Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   N8: Læsernes indtryk

N8: Læsernes indtryk

Mobilsiden.dk sendte to heldige læsere til et møde med Nokia og den kommende N8. Læs her deres mening om den nye topmodel fra Nokia.

Mobilsiden.dk udskrev i sidste uge en konkurrence, hvor to heldige vindere vandt retten til at se Nokia's kommende top-model N8 før alle andre.

Medlemmerne af Mobilsiden.dk's Facebook-gruppe fortalte historien om deres første Nokia-mobil, for at deltage i konkurrencen. 

Jonas Rasmussen og Helle Nielsen vandt æren, og var torsdag aften på besøg hos Nokia's danske hovedkvarter.

De er begge to overordnede meget imponerede over N8.

Symbian på rette vej

Jonas Rasmussen er generelt meget posititiv stemt over for Nokias nyeste satsning. Dog var han ikke vild med, at enderne på telefonen er udformet i plastik.

Til gengæld er han imponeret over andre ting.

- "Jeg er ret vild med, at den kommer med HDMI-udgang, så man bare kan smide den til sin fladskærm derhjemme. Symbian platformen har fået et meget stort boost i forhold til alle de andre Symbian-modeller, der er på markedet pt. og det går den rigtig vej mod at blive et fedt system med mange muligheder i," siger han og fortsætter:

"Det var fedt, at den kommer med så mange indbyggede features, som f.eks video-redigering, hvor man kan klippe og klistre en video sammen, og tilføjelse af lyd-/musikfiler. Hvilket betyder man i løbet af to minutter har lavet en video med f.eks. baggrunds-musik - som kan smides op på fladskærmen, eller kan deles på f.eks. Youtube."

Han er dog forbeholden overfor, om N8 reelt kan være en konkurrent mod den populære iPhone.

"Alle de andre fede ting som HD-video og 12 megapixel kamera tæller også, men jeg synes ikke, det er en iPhone-killer, da jeg stadig synes Apple er dem, som prøver flest ting af på markedet. De startede med kompasset og så nu gyrometeret," siger han.

Jonas Rasmussen tror dog alligevel, at N8 vil få en plads i mange lommer, da den er lille, lækker og flad og mindre end en iPhone.

Ny kalender funktion

Også Helle Nielsen har rosende ord til overs for Nokia N8.

- "Den er lækker at have i hånden, kamera og HD-video ser super godt ud, og det er smart, at den kan tilsluttes TV'et via HDMI," siger hun.

Helle Nielsen fremhæver desuden nye funktioner i kalender-delen.

-"Jeg bruger kalender-delen rigtig meget, og synes det lyder rigtigt godt, at hvis man skriver en adresse i en kalender-oplysning, så kan man, meget nemt og hurtigt, få vist ruten (til fods eller i bil) via gps-delen," fortæller hun.

Hun nævner også mere jordnære funktioner, som T9-tastatur, og sammenhængende SMS-samtaler, som gode detaljer.

Hun har dog også en lille anke på N8'eren.

- "En lille ulempe synes jeg er den menu-knap, der sidder nederst i venstre side. Den sidder dumt for mig, fordi jeg som regel kun bruger én hånd og det er den venstre, så den er lidt besværlig at komme til med tommelfingeren," forklarer hun.

Konklusionen er dog ikke til at tage fejl af:

- "Mit umiddelbare indtryk er rigtig godt, og prisen er jo til at have med at gøre. Jeg må nok eje den," slutter Helle Nielsen.

Læs også:
Smugkig på Nokia N8

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

May Frederiksen 14-09-2010 10:26:30

Så kom der en dato på, hvornår N8 kommer til DK: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nu-kommer-nokia-n8,lid.12629/
Mvh. May, mobilsiden.dk

0 0
May Frederiksen 09-09-2010 15:11:46

Der er stadig ingen dato på lanceringen af N8. Noget tydere dog på at den kommer sidst i september eller måske først i oktober.
Vh. May, Mobilsiden.dk

0 0
Allan 09-09-2010 16:05:58

Hos Proshop står der 13. oktober, Elgiganten skriver 12. oktober og Komplett skriver 16. september - mon ikke lanceringen i Danmark er midt i oktober idet Komplett muligvis får fra en norsk sending (den Nokia mobil jeg tidligere bestilte hos Komplett var i hvert fald forindstillet til norsk sprog)

0 0
Michael Tommy Andersen 13-07-2010 18:44:50

Jeg vil lige høre om der er nogen, der kender til problemet, og om det evt. er blevet løst/ordnet, så jeg slipper for de samme problem, når og hvis jeg vælger, at købe Nokia N8 når den altså kommer til Danmark?
Jeg har sent at mange folk har problemer med at downloade det Map/Navigations program som gør det muligt at få en guide i det meste af verden, jeg vedhæfter, så det kan ses hvad jeg snakker om, og om det er noget, som også vil blive gælder for Nokia N8, det er jo gratis navigation, men hvad skal jeg bruge det til hvis jeg ikke kan få lov at downloade?

Er der ellers noget nyt om dato for ankomst til DANMARK?

Med venlig hilsen

Michael Andersen
Venligst læs følgendene link.-

http://discussions.europe.nokia.com/t5/Music/Nokia-Ovi-Suite-map-download-problem/m-p/711646#M15085

0 0
Allan 09-09-2010 13:26:02

Jeg havde selv det problem for nogle måneder siden, men efter at have kørt en slags claen-up program fra Microsoft forsvandt problemet og jeg har ikke set det siden. Har brugt navigation på flere Nokia modeller siden da uden problemer, så det er nok noget generelt "snavs" der kan opstå i Windows som Nokia softwaren reagerer på - jeg lægger lige et link, når jeg finder det.

0 0
Michael Tommy Andersen 11-07-2010 18:32:54

Hej Alle.
Er der nogen der kan komme med en cirka dato/måned for hvornår den kommer for 3 kvartal er et hvidt begreb?
Er der evt. nogen der kan anbefale en mobil som er bedre ind Nokia N8, jeg har lige pt. Sony Ericsson Satio og den er bare skod mobil, men med godt kamera!så nu vil jeg bare have en ny og bedre mobil!

Mvh Michael

0 0
Henrik 11-07-2010 22:13:24

Hej Michael.
Ja, det er rigtigt at SEs telefoner ikke har været for heldige på det sidste, primært fordi SE ikke ser ud til at holde deres software opdateret. Satio'en har det problem, at den stadig kører med den første version af S60 5th Edition, hvor f.eks. Nokia's touchmobiler er blevet opdateret til nyere versioner med bedre betjening.

Mht. Nokia N8, så er det sidste jeg har hørt at den kommer d. 24. August. Der er mange alternative mobiler, om de er bedre end N8 er svært at sige, det kommer nok an på hvad man skal bruge den til.
Jeg er selv blevet imponeret af N8eren (har prøvet en pre-production model), og een ting er helt sikkert - ingen har et kamera som N8eren.
Een af de andre ting jeg synes er meget mærkbart er hvor hurtig den er - også sammenlignet med andre i samme prisklasse.

0 0
Thomas 30-06-2010 10:33:18

Hej Simon

Du har næsten ret, det er ikke muligt at gennemfarve aluminium, men over fladen er anodiseret, hvilket betyder at farven trænger langt ind i overfladen, og med mindre ridsen er meget dyb, beholder aluminiummet farven.

Tror jeg nupper en grå eller sort... :-)

0 0
Simon 29-06-2010 22:32:07

Kan konstatere at Nokia N8 er gennemfarvet. Altså er den ikke malet i de forskellige farver. Det betyder altså at telefonen stadig vil have sine farver selv, hvis den bliver ridset. :)
Jeg skal have den blå ;D

0 0
Michael Tommy Andersen 29-06-2010 17:06:12

Er der nogen der kan fortælle mig om Nokia N8 har GPS til Thailand, eller om det kun er til Europa?jeg har selv prøvet at være inde på Nokia.dk men uden held, og sidst er der nogen her inde som ved noget om prisen?

Mvh
Michael Andersen

0 0
Thomas 30-06-2010 14:39:23

Hej Michael
Ja, Nokia N8 har navigation til Thailand.
Det har alle Nokia modeller med indbygget GPS.
Dvs. alle nyere E og Nseries, samt modeller som 5800, 5230, X6, C5 osv.
Kort til Thailand fylder 58 mb. og er fra Navteq.
Der er lige et meget langt link her:
http://europe.nokia.com/support/product-support/maps-support/pricing-and-coverage
Hilsen Thomas H

0 0
Henrik 29-06-2010 19:42:34

Jeg ved desværre ikke om der er navi til Thailand, men mobilen kommer til at koste omkring 3500 kr, incl.moms. uden abonnement.
Både Ovi Maps og Google Maps m. Latitude virker på Symbian devices, så man kan vælge det der passer bedst til sine behov.

0 0
Michael Tommy Andersen 29-06-2010 20:25:26

Hej Henrik.

Jeg har fundet et sted hvor de siger at den kommer til at koste 3000.kr!(http://webtv.comon.dk/Premiere-Nokia-N8-1.363530.html)
men det irriterer mig, at jeg ikke kan finde ud af, om den har GPS til Thailand, fordi jeg er meget i Thailand, jeg har talte med Nokias Dir Niels Kjeldstrup som bare sagde at det kunne jeg finde ud af på Nokias hjemmeside, men jeg kan ikke finde noget overhovedet, håber at der er nogen der kan hjælpe, hvis de skulle læse denne mail?

Mvh Michael Andersen

0 0
29-06-2010 20:45:49

Tror at der er navigation i Thailand, der ligger flere video clip på You Tube om Ovi Maps på thai.

Se:

http://www.youtube.com/watch?v=QJQQdIr45LQ


Hilsen Bjarne

0 0
Peder Alipio Thurøe 29-06-2010 20:55:22

Hvor er det sted man kan købe N8 for 3000kr?

0 0
Thomas 30-06-2010 14:44:08

Nokias officele udmelding mht pris er:
2.750,- kr. + moms
Dvs. 3.500,- kr.
Fra nyheder.nokia.dk :
Pris bliver på ca. 370€ uden moms, altså ca. 3500,- med moms i Danmark

Hilsen Thomas H

0 0
Peder Alipio Thurøe 29-06-2010 10:38:57

Har N8 kontinuerlig autofokus ??

0 0
Henrik 29-06-2010 19:39:55

Den har det der kaldes Hyper Active Focal fokus ved video-recording. Det giver den effekt at ting fra 60 cm og udad er skarp.

Peder Alipio Thurøe:
Har N8 kontinuerlig autofokus ??

0 0
Henrik 11-07-2010 21:58:16

Den har Hyper Active Focal Focus, som tilpasset hele tiden når den optager video. Det er en mere stabil type af kontinuerlig focus, som også virker ved dårlig belysning.

0 0
Simon 28-06-2010 16:45:56

Dejligt med "almindelige" menneskers opfattelse af mobilen.
Jeg vil dog komme med en lille opfordring til mobilsiden.dk:
Kunne i ikke undersøge Nokias planer for fremtidige styresystemer. Der florerer mange rygter på nettet om at symbian er på vej ud af N serien til fordel for meego. Det kunne være dejligt hvis i ville forsøge at finde hoved og hale i de oplysninger :).
Check fxhttp://www.allaboutmaemo.com/news/item/11732_The_changing_shape_of_Nseries.php

0 0
Henrik 28-06-2010 23:30:26

Det er rigtigt, at N serien for fremtiden bliver Meego baseret, men de andre serier som C, E og X serierne forbliver Symbian-baseret (3 og 4). E og X modellerne bliver de nye Symbian highend smartphones, og C serien de nye lowend Symbian smartphones.
N seriens rolle ændrer sig til at være mere computer agtig. I praksis kommer det ikke til at betyde særlig meget eftersom både og symbian^3 og 4 og Meego alle er baseret på Qt api'et, dvs. at udviklere af apps ikke skal tænke på at det er to forskellige OSer, og brugeren vil ikke mærke den helt store forskel, med mindre man er blandt de avancerede brugere.

0 0