Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia-chef: Android og iOS er forældede

Nokia-chef: Android og iOS er forældede

Brugerfladen i Android og iOS er gammeldags, lyder det fra Nokia-topchef, som lover et bedre produkt med Windows Phone 7.

Nokia er ved at gøre klar til at skyde nye telefoner på markedet, hvor styresystemet bliver Windows Phone 7.

Det fortæller mobilgigantens chef i Nordamerika, Chris Weber, i et interview på venturebeat.com.

Han understreger samtidig, at udsigten til succes er god, da de konkurrerende styresystemer Android og iOS er "forældede".

 - "Apples iPhone og dens underliggende styresystem, iOS, satte standarden for den moderne brugerflade med 'pinch and zoom'. Det tvinger samtidig folk til at downloade adskillige applikationer, som de skal skifte imellem. En masse berøringer er påkrævet, når de skal trykke på ikoner og knapper for aktivere deres funktioner. Android udbredte denne fremgangsmåde yderligere," forklarer Chris Weber.

Løftet lyder, at Nokia ved hjælp af Windows Phone 7 i stedet vil integrere applikationerne ind i alt, hvad brugeren foretager sig på mobilen.

Det gælder blandt andet ved, at LinkedIn, Facebook og Twitter automatisk er bundet op på dine kontakterpersoner i stedet for, at det skal foregå igennem tre forskellige applikationer.

Konkurrence på 'cloud'-produkter

Samarbejdet med Microsoft vil ligeledes bringe Nokia i front med hensyn til at gemme og symkronisere fra 'skyen' - altså via internettet. Dette er især rettet imod erhvervslivet.

Det vil eksempelvis sige, at kunderne både kan få plads til at uploade, synkronisere og tage back-up af diverse filer samt benytte sig af en online-udgave af Office-pakken og andre skræddersyede, internetbaserede erhvervs-værktøjer.

- "Vi er langt foran dem (Google og Apple, red.)," tilføjer Chris Weber.

Har Nokia-chefen ret i, at opbygningen af Android og iOS er for omstændelig og gammeldags?

Lad os høre din mening i kommentarfeltet nedenfor...

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 21-08-2011 09:06:47

Med forældet menes der jo ikke at systemerne er håbløse. Jo Android er håbløst, men det der menes er at der ikke er sket den store udvikling i selve systemerne. IOS er i bund og grund IOS. Vers.5 er blot tilført nogle nye funktioner, men det hele er stadig bygget op på en 4-5 år gammel platform.
Android er bare tåbeligt. Systemet er egentligt ok, men det hører bare ikke hjemme på et device, der er forsynet med batterier. Det system er simpelthen for tungt at danse med. Det virker måske fint i hverdagen, men det burde ikke være nødvendigt at forsyne mobilerne med tonstungt hardware, blot for at få det til at køre nogenlunde. Jeg er rystet over at en Samsung GS2 virker som om den lagger en anelse, når man blot bladrer rundt. Med det set i spejlet, så var Android allerede forældet ved lanceringen, eller så meget foran for sin tid, at hardwaren aldrig vil nå at følge tempoet, ej heller batteritiden.

Om WP7 (Mango) vil være foran vil tiden vise, men hvis man har gjort plads til nytænkning, så burde man være et skridt foran. Det vil ihvertfald ikke være svært at være foran. Alle snakker om app's, men det er da noget af det tåbeligste der findes. En tredjepart vil aldrig kunne integrere et program, halvt så godt som softwareudvikleren selv.
App's er kun lavet for at softwareproducenten kan spare tid og penge. Og vi købere æder det råt, selvom det er os der sidder med sorteper.

0 0
Kim 22-08-2011 17:53:59

Og alle snakker apps hvor kvantiet er det vigtigste - "hvor mange apps er der på markedet?". Det er jo helt off! Det er 5 milliarder, der alle er programmeret af en 12-årig knægt fra Miami, som syntes at rulleskøjter er fantastiske... Who cares?
Man kigger fuldstændigt ukritisk på antallet, kvantiteten, af apps, og ikke på behov/anvendeligheden af dem - kvaliteten.
Når omkring 97% af apps'ne på Androidmarket har under 1000 downloads, så er det jo ikke ligefrem fordi der er et kæmpe behov? Så er det da federe med de gennemarbejdede apps der kommer fra softwarehuse - og har et formål!

0 0
lappydk 16-08-2011 23:02:20

Det er fedt med noget OS konkurrere... Bare se hvad Android har gjort for iOs5 og omvendt... Det er da super at Nokia og ms kan hjælpe os brugere med at inspirere os til at bruge vores mobile enheder til nye ting og på nye måder :-)

0 0
Tejs 16-08-2011 18:42:02

Selv er jeg i hvert fald enormt træt af, at man snart intet kan uden at skulle igennem en applikation.

Hvis der var en ordentlig browser med god flashunderstøttelse og understøttelse af plugins på min smartphone, ville jeg stort set ikke have behov for applikationer.

Desværre er safari på min iPad stort set ubrugeligt og de tonsvis af browsere jeg har prøvet på min android-mobil er kun marginalt bedre.

Jeg ville ønske Microsoft ville smide en mere fuldendt version af IE på deres telefoner - så var jeg solgt.

Jeg ville kunne bruge TDC Play og grooveshark, jeg vil kunne spille de videoer jeg støder på og jeg ville ikke støde ind i diverse mó olskers fra tid til anden.

Det kræver naturligvis ikke kun en god browser, men også et internet, der udvikler sig lidt i forhold til optimering af touch-oplevelsen.

En feature jeg savner fra min N900 var cursoren-mode. Selvom der er flash på min android-telefon, så er mange ting besværlige uden et godt cursoren-mode.

0 0
Falk 17-08-2011 13:28:29

Næste Ie til wp7 kommer med fuld understøttelse af HTML5 - adobe har bekræftet at flash kommer men ikke mere præcist hvornår. Og jeg er enig - lad os komme væk fra den forældede tilgang med "apps" til alt, og tilbage til webapplikationer som alle med en ordentlig browser kan benytte!
Iøvrigt har wp7 en genial funktion mht cursor. Holder man fingeren nede på skærmen i lidt tid kommer der en cursor man så nemt kan flytte præcist hen til det punkt i eks. en tekst man vil.

0 0
Tejs 17-08-2011 17:47:15

Det lyder godt med cursoren i WP7 :)

Er bekendt med, at der pt. Ikke er flash i hverken WP7, N9/950, eller IOS.

Det er fint man vil satse på ny teknologi, men det hjælper ikke meget når internettet ikke har taget det til sig endnu. At afskrive flash fordi man vil bruge html 5, svarer til at købe en bil, der kører på brint eller at investere i et fjernsyn uden antennestik, fordi man satser på streaming. Man ville være ægte firstmover, men køreturene ville være begrænsede og det samme med tv-underholdningen.

0 0
gielsgaard 16-08-2011 20:15:33

Der kommer ikke flash i WP7 ,de satser også på Html 5 .

0 0
Tejs 16-08-2011 20:10:48

Et par rettelser for forståelsen:

...støde ind i diverse mobilsider fra tid til anden.

"cursor-mode"

0 0
Henrik 16-08-2011 16:13:56

Personligt har jeg aldrig været hverken specielt imponereret over iOS eller synes det har været specielt meget nemmere. Det samme mht. Android.

Men som smartphone-n00b, er disse systemer nok lidt mere tilgengængelige end f.eks. Symbian.

Til gengæld må jeg sige, at N9'erens UI (Meego Harmattan) sparker iOS og Android så grundigt i kuglerne, at det ikke kan diskuteres.

Hvis Nokia tager de samme ideer til deres version af WP7, så tror jeg de kan wow'e mange. Og ja, så ser iOS og Android pludselig temmelig gammeldags ud.

0 0
lars 16-08-2011 17:01:10

Jeg er enig med dig og i at de fleste gængse ui'er stinker.

UI'en fra N9 er rigtig lækker; og pt den mest innovative på markedet IMO.
Jeg synes endvidere at landscape ui'en fra N900 har nogle rigtig gode elementer også.

Generelt:
Mht WP7, kan jeg slet ikke se hvorfor det ikke skulle kunne blive en spiller. Der er allerede 30000+ applikationer i shoppen, som der kom hurtigere end f.eks. Android nåede det antal.

Desuden stinker udviklings værktøjerne til Android i forhold til WP7, som kan bryste sig at tilbyde et af de bedste eller måske det bedste udviklingsværktøj i form af Visual Studio.

Da Android kom frem, spåede alle eksperter jo også at det var dømt til at fejle. Hvilket jo ikke er tilfældet.

Jeg tror utvivlsomt at Nokia smider en ret fed telefon på markedet med wp7.

Jeg vil dog stadig selv hellere have en N9 :-)

0 0
Kim 18-08-2011 06:32:26

Personligt vil jeg også hellere have en N9'er, da det jo er en telefon jeg har ventet på i et par år (det er måske rettere N950'eren jeg har ventet på, men den er jo ikke lige til at få fingrene i).
Men det bliver N9'eren heller ikke.
Elop der jo gør alt hvad han overhovedet kan for at MeeGo ikke skal blive en succes, har en efterhånden ret lang "no-list" over lande hvor N9'eren tidligst skal releaces efter den første WP. Det er efterhånden pinligt at se, hvordan han hellere vil køre Nokia i sænk for WP's skyld, end han f.eks. vil udnytte en cashcow der ligger lige til højrebenet.

http://finance.yahoo.com/news/Nokia-N9-Germany-India-Also-paidcontent-858204833.html?x=0&.v=1

Til gengæld er Anna ved at blive rullet ud, og af en eller anden mærkelig årsag klar til Sverige, men ikke dk endnu..?
Og til de eventyrlystne er Belle også allerede leaked, men forudsætter vist nok Anna (som jeg har været leaked længe).

http://mynokiablog.com/2011/08/16/symbian-belle-update-leaked-not-recommended-try-at-your-own-risk/

Selvom det måske ikke er tilrådeligt at flashe sin tlf med en leaked version, så kunne det i det mindste se ud til, at Belle når at komme i år også.

... men jeg vil bare have min N9'er! :D (eller N950 hvis nogen har et godt tip til at få fingre i den)

0 0
Kim 18-08-2011 06:41:09

RETTELSE - Anna ER klar til DK, bare ikke released officielt endnu.

Findes her:
http://www.symbian-toys.com/navifirm.aspx

Og sådan gør du:
http://www.digipassion.com/2011/01/how-to-flash-nokia-mobile-phone-using.html

0 0
Mikos 18-08-2011 08:03:06

Tak for inspiration. Har lige set i Navi at der både er opdatering 22.14 og 24.1 :)

0 0
Kim 18-08-2011 11:03:36

Der skulle faktisk komme en officiel udmelding fra Nokia DK i dag om Anna :)

0 0
Henrik 18-08-2011 13:37:34

Jep, er hentet OTA og installeret :-)

0 0
NK 16-08-2011 16:01:13

WP er virkelig nem at bruge.. Syntes det er super nemt at navigere rundt i telefonen og så kører det meget flydende. Og hvad ham æble drengen sonne siger er vel underordnet, for alt hvad der ikke er et æble på, er jo i hans verden noget skrammel. Tror faktisk at mange vil kunne lide wp, når først de har prøvet en.. Man behøver jo ikke tage en forudindtaget negativ holdning til alt hvad eksempelvis nokia siger og gør...

0 0
Lennart Hoffmann 16-08-2011 15:54:04

Jeg skal sgu ikk' ha' flettet noget som helst i telefonen og facebook sammen.. Aldrig i livet..

Hvis jeg får brug for fjæsbogen når jeg er på farten, skal den da tilgåes via browseren, og ikke en app.

Nu køber jeg min første smartphone, "lige om snart" og jeg vil da bruge den som..... SUPRISE... Telefon..
At den så osse kan gå på nettet, skal da nok blive brugt til lidt tidsfordriv..

0 0
Mikos 17-08-2011 13:49:43

Det lyder en anelse fjollet, det du der siger. Hvorfor ikke blot købe en telefon, hvis du bare skal bruge den som telefon?

0 0
blackknightdk 16-08-2011 15:52:00

win7 er efter min mening total nytænkning og har en brugerflade der slår de andre , bare vent til der begynder at komme telefoner ud fra nokia, samsung og htc.

Og ja ios er da total forældet kedelige grå og blå farver overalt, har harft iphone helt fra begyndelse med silverback og for at være ærlig der er sgu ikke sket en skid med den brugerflade, Ja der er kommet bedre kamera video osv, men styresystemet er stadig det kedelige samme jeg uden nogen form for WOw factor.

0 0
Rena 16-08-2011 15:28:16

Twitter - Tjek
Facebook - Tjek
Linkin - Kender ingen der bruger det.

Så Tweetdeck som findes til Android, iPhone, Chrome og Desktop kan altså klare 2 af tjenestene via 1 App.

Har set W7 brugerflade og ser ikke lige ud til at, være nogle for mig + PS#Trophies Pro findes endnu ikke til den.

0 0
Jesper 16-08-2011 15:46:33

Så fordi du ikke kender nogen, der bruger LinkedIn, så er der INGEN der bruger det??

Håber i øvrigt, at WP7 kommer blæsende ind fra højre, når Mango bliver frigivet! Dejligt forfriskende ikke at have X antal ikoner på skærmen.
Det Rådne Æble må snart tage sig sammen, hvis de skal bevare interessen hos brugerne! iOS som det er nu (iOS5 Beta5) er bare for kedeligt!

0 0
DX 16-08-2011 14:42:19

Ja windows har det bedste OS ??? - De har bare ingen telefoner på markedet / markeds andele.. Nøjjj hvor vi tramper højt - som musen sagde til elefanten.

0 0
Hest 16-08-2011 14:06:13

Nu er det jo ikke alle der vil have facebook, twitter og hvad de ellers alle hedder bundet direkte ind i telefonen. Der er sgu meget andet i en tlf end Facebook!

0 0
Anders W 16-08-2011 13:56:53

... hvad jeg har set af WP7 så er der ikke noget på brugerfladen der får mig til at falde i svime. Den ser endda enormt kedelig ud.

Om det er gammeldags?? .. tjaah naturligvis er det det. Det er jo sådan vi har arbejdet på PC'ere med Windows i 20 år, uden at der er nogen der har kaldt på en revolution.

Som andre har nævnt, så er det jo fint nok at man vil integere de store tjenester i systemet, men hvem siger at man lige gider at bruge dem?

Jeg har ikke brug for at skrive til min bror via mine kontakter, hvis det skal være på FB. Desuden har jeg mange FB venner som slet ikke er i mine kontakter på telefonen ... at have 350+ kontakter i min telefonbog, hvor jeg alligevel ikke har telefonnummeret på 80% af dem, gør den bare uoverskuelig.

MS og Nokia er jo heller ikke kendt for at lave styresystemer der er nemme at gå til eller revolutionerende på nogen måde.

Men det bliver da spændende hvad det er for noget revolutionerende software de har gang i.

0 0
Ylle 16-08-2011 15:14:44

Øhhh, er WP7 UI'et ligesom det vi har set i Windows de sidste 20 år ?
Nu må du holde... En ting er, at man måske ikke synes om det. Men lige pt, så er det nok det mest "nye" UI der er på markedet.
ALLE andre bruger ikoner. Ikoner som der har været brugt lige siden den første smartphone så verden, ja, det blev endda brugt på mobiltelefoner inden farveskærmen kom til verden. Så den holder vist ikke helt ?

Og super, at du kommenterer om integrationen mellem de forskellige services og WP7, når du ikke aner hvordan de fungerer.
Kunne man forestille sig, i en helt perfekt verden, at de måske havde lavet det sådan, at man bare kunne trykke: "Bare sæt mine nuværende kontakter sammen med Facebook osv, i stedet for at adde alle mine kontakter på Facebook...".

Altså, come on... Skal man brokke sig, så hav da lige lidt styr på hvad det er du vil brokke dig over.

0 0
gielsgaard 16-08-2011 14:16:36

Der er vel funtioner som man ikke vil bruge uanset om den hedder Iphone Android eller Wp7 ,hvis man ikke vil bruge integrationen med FB,twitter m.fl ,kan man jo bare lade være at bruge den.At Cris Weber siger som han gør er vel bare som alle andre i hans position ville gøre ,der var da godt nok nogen som ville undre sig hvis Steve j sagde "vi kommer nu med Ios 5 men den er altså ikke den store revolution" ,syntes da man skal give den (WP7) en chance og lad os se hvad det bliver til ,for os forbrugere er det da kun et plus med endnu mere konkurrence .

0 0
16-08-2011 13:46:09

Nokia har sendt bunker af elendige "smartphones" ud de seneste år og med Symbian har de formået at køre sig selv i sænk.

Jeg tror de fleste regner med at Nokia er historie hvis ægteskabet med M$ ikke fører til succes, derfor ville lidt ydmyghed måske være passende.

og konkurrenterne:

iPhone (samt Apple og iPod) er vel de mest værdifulde navne på markedet lige nu. Med andre ord Apple kunne sende en iPhone5 ud som kun er marginalt bedre end iPhone4 og stadigt tjene tonsvis af penge.

Android, Apple har overhalet Nokia, Samsung er også tæt på og så er der alle de andre store selskaber med Android. Glem ikke Googles opkøb af Motorola mobile, de mangler ikke længere en hardware leverandør. Android står stærkt.

... og WP7 for at holde fast i Carstens referater fra So Ein Ding, så mindes jeg at Sonne sagde at WP7 reelt ikke har nogle funktioner som enten ikke er lige så gode eller bedre hos iOS og Android. Dermed ikke sagt at WP7 og Nokia ender som en total fiasko, men udgangspunktet er altså ikke specielt imponerende. Derfor er udtalelsen fra Venstre... øhm Chris Weber altså dum.

0 0
16-08-2011 15:49:03

til peterL
det er din personlige mening at nokia er elendig, og din påstand om at apple og andriod sælger mere end nokia er desværre vrøvl som andre af dine påstande.. De nyeste tal siger at der er solgt omkring 117 mio telefoner på verdensplan i sidste Q og at nokia har en markedsandel på 40,9% apple og andriod har omkring 17-20% hver...

Desuden skyder apple sig i foden, med deres latterlige forbud mod samsung... Men typisk amerikansk....apple er tydeligvis bange for konkurrence... Buhuuu

0 0
BSG 21-08-2011 14:13:08

Til Peters forsvar.
Salget hos Nokia og MS går hurtigt nedad, mens salget hos Apple og Android går hurtigt fremad.
Men, vi kan ike spå hvad er sker om f. eks. 2 år :)

0 0
Kim 21-08-2011 15:56:46

Salget hos MS går op ad. Alene i Tyskland tog WP7 7.1 procent af salget sidste kvartal.

0 0
BSG 21-08-2011 16:40:46

det har gået nedad - men ingen ved hvad der sker indenfor 2 år - alt kan hænde :)

0 0
16-08-2011 16:01:11

Jeg håber du er klar over at artiklen handler om smartphones. Det er klart at Nokia kan sælge flere mobiltelefoner når de billigste koster ca. 500kr.

Men når snakken går på smartphones http://www.mobilsiden.dk/nyheder/officielt-iphone-er-smartphone-kongen,lid.16500/

Nokia er i store problemer det er et faktum deres aktier nærmer sig junk stadiet og jeg tvivler på det vil blive bedre hvis Nokia fejler igen.

0 0
16-08-2011 16:35:07

Nej nej artiklen hander om styresystemer på mobiltelefoner.. At apple ikke har valgt at have mid, low - end telefoner, ændre ikke noget. Android findes også på rigtige dårlige lowend- telefoner som wildfire ... Nokia bliver tit af nogle som dig erklæret for dødende. Men de er verdens bedste til at lave hardware og low, mid end telefoner.... At de ikke pt er førende på smartphone området er jo fakta men ikke en dødsattest vel... Nokia skal nok i den ene eller anden form overleve.. Og tak for det siger jeg bare, nu venter vi bare på deres bud på en tablet gerne windows baseret...

0 0
16-08-2011 19:16:45

Nokia er faktisk døende, dermed ikke sagt de ikke kan overleve, men hvis WP7 ikke bliver en succes hvad så? Skal vi så vente et halvt eller et helt år på at der kommer en Meego efterfølger til N9?

Nokia har en sidste chance.

0 0
Kim 16-08-2011 21:18:52

Nokias aktier steg 10% igen igår, efter udmeldingen om Motorola købet trak de fleste tech aktier op. Og aktien steg også efter de sendte seneste kvartalsregnskab på gaden. Den ligger ud på niveau med juni. Dit frie fald er ikke så frit som det har været - og der er ikke anbefalinger om at sælge aktien.

0 0
16-08-2011 21:42:06

Og så stiger den nok også når Nokia kommer med den første Nokia WP7, men udgangspunktet er stadigt to selskaber i stagnation, så jeg er ikke optimistisk og de har ikke noget at falde tilbage på kombinationen af de to faktorer ser jeg som potentielt problematisk.

0 0
Kim 17-08-2011 14:00:56

Der er jo sådan set ikke andet end stolthed, der holder Nokia fra at lave MeeGo telefoner.

0 0
Mike 16-08-2011 13:45:09

Synes godt nok Nokia er blevet lidt høje i munden efter at de er gået over til WP7. De glemmer vist lige at de har mistet store markedsandele fordi deres enheder kørte på symbian...

0 0
Daniel Jørgensen 16-08-2011 15:27:59

.. som netop var mange gange mere forældet end ios og android nogensinde har været !

0 0
gielsgaard 16-08-2011 13:38:37

Det som WP7 mangler er nogle high end telefoner dem som er på markedet nu er ikke helt i top og mangler blandt andet noget hukommelse ,men lad os nu se hvad Nokia har i posen ,tror det er fra Nokia man skal forvente de "lækre" modeller ;-) ,jeg bruger til dagligt en HTC Trophy med Mango ver.7720 og den kører som smurt ,men den er bare ikke så lækker at få i hånden som eksempelvis en IP4 (ja en smagssag).Men at sige at IOS og Android er forældede Os'er arhh det er nok i overkanten ,de er begge gode systemer som udvikler sig hele tiden ,så MS kommer ikke til at kede sig hvis de skal følge med ,og det er et must ,ellers er de ude af spillet inden man kan nå at stave til is .

0 0
Schwartz 16-08-2011 13:25:55

Nu er det jo Microsoft og Nokia, der er kendt for henholdsvis:

'Det Redmondske dobbeltklik' og
'Og det finske trippelklik'

Og så tror man åben bart at FaceBook, Linkedin og Twitter er de eneste social apps, der er i hele verden. Og så er der jo spørgsmålet om datasikkerhed i skyen, så jeg ved ikke rigtig hvorfor man er så skråsikker...

0 0
G2 16-08-2011 17:25:31

Findes der sociale apps der ikke gemmer data i "skyen"??? Eller hvad med Gmail, Hotmail og Yahoo mail? Eller din egen mail host for den sags skyld? Tror ikke du komme udenom at have bare en smule data liggende i det som folk så populært kalder "skyen"....

WP7 ligner på ingen måde de nu forældede Windows Mobile systemer. MS kom for sent i gang - ja men de er ved at komme igen.
Efter min mening bliver Nokia og MS helt sikkert en stor spiller på markedet.

0 0
Alattin Simsek 17-08-2011 17:38:41

Så ku det jo være en go ide at købe nokia aktier lige nu... Håber jeg du har gjort hvis du virkelig tror på at de kommer tilbage... Jeg tror det ikke...

0 0
Henrik 17-08-2011 18:03:42

Samtidig er det aldrig de folk der køber aktier efter "mainstream"-holdningen der tjener penge.

0 0