Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nøgen-skandale: Apple og FBI vil til bunds

Nøgen-skandale: Apple og FBI vil til bunds

Nøgenbilleder fra over hundrede stjerner er udstillet på internet, givetvis på grund af sikkerhedsbrist i iCloud-tjeneste. Apple og FBI undersøger sagen.

Der peges fingres mod manglende sikkerhed hos iCloud og sky-lagrings tjenester, ovenpå gårsdagens kæmpelækage af private nøgenbilleder af kendte sangere, skuespillerinder og sportsstjerner.

Læs også: iCloud hacket - kendtes nøgenbilleder lækket

Over hundrede kvindelige stjerner, heriblandt Rihanna, Selena Gomez, Kate Upton, Kirsten Dunst og oscar-vindende Jennifer Lawrence fik private nøgenbilleder stjålet og udstillet på en række online-foraer og billeddelings-sites.

I kølvandet på det massive brud på stjernernes privatsfære rejses nu spørgsmål omkring hvordan hacket kunne ske - og hvorvidt brugernes data er sikre i skyen.

Måske iCloud'ens skyld

En anonym bruger gjorde billederne tilgængelige i søndags på billedforummet 4chan. Derfra bredte billedserien sig som løbeild over internettets billed- og fildelingstjenester.

Hvordan 4chan-brugeren fik fingre i billederne er stadigt uvist, men flere kilder peger på at de vovede fotos var lagrede på Apples iCloud-tjeneste. Et nyligt opslået stykke software på udviklertjenesten Github, menes hos Thenextweb, at være det der har muliggjort at omgå Apples sikkerhedsforanstaltninger.

Hvorvidt iCloud ellers krypterede indhold blev hacket er endnu ikke bekræftet. Apple undersøger lige nu hvorvidt de ramte konti blev udsat for hackerangreb.

Læk fra andre kilder

Et Tweet fra en af de uheldige stjerner Mary Elizabeth Winstead tyder dog på at det ikke kun er Apples iCloud der har haft indbrud. Ifølge Winstead er hendes lækkede billeder for længst blevet slettet, de skulle dermed være faldet uden for de 30 dage hvor billederne er tilgængelige online.

En talskvinde for det amerikanske forbundspoliti bekræfter til Associated Press at FBI er opmærksom på beskyldningerne og deres egen undersøgelse er iværksat.

Flere sikkerhedseksperter pointerer at lækket kan have årsag i mere traditionelle angreb som phishing, hvor falske hjemmesider franarrer login-oplysninger, eller brute-force angreb hvor simple passwords kan være sårbare.

Læs også: Forskere - vi kan hacke Gmail app’en

Sådan sikrer du dine data i skyen

Selvom privatpersoners konti ikke har samme opmærksomhed fra internettets rådne elementer, er det en god idé at sikre sine data inden de når Skyen. Vil du selv have vished i hvordan dine data bliver brugt, kan du følge disse fem råd:

  1. Gem ikke meget følsomme oplysninger i skyen
  2. Krypter følsomme oplysninger
  3. Gør din adgangskode stærk (ikke Ole12345)
  4. Brug 2-faktor identifikation
  5. Del ikke noget der ikke må komme videre

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

mstaun 08-09-2014 22:09:26

Må jeg stille et helt helt seriøst spørgsmål til jer ....
Hvor gamle er i?

http://bit.ly/1tFoFKN
"Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded."

0 0
02-09-2014 15:59:56

Ja ja, vi sagde det jo.....Ingen er sikre. Men det var der ingen der ville hører på, nu må de jo så æde lorten.

3 8
TF 02-09-2014 16:02:11

Hvem er det du tager med i "vi" og hvem er det du ikke mener ville høre ?

6 6
02-09-2014 17:37:50

Vi kan starte herhttp://mobilsiden.mobi/nyheder/android-forer-igenmed-mest-malware,lid.29497/?t=1&expand#exp

Og jeg har mange flere.

5 8
TF 03-09-2014 14:00:37

Det lader ikke til at N har mere at sige :-)

3 5
03-09-2014 15:49:42

Hvad skal jeg sige? Skal jeg kommenterer på dit tomme luft ?

1 4
TF 03-09-2014 21:44:13

Det er da et simpelt spørgsmål, hvem er "vi" kom med navne på alle der er med under den fane og så navnene på dem du ikke mener ville høre ?

Og så lad os da lige høre hvad "vi" har sagt om icloud som "de" ikke ville høre efter ?

2 4
03-09-2014 22:03:27

Jeg skal lige nøjagtigt ikke en skid, brug dit overvurderede intellekt og brug Google. Så skal du nok kunne finde et par stykker ud over mig der har sagt at dette ville ske.

1 3
TF 03-09-2014 22:18:33

Nej det skal du da ikke der er der ingen der kan tvinge dig til, men du kan jo heller ikke :-)

Hvor har du forudset der ville blive stjålet billeder i icloud ?

At dømme efter dit link kan du ikke engang kende forskel på en app store og cloud service :-)

1 3
TF 02-09-2014 19:34:22

Dit link har intet med icloud at gøre.

Hvem er det du tager med i "vi" og hvem er det du ikke mener ville høre ?

Og drop links og bare skriv svaret.

7 7
Onkel_Per 03-09-2014 18:17:56

Som jeg læser det påpeger N ikke kun problemer med dit elskede Appel's iCloud. Men der imod folks generelle overdrevne tro på sikkerheden i skyen.

4 4
TF 03-09-2014 21:36:55

Jeg ved ikke hvad han ævler om men du har nok ret i det er det sædvanlige barnlige had mod apple.

2 6
Onkel_Per 03-09-2014 22:25:12

Ja, det gik jo så åbenbart ikke meget bedre for dig med at læse svaret denne gang. :-)
Læser du i det hele taget hvad der bliver skrevet?
"Man skriver i øst, og du svare i vest"

4 1
TF 03-09-2014 23:00:01

Ja det gik lige lidt hurtigt men at svare/læse men i modsætning til N kan jeg godt indrømme vis jeg laver en ups'er :-)

Vis du ser hans link har hans indlæg nok intet med generel cloud sikkerhed at gøre og kender man N så ved man at 99% han lukker ud er brok over apple.

1 4
03-09-2014 23:15:41

Mit indlæg handler om at der er kommet en ubehagelig sag frem omkring sikkerheden i hele systemet omkring ios, icloud, etc. Om det er iphone eller icloud er totalt underordnet, da resultatet er at de er hacket. Der er lavet flere artikler om hvor meget at brugerne stoler på apples sikkerhed, dette har vist sig at de ikke kan. Og det sjoveste er, at H er gang der har været en artikel om de 5 millioner malware apps på Android platformen, så har der aldrig æret reelle tilfælde. Men til gengæld, så har det "usårlige" system omkring iphonen og ipad'en snart trukket nogle ret store headlines. Det er det jeg snakker om. Men selvfølgelig skal du trække dit latterlige flueknepperi ind i debatten, og lede den over i en gang mudder kastning, med det sædvanlige børnehave pjat, du sagde, jeg sagde bla bla bla. Du er og bliver et kæmpe fjols, der ikke kan andet end at trolle og beskylde andre for alt det du selv er mester i.

4 2
TF 03-09-2014 23:40:07

Men N du er jo en troll og sikkert også alt det andet, så vidt jeg kan læse mig frem til andre steder så er det ikke et generelt sikkerhedsproblem og muligvis ikke engang kun et problem ved icloud men held og lykke med dit had og vrøvl.

2 3
TF 04-09-2014 00:17:03

Nå ja og hvem "vi" og "de" er må så være et mysterie , som hvorfor du egentlig hader apple som du jo heller ikke vil svare på.

2 4