Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Motorola opkøb nær - massefyringer på vej

Motorola opkøb nær - massefyringer på vej

Google har snart alt på plads, og Motorola er så godt som deres, men hvad med de 19.000 medarbejdere? Fyringer på vej?

Der er gået længe siden Googles annoncering af Motorola købet til 65 milliarder kroner, men nu er tingene ved at falde på plads og Motorola ejes snart 100 procent af Google.

Men hvad skal der ske når Google har Motorola i sin hule hånd? Det er flere medier allerede begyndt at spå om, og resultatet er ikke i Motorolas favør.

Ifølge Techcrunch.com, så har Google tænkt sig at fyrre op imod 30 procent af medarbejderne, hvilket vil betyde at mere end 5.500 medarbejder står til at miste jobbet.

Google afskedigede allerede tilbage i oktober 2011, 800 Motorola medarbejdere og har før i forbindelse med opkøb fyret medarbejderne i firmaet de opkøbte.

Samtidig forventes det at Googles opkøb bliver endelig godkendt i løbet af denne uge og dermed vil Motorola blive en fuldendt del af Google.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper 22-05-2012 14:34:28

..lyder det jo flot, at Google køber Motorola, men det er, så vidt jeg ved, "kun" Motorola Mobility de køber. Resten af Motorola (Motorola Solutions) kører videre uden Mobility-delen, som i øvrigt blev udskilt selvstændigt for et år eller to siden...måske med henblik på salg(?).

0 0
Kim 22-05-2012 14:38:24

Det er korrekt, det er kun mobility Google opkøber.

0 0
Kim 22-05-2012 14:27:27

Men ikke uden forbehold. Alle ved jo at Android er "open source", efter Googles terminologi, og det skal det blive ved med. Og ironisk nok er det Kina der sætter åbenheden på prøve ;)

http://www.fosspatents.com/2012/05/intellectual-property-issues-will-make.html

Hvor det så ender med at stille Google i forhold til deres planer for Motorola, det er svært at sige. Men hvis (når) Google taber retssagen til Oracle, kan de alligevel blive nødt til at indordne sig under Open Source principperne, og ikke deres egen definition.

http://www.wired.com/epicenter/2010/10/is-android-open/

Jeg syntes det kunne være så fedt hvis i lavede lidt mere dybdeborende, analyserende journalistik, i stedet for næsten kun at gengive mere eller mindre tilfældige pop-sites.

0 0
22-05-2012 14:58:55

Android bliver udgivet under Apache-licensen, der er open-source. Google har intet at vinde ved at lukke det, men Kina nyder meget godt af det åbne Android, både forked og i google version(ligesom så mange andre) hvorfor det er en smart måde for dem at sikre sig det. Læs i øvrigt op på Oracle-retsagen, det er småøre det ender med. Alt dette går jeg dog ud fra du allerede godt ved, men at den indre troll i dig bare gerne vil ud.

God dag.

0 0
Kim 22-05-2012 15:21:38

Jeg har skam fulgt retssagen nøje - har du? Ellers kan jeg anbefale denne Twitterkanal, hvor du får en fire-fem forskellige journalisters indput:

https://twitter.com/#!/FOSSpatents/oraclegoogletrialtweets

Og der er INTET! i forhold til hvad det kommer til at koste Google når de taber, selve erstatningsspørgsmålet er ikke afgjort. Det er stort set ikke påbegyndt.

... men det vidste du vel godt, du ville bare lige trolle lidt, ik?

I forhold til Open Source eller ej, så er definitionen en anden end Googles.
Open Source "fader" Bruce Perens udtrykker det således:

“The fact that you can check something out and compile it doesn’t mean you have the right to use it,” og fortsætter “most open source projects [include] instant access to changes as they are made … and an open door for anyone to participate.”

Hele retssagen omkring Oracle handler om, at Android ikke er "rigtig" open Source.

0 0
Thomas 22-05-2012 16:02:21

Handler retssagen ikke om hvorvidt man kan tage copyright på API'er? Og nogle software-patenter?

Jeg mener bestemt ikke, at retssagen handler om Androids open-source status.

0 0
Kim 22-05-2012 16:17:02

Retssagen handler i princippet om "korrekt" brug af JAVA. Herunder (men ikke særligt vægtet) graden af Androids åbenhed.

Ikke om man kan tage patent på API'er; det er der allerede, og det er ikke patenterne der stilles til spørgsmål men hvorvidt Google (Android) og med hvilken bevidsthedsgrad, har overtrådt dem.

FOSS Patent s blog er for mig den mest pålidelige kilde, da han (i det mindste) ved noget om patentlovgningvningen i USA. Og at han bruges som ekspert af stort set alle nyhedsbearuer.

http://www.fosspatents.com/2012/05/oracle-and-google-reach-agreement-to.html

0 0
Rune Kock 23-05-2012 04:09:34

I open source kredse betragtes Florian Mueller som en kontroversiel person, vistnok fordi han er tilbøjelig til at maksimere ethvert patentproblem. Så hav de kritiske briller på, når du læser fosspatents.com.

0 0
Thomas 22-05-2012 17:40:17

Men du skrev jo, at hele retssagen handler om, at Android ikke er "rigtig" open source.

Nu skriver du istedet, at det handler om "korrekt" brug af JAVA.

0 0
Kim 22-05-2012 18:05:49

De to ting hænger sammen. Oracle vil have Google til at spille efter reglerne. Både når det kommer til brugen af JAVA og Open Source.
Men lad mig omformulere det til, at hele retssagen bunder i at Android ikke er "rigtig" (lad os kalde det real-time) open source.

0 0
Thomas 22-05-2012 19:35:52

Det er jeg altså voldsomt uenig i. Retssagen bunder i, at Google måske/måske ikke overtræder Oracles copyright og visse SW-patenter.

0 0
Kim 22-05-2012 20:20:43

Ja, Google har copy/pastet Oracles kode direkte ind i Android - endda med copyright notifications and all.

Det handler om formulering. Men Oracle har i søgsmålet formuleret det således:
"goal is to employ its right to injunctive relief to bring Android back into the Java fold and end the fragmentation in the Java platform and Java community that Google's lawless conduct has generated".

Nej, jeg kan godt se der ikke står noget om Open Source i denne passage...

http://www.fosspatents.com/2012/01/oracle-proposes-speedy-path-to.html

0 0
Thomas 23-05-2012 08:50:24

Så er vi jo enige. Retssagen handler absolut ikke om Androids open-source status.

0 0
22-05-2012 22:23:12

Der er kun 8 linier kode, der kan sammenlignes med oracles patenter. Så i al androids kode er der 8 linier...Dette viser endnu engang hvilken råden tilstand det amerikanske retssystem er i. Og android er open source, det er da utroligt at man skal blive ved med at læse al verdens andre ting. ET spørsmål: Kan du hente kildekoden til android ? JA.
Ellers kan du jo kigge lidt her:
http://source.android.com/

0 0
Kim 22-05-2012 23:11:24

Fra en del-ruling i sagen:

ORDER GRANTING MOTION FOR JUDGMENT AS A MATTER OF LAW ON DECOMPILED FILES

The evidence at trial showed that Google decompiled eight Java files and copied them each in their entirety. No reasonable jury could find that the copying of entire computer files was de minimis. The trial record contains the source code for the Java code files (TX 623.2–623.8), decompiled versions of Java code files (TX 896.1–896.8), and corresponding Android code files (TX 1031–40).

Altså 8 filer, ikke linjer.

Læs selv kendelsen her:

http://www.fosspatents.com/2012/05/judge-holds-google-to-infringe-8-more.html

0 0
24-05-2012 22:06:35

Nu skal man ikke altid æde alt hvad ham mueller skriver for den evige sandhed....Især ikke i denne sag...

http://www.theverge.com/2012/4/19/2960506/florian-mueller-of-foss-patents-works-for-oracle-as-a-paid-analyst

0 0
Kim 24-05-2012 23:13:57

Det er ikke nogen hemmelighed - det står også i hans blogs.
Men det gjorde han ikke da har fremlagde 6 ud af de 8 filer der er ret tydeligt kopieret.

0 0
23-05-2012 20:30:10

http://arstechnica.com/tech-policy/2012/05/google-v-oracle-no-patent-infringement-found/

Og det er linier, det omtales blot som filer.

0 0
23-05-2012 20:33:30

Undskyld, det er 9 linier kode(Rangechechs) og 8 test files.

0 0
Kim 22-05-2012 23:06:59

Du kan hente seneste release af kildekoden, ikke den aktive. Og du kan ikke deltage i udviklingen; Noget selv OHA-medlemmer savner.

0 0
23-05-2012 21:22:32

Kim sorry, men det er sq flueknepperi du har gang i. Hvilken kildekode kan du få fat i ? 4.0. Hvilken android version har de nyeste mobiler ? 4.0.

Og med OHA-medlemmer så regner jeg med at du mener mobilproducenterne ? Og der forstår jeg dig ikke helt, da jeg ved at Sony Ericsson har arbejdet en del på android og tilføjet ret mange ændringer på selve sourcekoden af android. Nej det er sikkert ikke som linux, men tænk om ikke der selv der er bare en smule form for screening for hvad der puttes i den næste linux kernel ? Ellers kunne karl koder 1 og 2 sikkert sagtens skrinlægge det projekt.

0 0
Kim 22-05-2012 15:24:19

(Og naturligvis Androids for ivrige brug af Copy/Paste)

0 0
Thomas 22-05-2012 15:02:04

Ja, man kan kun ryste på hovedet over folk der stadig påstår, at Android ikke er open-source.

0 0
22-05-2012 14:18:35

"Google afskedigede allerede tilbage i oktober 2011, 800 Motorola medarbejdere"

Hvordan kan dette lade sig gøre, når de ikke ejede selskabet dengang? (De havde fremsat købstilbud ja, men handlen går først igennem om nogle dage..)

0 0