Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Mystikken om multitasking på iPhone - hvad mener du?

Mystikken om multitasking på iPhone - hvad mener du?

I et blogindlæg rejses en række spørgsmål om iPhones multitasking. Hvad mener du? Skal apps lukkes ned manuelt, eller klarer mobilen det fint selv?

Nedenstående er et blogindlæg fra iPhonecafé.dk

Der er ingen tvivl om, at emnet om multitasking er en rigtig “varm kartoffel” rundt omkring på nettet.

De fleste, inklusiv undertegnede, plejer at lukke applikationerne helt ned i ny og næ, for at give iPhonen et frisk pust i hukommelsen.

Men nu siger de virkelige iOS nørder og eksperter på området, at det behøver vi slet ikke at tænke på, for iPhonen er nemlig klog nok til selv at finde ud af at håndtere den tilgængelige RAM.

Med andre ord, hvis du f.eks har en iPhone 3GS med 256 MB RAM, og har åbnet 4-5 større applikationer, så har du næppe mere end 30-40 MB RAM tilbage.

Det gør at din iPhone skal til at tænke sig om hver gang du åbner menuer, websider eller har brug for at åbne endnu en applikation.

Hertil skal iPhonen først omstrukturere den hukommelse de “åbne” applikationer benytter, og det skaber en forsinkelse, heraf følelsen af en sløv iPhone for nogens vedkommende.

Eksperter: Tænk ikke på det

Men ifølge eksperterne – skal vi ikke tænke på det, for det har Apple allerede styr på da de designende Multitasking i iOS systemet.

Men det der virker misvisende for mig, og sikkert rigtig mange andre er, at nogle af de såkaldte Apple Genius medarbejdere/supportere råder deres kunder i butikkerne, til at lukke ned for applikationerne via Multitasking løbende, netop for at frigive noget RAM.

Det er faktisk ligegyldigt om der er tale om en iPhone 3GS eller en iPhone 4S. Princippet er det samme i længden, i forhold til den ledige hukommelse.

Løser en genstart noget?

Du har sikkert også lagt mærke til at det ikke hjælper at genstarte din iPhone, for alle applikationerne ligger stadig i Multitasking. 
Men hvorfor?

Ifølge de førnævnte eksperter på området, så kører disse applikationer ikke i baggrunden, selvom de dog benytter/reserverer noget RAM.

De ligger kun der i Multitasking for at indikerer de applikationer der er blevet benyttet sidst, hvilket også gælder hvis der er tale om 50 applikationer.

I min “iPhone verden” går der lidt af ideen, eller lad os kalde det konceptet i Multitasking, for konceptet skulle netop være at kunne skifte mellem de applikationer der er åbne via Multitasking.

Der er ingen pointe i at lade en masse applikationer ligge i Multitasking, hvis ikke de skal benyttes igen med det samme!?

Den negative side...

Et par gode eksempler på Multitasking: Det kunne være at der var brug for kopiering af noget materiale (tekst) fra nogle websider i Safari til en applikation, hvor disse tekster indsættes og gemmes. Et andet godt eksempel er hvis man sidder og spiller, og får brug for at sætte spillet på “pause”, fordi der skal tjekkes beskeder.

Her kan man hurtigt skifte mellem flere applikationer uden at skulle lukke nogen af dem helt ned.

Man lad os prøve at fokusere lidt på den negative side af Multitasking: De fleste iPhone brugere er med garanti trætte af at skulle lukke applikationer ned løbende, og selvom nogle eksperter kommer og fortæller dem at det behøver de ikke, så tror jeg nu alligevel at det fortsætter sådan.

En anden negativ side er også, at hvis du f.eks har haft åbnet 40 applikationer over en uge, så skal du sidde og bladre mellem 10 sider i Multitasking for at finde en applikation der skal arbejdes videre med. Det giver ikke umiddelbart mening!

Det giver heller ingen mening at sidde med konstant 30-40 MB RAM til rådighed på en iPhone med 512 MB RAM? Og hvis nu eksperterne og Apple har ret i at Multitasking nok selv skal håndtere den tilgængelig RAM på en måde så brugeren ikke bemærker det, – hvorfor hakker og virker iPhonen så sløv efter noget tids brug?

Nu er jeg ingen ekspert på området, og jeg vil heller ikke sidde her og lege den kloge med hvad andre skal gøre. Men, spørger du mig hvad jeg mener, så vil jeg uden tøven sige: Luk de applikationer i Multitasking som du ikke benytter ofte, og luk som tommelfingerregel altid større spil og f.eks Navigon ned, da disse bruger en del RAM.

Bruger det mere batteri?

Et andet spørgsmål jeg ofte får stillet, og som jeg gerne vil svare på, er om batteriet bliver drænet mere når der er mange applikationer “åbne” i Multitasking?

Her siger de fleste eksperter også at det ikke har den store betydning, men jeg mener det modsatte. Stiller man to ens iPhones op ved siden af hinanden, hvor den ene kører med 20 applikationer i Multitasking og den anden ingen, så er der stor sandsynlighed for at den første iPhone slukker først! Men hvor meget før, må du have mig svar skyldig!

Hvad er dine erfaringer med Multitasking? Lukker du ofte dine applikationer helt ned, eller lader du dem ligge? Har du observeret en mærkbar forringelse i iPhonens responstid efter noget tid, uden at du har lukket applikationerne ned i Multitasking?

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 17-01-2012 12:42:29

Jeg må lige rette mig selv. Jeg kan se, at det rent faktisk hjælper at slette programmerne i mutiltasking. Jeg bruger det dog aldrig, da jeg har xsysinfo, og den gør det betydeligt hurtigere.

0 0
Katron 17-01-2012 00:58:19

Jeg har ikke selv iphone, men har købt en til min datter.
Selv om det er en 4s hun har, så skal der lukkes for programmer med jævne mellemrum. Hun oplver af og til at telefonen begynder at hakke, og virke lidt sløv, og efter lukning af alle applikationer, så er den frisk igen.
Hun bemærker som regel når det er ved at være tid, for så begynder strømforbruget at stige, og hun kan ikke længere holde strøm en hel dag.
Efter stop af alle programmer, så er den som sagt tilbage igen.

Men altså hallo, er det ikke et problem med alle smartphones??
Både Symbian og i særdeleshed Android har godt af at få lukket nogle programmer i ny og næ. Har jeg 20 applikationer åbne på samme tid på min N8, så kan det godt mærkes både på batteritid og hastighed.

0 0
Benjamin Jensen 17-01-2012 12:37:23

Katron>> Jeg ved godt det stadig er uland for nogle mennesker, men en tlf skal genstartes engang i mellem, for at få en god oplevelse. Personligt slukker jeg altid min tlf inden jeg stiller den i laderen om natten.

Selv da man ikke havde smartphones skulle de også genstartes. Jeg oplevede tit med Nokia og SE, at de simpelthen ikke ville ringe op, inden de blev genstartet.

Når teleselskaberne laver opdateringer på nettet, så er det også nødvendigt at opdatere. Det kundeservice får flest henvendelser om, er netop at de ikke kan lave opkald, eller at deres sms ikke går igennem. Det er der kun 1 løsning på ;)

Men hvis du tror du kan lukke apps ved at dobbeltklikke på HOME knappen, så tager du altså fejl. Det har ingen indvirkning overhovedet.

Så skal du bruge et program som xssysinfo som jeg f.eks. bruger. Den kan frigive hukommelse.

0 0
Benjamin Jensen 16-01-2012 00:01:46

Manden bag artiklen har åbenlyst ikke forstået hvad Apples multitasking går ud på. Det er lidt synd, for det forplumrer hans opfattelse af en sløv iPhone.

Multitasking er det Apple kalder det, når man trykker 2 gange på HOME knappen. Så kommer alle apps frem som man har haft åbnet. Det gør de uanset om man har genstartet sin tlf eller ej. Derved kan man jo nemt regne ud, at de ikke ligger i hukommelsen.

Jeg har kørt i snart 2 år på min iPhone uden at slette disse programmer. Det er bedøvende ligegyldigt om man gør det.

I min verden er mutiltasking noget helt andet. Her skal et nyligt program som er lukket, åbne hurtigt igen - altså det skal ligge i hukommelsen. Det gør det også i iOS, og jeg kan altid vende tilbage til min app, hvor den har gemt alt, selvom jeg er gået ud via HOME knappen.

Disse programmer kan ligger som sagt i hukommelsen og fylder, men uanset om jeg har lidt ram til rådighed eller ej, så sløver det ikke, når jeg åbner nye apps. Den frigiver optaget ram lynhurtigt, og sådan skal det også være.

Jeg bruger en app der hedder xsysinfo til min iPhone, og her kan jeg rent faktisk se ledig ram, og hvilke processor der kører, samt hvor meget tilgængelig ram jeg har. Her er der ikke skyggen af de apps der ligger i Apples multitasking. Kun de apps som jeg har haft åbnet, efter en genstart.

0 0
Morten Borg 12-01-2012 17:13:29

Jeg har aldrig nogensinde lukket en app for at "spare RAM". Det har jeg tillid nok til at Apple kan finde ud af at håndtere automatisk. Jeg synes samtidig aldrig at jeg har oplevet problemer med performance eller andet, og derfor er det i min optik meningsløst spild af tid.

Enkelte gange har jeg lukket apps, men så har det været fordi applikationen ikke har virker korrekt.

0 0
spawn 12-01-2012 16:02:41

Den såkaldte multitasking funktion der tales rigtig meget om her, altså listen der fremkommer når man dobbelttrykker på front knappen, har absolut INTET med iOS's multitasking del at gøre !!

Det er ikke en liste over hverken aktive eller inaktive loadede applikationer. Listen er ikke udtryk for hverken applikationer der er loadede til active state, eller applikationer der er loadede til en inactiv waitstate. Heller ikke et udtryk for hvilke applikationer der ligger i ram eller ej.

Denne liste er UDELUKKENDE en huskeliste over samt genveje til de sidst åbne applikationer i kronoligisk rækkefølge. På samme måde som listen i word over de sidste dokumenter man har arbejdet med.

Listen giver adgang til hurtigt at åbne en applikation man bruger oftere end andre uden at skulle bladre gennem desktopsene, samt adgang til hurtigt at skifte fra en åben applikation til en anden applikation man bruger tit, uden først at skulle lukke den første ned og finde den næste på en desktop samt åbne denne. Den udfører ingen multitasking overhovedet i den forbindelse. Når der skiftes fra en åben applikation til en anden via denne "favoritliste" lukkes den første applikation når der skiftes, på samme måde som havde man trykket på frontknappen og åbnet den næste applikation fra et desktop ikon. Det er blot en hurtigere måde at gå til en anden applikation der bruges ofte og derfor ligger først i listen.

Hvor mange genveje der findes i listen er fuldstændig ligegyldigt for performance eller ram/cpu forbrug da det ikke på nogen måde er et udtryk for hvilken load tilstand applikationerne befinder sig i, eller hvor meget ram eller cpu de bruger, men udelukkende er en genvej til en applikation.

Det er ligegyldigt hvor mange man fjerner fra listen, eller ikke fjerner fra listen. Det eneste der fjernes er genvejen til applikationen fra listen over sidst brugte applikationer - man hverken lukker en aktiv eller inaktiv applikation eller frigiver noget ram.

Alt mulitasking - altså hvorvidt en applikation er loadet til en aktiv eller wait tilstand og hvor meget ram der bruges samt hvordan og hvor hurtigt applikationen starter når der trykkes på det ikon der for brugeren angiver at man vælger applikationen, styres 100% automatisk af operativsystemet, og kan på ingen måde påvirkes af brugeren bortset fra ved at genstarte mobilen.

Ved en genstart bliver alle programmer selvfølgelig lukket, uanset om genvejen til programmet stadig kan findes i den favority/huskeliste der omtales som "multitasking listen" i denne tråd. Når iOS starter op igen, vil operativsystemet selv loade de applikationer der skal loades udfra forskellige mønstre og regler, og selv vælge om de loades til en aktiv eller wait tilstand i ram. Den vil på samme måde selv frigøre ram hvis nødvendigt ved at lukke aktive programmer i baggrunden når brugeren vælger at åbne et eller andet, eller skifter fra en app til en anden via favoritlisten eller hvad vi nu skal kalde den.

0 0
Henrik 12-01-2012 17:42:16

Du har ret i, at iOS ikke har rigtig multitasking som man kender fra eksempelvis Symbian, Meego eller Android.

Men lukker man een af disse "shortcuts" som du kalder dem, har det altså den effekt at programmets "state" slettes. Om det så kan tolkes som at lukke det ned eller ej, er nok lidt af fortolkningssag.

0 0
Henrik 12-01-2012 17:43:19

Men staten BLIVER gemt når man skifter væk fra en applikation, med mindre den er skrevet til bare at lukke/start forfra.

Men ja, iOS er fesent på det område.

0 0
Mikos 11-01-2012 14:13:54

Jeg er en lykkelig ejer af en Nokia N9. Det skrev jeg for at give Nokia positiv opmærksomhed mod et bedre image.

Når det er sagt, vil jeg gerne ydermere tilføje at N9 er fantastisk til mmultitaskning med de få apps, der blevet udviklet til den. :-D

Nogle iPhonebrugere har oplevet at deres iPhone bliver sløv når et vist antal apps ligger opstartet i et bestemt tidsrum. Udgangspunktet på en relevant debat bliver noget i retning af, hvordan man på teknisk vis kan afvise disse oplevelser. Ved at holde sig til den tekniske præmis er det teoretisk og principielt ikke muligt at få de oplevelser, som artiklen med sit budskab er udtryk for.

Som for mange andre OS gælder også for ios, at træerne ikke vokser ind i himmelen. Især når brugerne heller ikke hverken er perfekte eller eens.

0 0
JP 11-01-2012 14:38:54

Nu er der jo heller ikke frem langt nogen som helt konkret i artiklen.

Det var noget andet hvis der kom en reel teknik måling som vise at der var problemer. Men der er kun fremført subjektive observationer, som yderligere kan skyldes andre ting, f.eks. at App'en slet ikke er i RAM.

0 0
11-01-2012 16:45:16

Nu er det jo hellere ikke specs, teknik osv. der er forbundet iOS devices. Det er jo netop oplevelsen af at alt altid er flydende og bare virker. Dette er ikke ment som noget negativt overhovedet, da det er hvad min personlige holdning til Apple og deres produkter.

0 0
JP 11-01-2012 20:39:59

Helt enig det er meningen at det bare virker flydende hele tiden. Det er meningen at man vælger iPhone fordi det bare virker.
iOS er også det OS som mht. multitasking tekniske set sikre bedst CPU/batteri udnyttelse.

Det er heller ikke meningen at den almindeligt iphone bruger skal vide nogle af de tekniske detaljer, men når der tilsyneladende er meget mis information, og til med holdninger som "Her siger de fleste eksperter også at det ikke har den store betydning, men jeg mener det modsatte." så er det altså vigtigt lige at informere om hvordan tingende teknisk set hænger sammen.

0 0
Tommy 12-01-2012 09:19:46

jeg tror også google har lavet andriod ud fra meningen at det hele bare er flydende og at det bare virker - altså ikke går ned.
Desværre er ingen os perfekt. Ikke altid er iOS flydende og ikke altid "virker den bare". Det sammen kan bestemt siges om Andriod. Min N9 der kører Harmattan/MeeGo hoster også en gang i mellem og det er da sandsynligt den også på et eller andet tidspunkt laver en ufrivillig genstart.
WP har jeg ikke haft, men mon ikke også den hoster og gør ved en gang i mellem?

Apple har lavet et rigtig fint os, men lad være med at forsvare det som om det er perfekt og virker fem gange smartere end alle andre. De har nogle gode ting - og nogle dårlige ting. End of story.
Hvad en person så vil have på sin smartphone er personlig smag og det skal du ikke gøre dig hersker over, selvom Apple i dine øjne har skudt papegøjen.

0 0
Thomas 12-01-2012 13:09:05

"WP har jeg ikke haft, men mon ikke også den hoster og gør ved en gang i mellem?"

Jo, det gør den. Det er sjældent - men det sker.

0 0
Pavil 12-01-2012 12:12:41

Sådan skal det siges, Tommy! Don't feed the JP-troll...

0 0
Mikos 11-01-2012 15:05:07

jeps, der er ikke fremført objektive målbare hypoteser. Jeg tror heller ikke at den almindelige bruger vil kunne fremlægge en teknisk måling på den oplevelse han/hun måtte have - naturligvis vil jeg tilføje - men det gør vel ikke oplevelsen hos brugeren irrelevant?

Hvis vi vender bøtten; er det muligt at garantere at den almindelige bruger får den korrekte oplelvelse ud fra de tekniske specs. og principper? Kan det dokumenteres at bliver korrekt? ;-)

0 0
JP 11-01-2012 20:25:54

Det kan dokumenteres at multitasking i iOS teknisk set føre til at 3.parts applikationer på iOS anvender mindre CPU og batteri. Det er bare at henvise til de tekniske specifikationer.

0 0
Lecter 12-01-2012 00:18:17

Det må du gerne dokumentere så. Gerne med nogle målinger.

0 0
Mikos 11-01-2012 15:07:23

...at OPLEVELSEN bliver korrekt...skal der stå. :)

0 0
11-01-2012 12:34:53

Det er godt nok sjovt læse disse "forsvar" af iOS :-) Hvis det havde været ang. Tidspunkter android, så var vi en flok tudende fanatiske fandroids. :-)

Og til artiklen vil jeg bare sige, ja der er nok en grund til at ændre OS en gang imellem høster lidt. Nu hvor iOS vokser i kompleksitet, så følger sygdommene.

0 0
Jonas_a 11-01-2012 13:13:38

Sådan har det været.. Android vs. iOS ..dermed vil det fortsætte med fandroids vs. iDiots
og det er ret underholdende!

0 0
Henrik 12-01-2012 13:17:55

Og alt imens overhaler en gammel kending indenom ;-)

0 0
JP 11-01-2012 12:55:16

Forfatteren af artiklen beder selv om at få kendsgerninger på bordet.

Hvorfor skal der så laves henvisninger til tudende fandroids? Har du noget konstruktivt at bidrage med?

0 0
Footiefan 11-01-2012 13:03:22

Nu er det nok kun ment som humor - skal jo ikke være så dead serious det hele :-)

0 0
JP 11-01-2012 13:14:03

Nej, det er fint, men der er som titlen antyder "mystik" om hvordan det fungere, så det handler om at holde sig til kendsgerningerne og ikke hvad en eller anden engang måske syntes at have hørt en anden oplevede ;-)

0 0
11-01-2012 12:35:50

Ja der skulle jo stå hoster :-)

0 0
Morten 11-01-2012 11:57:46

Som en IOS udvikler, kan jeg kun sige at for brugerens vedkommende er IOS multitasking genial (da det bruger mindre strøm) og for udviklerne, kræver det noget ekstra programmering.

Tre typer programmer får lov at køre hele tiden (også selvom de er minimeret): Navigation, musik streaming og VOIP. Så hvis dit batteri løber hurtigt tørt eller telefonen virker sløv, så sikre dig at du har lukket Navigation, musik streaming og VOIP progammer helt ned.

Mht til memory, så fungerer IOS således, at hvis den har brug for mere ram for at kunne fortsætte, så vil den tvinge programmer til at lukke helt ned. Det er så op til udvikleren at fange denne event og så "gemme" hvor programmet er nået til - således at du kan åbne programmet op hvor det stoppede.

Jeg har en trilliard pogrammer åbne (dog ikke Navigation, musik streaming og VOIP) og min telefon er ikke det mindste sløv.

0 0
Footiefan 11-01-2012 13:06:56

Hvis en streamingsapp er åben, men kun sjældent bruges, har den så stadig en reel indflydelse på batt og evt sløvhed??

0 0
Morten 11-01-2012 13:08:07

Jeps :)

0 0
JP 11-01-2012 13:15:30

Vel kun hvis du aktivt afspiller musik med den.

0 0
Morten 11-01-2012 14:11:09

Så længe programmet er registreret som "streaming app", så er det faktisk op til programmet/programmørerne hvor mange resourcer de vil bruge - også når den er "baggrunden". (Dvs. bruger den alt for meget, bliver den selvfølgelig ikke godkendt i AppStore).

Så logisk set, vil et streaming program i baggrunden, der ikke streamer, bruge mindre resourcer - men vi har jo ingen ide om hvad programmet ellers laver, når det er i baggrunden. Rydder det op? Kommunikerer programmet med servere? ? Vi kunne bruge et netværks sniffer program til at få en ide om netværkstrafikken.

Det jeg mente med mit "Jeps" der er, at hvis App'pen er godkendt af Apple "som at måtte køre hele tiden", så har vi ingen ide om hvad programmet gør i baggrunden - det er helt og holdent op til programmørerne. Er det ikke registreret til at køre hele tiden, så når du trykker på home knappen og programmet ryger i baggrunden, bruger det absolut ingen resourcer og ingen strøm ... det går simpelthen på pause.

0 0
JP 11-01-2012 14:34:24

Jeg er ikke helt sikker på at det er korrekt.

"if your app tells the system it would like to play audio in the background, then it must play audio. As soon as you stop playback, you get suspended."

http://rogueamoeba.com/utm/2010/06/22/background-audio-in-ios-4-0/

0 0
Peter S 11-01-2012 11:56:54

http://vimeo.com/34660348

Det skal dog siges at jeg også har oplevet at telefonen kan blive lidt sløv og at det hjælper at lukke programmer - MEN, tror udelukkende det skyldes at der så frigives lidt ram til systemet.

I øvrigt betyder det også noget hvor mange apps man har INSTALLERET, for Springboard (som homescreen hedder) cacher alle de små ikoner så man kan scrolle smooth. Jo flere ikoner, desto større cache. Som man kan se af videoen er Springboard også det som bruger mest ram når man ikke har meget andet åbent.

0 0
Jonas_a 11-01-2012 11:30:49

..som du kan forsvare iOS og Apple..man skulle tro at du var deres advokat eller et eller andet..!
Sagen er at alle styresystemer har svagheder og iOS er ikke nogen undtagelse..punktum!

0 0
JP 11-01-2012 11:46:26

Der er fordele og ulemper ved alt, men denne artikel kommer en en række påstande som er helt forkerte. (Og i øvrigt indbyder artiklen selv til at man informere forfatteren om hvordan multitasking faktisk fungere)

Multitasking fungere markant anderledes på iOS end andre operative systemer, derfor er det vigtigt at forstå de tekniske detaljer, (hvis man vil udtale sig om hvordan det foregår)

0 0
Jonas_a 11-01-2012 11:57:55

Der er ikke tale om nogen påstand i artiklen, der er tale om de ting forfatteren oplever når han/hun bruger sin iPhone..du vil vel ikke beskylde vedkommende for at lyve eller tale usandt! så deler endnu en bruger (dsl4life) sin erfaring med sin iOS enhed, og så skyder du hans udtalelser ned!
At forfatteren beder os andre om at komme med vores erfaringer ændrer ikke på at nogle har haft en ringere oplevelser med iOS!

0 0
JP 11-01-2012 12:06:55

Jeg har skrevet flere indlæg hvor jeg påviser at påstande som forfatteren kommer med er tekniske set umuligt.
Du må gerne deltage i debatten under de punkter.

0 0
Jonas_a 11-01-2012 12:14:11

Kære ven..at du påviser et eller andet er teknisk umuligt ændrer ikke på andre brugere oplever det modsatte!!! det kan da ike være særlig svært at forstå!
Jeg må takke nej til at deltage, da jeg har erfaret at der ikke kommer noget fornuftigt ud af diskuttere med de forskellige OS-fanatikere.

0 0
JP 11-01-2012 12:20:44

Har jeg skrevet en eneste ting som er forkert? Som jeg ikke har kunne bakke op med kolde kendsgerninger?

0 0
Exert 11-01-2012 14:19:43

Du har vel strengt taget ikke bakket noget som helst, af det du har skrevet, op med noget som helst. Det du har beskrevet er hvordan multitasking burde fungere i iOS, men du mangler at forholde dig til om iOS så rent faktisk lever op til det. Min opfattelse er at iOS gør det godt, men at det ikke 100% som beskrevet.

0 0
JP 11-01-2012 14:26:36

Men hvis man skal starte den diskussion så skal der laves en seriøs sammenligning, og ikke bare "hvordan man nu oplever det", fordi det er nu engang meget subjektivt.

Desuden skal man også være klar over at hvis det f.eks. tager tid at skifte til en anden applikation, så er det sikket fordi den slet ikke er i RAM, men skal loades igen. Hvilket er en fundamental begrænsning på alle computere, og ikke noget man kan klantre multitasking i iOS for.

0 0
Exert 11-01-2012 14:47:24

Det er jeg med på, men vi snakker om generel sløvhed - ikke bare når der skal skiftes app.
Ja oplevelser er forskelligt fra person til person, men observationerne er her fra samme person. Det er samme person som oplever forskellig ydelse før og efter lukning af apps, hard reset etc.

0 0
JP 11-01-2012 20:18:35

Hvis ikke han nøjagtigt måler det så ved vi ikke om der er en forskel eller om han bare oplever placebo effekten.

0 0
Exert 12-01-2012 09:34:51

Så nu bruger du "det er bare noget I bilder jer ind"-argumentet?! Som sagt tidligere er der ikke brug for stopur.

Det er lidt håbløst at diskutere med dig, når du opfatter de tekniske specifikationer som den endegyldige sandhed. Jeg tror ikke, der stod noget i specifikationerne om det ekstra batteriforbrug i iOS5 ligesom Google næppe heller beskrev deres volumeproblem i specifikationerne til Galaxy Nexus. Fordi der står, at det skal fungere på en bestemt måde, er det ikke ensbetydende med, at det så også gør det. Tekniske specifikationer skal nærmere betragtes som en hensigtserklæring, og ikke som en bibel du kan læse op af og sige "Sådan er det!".

0 0
12-01-2012 11:31:46

Hvis jeg da bare kunne få lov at downgrade til iOS 4 og lave lidt tests, for derefter at gøre det samme på iOS 5. Men den mulighed tillader Apple desværre ikke:-/

Men som Exert skriver, så er det netop en generel sløvhed, som jeg på ingen måde oplevede tidligere. Lidt som om, at iPad 1 ikke helt kan trække den nye version af iOS 5. Jeg har endda slået diverse ting fra, såsom iCloud osv, som folk siger bruger en del kræfter.

Der er ingen tvivl om, at hvis jeg resetter den, så kører den bedre... men kun i kort tid. Så snart jeg har haft åbnet safari, mail og indstillinger, så hakker den rundt i det igen.

0 0
Thomas 12-01-2012 12:47:22

Nej nej!

JP har talt, og det er bare noget du bilder dig ind, ligesom alle andre, der har performanceproblemer med iOS-produkter.

0 0
Jonas_a 11-01-2012 12:26:07

Jeg har ikke sagt at du har skrevet noget forkert..har jeg? Du mener åbenbart at dem der kommer og siger at deres iOS enhed bliver sløv, taler usandt fordi du på en eller anden måde kan påvise at det er teknisk umuligt!

0 0
JP 11-01-2012 12:50:44

Hvis ikke jeg har skrevet noget forkert, må det jeg har skrevet jo være rigtigt.

0 0
Jonas_a 11-01-2012 13:00:57

hehe..som sagt vil der ikke komme noget fornuftigt ud af sådanne diskussion.. ;)
pøj pøj..

0 0
Thomas 11-01-2012 23:18:42

JP har alle dage været en benhård forsvarer af Apple og deres produkter. At han så ofte fordrejer sandheden (lyver, med andre ord) er ikke så vigtigt.

0 0
JP 11-01-2012 09:55:06

"Med andre ord, hvis du f.eks har en iPhone 3GS med 256 MB RAM, og har åbnet 4-5 større applikationer, så har du næppe mere end 30-40 MB RAM tilbage.
Det gør at din iPhone skal til at tænke sig om hver gang du åbner menuer, websider eller har brug for at åbne endnu en applikation.
Hertil skal iPhonen først omstrukturere den hukommelse de “åbne” applikationer benytter, og det skaber en forsinkelse, heraf følelsen af en sløv iPhone for nogens vedkommende."

Det er ikke korrekt, de applikationer som ikke er baggrunder er frosset, og anvender ikke CPU, dermed kan menuer ikke bliver langsomme.
Hvis iOS skal bruge rammen bliver applikationen øjeblikkeligt fjernet fra RAM, (og skal ikke bruge tid på at lukke pænt ned). Dermed er der ikke en forsinkelse.

0 0
Henrik 11-01-2012 13:20:07

"Det er ikke korrekt, de applikationer som ikke er baggrunder er frosset, og anvender ikke CPU, dermed kan menuer ikke bliver langsomme.
Hvis iOS skal bruge rammen bliver applikationen øjeblikkeligt fjernet fra RAM, (og skal ikke bruge tid på at lukke pænt ned). Dermed er der ikke en forsinkelse."

Jo, det er der. Swapping - som man kalder det, tager også tid, og det er også tydeligt når man har mange apps åbne. Så jo,

0 0
JP 11-01-2012 13:28:59

Hvis det tager tid at skifte mellem mange apps, så er det nok fordi de slet ikke er i RAM men skal loades ind fra Flash storage.
Hvilket ikke har noget med multitasking at gøre.

0 0
Henrik 12-01-2012 10:46:48

Ja, præcis. De swappes tilbage fra flash, efter alle apps ikke kan være åbne være i RAM samtidigt.

Du har ret i, at det ikke har noget med multitasking at gøre som sådan, efter baggrundsprogrammer som udgangs ikke kører når de er i baggrunden på iOS (de swappes netop ud, men beholder deres "state").

0 0
Helskov 11-01-2012 13:06:14

På nøjagtig samme måde fungere Android.

0 0
JP 11-01-2012 13:25:39

Nej det er ikke korrekt.

Eksempelvis kan en messenger applikation på Android selv køre videre i baggrunden og har selv en forbindelse til serveren og poller selv for om der er nye beskeder, dermed anvender den både mere CPU og mere batteri fordi Android skal holde WI-FI forbindelsen åben hvorimod iOS kan lukke WiFI og modtage beskeden igennem mobil nettet.

0 0
Lecter 11-01-2012 20:21:57

Det var vidst i gamle dage at messenger apps virkede på den måde på en Android enhed :)

0 0
JP 11-01-2012 21:01:54

Den fundamentale forskel mellem iOS og Andorid er at man kan lave applikationer der fungere som jeg beskriver ovenfor i Andorid.

Dermed er Androids multitasking ikke bedre end de applikationer som man anvender. Applikationer som er lavet under hensyn til deadlines og profit og ikke ikke så meget hvor meget CPU/batteri som de bruger.

I iOS er det ikke tekniske muligt at lave ovenstående applikation.

0 0
Tommy 11-01-2012 11:11:28

Du burde seriøst købe dig en iphone, så du selv kan se hvor "smooth" det er i virkeligheden ;)
Iphone har klart sine fordele, men multitasking er ikke en del af dem...

0 0
JP 11-01-2012 11:43:32

Kan du konkretisere dine udtalelser lidt mere så jeg kan forholde mig tekniske til dem?
Hvad er det for nogle problemer/usecases som du men ikke er en fordel?

0 0
Henrik 11-01-2012 09:20:23

Et iOS 5 device blir mærkbart sløvere jo flere apps der er åbne (specielt når den fysiske RAM grænse rammes). Ikke fordi dem der er i baggrunden kører (det gør de som regel ikke), men fordi de "swappes" ind og ud hukommelsen når skifter og/eller åbner nye apps.

Jo mere der er åbent, jo mere swapping. Især når grænsen på den fysiske RAM størrelse er nået. På den måde er det faktisk ikke meget anderledes end hvis man har mange programmer åben i Windows (eller et andet PC OS for den sags skyld).

På iOS 4 var det hurtigere, fordi håndteringen fungerede anderledes - der var ihvertfald mindre swapping. Til gengæld var så også nemmere at crashe et iDevice ved at bruge for meget RAM.

0 0
JP 11-01-2012 09:50:25

Hvis du åbner 20 apps, er det måske kun de sidste 5 som er i RAM.
Hvis du skifter mellem de 5 er det hurtigt, hvis du skifter til nr 19 skal den loades igen.
Det er der intet nyt i og sådan fungere det på alle OS'er
Har du noget som helst teknisk belæg, links til Apps dokumentation, for at der er forskel i multitasking mellem iOS 4 og 5?

0 0
JP 11-01-2012 09:48:10

Hvis du åbner 20 apps, er det måske kun de sidste 5 som er i RAM.
Hvis du skifter mellem de 5 er det hurtigt, hvis du skifter til nr 19 skal den loades igen.
Det er der intet nyt i og sådan fungere det på alle OS'er
Har du noget som helst teknisk belæg, links til Apps dokumentation, for at der er forskel i multitasking mellem iOS 4 og 5?

0 0
JP 11-01-2012 09:41:54

"Her siger de fleste eksperter også at det ikke har den store betydning, men jeg mener det modsatte. Stiller man to ens iPhones op ved siden af hinanden, hvor den ene kører med 20 applikationer i Multitasking og den anden ingen, så er der stor sandsynlighed for at den første iPhone slukker først! Men hvor meget før, må du have mig svar skyldig!
"

Hvad basere du den sandsynlighed på?

De 20 applikationer er ikke nødvendigvis kørende, og bruger dermed IKKE noget CPU/batteri.

Det geniale ved multitasking på iOS er netop at Apple håndterer batteri niveauet, ved kun at tillade enkelte funktioner at køre i baggrunden, og der håndtere Apple batteri niveauet. E.eks. en messenger applikation. Den kører IKKE i baggrunden, men er suspenderet (og anvender IKKE CPU), indtil der kommer en nye besked, den besked sendes vis Notifications services (som Apple håndtere igennem mobil nettet - så der ikke kræves WIFI). Når Notification kommer viser iOS den, og hvis brugeren aktivt vælger den, Vågner applikationen igen.

0 0
Tommy 11-01-2012 09:35:17

i4 som jeg havde og min kæreste har nu, crasher gerne efter et par ugers brug. Min kærestes i4 gør det dog så voldsomt at den nogle gange slet ikke er brugbar i mange timer ad gangen.
Hvordan det er med det nye os, ved jeg ikke.
Pt har jeg Nokia N9 og må sige at multitasking heri er fantastisk!
WP skulle fungere nogenlunde, men med fx 40apps åbne er de sikkert og en pain-in-the-a** at skulle lukke ned.

0 0
JP 11-01-2012 09:49:36

Crasher din kæreste iphone 4 så den ikke er brugbare i mange timer??? Det lyder som et alvorligt hardware mæssig problem, du bør få den udskiftet.

0 0
Tommy 11-01-2012 11:07:23

den har været til tjek, intet problem fundet og den blev testet til at være perfekt.
En gang i mellem låser den i mere end en halv dag.
Men det var med ios4, nu må vi se hvordan den virker med ios5 - hun har dog allerede oplevet at den bliver langsommere med tiden som ovenstående artikel og skriver om.

0 0
JP 11-01-2012 11:42:27

Hvordan låst i en hel dag. Reagerede den ikke på skærmen/knapperne? Kunne den modtage opkald? Det lyder helt klart som en fejl, det er jo ikke meningen at nogen telefoner skal låses i en halv dag.

0 0
JP 11-01-2012 09:34:48

"Men, spørger du mig hvad jeg mener, så vil jeg uden tøven sige: Luk de applikationer i Multitasking som du ikke benytter ofte, og luk som tommelfingerregel altid større spil og f.eks Navigon ned, da disse bruger en del RAM."

Den liste der kommer op nå du dobbelt klikker på menutasten er IKKE en liste af kørende applikationer.
Det er en liste af sidst brugte applikation. Listen er der også hvis du får en nye iPhone og installerer din gamle data på den.
Det har INTET at gøre med om applikation er kørende eller ej.
Slutbrugere kan ikke se om applikaionen er kørende eller ej, derfor giver det ingen mening overhoved at "lukke" applikationer.

0 0
Henrik 11-01-2012 09:23:24

Naturlovene, reglerne omkring beregnelighed og de fysiske begrænsninger og de deraf følgende kompromisser der skal laves, gælder også for Apple.

Der er ikke noget "ferry dust" eller "magic" der hjælper her :-p

0 0
11-01-2012 09:30:19

Jeg tænker bare at det kunne hjælpe, at det smed noget mere ram i deres produkter? 256mb ram i en iPad, syntes jeg lyder som frygteligt lidt. Men måske er det bare mig:-)

0 0
Henrik 11-01-2012 09:37:17

Det er rigtigt. 256 MB RAM er ikke meget i iPad 1. Sidder her med en Nokia 701 med Symbian Belle der har 512 MB RAM. Set i det lys, må man i den sige at iPad 1 har for lidt RAM ;-)

0 0
11-01-2012 09:30:31

*de

0 0
11-01-2012 09:03:58

Jeg kan kun være enig med forfatteren af denne artikel... men kun efter opdateringen til iOS 5. Nu er det godt nok ikke en normal iPhone, men gigantversionen iPad 1. Inden jeg opdaterede til nyeste software tænkte jeg meget sjældent på, at lukke programmer ned efter brug. Efter opdateringen bliver den mærkbart sløvere, hvis jeg har mere end 3 ting åbne. Det hjælper lidt at lukke dem ned, men som regel skal der et "hard reset" til. Det er pænt belastende, og ville ønske jeg kunne downgrade til iOS 4. Men den mulighed giver Apple desværre ikke.

0 0
JP 11-01-2012 09:45:45

Det er ikke noget teknisk belæg for at skulle hard resette en iPad.
Med mindre kun har konkrete målbare observationer, så er det nok bare noget du bilder dig selv ind

0 0
11-01-2012 10:08:08

Nah, nu sidder jeg ikke lige med et stopur og måler hvor hurtig/langsom min iPad er. Men jeg kan i hvert fald tydeligt mærke forskel fra iOS 4 til 5;-)

0 0
JP 11-01-2012 10:14:23

Du kan mærke forskel millisekunders størrelsen på nu og hvordan du husker det? Vel og mærke uden at have de to devices ved siden af hinanden? Imponerende.

0 0
thedane9 13-01-2012 11:58:24

Jeg har præcis samme problem med iPad 1 efter opgradering til IOS5. Nu bruger jeg spå PKill, som hjælper med at få frigjort ram.

0 0
Exert 11-01-2012 13:52:56

Jeg oplever det samme som dsl4life, og da der ikke er tale om milisekunder, behøver vi ikke et stopur. Det går MÆRKBART langsommere, og når det hjælper med en hard reset, er det vel ligemeget, om du mener, at der ikke er belæg for at hard resette. Det er der jo netop, når det virker...

0 0
11-01-2012 10:26:46

Og imponerende at du kan udtale dig om min oplevelse af det... men havde ikke lagt mærke til dine strittende øjne over min skulder;-)

Generelt oplever jeg en mindre flydende oplevelse. Det gælder både tiden den bruger på at indlæse websites, og hvor flydende jeg scroller igennem en hjemmeside. Derudover får jeg ikke længere fornemmelse af et "flydende" styresystem, men får oftere en "hakkende" oplevelse.
Samt hvis jeg taster noget ind i søgefeltet, så registrerer den ikke intastningen med det sammen, men den kommer "hakkende" efter. Alle disse ting oplevede jeg på ingen måde tidligere.

0 0
JP 11-01-2012 10:35:44

Hej, det er meget muligt at iOS generelt er lidt langsommere, men der er ikke noget belæg for at sige at det er p.g.a. multitasking og påstå at den er anderledes i iOS5 end iOS4. Som selve artiklen påstår.
Det er let bare at sige at det er pga. multitasking fordi det generelt (på pc og andoird) gør devicen langsommere, men iOS fungere væsentligt anderledes på mange punkter mht. multitasking.

0 0
11-01-2012 11:20:19

Det kan godt være, at der ikke er noget teknisk belæg for det. Èn ting er hvordan det rent teknisk burde fungerer, noget andet er hvordan brugeren rent faktisk oplever det. I dette tilfælde stemmer de to ting ikke overens.

Hvordan det rent teknisk fungerer syntes jeg er ganske ligegyldigt. Jeg ønsker bare en brugeroplevelse, som er flydende og hvor jeg ikke sidder og bliver irriteret hver gang jeg bruger den:-) Men måske den skal bare skiftes ud med en nyere tablet.

0 0
JP 11-01-2012 11:40:55

Det er muligt at du oplever den langsommere, men der er ikke tekniske belæg for f.eks. at sige at den langsomme scroll er fordi der er andre applikationer kørende.

0 0
BluezCat 11-01-2012 08:53:20

At der er kun få smartphones der præsterer dette til UG, på en sådan måde, at brugeren ikke er i tvivl omkring, om sine apps er lukket eller ej.

Jeg finder særligt 2 OS, der ved, hvordan man strækker multitasking sammen, således, at brugeren ikke er overladt til nogen form for tvivl.
Dem begge står/stod Linux bag, hvilket henholdsvis er platformen Maemo5 og MeeGo.

Jeg har på ingen måde oplevet multitasking, der kan måle sig med de to, de kan det, og de er nok nær de bedste til netop denne disciplin.

0 0
David 11-01-2012 11:42:10

Forkert BluezCat.. en af de NEGATIVE ting ved min N9 er netop multitasking. Jeg bekymrer mig i den grad om hvilke programmer og processor der kører i baggrunden. Netop fordi N9 bare kører programmerne ukritisk, kan man hurtigt dræne batteriet hvis man ikke lige passer lidt på. Hvis man læser diverse reviews af apps på Marked på N9, kan man også læse advarsler om at programmer dræner batteriet hvis det får lov at køre i baggrunden. Ja multitasking på N9 er mere "rå" ala et desktop OS, men det har sin pris, og det er batteriet, det siger jo også sig selv at flere kørende processor kræver mere strøm.

0 0
BluezCat 11-01-2012 13:05:08

Undskyld ordvalget.

Det jeg mener med, at vi ikke bekymrer os er, at vi ikke kan mærke det på selve enheden performance, hvadenten det er 1 el. 20 der er åben på samme tid, så dræner det ikke på dét punkt.

Jovist, det dræner batteriet, eftersom de kører aktiv multitasking, men du oplever ikke lags i højere grad, jo flere apps/hjemmesider etc du har åben. :o)

0 0
David 11-01-2012 14:25:31

Det som udgangspunkt korrekt, man kan dog få åbnet lidt for mange eller tunge apps, og så lagger den altså også.

det MEST irriterende overhovedet ved N9, er at der ikke er en fysisk knap til at lave et opkald, eller en genvej på skærmen der altid er tilgængelig.

Forstil:
Du skal lave et opkald, og det haster. Du står på Notifikationsskærmen. Her kan du ikke lave et opkald. Så swiper du, så er du på multitasking skærmen, her kan du heller ikke lave et opkald. Du swiper videre til app siden, finder telefon appen, så skal du til at vælge nummerpad, og så kan du ringe. På iPhone, trykker du altid bare direkte på telefon appen, og så ringer du.

Når man er stresset og skal ringe hurtigt, er det pisse irriterende..

0 0
Thomas 13-01-2012 11:37:24

ok, der var jeg lidt hurtig, havde lige overset at du stod på Notifikationsskærmen. Men hvorfor vil du forbi Multitasking skærmen? du skal da bare swipe den anden vej, så du går direkte til apps hvor du så altid har opkald i toppen af skærmen. Der er du er aldrig mere end 1 eller et halvt swipe fra opkald appen.

0 0
David 13-01-2012 12:26:14

Det er korrekt at man swipe den modsatte vej, men kræver at man lige tænker over hvilken vej man skal swipe, ok det er ikke det store, men alligevel. Derudover kan du være i et spil der slåer swipe fra, hvor man skal den slagne vej ud af spillet for at komme til sit bruger interface. Alt andet lige er en fysisk knap til at komme til home skærmen bedre.

0 0
lysseslukker 13-01-2012 13:15:22

David så køb dig en iphone i stedet for. Det jo hele ideen bag brugerfladen at der ingen knapper er, og hvis du ikke kan huske hvilken vej du skal slide så står det sgu skidt til:D

0 0
David 13-01-2012 15:08:23

Det tager da lige lidt tid at registrere hvilken side man er på, og beslutte hvilken vej jeg skal slide for at komme til app skærmen, jeg tror det er lige så hurtigt bare at tænde og slide, og så nogen gange slide 2 gange. Jeg har ikke lyst til at få en iPhone, N9 har en del fejl, bla. at man ikke har en fysisk knap til at gå til hjemmeskærmen, specielt når man så er i Apps der disabler swipe.

0 0
lysseslukker 13-01-2012 19:50:17

Det kan sguda aldrig være en mangel når mobil er design ud fra at der ikk er nogle knapper. og personlig synes jeg det er det bedste/smarteste navigation der er på en mobil.
Hvad vil du bruge den knap til, swipe programmet væk og du er på den side hjemmeskærm som du gik ind i programmet fra. Hvis det er så svært har du så prøvet swipemanager. der kan du vælge hvor de forskellige swipe skal tag dig hen.
For hvis du virkelig mangler den knap kan jeg ikke forstå du har købt en n9.

0 0
David 13-01-2012 20:23:58

Jeg bruger skam også swipemanager, og jeg synes også swipe generelt er smart, men jeg mangler helt klar knapper, jeg savner også en fysisk knap kamera knap, og jeg savner en fysisk knap til at komme til dial up skærmen/tage telefonen. Jeg savner også folders, kamera understøttelse til Skype, MSN i konti, så jeg kan være online på MSN via OS'et.
Men selvom jeg savner disse ting og en masse apps, synes jeg at N9'eren er en alle tiders telefon, og jeg ville ikke bytte den til nogen anden. Fortsatte Nokia med MeeGo, skiftede jeg ikke væk fra Nokia ever.

0 0
lysseslukker 13-01-2012 23:02:11

David folders kommer med pr 1.2 og der skulle også komme understøttelse for video i skype ment på den måde at det KAN implementeres. desuden er der en script du kan hente der gør at du kan tage billeder med volumen knappe. Kan ikke huske om der er lavet plugin for msn. Men tjek talk.maemo.org ud, det er der det sker:D

0 0
Thomas 13-01-2012 11:26:58

Nej Nej Nej, du swiper 2 cm op fra bunden af skærmen og du har direkte genvej til opkald, camera osv.

0 0
lysseslukker 13-01-2012 10:47:45

du kan jo bare trække halvt op nede fra bunden af, så for du 4 genveje.

0 0
David 13-01-2012 11:02:14

Hvis du er på notifikations- eller multitasking skærmen (som jeg skriver i eksemplet), kan du ikke gøre det, så skal du først gå ind i et tilfældigt program.

0 0
Tommy 13-01-2012 11:39:07

gå ind i nokia marked, så efter "mymoves" -> installer og wupti, du har nu unden samlingling den fedeste og mest brugervenlige smartphone.
Når jeg kører to fingre fra bunden af venstre til højre top åbner min opkaldsfunktion. Du kan også gøre det når telefoner er låst.

0 0
David 13-01-2012 12:35:20

Jeg kender godt mymoves, det virker ikke særligt godt.

0 0
Tommy 13-01-2012 13:05:36

den nye version gør. Jeg var også lettere lunken i starten, men det har forbedret sig en del siden jeg først så det i novembers.

0 0
Thomas 11-01-2012 12:38:28

Men du har jo det fulde overblik, og kan lukke alt ned med 2 tryk, Det flyder jo helt naturligt, hvis jeg har en app åben swiper jeg til siden hvis den skal forblive åben og skal den ikke det swiper jeg fra toppen og ned og den er lukket. Man bruger jo multitasking siden som en form for home/desktop med live winduer i stedet for widgets. det er jo hele pointen med at du heletiden her det fulde overblik og hurtigt og enkelt kan lukke ned for noget der ikke skal være åbent.

0 0
JP 11-01-2012 12:49:46

Hvorfor skal du overhovedet beslutte om du skal beholde den åben eller lukke den?
Burde telefonen ikke bare virke?

0 0
Thomas 11-01-2012 13:21:05

Det er jo det som er meningen med N9, og jeg har som sagt aldrig oplevet at telefonen ikke virker eller fryser. Den har jo til sammenligning også 1gb ram til rådighed.

0 0
JP 11-01-2012 13:35:13

Ok hvis du kaster 1gb ram i den og applikationerne kan være i ram så brugere aldrig har behov for at lukke applikationer så er det også fint ;-)

0 0
Thomas 11-01-2012 14:05:44

Ja det virker... :-)

0 0
David 11-01-2012 14:16:14

Min N9 hænger altså af og til, og jeg har også været nødt til at genstarte den et par gange, specielt hvis jeg har set video i browseren faktisk, måske faktisk kun i forbindelse med video i browseren. Og hvis jeg har rigtigt mange apps kørende, kan den også blive lidt laggy.

0 0
David 11-01-2012 12:42:03

Jeg har det fulde overblik, men jeg skal større grad end brugere af iOS og Android, tænke over hvad jeg har åbent. Jeg har prøvet at skulle bruge min telefon, hvor den bare har været helt død. Og så er det sgu lidt begrænset hvor fantastisk det er, at den har multitasket i den tid den lå i lommen.

0 0
Thomas 11-01-2012 13:18:23

Hvorfor lukker du ikke dine apps, hvis det er et problem? Jeg har sagt det før, der må være et eller andet galt med din telefoen, jeg har, for sjov, prøvet at åbne ca.35 apps og det sløver ikke telefoen nævneværdigt. Men til dagligt lukker jeg normalt en app ned når jeg ikke har tænkt mig at bruge den, altså swiper ned i steder for til siden

0 0
David 11-01-2012 13:54:21

Der ikke noget galt med min telefon :) Der er sket det fantastiske at en kollega også har fået en N9 til test, og de ting jeg har bemærket, gør sig også gældende på hans.

Jeg er enig i at det ikke sløver telefonen nævneværdigt at have mange programmer kørerende.. Jeg lukker også som regel mine programmer, men det kan jo smutte når man har travlt. Dybest set er jeg ligeglad med om mine programmer multitasker/kører når jeg ikke bruger dem, det optimale ville være hvis de blev pauset 100% når de ikke er i forgrunden, medmindre der er en særlig grund til at de skal køre.

0 0
Thomas 11-01-2012 15:40:42

Der er faktisk nogle apps som går i pause, det burde være en option på den enkelte app.. :-)

0 0
BluezCat 11-01-2012 13:33:02

Nu du selv har den, har jeg lige et par enkelte spørgsmål.

1. Kan du smide samtalerne ud på skærmen, så du har dem liggende alá N900 ??

2. Landscape mode, fungerer det på den ??

0 0
David 11-01-2012 14:06:23

Hvad jeg har set til N900'eren, er det på mange måder en bedre telefon, jeg vil ikke anbefale dig at købe en N9.

0 0
David 11-01-2012 14:04:49

1. Nej

2. De 3 standard skærme er altid portrait, nogen apps går i landscape mode. Man har IKKE mulighed for at låse til en bestemt mode, så hvis du f.eks. ligger ned kan du ikke låse browseren til portrait, som man f.eks. kan på iPhone.

En anden ting du heller ikke kan på N9 er at copy/paste alle steder der er tekst, som man f.eks. kan på iPhone.

Jeg ved ikke om man kan de her ting på N900?

0 0
BluezCat 11-01-2012 14:09:01

Lidt en skam, for det er sq´ rart at have samtalerne liggende ude på skærmen, så de er lige til at gå til, og jeg kan klikke mig ind på hvér især på skærmen.

Mht landscape, tænker jeg også lidt i retning mht almindelig brug af div. programmer, hjemmesider etc.

På N900, kan jeg godt copy/paste, dog ikke så ofte jeg selv bruger det.

0 0
Tommy 11-01-2012 15:36:25

man kan godt lave landscape mode hvis man downloader en app der fx laver startskærmene gå i landscape og ellers er der også en kommando du kan skrive hvis du går ind i root'en
http://nokiagadgets.com/2011/12/09/faster-n9-transitions-updated-landscape-mainscreens-and-even-faster-transitions-video/

N9's multitasking gør at dette er en af de få telefoner som jeg bare aldrig bliver træt af (som jeg gjorde med i4, sg2, n8 ect), for hold k*ft hvor er det brugbart i dagligdagen!
Det samme med swipe delen! swipe ned for at lukke app, højre = feeds, venstre lig multitasking, op=menu, N=kalender, Z=kamera, O=facebook og jeg har endnu flere genveje hvis jeg bruger to eller tre fingre(det lyder semipervers, beklager).
Se det er sgu smart!
Hvis apple integrerer det køber jeg gerne en i5'er! Eller sg3 hvis andriod integrerer det...

0 0
JP 11-01-2012 09:44:06

Men brugere skal overhovedet ikke bekymre sig om applikationer er åbne eller ej.

"if you see a task manager... they blew it. Users shouldn't ever have to think about it." Steve Jobs

0 0
BluezCat 11-01-2012 10:48:33

Det gør vi Linux brugere heller ikke, for multitasking fungerer flydende, uden vi bliver irriteret over, at denne bliver sløv.

Problemet er, som det er åbenlyst, at iOS brugere bekymrer sig for hvad angår netop dette, eftersom det sløver, og de ikke har styr på, hvad kører/hvad kører ikke.

Rather a task manager, than a failure.

0 0
JP 11-01-2012 11:01:41

Multitasking på Linux sløver teknisk set din pc.
Multitasking på iOS sløver teknisk set IKKE din device.

iOS brugere, som helhed, bekymre sig heller ikke over hvad der køre og ikke køre. Det er faktisk kun den lille del af iOS bruger ("nørder") som tror at de ved hvordan det hænger sammen og kommer med dumme råd som at lukke alle applikationer. Selvom rådet teknisk set er noget vrøvl.

0 0
Thomas 11-01-2012 23:16:17

Multitasking på iOS kan sagtens sløve en telefon. Det passer nok ikke ind i dit verdensbillede, men hvis du nogensinde har oplevet en sløv iPhone, så ved du også jeg har ret.

Dét sagt, så er der ingen teknisk grund til ikke at udnytte den ram man har i sin telefon.

0 0