Nethandlende skal beskyttes mod fusk

Danske netbutikker skal stramme op og behandle kunderne ordentligt. Det mener en af landets største prisportaler.

Nethandlende skal beskyttes mod fusk

Danske netkunder skal beskyttes bedre mod forhandlere, der ikke vil efterleve myndighedernes afgørelser i klagesager. Sådan lyder budskabet fra prisportalen Mobilpriser.dk

Derfor har portalen i samspil med Forbrugerstyrelsens udstillingsvindue Firmatjek.dk indført en ny politik, der giver ret til at udelukke netbutikker fra Mobilpriser.dk, hvis en samarbejdspartner ikke behandler kunderne ordentligt.

– “Hvis en webshop vælger at ignorere en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, bliver butikken registreret på Firmatjek.dk. Disse butikker vil automatisk blive udelukket fra vores portal,” siger John G. Pedersen fra Mobilpriser.dk.

Der skal være konsekvenser

Det nye initiativ betyder, at de forbrugere, der finder deres nye mobiltelefon via Mobilpriser.dk, undgår at handle med de butikker, som fremgår af den sorte liste. Og det vækker glæde hos Forbrugerstyrelsen.

 – “Det er bestemt positivt, når store websites som Mobilpriser.dk går aktivt ind i kampen for seriøs nethandel,” siger fuldmægtig i Forbrugerstyrelsen Henrik Lundgaard Sedenmark.

Også e-handelsfonden, der varetager det danske e-mærke, hilser samspillet mellem Firmatjek.dk og Mobilpriser.dk velkomment.

 – “Det er rigtig vigtigt, at der er nogle konsekvenser i de her sager. Man må simpelthen ikke bare lade som ingenting og lade forbrugeren komme i klemme. Forbrugerklagenævnet er jo mere eller mindre forbrugerens eneste alternativ, hvis man ikke har råd til en retssag,” siger Lars Schmidt Larsen, direktør i e-handelsfonden.

Afgørelserne skal måske gøres juridisk bindende

I øjeblikket er Forbrugerklagenævnets afgørelser ikke retsligt bindende. Det betyder, at en netbutik kan ignorere en kendelse, hvor kunden har fået medhold. I sådan et tilfælde er det så op til forbrugeren selv at bringe sagen for en domstol.

For cirka en måned siden foreslog økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) imidlertid, at Forbrugerklagenævnets afgørelser skal være juridisk gældende, og det er en god idé, lyder det fra Lars Schmidt Larsen.

 – “Så kan det offentlige gå gennem fogedretten for at få forbrugerens penge tilbage eller få ombyttet til et nyt produkt,” siger Lars Schmidt Larsen.

Han bakkes op af Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), som varetager internetvirksomhedernes interesser.

– “Forbrugerklagenævnets afgørelser burde nok forhøjes til at være retsligt bindende. Det ville være en fordel for alle parter, hvis det var sidste instans,” siger FDIH-direktør Morten Kamper med forbehold for, at der eventuelt kan være juridiske udfordringer, som besværliggør sådan en lovændring.

Butikker kan også føle sig forkert behandlet

En af de virksomheder, som har valgt ikke at efterleve en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet er Laptops.dk. I samme ombæring har selskabet valgt at sige farvel til e-mærket.

Ifølge Søren Jansen, der ejer Laptops.dk, bør både kunder og prisportaler kigge på de omstændigheder, der ligger bag Forbrugerklagenævnets afgørelser, inden man dømmer butikkerne ude.

– “Vores kunder er generelt meget tilfredse, og vi følger selvfølgeligt nævnets afgørelser, medmindre det er tydeligt, at de har misforstået sagen. I vores tilfælde har to nævnsmedlemmer og den sagkyndige givet os ret i, at vi ikke har lovet kunden, at hans egen Playstation kan køre 1920x1080p. Alligevel taber vi sagen, fordi de tre kvindelige nævnsmedlemmer mener, at vi burde have oplyst, at et Full-HD TV kun kan vise Full-HD TV og ikke Full-HD Playstation,” siger Søren Jansen.

John G. Pedersen fra Mobilpriser.dk afviser imidlertid, at portalerne kan gå ind og vurdere hver enkelt sag.

– “I Forbrugerklagenævnet sidder der nogle folk, der bedømmer sagen så objektivt som muligt. Hvis man vil køre sin virksomhed via internettet, så må man rette sig efter myndighedernes afgørelser. Ellers opstår der nærmest et anarki, hvor alle butikker får lov til at sætte spørgsmålstegn ved myndighedens kendelse,” siger John G. Pedersen.

Han oplyser ydermere, at de kunder, som har handlet hos en af Mobilpriser.dk’s samarbejdspartnere, kan kontakte firmaets brugerservice på telefon eller mail, hvis der opstår uenighed med en forhandler i forbindelse med en nethandel.

– “Stort set alle direkte henvendelser gennem de seneste fem år blevet løst, inden de er nået forbrugermyndighederne,” siger John G. Pedersen.

Sidste opdatering af historien

Redaktionen følger op med den seneste udvikling i sagen. mobilsiden gik et skridt videre. 2/3/2009 stillede redaktiornen igen skarpt på tematikken med historien om Telia: Slut med fri data på mobilt bredbånd – Den næste artikel om emnet finder du her. Og der er stadig puls i emnet. Læs de seneste nyheder om internet..