17-08-2011 13:11:15

Vås hvor?

Mener du en at en bankmand i en aktiekommentar har værdi og saglig nyhedsværdi?
Gang på gang har vi set bankfolk udtale sig positivt om det som de har aktier i, og negativt om det de shorter.


Lad os dog få min lokale dækmands udtalelser på forsiden også.
Han ejer en mobil telefon fra nokia, men sønnen har en iphone - har han ved det hele.

0 0
Kim 16-08-2011 21:28:03

Og meget meget voksent Torkild. Meget voksent.

0 0
Torkild 17-08-2011 13:06:47

Kim, mener du virkeligt at det i orden at fremtone sig selv som værende uden parti, og så opføre sig som John gøre?

Nej vel, det er da bare ikke i orden.

Skal man virkelig lade en meningsdanne stå uden kritik når han er kørt af sporet?
Nej vel! Det skal man ikke.

Indlægget til John er skrevet meget meget pænere end fortjent.

0 0
Robert 16-08-2011 15:30:20

Synes ikke situationen er så kompliceret som folk vil gøre den til HTC, Samsung, LG konkurrerer allerede med hinanden på Android markedet. De skal bare fortsætte med at lave gode telefoner så skal kunderne nok også fortsætte med at købe.

0 0
Anders 16-08-2011 14:38:52

Nokia bliver jo totalt favoriseret af Microsoft/Windows phone 7
Og det er da det samme som at motorola *muligvis* får en fordel, hvilket kun er rene gæt.

0 0
Bo 17-08-2011 11:15:21

Hvordan bliver de totalt favoriseret?
De har erklæret at de udelukkende vil fokusere på WP, og for det har MS givet dem nogle privilegier, der primært er et tættere samarbejde om WP.
Hvis Samsung gjorde det samme som Nokia, ville de garanteret kunne få samme privilegium.

0 0
DX 16-08-2011 14:31:15

Nu er Google jo ikke i Microsofts situation med et OS ingen rigtigt troede på, Microsofts eneste chance var at opkøbe en stor mobil producent for at deres OS skulle have en mulighed for at blive stort ( måske det bliver på et tidspunkt ) Google har udviklet Android som allerede nu er verdens mest populære OS, så de er jo ikke så dumme at de saver den gren over de sidder på. Jeg tror snarere det hele handler om patenter, og om Googles mulighed for at holde "Kartellet" Apple & Microsoft/Nokia i skak.

0 0
Nygaard 16-08-2011 14:50:31

Enig.
Google fik én over næsen da Nortel gik til Apple, EMC, Ericsson, Microsoft, RIM og Sony. Opkøbet af Motorola og de mange tusinde patenter der følger med handler nok mere om, at Google vil sikre sig noget at handle med, så "de andre" ikke har mulighed for at udelukke Google fra markedet.

Og skulle Google selv begynde at producere telefoner, kan jeg heller ikke se problemet i det, så længe Android bevares som en åben platform.
De har jo lige siden lanceret egne modeller. Og de så produceres af HTC, Samsung eller Motorolas "gamle" mobilafdeling er vel i princippet komplet ligegyldigt.

0 0
Kim 16-08-2011 21:37:36

Google sagde jo selv nej tak til at være med i Nortel købet, så mon ikke staklerne var i gang med noget Motorola-værk i forvejen?

I det hele taget bør i forfulgte Androider få jeres facts streight. Det er trættende at læse jeres blinde tilbedelse af Croockle...

0 0
Bo 17-08-2011 09:16:03

Google har ikke udviklet Android. Google har købt Android efter Andy Rubin udviklede det.

Det er i øvrigt spændende om det overhovedet er Andy Rubin der har udviklet hele Android. Oracle ser ud til at have en god sag mod Google, hvor de jo hævder at store dele af Android består af copyrighted kode fra Java. Noget som Andy Rubin selv har indrømmet i en e-mail.

0 0
Tommy 17-08-2011 13:25:27

Android er Linux med en java-skal så det er egentlig utroligt at den sag ikke er ude af verdenen endnu for det burde da ikke være særlig svært at bevise sin copyright (for Oracle)

Det er også pudsigt at Google har turde købe et sådan program - de burde da kunne forudsige at Oracle ville gøre noget ved det hvis det blev en succes

Men det er jo bare fint for os kunder

0 0
Kim 17-08-2011 14:12:39

Det der gør det særligt let for Oracle at bevise er, at de ikke har fjernet "Copyright - do not distrebute" tagsne i kildekoden.
Men andre ord: Copy/Paste ;)

0 0
Bo 18-08-2011 08:51:56

Ja plus de mails fra Andy Rubin og en Google ansat, hvor de selv erkender at de blæser på copyright og ifølge loven er nødt til at betale licens til Oracle. :)

0 0
Kim 18-08-2011 09:09:50

Ja også dem - og det faktum at Google allerede har tabt til Linux.

Men lad være med at fortælle Androiderne det; de bliver så sure når man skriver noget negativt om deres "Robin Hood'er" fra Google. Også selvom det er de rige og mægtige der stjæler fra de mindre - så længe de laver "gratis" software som Android, gør det ikke noget at de blæser på alle former for lovgivning om ophavsret, privatliv osv. De vil jo bare os det bedste..?

Jeg har aldrig forstået hvorfor der er så mange, der hylder Googles "opening other sources". Først og fremmest fordi de fleste intet forhold har til hverken "open" eller "source", og dernæst fordi det eneste mål Google har er, at lave en ladeport for spam og reklamer, samt naturligvis kortlægning af dig og alt hvad du foretager dig som person, så de kan målrette ovenstående bedre. Men det er jo også bare en service..?

Ser vi bort fra om Android er et godt/sjovt/spændende/indsæt selv - så er Google da på ingen måde et firma man bør hylde?

0 0