Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia blærer sig med mobilkamera

Nokia blærer sig med mobilkamera

Nokia har offentliggjort billeder af Storbritannien fra luften taget med N8.

Nokia er tydeligvis stolte af digitalkameraet i den nye topmodel N8. Således har The Nokia Blog udgivet nogle billeder taget af Storbritannien fra luften med N8's mobilkamera.

Billederne er taget af Jason Hawkes, som har produceret omkring 40 bøger med billeder fra hele verden.

Du kan se billederne på The Nokia Blog her...

Mobilsiden.dk har også testet Nokia N8. Du kan læse anmeldelsen her...

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas Kristensen 29-03-2011 12:18:53

Nu er det sådan at alt over 5 MP ikke er nødvendigt for visning på mobil eller PC
Det er kun hvis man skal have lavet billedet i meget stor størrelse (Plakat) og større at MP har noget at sige

MP har jo noget at gøre med hvor mange pixel der er i billedet, og min desire køre med en opløsniing på 800x480, og et billed taget med HTC Desire 5MP er på 2592x1552
Så derfor bliver billederne nedskaleret :)

Og selvfølgelig kan android køre kamera på mere end 8MP, det er da noget være sluder at sige :)
Det har noget at gøre med at prioritere hvad der er vigtigst, et vild kamera eller en vild CPU

Du kan sagtens tage bedre billeder med et 5MP kamera end du kan med 8MP
Det er billed censoren der gør den store forskel
Og desværre er der ikke rigtig kommet nogle mobiler med et kamera med en ordenlig kvalitets censor, som vi ser med spejlrefleks kamera :)

0 0
Henrik 29-03-2011 13:14:58

Helt enig.

Dog er N8erens sensor ikke bare en 12 Mpx sensor, det ER det bedste indenfor mobilverdenen. Det er tydeligt når man tager billeder eller video i, især, mørke.

Har selv prøvet at tage video af koncerter med dæmpet belysning med både Desire, iPhone4 og N8 samtidig - og her er der ingen tvivl overhovedet. N8'erens kamera er i en klasse for sig selv - altså blandt mobiler.

0 0
Thomas Kristensen 29-03-2011 10:02:45

Så er der kommet gang i børnehaven :)

Til jer der ikke ved det, så er Nokia stadig det mest solgte mobil mærke
Har selv været glad for Nokia i rigtig mange år
Men da Android kom, så droppede jeg Nokia, da jeg er en nørd og har brug for at kunne side og pille

Symbian er enkelt, og det rigtige OS for rigtig mange mennesker som ikke har brug for alt det som Android og Iphone kan :)

0 0
Henrik 29-03-2011 11:17:14

Hvad er det iPhone og Android kan som Symbian ikke kan?

Desuden - Android eller iOS kunne sagtens trække et 12 MPX camera. Sagen er nærmere, at HTC og Apple er nødt til at bruge flere penge på RAM, da deres OSer er tungere, og derfor er der ikke råd til et kamera af samme kvalitet.

0 0
Henrik 29-03-2011 11:19:37

Min pointe er, at de alle i princippet kan nøjagtig de samme ting. Forskellen er hvad der er prioriteret frem for noget andet.

Nu har jeg brugt stort alt der findes over de sidste mange år, og der er ikke noget OS der er særlig ringe eller særlig godt. Sætter man sig lidt ind i tingene, finder man ud af at de lidt skjulte talenter er der det virkelig rykker, og her overrasker Symbian positivt.

0 0
Villiam 29-03-2011 10:28:02

og symbian kan det som android endnu ikke kan ;) nemlig trække et cam på mere end 8MP ;) men forhåbentlig kommer android snart med på legen :) og ja, det havde været fedt med android på N8 :)

0 0
Villiam 28-03-2011 23:48:38

syns nu at i kritikere burde anskaffe jer mobilen, og så tage en masse billeder med mobilen, og så få den opdateret så de første standard blokeringer ikke er på den! men ok, man kan virkelig lære meget om folk idag som lever efter manualen og ikke efter erferinger.

0 0
Bjarke Hansen 28-03-2011 21:52:32

ømh hvilke er det lige vi skal se på den blog? er det de resizede billeder som man ikke kan se i fuld opløsning? "helikopter.jpg" er jo resize til kun 0,088Mpixels og N8 har 12Mpixels??

0 0
28-03-2011 20:57:04

N8 kan knap kaldes en mobil med Symbian, så i bund og grund er det bare det digitalkamera i verden som har flest overflødige funktioner.

Jeg gad godt se N8 konkurrere med et kompakt eller spejlrefleks kamera i samme prisklasse.

0 0
Jesper 29-03-2011 08:56:33

Det var da en ulidelig gang vrøvl!
Næste gang du er ude med dit spejlrefleks, så prøv lige at ringe fra det, nu du er igang!
Og når du så er færdig med at "ringe", så check lige din kalender, som er synkroniseret med Exchange! Alt sammen på Nikon, Canon, Leica, Hasselblad osv.!

Det er lige før, at jeg ville kalde dit "indlæg" for Trolling!

God bedring!

0 0
John 29-03-2011 01:34:43

N8 kan nu fint konkurrere med mange kompaktkameraer hvis vi snakker ren billedkvalitet.
Jeg lavede også nogle sammenligninger med mit Canon EOS 550D med Tamrons udemærkede SP AF17-50mm F/2.8 objektiv. Her vandt N8 faktisk i nogle tilfælde.
Retfærdigvis skal N8 også have ros for at have en god lyd, en fornuftig batteritid, en god skærm og en rigtig god overordnet kvalitet.
Kan man leve med Symbian, er det faktisk en fin telefon.

0 0
Henrik 28-03-2011 22:33:59

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvorfor det er du har behov for konstant, at opføre dig arrogant og komme med generaliserende udtalelser i din ustandselige søgen i at miskreditere folk som har valgt en N8 el.lign.

Du har det åbentbart meget svært ved at acceptere, at der er folk som er både tilfredse og glade for deres N8 og fint tilfreds med OSet. Det ser også ud til at provokere dig, at der åbentbart findes folk, der ligefrem finder gode brugs-cases i deres N8. Ja, for det kan da næsten ikke passe i din optik.

Mr. Smartphone-politimand PeterL....haha!

0 0
John 29-03-2011 01:25:09

Jeg synes nu mere det er tydeligt at du ikke kan tåle, at folk kritiserer Symbian :)

0 0
Henrik 29-03-2011 10:08:24

Det kan jeg sagtens tåle. Det jeg ikke kan tåle er ufunderet, inkompetent og løgnagtig kritik - uanset hvad det er.

Jeg ejer selv stort set alle slags telefoner, og har brugt/bruger dem alle i forbindelse med mit arbejde. En iPhone4, en Desire, en Milestone, en Nokia N8, Nokia N97 (host host), og endda en Blackberry.

De har alle gode og dårlige sider, og min afvejning kom ud til N8'erens fordel. Ikke fordi N8'eren har den mest elegante UI (det har den ikke), men den er sindssyg funktionel, fleksibel og åben.

Hardwaren er af suveræn kvalitet - noget som ingen af de andre kommer bare tæt på. Lydkvalitet, som du selv nævner, er også overlegen. Sende/modtage kvalitet - overlegen. Kamera - overlegen.

Kvaliteten af apps der kommer har også overrasket mig positivt på det seneste.

iPhone4'eren er klart den der kommer på andenpladsen for mig. Men det blir kun til en andenplads - på trods af den fantastiske UI. Hardwaren er bare ikke ligeså kvali-agtig, og antenne og mikrofon kvaliteten gør den ubrugelig i mange tilfælde.

Desiren er middelmådig på alle tænkelige måder, undtagen mht. Sense. Men Sense kan ikke fikse alt.

Blackberry'en er en super arbejdshest med suveræn batteritid (bedre end Nokia), men den er håbløs uelegant, og det er ikke noget morskab til den.

Motorola Milestone og Nokia N97 er begge noget forfærdeligt skrald, som har mange gode ideer, men hvor udførslen er gået helt galt.

0 0
29-03-2011 10:32:03

Ja N8 og Symbian er så godt faktisk så godt at det er for godt til Nokia. Og symbian fik jo også meget ros for E7 her på siden, faktisk så meget at det trak E7 ned til en skuffelse.

Jeg ved ikke hvordan N8 og E7 ville have været med WP7 eller Meego(bemærk jeg skrev ikke Android eller iOS), det kunne måske have gjort dem til gode mobiltelefoner.

Ikke desto mindre taber enhver mobiltelefon i min bog hvis ikke UI'en er i orden og så er det ligegyldigt om kameraet tager verdens bedste billeder eller om den har en GPU der er kraftigere end det i et Gforce GTX 580.

Enkeltdelene som kamera, GPU og lyd bruger jeg nogle gange, UI'en bruger jeg hver gang og det er her N8's fatale fejl ligger og det har Nokia omsider også fundet ud af derfor dør Symbian, men det hjælper altså ikke N8 lige nu.

Så igen så behøver du ikke tage mine ord for gode vare, du kan bare lytte til father Elop.

0 0
Henrik 29-03-2011 11:13:05

Som sædvanlig har du ikke dine fakta på plads. For det første dropper Nokia ikke Symbian pga. UI, for det andet dropper de det slet ikke endnu (tidligst 2012), for det tredje er det slet ikke sikkert at det droppes.

Nokia's aktiekurs har fået så sindssyg mange stryg for en Elop's udmelding. Der er ved at opbygge sig et vist pres på Elop - det er LANGT fra alle der er enig med hans "burning platform" retorik. Hvis du viste hvor meget flak Nokia har fået af udviklerne efter denne udmelding, så ville du ikke være sige det vrøvl du lukker ud.

Desuden så overdriver du N8erens UI problemer fuldstændigt vildt. Faktisk ville jeg gå så langt som til at sige, at når det kommer til een-håndet betjening smadrer den konkurrencen.

Jeg tager ikke dine ord for gode varer, fordi du ganske enkelt er fuld af bs.

0 0
29-03-2011 17:06:29

Ja de dropper det tidligst i 2012, så er det om 1 til 1,5 år. Og så længe det er den officielle udmelding kombineret med samarbejdet med m$, så kan jeg som forbruger ikke andet end tolke at symbian dør(modsat "er død") og det er der jo nok en grund til.

Og nu vil du ikke tage mine ord for gode vare, fint nok. Men andre inden for branchen fik ret da de sagde at Nokia var ved at indgå et samarbejde med m$, hvilket du purre afviste. Så hvem var det lige der fik ret. Jeg og andre mere professionelle har længe kritiseret N8 pga. Symbian, du har sagt det var godt eller glimrende, men den mand som Nokia tilfældigvis har valgt som chef har sagt at Nokia endnu ikke har et produkt hvor brugeroplevelsen kan måle sig med iPhone. Og når ja så vil jeg igen henlede til mobilsidens test af E7 og deres kommentar om Symbian.

Når John skriver at du ikke kan tåle at blive kritiseret så har han retog så virker det billigt og dumt at skrive:

"Jeg tager ikke dine ord for gode varer, fordi du ganske enkelt er fuld af bs." for dine ord har faktisk hidtil været lang dårligere varer og forkerte i forhold til udviklingen.

Jeg har tidligere skrevet at dine ord ville blive til grin hvis Nokia skiftede til WP7, og det er tæt på at blive virkelighed nu. Med andre ord så bliver dit hårdnakkede konservative forsvar af Nokia skudt i stumper og stykker.

I forhold til artiklen så er Nokia til grin fordi det eneste de kan finde ud af at promovere N8 på er et digitalkamera og et HDMI stik(noget andre producenter også er begyndt at få). Hvorfor prøver de ikke at sælge en smartphone på noget mere netværksbaseret fx en god internetoplevelse? Hvor bliver fx deres nye browser af, jeg kan finde mange funktionelle tredjeparts browsere som fungerer fint, men verdens største mobilproducent kan ikke finde ud af at lave en, trist.

Personligt tror jeg Elop kan vise sig at være Nokias redningsmand, og medmindre de kan overtage Steve Jobs så tror jeg de skal holde fast i Elops.

0 0
Henrik 29-03-2011 18:48:07

Jeg har aldrig afvist, at Nokia ville samarbejde med MS. De har de iøvrigt gjort længe, så lang stik lige piben ind, du.

Som sagt, så mener jeg du er fuld af bs ofte. Ikke så meget ifht. hvad der sker, men dine argumentationer og begrundelser. Nogle gange er det så absurd, at man kun kan grine.

Det er da altid, at du indrømmer, at du ikke er professionel. Tak for det.

Det er jeg tilgengæld, eftersom jeg er udvikler på flere platforme.

Det er faktum, at Elop ikke ligefrem er populær. Men det ved du jo ikke, får du læser jo sikkert kun Engadget, Gizmodo og så lige Mobilsiden. Tillykke, fætter BR.

0 0
29-03-2011 19:33:56

Jeg håber ikke du står for kommunikationen i dit professionelle virke for du skriver godt nok som en fornærmet teenager.

Desuden har du på et tidspunkt sagt at der aldrig kommer WP7 på nogen Nokia mobiltelefon, jeg tror der gik en uge så blev det modsatte officielt.

Og faktum er desuden at Elop stadigt er chef hos Nokia uanset om han er populær eller ej. Men hvis du har kilder der siger at han ikke er chef så må du da gerne dele, det tror jeg både mobilsiden og internationale medier vil være interesseret i.

0 0
Henrik 29-03-2011 20:23:27

Og du skriver som en troll.

Jeg har ikke sagt at Nokia aldrig vil anvende WP7, faktisk har jeg sagt, at det ikke vil overraske mig, eftersom de har haft et samarbejde med MS i over 2 år allerede. Jeg har sagt, at jeg fandt det usandsynligt, at Symbian blev droppet når det jo er deres cash-cow, hvilket det stadig er.

Det er på igen måde afgjort om Symbian skal udfases per se. Elop er ikke enehersker, og han har en masse (nogle meget) skeptiske aktionærer han skal overbevise om visdommen i hans plan. Sådan er det.

Nokia nævner også selv i den lovpligtige trade-kommissions rapport til de amerikanske myndigheder risikoerne ved Elop-planen. Mange af disse risikoer er PRÆCIS de ting jeg også selv har snakket om masser af gange.

Naturligvis er der ting man får at vide som udvikler som ikke er direkte officielle, men det meste er officiel viden, så du kan selv checke det op.

Nokia's største problem har/er ikke Symbian - det har været EXECUTION. Det hjælper ikke en skid, at skifte til et andet OS hvis execution og organisering ikke forbedres.

De sidste 3 måneder har man set en kraftig stigning i Nokia's aktivitet og execution (sikkert Elop's delvise fortjeneste). Sagen er den, at det faktisk tydeliggør at et total skift til WP7, måske er lige lovlig overilet. Man har også set hvordan diverse talspersoner fra Nokia har været ude og "trække i land". Både på Nokia Conversations og Forum Nokia, som er de officielle hhv. forbruger- og udvikler-kanaler.

Så hvad du påstår er viden og ræson skrevet i sten er altså meget meget langt fra sandheden.

Og så til sidst - Hvis du synes jeg skriver som en fornærmet teenager, så skal du prøve at gå nogle af de forummer der eksisterer for daytradere og investorer generelt. Der blir sgu talt lige ud af posen.

0 0