Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia chef: Android er alt for fragmenteret

Nokia chef: Android er alt for fragmenteret

Googles Android-system er alt for fragmenteret, lyder det fra Nokias topchef Stephen Elop.

Android har for mange forskellige former, mener Nokias CEO. (Foto: Mobilsiden.dk).
Android har for mange forskellige former, mener Nokias CEO. (Foto: Mobilsiden.dk).

Nokias CEO Stephen Elop er ikke bange for at sige hvad han mener, når snakken falder på Googles Android-system.

I et interview med Pocket-link.com siger han, at Android er alt for fragmenteret, og den faldgrube ønsker Nokia ikke at falde i.

- ”Vi vil ikke have fragmentering introduceret på Windows Phone, fordi vi nu kan begynde at se, hvordan dette bliver et problem på andre systemer,” lyder det fra Nokia-chefen.

Selvom der jævnligt peges fingre af Androids udbredelse på mange forskellige enheder, med meget forskellig processorkraft og skærmstørrelser, så mener Google ikke selv, at kritikken er berettiget.

- ”Android er ikke fragmenteret men differentieret”, sagde Googles topchef Eric Schmidt ved CES-messen i Las Vegas, ifølge PCmag.com.

Læs også:
- IT-afdelinger får gråt hår af Android
- Google-chef: Android er ikke fragmenteret
- Nu skal Android-apps være ens

Kommentar

x

Opret bruger
whpsnp 30-01-2012 14:33:46

Det hedder pocket-lint.com (pocket lint=lommeuld) og ikke pocket-link.com
Heldigvis er selve hyperlinket rigtigt.

Efter min mening er Androids fragmentering et ikke-eksisterende problem. Man kan jo bare vælge en Nexus eller sætte sig ind, hvordan man rooter telefonen man har kig på. Alternativt kan man lade være med at græde over ikke at have bleeding edge firmware når alting alligevel virker som det skal.

Stephen Elop bør holde sin kæft om hvad han mener konkurrenterne gør forkert og i stedet fokusere på at fortælle folk, hvad Nokia gør rigtigt.
Fortsætter han samme linie vil han i sidste ende komme til at fremstå som en indebrændt dinosaurus - og vi ved jo alle hvad der hændte dinosaurerne.

0 0
Benjamin Jensen 28-01-2012 14:57:17

Jesper og PeterL>> Jeg mindes ikke, at i kom med samme kritik til denne artikel:

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/google-chef-android-er-ikke-fragmenteret,lid.18959/#ixzz1keapnPIN

Så er det store spørgsmål - hvorfor stillede i Jer ikke kritiske der, nu hvor I spiller vagthund hele tiden?

0 0
29-01-2012 08:52:57

Folk set Android som et nyt underligt væsen der kan køre på mange enheder. Men det er jo ikke forskelligt fra de manager versioner af Linux der findes eller windows(det til pc'en). Glem ikke Nokias relationer til open source, senest med Meego. Det er så ikke blevet den store succes, men har potentialet til at blive lige så spredt.

Android gøres til noget nyt problematisk på punkter hvor det er normalt.

Et andet problem er at mobilsiden ikke er specielt kritiske med valg af artikler.

0 0
Benjamin Jensen 29-01-2012 16:07:58

Du undgår jo næsten at svare på mit spørgsmål. Man må da sige, at mobilsiden også har valgt Googles svar på det.

At de så kalder det differentiering, og at folk i hobetal hopper i med begge ben til denne forklaring, er hylemorsomt. Det ord er jo ikke nogen argumentation for, at det ikke er fragmenteret. Det er jo netop differentieringen der gør det fragmenteret - eller i hvert fald er det stor sandsynlighed for at det vil ske.

Men PeterL - uanset hvad mobilsiden bringer, så mener du jo ikke det er godt nok. Prøv dog at kigge lidt indenad i stedet. Det er jo ved at være lidt pinligt, at du stadig er her. Folk bliver sgu træt af dit brokkeri.

0 0
Jesper 27-01-2012 17:35:37

Mobilsiden bør nok gøre opmærksom på at udtalelsen kommer fra en mand der er i spidsen for et firma der modtager flere milliarder årligt for at benytte Microsoft vidunderbarn. Alene i 4. kvartal betalte Microsoft 250 millioner USD til Nokia for at bruge deres fine system.

Jeg siger ikke at manden ikke har en pointe. Hans holdning bærer bare ikke så meget vægt når man nu ved at den primære årsag til at vælge Windows Phone var en fin løbende overførsel.

0 0
28-01-2012 08:59:08

Jep, hvis man spørger fck fan om hvad han synes om Brøndby så er svaret stort set forudsigeligt.

Dermed bliver det også en underlig ligegyldig snak.

Er Android fragmenteret, ja selvfølgelig selv nogle personer fra lumigon kan bruge Android, så på verdensplan må der være tusinder af Androids vi ikke har hørt om.

Er det differentieret, ja det ene følger af det andet, dermed kan folk også selv vælge om de fx vil have en Android fra Sony af høj kvalitet til mange penge, eller en billig Android fra kinesiske dingdongdang

0 0
N 27-01-2012 16:02:31

Bliver spændende at se hvor fragmenteret WP er om 3-5 år :D

0 0
David 27-01-2012 20:43:15

Det tror jeg ikke, MS kører den hårde stil, faktisk endnu mere hårdt end Apple, læs f.eks.

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/unity-ma-ikke-understotte-windows-phone,lid.18036/

Jeg udvikler til både iOS og WP, og WP er faktisk endnu mere begrænset end iOS.

Jeg synes WP er et fantastisk system, jeg gider bare ikke bruge det selv.

0 0
Tommy 27-01-2012 17:48:11

ja, når de slægger på kravene om ram og lignende så bliver WP også fragmenteret med tiden.

0 0
Søren D 27-01-2012 14:52:47

Når jeg skifter mobiltelefon er det første jeg gør, efter at ha' tastet koden til min Google-konto, at installere Go launcher. 10 min efter jeg har mit ønskede look&feel tilbage, ligegyldigt hvilken producent af androidtelefon jeg har valgt og hvis jeg ønsker et andet setup, farve, baggrund eller tema er det altid kun 3 klik væk. Det er min erfaring at folk der syntes Android er for nørdet, som regel ikke prøvet systemet i noget tid og aldrig har installeret en launcher.

0 0
Urbanus 27-01-2012 12:56:23

Omvendt kan man jo sige at Windows er for lidt fragmenteret, og for ensformigt.
Som producent er det ret svært at skille sig ud fra mængden, eller give sine kunder en unik oplevelse der er anderledes end alle de andre producenters telefoner.

jeg prøvede Lumia i en butik den anden dag, og oplevelsen var jo fuldstændig den samme som med Omnia W og HTC's Windows-telefoner. Der er intet der skiller den ene fra den anden - andet end selvfølgelig design og hardware, men det vil i mange tilfælde ikke været voldsomt markant, medmindre man vælger en Lumia i en af pangfarverne.

Det er jo både styrken og svagheden ved det styresystem - og sådan er det med Android, iOS og Windows. Der er styrker og svagheder.

Men det er lidt sjovt at Nokia, der i mange år kategorisk afviste Andorid fordi de ikke ville være blot endnu en blandt alle de andre der også producerer Android-enheder, og kun kan differentiere sig på hardware, nu er blevet endnu en blandt de mange der producerer Windows Phone-enheder, der kun kan differentiere sig på hardware.

0 0
Benjamin K 27-01-2012 13:40:17

jeg vil til dels give dig ret i at WP måske er for lidt fragmenteret.
dette kan man så håbe resulterer i at mobilerne der bruge WP vil bllive grundigere designet, fordi det netop er en af de eneste måde de forskellige producenter kan differentiere sig på...
og det kunne da være rart at få noget nyt at se på, som nokia har vist med deres unikke forsprog i Lumia 800/N9/lumia 900.

0 0
Tommy 27-01-2012 15:39:40

Med Mango kan man ikke ændre så meget, men de skulle komme i tango. Om HTC eller Nokia vælger at gøre det, er så noge andet

0 0
Frederik 27-01-2012 12:54:16

.. men jeg må indrømme at jeg godt kunne bruge flere tilpasningsmuligheder i WP. F.eks. bare et custom baggrundsbillede til standardikonerne. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver nogle ninjatricks.

Noget andet der kunne være lækkert, ville være nogle lækre kvalitets widgets, dvs. widgets som i Android, men flottere udført hvor man havde et udvalg af måske 50 forskellige som standard og måske så kunne downloade flere. De der tiles er lækre, men måske en anelse kedelige.. jeg kan dog fortsat bedre lide WP end Android.

0 0
Tommy 27-01-2012 15:35:48

du kan sagtes finde apps til at customize dine tiles og bagrundsbilleder.
Tiles er jo widgets.

Det jeg savner er mapper.

0 0
Frederik 27-01-2012 20:23:31

Jamen jeg har prøvet sådan en app.. jeg synes ikke de fungerer ordentligt af den grund at den slags apps gør sådan at de opretter genveje fra de tiles du har valgt, igennem programmet og så først bagefter åbner den app du ville åbne.

Til gengæld kan man vidst customize tiles på den
'rigtige' måde ved at låse telefonen op, f.eks. ved at bruge Chevron. Men som sagt er det ninja tricks der skal til.. ville hellere have at MS havde indbygget flere muligheder for at personliggøre det, fra starten af.

0 0
Mazzen 27-01-2012 12:17:54

Det er nemmere for f.eks Nokia(og Apple) at pege fingre, men set i forhold til de få forskellige enheder som findes fra dem sammenlignet med Google, kan man også nemmere undgå den såkaldte " fragmentering.

0 0
x