Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Netflix i Danmark skuffer fælt - vi har testet

Netflix i Danmark skuffer fælt - vi har testet

Netflix er landet i Danmark men hvad får du for 79 kroner om måneden, vi har set nærmere på den nye tjeneste.

Netflix er netop landet på det danske marked med fri afspilning af film og Tv-serier for 79 kroner om måneden.

Med tjenesten kan du se alt tilgængeligt indhold, hvor og hvornår det skulle være, indholdet er altid tilgængeligt og streames via en internetforbindelse.

Én af tjenestens stærke sider er mængden af platforme hvorfra det er muligt at se det indhold som er tilgængeligt.

 - Netflix er totalt skuffende

I USA hvor Netflix har været til stede i lang tid, har amerikanerne for et lavere beløb om måneden, end danskerne, et gigantisk stort udvalg af film og Tv-serier, et udvalg som den danske Netflix-udgave slet ikke kan hamle op med, og det har vi set nærmere på.

Konkurrence fra start

Samtidig med lanceringen af Netflix i Danmark har VIAPLAY, der har været tilgængelig i længere tid, valgt at sætte deres abonnements-pris fra 99 kroner til 79 kroner om måneden for bedre at kunne konkurrere med Netflix.

Det betyder en skærpelse af konkurrencen allerede fra starten af, derfor er prisen heller ikke afgørende for hvilken tjeneste du skal vælge.

Begge tjenester udbyder film og Tv-serier og begge tjenester er tilgængelige på en lang række attraktive platforme.

Så spørgsmålet er om Netflix kan tilbyde danskerne, noget som VIAPLAY ikke også kan tilbyde?

Vi har fundet et udvalg af 10 kendte film fra både ind- og udland og søgt efter dem på VIAPLAY og Netflix.

Et "X" i skemaet herunder betyder at tjenesten har den angivne film tilgængelig.

Film og årgang

Netflix VIAPLAY

Amageddon 1998

X X

Min søsters børn 2012

  X

Spiderman 2004

  X
Inception 2010   X

Den sorte Madonna 2007

X

X

Blå Mænd 2008

X

 

Pearl Harbor 2001

  X

Klovn (serien)

X  

Transformers 2007

X  

Scream 1996

X  

 

Skuffende indhold og ekstra omkostninger

Begge tjenester klarer sig ifølge vores lille test ganske udmærket, begge har et bredt udvalg af muligheder for at se det tilgængelige indhold på adskillige platforme og det gør tjenesterne mere brugbare i dagligdagen.

Men igennem vores søgen efter kendte film, var udvalget simpelthen alt for ringe. Vi måtte adskillige gange søge forgæves, store klassikere som Titanic, Top Gun og Dirty Dancing var slet ikke tilgængelige på tjenesterne, og det var alt for ofte at vi fik et tomt eller intetsigende resultat.

Og så er der lige ekstra omkostningerne hos VIAPLAY, for her kunne vi godt få lov til at se Dirty Dancing, hvis bare vi betalte et engangsbeløb på 29 kroner, altså en ekstra omkostning efter at have betalt de 79 kroner for abonnementet.

Så ikke nok med at udbuddet hos både VIAPLAY og Netflix er langt fra hvad man kan forvente, så kan du hos VIAPLAY også risikere at skulle betale ekstra for at se den ønskede film.

Konklusion – ikke godt nok

Hvis man lige nu sidder og glæder sig til at afprøve Netflix-tjenesten, så hold igen med forventningerne, udvalget er simpelthen for begrænset og kan slet ikke hamle op med det amerikanske.

Vores søgen efter gode klassikkere tog lang tid, simpelthen fordi langt de fleste film, slet ikke var tilgængelige på nogle af platformene.

Og er der én ting der er mere vigtig end prisen på sådanne tjenester, så er det indholdet. Om så prisen havde været 49 kroner om måneden, så havde det ikke hjulpet på skuffelsen, der simpelthen er for stor.

Er det ubrugeligt spørg du måske nu?

Nej det er det ikke, for tjenesterne har et pænt udvalg af spændende film, med mange timers underholdning og gode muligheder for at tage indholdet med på farten, der er bare for lidt af det gode, for meget af det gamle og ikke nok af det nye.

Det bliver spændende om begge tjenester i en nær fremtid kan få udvidet deres katalog, og gjort tjenesterne mere up-to-date samt på niveau med tjenesterne i udlandet.

Læs også:
- Netflix er landet i Danmark
Rygte: Netflix til Danmark i oktober
Netflix kommer formentlig i skrabet udgave
YouBio - Netflix konkurrent fra YouSee er klar

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peter Frederiksen 22-10-2012 20:50:44

Bliver forsinket... :-(

https://twitter.com/HBOdk/status/260368645761404928/photo/1

0 0
Allan 21-10-2012 18:33:54

OK, indrømmet, jeg synes også, at indholdet var lidt begrænset da jeg kiggede på Netflix på lanceringsdagen. Men nu, mindre end en uge senere er det som om der er 4-5 gange flere film og serier, så mon ikke Netflix lige skulle ordentlig igang? Måske en opfriskning af "testen" ville være på sin plads...

0 0
morten thomsen 21-10-2012 17:52:11

Det eneste der skuffer her er da jeres "anmeldelse" af det...

anmelder her har da overhovedet ikke hovedet med i det..

la dem da lige komme igang, de har været her under en uge..

Mobilsiden.dk skuffer da mere i dette indlæg.. ligesom utrolig mange andre.. Alle forventer det hele er der med det samme..

synes nu det er en fornøjelse at finde nogle af de ældre film man helt har glemt..

hvad f... får man ellers for 79 kr i dag... men hvis i finder noget bedre til 79 så sig til... det er i hvert fald ikke Viaplay..

Jeg er personlig SÅ mega træt af alt det lorte tv der bliver sendt pt. reality reality og reality, er træt af og se på dumme mennesker i tv...

så pt den sidste uges tid når vi har fået lyst til at se tv, så ser vi hellere en go film eller serie på netflix og vi har bestemt ikke haft problemer med at finde noget.

0 0
claus 21-10-2012 13:31:32

Jeg er ikke skuffet over de film/tv-serier der nu er. Jo vist ville jeg ønske der var flere og skal nok også komme.... det eneste jeg er skuffet over er at alle "børn" film ikke har dansk tale. min lille pige på næsten 5 år skal se film på dansk og så hjælper det ikke der er dansk undertekst så der har de bare at gøre noget hurtig

0 0
Allan 23-10-2012 10:46:01

@claus: Du kan også vælge at se det positive i det - mine tre børn er vokset op med engelsk børne-tv og de scorer rene 12-taller i engelsk i dag... :-) Og ja, de snakker også dansk...

0 0
netfors 23-10-2012 08:07:07

@claus. På mange af børne / tegne filmene kan du vælge dk tale. du skal bare huske at starte filmen inde i selve netflix, og ikke i "just for kids" sektionen? Hvorfor der virker på denne måde ved jeg ikke, men jeg opdagede det ved en tilfældighed?

0 0
Niels J. H. 19-10-2012 22:49:17

Jeg ved ikke lige, hvad du i klemme med Netflix, men jeg kan ikke få øje på den store skuffelse. For første gang har vi fået nogle flere valg end tidligere - og dette er vel kun begyndelsen, snart kommer der flere udbydere, blandt andet banker HBO kraftigt på, vi ved alle, hvad det betyder i længden, nemlig billigere priser og et endnu større udvalg.

Jeg behøver vel heller ikke forklare dig, at tv markedet er opbygget i områder - altså nogle film kan ses i et område og ikke i et andet. Det kan Netflix ikke lave om på fra dag til dag, men igen jo flere udbydere, jo stærkere står de.

Jeg er desuden sikker på, at jeg ikke er den eneste i dette land der er så uendelig træt af pakker, hvor andre velmenende mennesker bestemmer, hvad jeg kan se og til hvilken pris. Netflix bryder dette monopol i vort lille land og det skal de bestemt have ros for.

Deres udvalg kunne være større - ja, men det er der så meget der kan. Dette er en begyndelse og en innovation i vort lille TV-glade land, derfor skuffer Netflix ikke - men glæder os alle og vi ser frem til en bedre TV-tid.

0 0
Jacob 18-10-2012 11:15:47

Skriver mobilsiden overhovedet om Netflix? Udover at det kan ses på ens mobiltelefon (Som John G. siger han ALDRIG kunne finde på at gøre), så har det intet med mobiler at gøre..

Den eneste grund til at i gør det, er for at få besøgene. Derudover synes jeg at i er lige lovlig hurtige til at drage dommen at det skuffer fælt. Det eneste der skuffer fælt, det er jer.

0 0
Jacob Smidt 18-10-2012 15:38:42

Hej Jacob.

Tak for din kommentar.

Netflix kan bruges på iPhone, iPad, Android mobiler, Android tablets, og Windows Phone-enheder.

Derfor skriver vi om Netflix :)

0 0
Michael 18-10-2012 14:54:14

Brok, brok. brok, brok, brok ...

0 0
Jakob 17-10-2012 13:46:49

Hvis man bare har fulgt en lille smule med i hvad der sker ude i den store verden så kan udvalget i Netflix ikke komme som den store overraskelse.
Da englænderne fik Netflix tudede de over det samme, men sagen er den at hvis det var muligt rent økonomisk at tilbyde det samme udvalg til alle lande så gjorde Netflix det nok.

Problemet med danskere især er at vi altid vil have det hele til den halve pris. Selv amerikanerne (og danske ninjaer) havde i starten ikke et særligt godt udvalg - det er først over det seneste års tid at det amerikanske udvalg er blevet virkelig godt.

Og det er er STADIG ikke nye titler og det bliver den slags service heller aldrig. Nye film hører til i biografen (og det kinesiske/russiske ripper marked) og ikke i online on-demand-abonnementstjenester.

Tænk også på hvem der skal bruge denne service. Der er mange andre mennesker end det 22 årige kærestepar som er med på alt det nye. Bevares - man har jo selv været der engang. Men når man får nogle ekstra år på bagen og de små unger skal visuelt tilfredsstilles så vil jeg langt hellere give dem Netflix udvalget fremfor hvad TV-selskaberne vælger at vise på kukkassen. Mine børn på 2 og 5 er storforbrugere af Amerikansk Netflix og hilser de dansktalende udgaver af børneTV'et velkommen.

Jeg selv er da også vildt begejstret over at få let adgang til gamle klassikere som altid kan genses med fordums tid glæde.
Det er vigtigt at se Netflix ydelsen bl.a. som en erstatning for den gamle videosamling og ikke et biografalternativ.

Nu har vi (jeg) tudet over TV-selskaberne monopol på fjernsyns-kiggeriet i så lang tid - så mener jeg det er hyklerisk at forkaste den første service der rent faktisk leverer det vi har hungret for så længe.
Det kan jo sammenlignes med Apple, Android, Windows Phone problematikken med app-stores. Hver gang der er kommet et alternativ til iApple-produkter har kritikken lydt... JAMEN der er ikke ret mange apps til dit og dat. Se bare på Android - apps'ene (indholdet) skal nok komme når der kommer gang (penge) i kassen og brugere nok.

På med ja-hatten.

BONUS INFO!

Når det så er sagt så findes der jo en rigtig fin løsning på hele problematikken. Mange i Danmark har jo allerede set lyset og fulgt det i et par år med bl.a. DNS-løsninger så de har kunnet se den Amerikanske udgave. Bibeholder man den løsning (eller tegner den på ny) så er Netflix så smart opbygget at man bare kan skifte imellem den Amerikanske og Danske Netflix udgave ved at aktivere/deaktive DNS-servicen. Og det kræver kun en konto på en lokation. Så det kan klart anbefales at oprette en Amerikansk konto til kr. 45/mdr. og så bruge den i Danmark. Bevares der skal betales 28kr. til en DNS service, men den kan bruges man MANGE andre ting end Netflix.

Dertil kommer så at mange af de film som er i den amerikanske udgave ikke er i det danske udvalg. Men døren svinger begge veje fordi jeg har fundet mange film som er i det danske Netflix som ikke har en genpart i den amerikanske.
OG HER KOMMER NINJA-ELEMENTET VIRKELIG TIL SIN RET. Fordi så har man pludselig 2 landets content til en's pris.

But wait there's more. Med ex. Unblock-us DNS service kan man skifte regioner på deres hjemmeside og derved skifte mellem næsten alle Netflix's services (ved brug af en PC/Mac som afspiller). Og derud udbygger man sit Netflix content til det ultimative! SMART.

Men det kræver ninja-tricks!

0 0
PJ 17-10-2012 03:42:45

Er hele piratebay - for 20 kr om måneden.

Det sker nok ikke lige med det samme.

0 0
evilguy 18-10-2012 08:32:55

Jep, det folk vil have er alt indholdet fra Pirate Bay serveret på en let og elegant lovlig måde. Og gerne for et fast månedlig beløb, som ikke tømmer kontoen hver måned.

Jeg vil f.eks. gerne give 150-200 kroner om måneden, hvis jeg fik lovlig adgang til alt det indhold, som mit hjerte begærer - lidt ligesom nogle gernebetaler 99 kroner om måneden for Spotify eller WIMP.

0 0
CJ 17-10-2012 10:30:54

Jeg vil ikke have pirate bay overhovedet og har aldrig brugt siden :-)Jeg kan egentlig finde alt, nyt og gammelt "gratis", men vil faktisk hellere bruge lidt håndører på at få det fra en lovlig service som ex netflix oa. Har lige tilmeldt mig og kan sagtens se masser af timers underholdning i det. Og nej, de har ikke alt. Ingen lovlige placeringer har alt men det er ok med mig. Måske en dag kommer det :-)

0 0
JB 16-10-2012 23:37:41

Jacob, du er ekstremt ignorant i din artikel her. Du er nødt til at forholde dig til virkeligheden, nemlig at markedsvilkårene ikke er de samme i USA og Danmark.
Prissætning og antallet af brugere man når ud til, kan jo slet ikke sammenlignes, så hvorfor forholder du dig ikke til dette i din artikel også?

Hvis du ikke kan komme med et bud på et bedre produkt inden for landets grænser, hvordan kan du så tillade dig at kritisere dette?

Faktum er at som forholdene er i Danmark mht. rettighedshavere og skatteforhold, er det ganske enkelt ikke muligt at levere et bedre produkt i dag (ellers var der jo nok nogen der havde gjort det).

Så i stedet for at sætte dig bag tastaturet og tude over at du ikke kan få lov til at se Dirty Dancing, burde du nok hellere begynde at sætte tingene i relief og forholde dig til hvad der reelt kan lade sig gøre på dansk grund - juridisk og økonomisk.

- Og så kunne du jo passende skrive en ny artikel bagefter, når du har sat dig ind i tingene...

0 0
Jacob Smidt 17-10-2012 09:29:36

Hej JB.

Tak for din kommentar :)

Grunden til kritik af Netflix er meget simpel;

Da Netflix annoncerede at de var på vej til Danmark begyndte alle at have hænderne over hovederne og være helt vildt glade over at få verdens største film-streaming-tjeneste til Danmark, at nu var det slut med TV som vi kendte det, samt at nu skulle VIAPLAY, YouSee (100 gratis film for de der har YouSee) og de andre udbydere af digital film-indhold passe på...

Men realiteten er at Netflix ikke er bedre end det danskerne i forvejen er blevet tilbudt. Med VIAPLAY får du endda Viasat tv-kanaler med i pakken for 79 kroner.

Alle havde forventet at Netflix ville komme med mere indhold end de andre udbydere, men det gør de bare ikke..

De kommer på markedet med et attraktivt produkt til en attraktiv pris og på mange gode platforme, korrekt. Men det er slet, slet ikke i det omfang som alle forventede.

Jeg er ikke kritiker af selve tjeneste, og jeg forventer også at de kommer med mere med tiden, samt at de vil udvikle sig på det danske marked.

Men når man kommer som så stor en spiller som netop Netflix er, så forventer man også at de kan præstere, det har de efter min og redaktionens mening ikke gjort.

Jeg kunne godt begynde at forholde mig til forskellen på USA og Danmark samt de mange problemer med rettigheder, men faktum er at det er de danske forbruger ligeglade med.

De vil have indhold og de er villige til at betale, det har flere undersøgelser allerede bevist, og YouSee var for ikke ret mange måneder siden ude og sige at de aldrig nogen sinde før har udlejet film i det omfang som de gør nu..

Vi kunne sagtens have lavet en "happy"-artikel her, og skrevet som alle de andre og været som resten af flokken med hænderne over hovedet. Men vi har kigget på Netflix fra en anden vinkel.

Overnævnte er ikke skrevet for at starte en diskussion, blot for at redegøre for artiklens vinkel og indhold :)

0 0
CJ 17-10-2012 23:39:44

Kan du så også lave en artikel over det fælt skuffende musikudvalg der er i itunes. Har brugt itunes i 3-4 år, hader programmet men er glad for det store udvalg af musik. Alligevel er der hver uge titler jeg er efter (jeg er musiksamler) som jeg ikke kan få i den danske store. Set med dine øjne er det vel også fælt skuffende. Og så fra et selskab der efterhånden har et par år på bagen :-) Vil lige sige at på trods af de regionale udgivelser jeg ikke kan få og det utilstedeligt klumpede program bruger jeg det dagligt med fornøjelse :-)

0 0
evilguy 18-10-2012 08:29:11

Hvis du nu tænker dig rigtigt godt om, så ved du godt hvorfor dit argument lyder meget hult; Et af de store (og vedvarende) kritikpunkter omkring lige netop iTunes, har lige fra starten været manglen på specifikke kunstnere og pladeselskaber.

Da iTunes blev lanceret var der MANGE der jublede, men der er også rigtig mange bloggere og journalister, som klagede over manglen på bestemte kunstnere såsom Metallica og Beatels.

Ja, hvis vi lige bruger de små grå rigtigt meget, så har disse to kunstnere igen og igen trukket overskrifter poå internationale medier, fordi de netop IKKE fandtes i iTunes. Og da Beatles endelig kom til iTunes store, trak det overskrifter i stort set alle internationale dagblade samt teknologi-medier.

Så jo - der har været, og der er stadigvæk kritik af manglen på indhold på iTunes store.

Sammenligningen med iTunes er ellers meget nærliggende. Forskellen er bare, at folk med Netflix at selv "normale" mennesker kan se den store forskel mellem udbuddet i USA og Danmark - og derfor er der nogle der klager.

Personlig er jeg glad for at Netflix er kommet til Danmark, og de skal nok også få 79 kroner fra mig hver måned. Men derfor er jeg stadigvæk skuffet over bredde naf indholdet, og overvejer klar at købe en VPN service, så jeg kan få den amerikanske version af Netflix.

0 0
JB 17-10-2012 18:17:00

Det du siger nu, er reelt at Netflix skal hagles ned, fordi du havde urealistiske forventninger... Jeg håber at du selv kan se hvor absurd et argument det er?

Man kan sammenligne det med følgende: I USA koster en spritny Ford Focus 92.000 danske kroner. Det svarer til omtrent det samme som en Ford Ka koster i Danmark.
Hvis du testede en Ford Ka i Danmark, ville du så også bruge al din spalteplads på at hagle bilen ned, fordi den er mindre og dårligere end hvad du kunne have fået i USA?

0 0
evilguy 17-10-2012 08:46:44

Som Jacob nok allerede ved, så køber man normalt TV rettigheder per område. Netflix er dog så store, at de kan købe rettighederne i flere områder på en gang, og derved få mængderabat og/eller købe flere rettigheder af gangen.
Prisen er ikke skuffende, men det er udvalget, når man tager i betragtning hvad amerikanerne får for pengene.
Dermed ikke sagt at Netflix er en dårlig tjeneste, men man kan ikke andet end at være skuffet. Direkte sammenlignet med Viaplay, så har Netflix ikke overvældende meget mere indhold, hvilket de fleste nok havde forventet.

Når det er sagt, så kunne Netflix godt have leveret et bedre produkt - det er blot et spørgsmål om penge.

TV-rettighederne i norden koster kassen, og når man er helt ny spiller på et marked, så er det dyrt at komme ind. Viaplay er en del af MTG-group, som allerede har brugt årevis på at indgå lukrative aftaler på film og TV området gennem Viasat Film og Viasat Sport.
Det skal dog ikke være en undskyldning for Netflix. Netflix har både pengene, tiden og den direkte kontakt til rettighedshaverne i USA. At Netflix ikke har mere dansk/nordisk indhold er de lovligt undskyld for, men at de ikke har mere amerikansk indhold i form af film og TV, det kan godt undre mig.

0 0
Michael 17-10-2012 03:17:47

Brok, brok, brok, brok, brok ...

0 0
Michael 16-10-2012 17:31:38

"... men Netflix er langt fra den eneste tjeneste, som tilbyder streaming af film og serier på nettet."

http://epn.dk/teknologi2/billed/article4875297.ece

0 0
Henrik 16-10-2012 16:25:06

Som tidigere og måske også fremtids brugere af den amerikanske udgave af netflix, så synes jeg at den danske udgave, bare ikke er god nok..
Hvorfor kun sende 3 episode i DK når de i USA kan se 9 og nu hvor de nu alle er blevt vist op til flere gange på Discovery ?? Det mig et mysterium

0 0
Rene 16-10-2012 16:18:46

Jeg er ikke vildt med udvalgtet, men vil meget gerne støtte det, så har tilmeldt mig og håber at det er sådan her tv kommer til at være i fremtiden.

0 0
Henrik.R 16-10-2012 16:08:21

Da der var muligt at oprette her i nat og kom ind og se hvad film/serier der var, er jeg vild glad for netflix...

Der er en del film som jeg ikke har set f.eks Taken og jeg har ikke set de sidste 2 sæson af 24 timer så nu har jeg mulighed for det.

Er lidt træls med at der ikke er nyere film men det går nok.

Fedt at se netflix på PS3/mobil :-)

0 0
Michael 16-10-2012 15:31:01

Både Netflix of Viaplay er en fis i en hornlygte.
Mindst 95 % af filmene er alt andet end nye. En stor del af dem har oven i købet været vist på tv til hudløshed.

Om man finder tjenesterne anvendelige, kommer selvfølgelig an på hvem man er. Personligt gider jeg hverken se gamle film eller gentagelser. Jeg vil se det NYE! Og her er der ingen mulighed for at tegne abonnement noget sted. Da hedder det stadig "lej en ad gangen" - på SF Anytime.

Hellere betale mere og se nye film, end betale lidt og se igen-igen film.

0 0
PJ 17-10-2012 03:43:45

Det NYE er i biografen.

0 0
Michael 17-10-2012 13:11:32

Ja det ved jeg. Referere _selvsagt_ til det nyeste der er frigivet efter visning i biograferne.

0 0
Malte 16-10-2012 13:08:56

Når man kommer hjem fra 6 måners ophold i Vietnam og ser, at de STADIG sender de samme film på CanalDigital og TV2 Film, så kan man da ikke kalde Netflix for skuffende. Der er blot flere gamle, mest B film.

0 0