Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Musik på mobilen hitter

Musik på mobilen hitter

Fremtiden ser lys ud for udbyderne af musik til mobilen. En ny undersøgelse spår, at vi på verdensplan vil bruge 32 milliarder US Dollars på musik downloads til mobilen i 2010.

Det er analyseinstituttet Gartner, der står bag den nye undersøgelse af musik på mobilen, der viser, at mobilbrugere verden over vil have spenderet 32,2 milliarder dollars på musik, når vi skriver 2010 i kalenderen. I indeværende år forventes det, at vi når op på 13.7 milliarder dollars. Hermed er musik til mobilen den anden mest populære data-service kun slået af SMS, som stadig er længder foran – både når det gælder brug og indtægt.

Når undersøgelsen taler om musik på mobilen, menes der alle services lige fra ringetoner til downloads og streaming af hele musiknumre og albums.

Underholdning og personalisering

Ifølge Gartner er der to faktorer, der driver folk til at købe musik til mobilen. Den ene er personalisering, og den anden er underholdning.

Ringetoner er blevet en del af den trend, der handler om at personalisere sig selv via sin mobiltelefon. Igennem sin mobil: model, mærke og altså også ringetonen, udtrykker man, hvem man er. På dette område mener Gartner, at teleselskaberne har en stor salgsmæssig fordel, fordi de kender deres kunders personlige præferencer.

Stigningen i salg af musik til mobilen skal også ses i lyset af, at mobilen er blevet en fuldbyrdet musikafspiller, som sagtens kan erstatte dedikerede Mp3-afspillere, og som mange derfor henter hele numre og albums ned på. I forbindelse med downloads og streaming af hele numre og albums, påpeger Gartner til gengæld, at teleselskaberne oplever stor konkurrence fra eksempelvis musikforhandlerne.

Asiaterne går forrest

Det er lidt forskelligt, hvor meget mobilbrugere rundt omkring i verden køber musik til vores mobilen. Desuden er der forskel på, hvad vi køber.

I 2005 var folk i Asien generelt den befolkningsgruppe, der brugte flest penge på musik til mobilen. De stod for mere end 41 procent af det samlede forbrug i verden. Man regner med, at tallet vil falde op mod 2010, men alligevel forudser man, at asiaterne vil forblive de største forbrugere.

Vesteuropa kommer ind på en andenplads, når det handler om at bruge flest penge på musik til mobilen. I 2010 regner man med, at der alene i Vesteuropa vil være brugt 9,1 milliarder dollars, mens der til sammenligning vil blive spenderet 7,1 milliarder dollars i Nordamerika.

Generelt set er stigningen i antallet af solgte ringetoner stagneret på de største markeder, og man forventer, at det vil begynde at falde i Nordamerika i 2007 og i Vesteuropa i løbet af 2008. Det betyder dog ikke, at markedet vil blive uattraktivt. Downloads vil der stadig være masser af. Til gengæld handler det om, at de såkaldte ”realtones”, som er rigtige stykker musik brugt som ringetoner, vil erstatte mange af de almindelige ringetoner. 65 procent af alle ringetoner downloadet i Nordamerika er realtones, mens det samme tal i Vesteuropa er 70 procent.

Når det handler om downloads af hele musiknumre til mobilen, er det Asien der kommer til at gå forrest. Allerede nu er det lande som Sydkorea og Japan, der henter flest hele musiknumre til mobilen. Det modsatte gør sig gældende i Nordamerika, hvor brugerne foretrækker at downloade til computeren og overfører derfra til deres mobiler.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies