Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Motorola Xoom - ny power tablet

Motorola Xoom - ny power tablet

Motorola har fremvist den første Android-baserede tabletcomputer med Dual-Core processor og 10,1 tommer HD-skærm og 4G.

Motorola Xoom er den første tabletcomputer med NVIDIA's Tegra2 1 GHz Dual-Core processor, men den er også en af de første tablets med systemet Google Android 3.0 Honeycomb, der er dén Android version, som er optimeret til brug på tablets.

Skærmen er 10,1 tommer stor og kører med en opløsning på 1280 x 800 pixels. Derudover er enheden udstyret med et fem megapixels kamera på bagsiden, der har mulighed for videooptagelse i HD-kvaliteten 720p, samt et lille kamera på fronten til videosamtaler (2 megapixels).

Xoom er i stand til at afspille HD-video i kvaliteten 1080p - både på skærmen, samt via HDMI-udgangen, der kan forbindes til et HD-TV.

LTE 4G indbygget

Motorola Xoom kan gå på internettet via både 3G, Turbo 3G og trådløse netværk.

I løbet af andet kvartal 2011 bliver enheden opgraderet, så den kan benytte de nye kommende lynhurtige LTE 4G-forbindelser til internettet. Opgraderingen er software-baseret og kræver således ikke en helt ny enhed.

Motorola Xoom lanceres i samarbejde med det amerikanske teleselskab Verizon Wireless, og kommer på markedet i første kvartal 2011.

Om denne Android-baserede power-tablet også kommer til Europa og Danmark, er endnu uklart.

Officiel præsentation af Xoom

Fremvisning af Xoom på CES-messen

Motorola Xoom - specifikationer i hovedtræk

- Skærm: 10,1" (1280x800 pixels)
- Processor: 1 GHz Dual-Core NVIDIA Tegra2
- Hukommelse: 32 GB intern / 1 GB Ram
- Udvidelse: Via microSD-kort
- Kamera: 5 megapixels (bagside) / 2 megapixels (front)
- Forbindelser: Bluetooth 2.1, 3G, 4G
- Lydafspilning: AAC, AAC+, AMR NB, AMR WB, MP3, XMF
- Videoafspilning: 720p capture/1080p playback/streaming, H.263, H.264, MPEG4
- Vægt: 730 gram
- Størrelse: 249,1 mm x 167,8 mm x 12,9 mm
- System: Android 3.0 Honeycomb

Læs også:
Asus klar med fire tablet-computere

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Anonym 10-01-2011 19:45:20

Hej..
Lækker ser den ud.. fede specs..
men kan ikke se om den har Wi-fi..??
Kunne jo være fedt hvis man ku nøjes med et abonnement og så køre via Wi-fi hotspot fra sin mobil..

0 0
Per Kofod 11-01-2011 13:30:28

Hvis du ikke er interesseret i mobilt netværk kunne den kommende Toshiba tablet måske være interessant, den har tilsvarende specifikationer; men uden mobilt netværk:

http://www.comon.dk/nyheder/fem-fede-ces-tablets-1.384084.html?articlePage=3

Vær opmærksom på, at denne ikke er den samme, som Toshiba allerede har på markedet, da den nuværende kun kører Android 2.2 og har en opløsning på 1024x600, mod Android 3.0 og 1280x800 på den nye model.

0 0
Per Kofod 10-01-2011 21:55:58

Ja den har Wi-Fi. 3G og Blue tooth, samt kan opgraderes til 4G. og så kan den fungerer som router mellem 3G/4G og WI-FI

0 0
Per Kofod 11-01-2011 10:58:19

Specifikationer kan findes her:

http://developer.motorola.com/products/xoom/

0 0
Morbius 10-01-2011 18:25:41

Undskyld mig, men hvordan skulle en skærm på 1200x800 kunne afvikle 1080P, det er så vidt jeg forstår noget vrøvl, da 1080 står svare til 1920x1080 (og P for progressiv scan).
Ellers spændende produkt.

0 0
Per Kofod 10-01-2011 19:03:25

Den har en HDMI udgang, så den kan tilsluttes et fjernsyn, som kan vise 1080p. Disse film kan også vises på Xoom; men så tilpasses opløsningen selfølgelig skærmens formåen.

0 0
Morbius 10-01-2011 20:02:43

Tænker også det må hænge sådan sammen, men den kan ikke vise 1080p film på skærmen, de bliver max 768 presset!
Det var refereret til denne tekst:
Xoom er i stand til at afspille HD-video i kvaliteten 1080p - både på skærmen, samt via HDMI-udgangen, der kan forbindes til et HD-TV.
OG 1080P kvaliteten bliver det altså ikke!

0 0
Lowkey 11-01-2011 15:43:45

Det er også ved at være fjollet at definere HD i antal linier.
I virkeligheden burde man se på pixeltætheden i forhold til betragtningsafstand.
Kvaliteten af filmen på den lille skærm (1-foot user experience) vil, være lige så flot som kvaliteten på den store skærm.
Pixeltætheden (må i Pixel Per Inch - PPI) på et 50" fjernsyn der kører 1080P er 44,06 PPI, men er også beregnet på en 10-foot user experience.
Dette kan sammenlignes med pixeltætheden på Motorola Xoom der er 10,1" med en opløsning på 1280x800, hvilket giver 149,45 PPI (begge tal er estimater beregnet på skærmstørrelse i forhold til opløsning).
Der er færre linier men de sidder tættere og er derfor bedre gearet til en 1-foot user experience.
På mobiler er tallet ofte højere. 254 PPI på Nexus One og imponerende 326 PPI på iPhone 4.

Hvorom alting er, så er det flueknepperi at gå op i denne uklarhed i artiklen, for det er faktisk ikke forkert.
Xoom ER i stand til at afspille HD-video i kvaliteten 1080P PUNKTUM. Dette kan vises på skærmen i en nedskaleret version (men det kræver stadig samme mængde regnekraft at afkode fra kilden) eller via HDMI-udgangen, hvor det kan vises i fuld opløsning hvis skærmen/projektoren/fjernsynet tillader det.

0 0
Mikos 10-01-2011 14:31:56

...Se det synes jeg er en interessant feature! ;D

0 0
Per Kofod 10-01-2011 12:16:53

Hvis man gåe ind på Motorola's hjemmeside, og vælger "Northern Europe" som hjemsted, findes ingen information om Xoom, det gør der derimod hvis man vælger "USA", "United Kingdom" eller "Western Europe". Så noget tyder på, at Motorola ingen planer har, om at markedsfører Xoom i Skandinavien. Spørgsmåler er så om den vil kunne købes uden abbonement fra USA eller Emgland.

Til Peder: Ja den har en HDMI udgang, så den kan tilsluttes et fjernsyn for fuld HD 1024p. Og med hensyn til Adam tablet, så kan den nu bestilles fra http://www.notionink.com/ men da den kører Android 2.2 er den ikke helt så interasant som Xoom.

0 0
Lowkey 10-01-2011 17:30:39

Den kan nok købes fra England.
Denne butik sender til Danmark og her får man også et indtryk af priserne på tablet og tilbehør.
http://www.handtec.co.uk/product.php/4109/motorola-xoom-tablet

Det lader til at den kommer til at koste i omegnen af 6000 kr., hvilket jo er noget dyrere end en iPad. Til gengæld har den så også væsentligt bedre specifikationer.

0 0
aimer 22-06-2011 16:35:04

Det kan siges at den er rigtig lækker!!! Har lige fået min hjem fra UK...

(min kæreste arbejder dog også hos Motorola så ;)

men køb den forpokker!! ;D

0 0
Per Kofod 10-01-2011 19:13:00

Det kan sjældent betale sig, at bestille så lang tid før frigivelse. De ca 6000kr, er sat så Handtec er sikker på
ikke at tabe penge. Det er ofte set med den slags produkter bliver billigere når de først kommer ud. I Motorolas "press release" står om prisen, at den vil være konkurrence dygtigt prissat i forhold til ipad, når den kommer ud; med der er intet offentliggjort om prisen fra Motorolas side.

Der er altid nogle, som er villige til at betale mere for at være de første.

0 0
Mikos 10-01-2011 12:44:59

...til Per Kofod: Det er jo ikke rigtigt, Adam kommer åbenbart med Android 2.3, hvilket må betyde at den alligevel er helt så interessant som Xoom. ;)

Men det virker lidt sært, at det er/skal være versionsnummer på styresystemet, der gør et produkt interessant. Det burde vel handle mere om helheden i brugen af det pågældende produkt?

0 0
Per Kofod 10-01-2011 16:20:44

De nuværende og tidligere versioner af Android er udviklet specifikt til smartphones med en lille skærm, og er ikke specielt egnet til tablet's med den større skærm; mens Android 3.0 er udviklet specielt med henblik på tablets. Derfor er det interessant om den kører 2.3 eller 3.0.

0 0
Mikos 10-01-2011 17:20:22

Oki. Jeg ser din pointe med hensyn til om understøttelse af 'tablets'. Hvad jeg også forstår, er, at Adam også vil få Android 3.0 når det bliver frigivet, så ud fra det perspektiv (OS) kan man vel sige, at de to tablet i princippet er lige interessante?

0 0
Peder Alipio Thurøe 10-01-2011 17:51:52

ja lige interessante?men dog med det forbehold at Adam kommer til at koste det halve af hvad Xoom kommer til at koste og det er jo interessant...

0 0
Mikos 10-01-2011 18:21:50

Ja det er også et interessant perspektiv. :-) Har du måske købt een?

0 0
Peder Alipio Thurøe 10-01-2011 19:39:12

Desværre ikke endnu,men her kan du se priserne.
http://gadgetzonen.dk/2010/12/adam-tablet-kan-forudbestilles-nu/

0 0
Mikos 10-01-2011 21:11:23

Jeg bestilte een i December måned, så jeg kender godt til priserne. ;)

0 0
Peder Alipio Thurøe 10-01-2011 13:08:43

"Hørt"
Og mon dog ikke Adam kan opgraderes???

0 0
Mikos 10-01-2011 14:30:21

Det er blevet hørt i forskellige interview, at det kan den og det vil den blive...når google engang frigiver Honeycomb. Påstanden at Xoom har Android Honeycomb (3.0) virker lidt mystisk taget i betragtning, at den version netop ikke er frigivet...?

0 0
Per Kofod 10-01-2011 15:57:43

Google har netop brugt Xoom til at demonstrerer en prerease af Android Honeycomb (3.0), Xoom er heller ikke frigivet endnu; men bliver det i Februar eller Marts sammen med Android Honeycomb (3.0).

Se: http://www.youtube.com/watch?v=j4NqT6u_ODk

0 0
10-01-2011 15:57:09

Det er ikke spor mystisk...Andy Rubin ( en af de høje herre i google) har vist honeycomb på Xoomen :D

0 0
Mikos 10-01-2011 17:12:11

Aha, på den måde... :)

0 0
Peder Alipio Thurøe 10-01-2011 11:56:53

Jeg mener at ha læst et sted på nettet at det er en minni HDMI indgang???hvis der er noget der hedder det?
Hvornår høre vi noget fra Lasvegas??(Adam Tablet?)

0 0