Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia-chef: Applikationsudvalget holder os tilbage

Nokia-chef: Applikationsudvalget holder os tilbage

Applikationschefen hos Nokia mener kun, at det er app-udvalget der holder dem tilbage i kampen mod Android og iOS.

Microsofts mobile styresystem Windows Phone 8 har haft en positiv fremgang de sidste måneder, men ligger fortsat langt bag Android og iOS når vi ser på markedsandelene på verdensplan.

Nokia har satset alt på denne platform, og deres applikationschef, Bryan Biniak, hævder også overfor International Business Times at det er applikationerne, der gør de fortsat er bagud. Det skriver Mobil.se.

 - ”Vi sender ofte nye mobiler på markedet, men hver applikation, som forbrugerne savner indebærer også et muligt tabt salg for os,” fortæller Bryan Biniak til avisen.

Det er, ifølge Biniak, ikke længere selve telefonen der alene udgør hvilken man køber. Forbrugerne er mere optaget af hvilket indhold, som fås til det operativsystem telefonen har. Og her siger han, at Microsoft ikke har været gode nok.

 - ”Du kan ikke sælge en telefon uden de rette applikationer, det går bare ikke,” lyder det fra Biniak.

Skal forbrugerne bytte deres telefon ud til en Windows Phone, så skal applikationerne de bruger være tilgængelige og også gerne bedre.

Biniak afslutter også med at sige, at det vil årets udgang vil være sværere at hævde Windows Phone 8-platformen mangler nogle væsentlige applikationer, da Microsoft har spyttet penge i udviklingen af de populære applikationer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

serpent 01-08-2013 15:01:26

1. Ingen screen orientation lock.
2. Push notifikationer fungerer MEGET dårligt, på nær mail.
3. Ingen notifikationscenter.
4. Musik app'en er håbløs.
5. Ingen særskilt volume kontrol. Skruer du ned for f.eks. musik, vil din telefon ringe meget lavt, hvis du ikke husker at skrue volumen op igen.
6. "Other storage" tager hukommelsesplads, som ikke kan slettes uden en hard reset af telefonen.

Bedste "anmeldelse" jeg har læst, brugbar info inden man køber.

0 0
Frederik 30-07-2013 17:04:21

Jeg tror også, at investering i mere softwareudvikling vil være vejen frem for Microsoft. De udvikler selv Youtube og Facebook, når nu Google og Facebook ikke selv vil, og det er nok sådan landet ligger lige nu indtil markedsandelen stiger. Det er et sejt og dyrt træk, men det tjener sig forhåbentlig ind.

Mht. sammenspillet mellem Win 8, WP8 og Win RT altså PC, mobil og tablet, så synes jeg heller ikke det spiller 100 %. På RT kan bruge fjernskrivebord og tilslutte sig husets Homegroup, hvor man kan dele filer, streame film mv., det er super nice og virker. Men her mangler der en bedre integration med WP8. Alle enheder burde være parret og så skulle det være så let som ingenting at dele filer, fjernstyre og overvåge alle enheder imellem. Det ville rykke!

Der mangler seriøst også apps hos Windows RT på tabletsiden. Satser man hårdt her kan fx Surface blive et vildt device med muligheder som overgår iPad. Bare office er et kæmpe plus, hvor filer på SkyDrive kan redigeres på tværs af alle platformene.

Surface RT er en vild gamer-maskine til flyveturen: Den fylder lidt, man kan tilslutte flere Xbox gamepads til den og spille multiplayer med sin sidekammerat. Jo, man bliver måske upopulær i flyet, hvis man kommer for meget op at køre, men alligevel en fed feature!

0 0
Peter Frederiksen 31-07-2013 02:09:14

Tror nu ikke der kommer noget fra Google til WP af deres services..
Sjovt nok arbejder Facebook tæt sammen med Firefox Mobilen og har lavet en app, samt at der skulle ligeledes komme Instagram.

Jeg tror desværre at RT er næsten død, M$ har alene afskrevet $900m i tab på RT.
Asus, Lenovo, Samsung og Dell har droppet RT.

Så det ser lidt sort ud for RT...

0 0
Mobilsiden 30-07-2013 10:40:11

Der var desværre sket en fejl i går, hvilket betød at hele hovedteksten manglede.. Men tak for alle kommentarerne alligevel..

Nu er teksten indsat påny..

0 0
Villiam 30-07-2013 16:42:47

overskriften var nok til at give forståelsen ;)

0 0
Michael 30-07-2013 08:57:14

Jeg forstår ikke hvorfor at Microsoft ikke tager lidt ved lære af hvad Apple gjorde i sin tid (Er ikke fanboy af Apple, men de har sans for forretning). De fik overbevist brugeren om at hvis de købte et iDevice, jamen så er det bedste at købe alt andet fra Apple, så det hele spillede perfekt sammen. Hvis nu bare microsoft reklamerede lidt med at det er et styresystem folk allerede kender i.o.m. at windows har den største markedsandel. De kunne slå på hvor perfekt dit windows på computeren og telefonen spiler perfekt sammen.

0 0
Jesper 30-07-2013 12:56:16

Problemet med den strategi er bare at alle hader Windows 8.

0 0
Villiam 30-07-2013 20:07:47

ikke alle ;) elsker det på min surface pro :)

0 0
Kim 30-07-2013 14:00:57

snork

0 0
Tommy 30-07-2013 10:29:25

Det skal du forvente de vil gøre rigtig meget med "windows phone 8.1" der kommer til nytår/start 2014, samt win8.1 og selvfølgelig Xbox one (smart glass, synced gameplay = så du kan spille på din xbox og så tage win8 tablet frem, spille videre derpå og i nogle tilfælde måske også på WP8 enhed).

Med win8,1 vil der nemlig være en del apps som er overførbare fra wp8.1 (det er de allerede nu med wp8.0, men endnu højere grad med 8,1)

0 0
Michael 30-07-2013 11:38:20

Okay, det lyder godt. Så håber jeg at det kan trække nogle flere over på WP platformen :)

0 0
Erik Østergaard 29-07-2013 21:04:42

Windows Phone telefoner er udelukkende ment til personer over 30. Der er ikke mange personer over tredive der bruger Instagram og Snapchat. Det eneste vigtige for dem er at have synkroniseret mail på deres mobil, med minimal risiko for at blive hacket. Det andet er så SMS, MMS, Telefon som alle mobiler idag jo har.

0 0
Allan 29-07-2013 21:16:10

Det er muligt at WP primært er til folk over 30, sådan behøver det ikke at være.
Jeg bruger selv WP på Lumia 920 og jeg er mere end tilfreds, og mener stadig at WP8 har den absolutte bedste software arkitektur, også bedre end IOS.

Men for at løse apps problemet/ antallet af apps, burde Nokia og MS i fællesskab frigive 1 Milliard Euro til udviklere verden over, så vil der ske rigtig meget i løbet af de næste 6 måneder. og det vil unægtelig styrke WP.
Denne boost er nok nødvendig, jo før jo bedre.

0 0
cigi 30-07-2013 09:16:43

For bare lige at tage et kig på de app. du nævner - så har WP fx. indbygget i BING en QR scanner, den ligger et klik væk! Og der findes også en app til nummerplade tjek... jeg er sikker på jeg kunne finde noget på alle dine apps - men det gider jeg ikke rigtigt.

Det der er kendetegnet ved WP at mange funktioner er integretet i systemet fx. sociale medier m.m. på en meget ren og smuk måde.

Når man vil have en bestemt app og den ikke findes så findes der sikkert mange andre alternataiver på WP. Klart nogle apps er ikke helt par med IOS eller android, men der sker sindsygt meget lige nu. Og der findes alternativer til de fleste af de apps du nævner.

0 0
Villiam 30-07-2013 16:41:38

jaw, men jeg kunne nu bedst lide qr droid :) hurtig, og kunne tage det hele :)

der var en app til wp hvor man kunne skrive den app ind som man brugte på en anden platform, og så kom den med alternativer hvis der var nogen. kan bare ikke huske hvad den hed :/ men igen, det skal helst være det samme for nogenlunde er ikke godt nok :/ nokia må sparke lidt til ms og ms må give sparket videre til de forskellige udviklere :)

nogle få af de apps er begyndt at nå til markedet, men ikke alle :/ derfor blev valget også s4 og 920 blev solgt igen.

0 0
Malk 31-07-2013 10:42:09

Den kan man bare ikke hente i Danmark :/

0 0
Malk 31-07-2013 10:42:37

Where´s my App altså.

0 0
Villiam 30-07-2013 20:51:49

lyder meget rigtigt :) har dog ikke wp mere til at kunne tjekke det :)

0 0
Kim 30-07-2013 17:46:33

Så vidt jeg kan se er størstedelen af de apps udviklet af mindre uafhændige udviklere, der tjener lidt håndører på reklamer.
Det giver to udfordringer i forhold til WP. Den ene er kritisk masse (potentielle brugere) og den anden er indtjenigspotentialet - for der er ingen, der som Google kan levere spam-containere og services, og samtidigt penge bag. Alle ved hvor man skal gå hen, hvis man skal have pinpointed spamcontent.

Så på den ene side er det potentielle kundegrundlag mindre, og på den anden er indtjeningspotentialet det også. Altså kan det være svært for små udviklere at se mulighederne i WP.

0 0
Villiam 30-07-2013 18:13:26

jeg ville med glæde købe de apps om det var det :) og ingen af de apps der er spam eller scam baseret :)

0 0
TF 30-07-2013 02:04:42

Så må de jo undvære dig men det går nok :-)

0 0
Kega 30-07-2013 09:49:41

Var selv i samme båd sidst jeg skulle vælge ny mobil. Jeg ville gerne have en Windows Phone, men der manglede alt for mange af de apps jeg brugte til hverdag. Så hvis der er mange som har det sådan går de glip af mange kunder pga. af apps. Og de kan vel ikke undvære os alle sammen :)

0 0
TF 31-07-2013 21:29:50

Der vil altid være nogle hardcore brugere der bare ikke vil skifte også selvom de ihhh så vigtige app var der.

Men resten skal nok komme og det vil appsne nok også itakt med platformen vokser.

0 0
Urbanus 29-07-2013 21:01:46

Nu siger du godt nok hurtigt, men sandheden er jo at udbredelsen af Windows går uhørt langsomt.

Det er snart 3 år siden at de første telefoner med Windows Phone 7 kom på markedet, og 2 år siden de første Nokia telefoner med Windows kom. Se hvordan det gik med udbredelsen af Android på de første 2-3 år. Bare på det første år fra HTC Magic kom på markedet til næste generation med HTC Desire og Samsung Galaxy S, der skete jo enormt meget. Og man må bare sige at selvom udbredelsen af Windows-telefoner gradvist vokser, så går det utroligt langsomt.

Og det handler ikke kun om udbuddet af apps, selvom det da også spiller ind. Men hvis Windows Phone faldt i forbrugernes smag, så ville der også ske noget på den front. Det er ikke bare et spørgsmål om hønen og ægget - bare se hvor hurtigt det gik på Android. Og når der er sket så lidt på 3 år, så er det altså ikke bare fordi app-udviklerne er langsomme. Der er bare ikke nogen stor interesse for Windows Phone. Og det kan kun betegnes som en eklatant fiasko for Nokia at de valgte den forkerte platform.
Jeg er helt med på at Windows har sine tilhængere, og jeg tror da også de har bidt sig fast med den markedsandel de har nu, og at den fortsat vil vokse. Men jeg tror det vil gå fortsat langsomt, og jeg tror ikke på at de nogensinde får nogen stor bid af kagen. Ellers var det allerede sket. Alle forbrugere har mindst én gang (og de fleste adskillige gange) stået og skulle vælge ny telefon, mens Windows har eksisteret og været profileret voldsomt i butikkerne. Og de har stået i butikken, set på den - og valgt en anden.

0 0
Kim 30-07-2013 08:46:43

Når du sammenligner med Android, så begår du den lille fejl, at da Android kom frem var det i konkurrence med iPhone på et jomfrumarked.
Så manglen på apps var ikke et problem - der var ikke forventninger til at der fandtes en masse apps, og slet ikke specifikke apps som man havde et forhold til.

Det forholder sig jo helt anderledes, og har gjort det fra starten, for WP. Da WP7 blev introduceret, var der allerede en klar forventning om at man kunne tilgå specifikke apps. Netbank, Facebook, og diverse andre "hverdags-apps".
Og det er stadigt den tendens der gør, at forbrugerne står i butikken og tænker "jeg bliver på den sikre platform" hvad enten det er Android eller iOS. Fordi de ved, at der skal de uploade billeder til Instegram - ikke fordi de nødvendigvis gør det eller har en konto, men fordi det føles sikre.

Det er i høj grad hønen og ægget - udviklerne har ikke den store interesse i at bruge tid og ressourcer på en platform, hvor de ikke har så mange potentielle kunder. Og kunderne tøver med at gå over til en platform, hvor udviklerne tilsyneladende ikke gider udvikle til.

0 0
Peter Frederiksen 30-07-2013 12:08:00

"Når du sammenligner med Android, så begår du den lille fejl, at da Android kom frem var det i konkurrence med iPhone på et jomfrumarked."

Nej, udover var der WM, Blackberry og især Nokia, der var den store Fisk...

Læser man de tidligere Android doktriner, bliver Apple ikke nævnt, men Nokia som hoved "fjende" No.1., derefter Blackberry, PalmOS og WM.

0 0
Kim 30-07-2013 13:57:48

Ja, naturligvis er Nokia fjende nr 1, da de jo sad på nogleoghalvfems procent af det daværende marked. Blackbarry har altid været et niche marked, WM tog ingen seriøst.
Og så havde Nokia netop lige lavet den brøler, at gå fra open-source til licens. Derfor stod en række producenter (såsom Samsung, LG, Motorola, Erricsson osv) og manglede et alternativ. Nokia banede på alle mulige måder selv vejen for hhv. Android og Apple.

Men Apple og Android, var jo netop et paradigme skifte, en hel ny sammensætning af Nokia innovationer, på en måde Nokia ikke selv havde turde sammensætte dem på.
Content leveret af eksterne leverandører blev det nye der definerede smartphonen, ikke de kommunikative egenskaber der lå til grund for den tidligere Nokia definition.

Nokias mest seriøse tiltag mod den nye definition, blev dræbt af Nokia selv før det fik liv. Meamo var på alle måder Android og iOS overlegent, men Nokia satsede alt på at genopbygge Symbian i stedet. Men igen ud fra en kerneydelses tanke og i mindre grad eksternt content.

iPhonen leverede en brugflade man kendte fra iPod'en, og den naturlige sammensmeltning mellem medie og telefon. Det var basically en iPod der kunne ringe, en opgradering af iPod'en, der pludseligt kunne tage markedsandele på et helt andet marked.

Android leverede virkeligt lidt i starten, men koblingen mellem java og bærbare medier gav en masse "gratis" udviklere af content.
At over 0,5% af alle apps på Andriod platformen var pruttelydsgeneratorer på et tidspunkt var underordnet, fordi alle kunne lege med - hvad antallet af pruttelydsgeneratoer jo netop vidnede om.

0 0
Peter Frederiksen 31-07-2013 01:20:11

"Ja, naturligvis er Nokia fjende nr 1, da de jo sad på nogleoghalvfems procent af det daværende marked. Blackbarry har altid været et niche marked, WM tog ingen seriøst."

naahr, der tager du lidt fejl min ven, måske fordi du har de danske briller på og ikke de globale...

OS stats 2007 til q1 2013
http://goo.gl/x7HQo

Blackberrys (storhedstid) var det mest værdifulde mobilproducent 2008
http://goo.gl/4J0Q3l

Et niche produkt bestemt ikke, selv Samsung går efter deres Enterprise kunder i USA, hvilket blev signaleret i deres S3/Note2 US reklamer....
http://goo.gl/OkthIH

Pre 2010 f.eks. i DK brugte 80% af kommuner og stat WM devices... Men som consumer produkt har du ret i at WM måske var et niche produkt, hvor det hverken lykkes for Samsung, HTC eller Motorola (med deres skins)at gøre den interessant for denne gruppe...

"Android leverede virkeligt lidt i starten, men koblingen mellem java og bærbare medier gav en masse "gratis" udviklere af content."

Det er klart at Android leveret lidt, første devices blev udgivet i 2008 Q4 og kun hos T-mobile i USA.
Ser man på denne graf (http://goo.gl/lWeZN) er det meget tydeligt at Android eksploderet globalt i Q1/Q2 2010..
Nokia banende ikke vejen for Android, som grafen også viser, er Symbian bliver overgået af Android, hvor det er på det højeste i salg.

"Og så havde Nokia netop lige lavet den brøler, at gå fra open-source til licens. Derfor stod en række producenter (såsom Samsung, LG, Motorola, Erricsson osv) og manglede et alternativ."

Hvilket er noget absolut sludder, Elops Burning Memo skete i Februar 2011, samt partnerskab med M$..

På det tidspunkt var der kommet 50+ android modeller på markedet alene i USA fra LG, Dell, Samsung, HTC, Huawei, Motorola, GarminPhone og SE.

Det var Apple, der dummede sig ved at lave eksklusiv aftaler i forbindelse med Iphone 4 til kun et teleselskab per land, de får selvfølgeligt de resterende teleselskaber til bruge enorme summer på markedsføring af deres Android devices.

0 0
Kim 31-07-2013 12:04:20

Men din anden graf viser meget flot den såkaldte "Osborne effect" som Elops "Burning platform" memo havde.
Nemlig at begrave Symbian der ellers var i fremgang ved at sige, at produktet ikke var godt nok men at der ville komme noget bedre.

0 0
Peter Frederiksen 31-07-2013 23:19:32

Elop havde ret ved at der skulle ske noget andet, da indtægterne blev mindre og mindre, på trods man sælger flere units, og det er faktisk det samme, der sker for WP8.

Hvor Q2 har solgt flere units, men mindre indtægt, AVS faldt med ca. 40€ per unit fra Q1.

Men efter min mening skulle Elop ikke have skrottet Meego (og Meltemi...), ikke at jeg tror at Nokia ville komme til deres storhedstid, men havde stået langt bedre....

0 0
Kim 31-07-2013 11:57:31

Det jeg nævner har intet med Elop og Burning Platform memoet at gøre - tværtimod, da Symbian jo netop igen var blevet rigtig open source kort før.

Men i overgangsfasen fra opkøbet af Symbian Inc til selve open source licenseringen havde de resterende bidragsydere (Samsung, LG, Erricson osv) begænsede muligheder og råderet, bla. pga en tvist med Nokia om hvilken vej platformen skulle.

Det ligger alt sammen længe før Elop, og var det der gav Android et marked.

0 0
Peter Frederiksen 31-07-2013 22:54:06

Ok, misforstod...

0 0
Villiam 29-07-2013 19:37:24

så er det bare at få fingeren ud og sørge for at der kommer apps hurtigere ;) det er f.eks. grunden til at jeg stadig holder mig til android. wp8 er fint, men der mangler mange apps som er vigtige for mig :/

0 0
29-07-2013 20:12:16

Jeg syntes faktisk ikke at man kan være efter Nokia her. Nokia ER begrænset af Microsoft men se udviklingen på Windows phone siden Nokia valgte den vej.
Der e virkelig sket meget og nye tal viser at wp nærmere sig 10% på vigtige europæiske markeder såsom Frankrig og der går efterhånden ikke en dag uden der kommer kendt apps i store som den mobilsiden.DK selv har med i dag, det er blevet meget bedre men skylden er Microsoft og ikke Nokia's .....

Uanset hvad så er jeg vældig glad for blandingen af Nokia og Windows Phone

Og en ting er helt sikkert uden Nokia og deres hardware kvalitet var Microsoft Windows Phone aldrig kommet så langt så hurtigt...

0 0
29-07-2013 17:34:07

Der kan læse lidt mere her om hvad bryan binika sagde...

http://wmpoweruser.com/nokia-getting-impatient-with-microsoft-wants-them-to-work-harder-to-bring-apps-to-the-platform/

0 0
Kega 30-07-2013 09:46:32

Dejligt der er nogen som rent faktisk gør, hvad der burde være journalistisk 101. Vil I på mobilsiden ikke gøre det til en vane - alle nyhedshistorier skal have en kilde før den går live.

0 0
Mobilsiden 30-07-2013 10:41:47

Der var desværre sket en fejl i går, hvilket betød at hele hovedteksten manglede.. Men tak for alle kommentarerne alligevel..

Nu er teksten indsat påny..

0 0
chris 29-07-2013 16:27:01

Så ville jeg lave et par Android Nokia telefoner for at se om de ville sælge.

Nokia hardware + Android OS ville være en spændende kombination

0 0
Tommy 30-07-2013 10:22:26

Det kunne være spændende ja, men Nokia kommer ikke til at gøre det af flere grunde:

1, det er simpelthen for dyrt. Nokia ville skulle lave både high, mid og low end mobiler og det skaber fragmentation (det er der allerede) og det gør at supporten, udviklingen og tilpasningen til Android er rigtig dyr - det er den i forvejen for Sony og HTC der kun lige med nød og næppe tjener penge. Nokia vil således få det svært i et Android marked der domineres af Samsung.

TLDR: det er for dyrt + svært at komme ind på android markedet.

2: Det kræver ny branding strategi, nye medarbejdere, nye alt. Det er alt for dyrt når nu Nokia i tre år i træk har sagt WP er det de går efter.

3: Tid, hvis man skal udvikle et nyt device tager det ca 2år, så med mindre Nokia begyndte med prototyper allerede sidste år, skal du næppe forvente noget.

Hvis du vil have Nokia hardware med android er der kun en mulighed, køb en Nokia N9 og installer android på den.

0 0
30-07-2013 10:34:20

Nokia har faktisk halveret periode fra 2år til 1år på nye enheder.
fordi Symbian var væsentligt mere kompliceret forhold til windows phone.

skal prøve at finde link...

0 0
hellas7 29-07-2013 16:32:14

det ville sikkert tilføre en ny dimension til android-telefoner. Omvendt tror jeg ikke på deres strategi med at lave tykke telefoner for at gå all-in på kamera og stort batteri

0 0
29-07-2013 17:23:27

Nokia Lumia 925 kan vel næppe kaldes tyk under 9mm og dens kamera sparker r.. Og er kun slået af 808 & 1020.

jeg håber aldrig at Nokia laver telefon med android....

0 0
Kim 29-07-2013 17:41:37

Enig, nogle gange er det bare en plade af gamle argumenter der kører. Desuden henvender Nokia og WP generelt sig nok også til et lidt ældre publikum, der ikke går så højt op i om telefonen er 7 eller 11 mm tyk.

Den eneste grund til at jeg ikke håber på en Nokia Android er, at det alt andet lige vil tage nogle ressourcer og fokus fra arbejdet med WP.

0 0
hellas7 29-07-2013 19:28:14

altså prøv lige at læse min kommentar. Jeg skriver subjektivt at jeg ikke tror på førnævnte strategi. At Nokia så har lanceret en Lumia 925 der kun er 10 % tykkere end en iphone 5 mener jeg kun er et skridt i den rigtige retning.

0 0
29-07-2013 20:18:58

Glem ikke at Nokia har flere tynde mobiler på vej som f.eks. NL 625

Dog er jeg enig med Kim, i at vi er nogle der vægter andre ting højere end tykkelsen på mobilen såsom mulighed for Office pakken og global offline navigation samt knaldgode kamera højere end en iphone.

0 0
hellas7 29-07-2013 16:07:44

Det var da en banebrydende analyse

0 0
Thomas 31-07-2013 11:29:45

Ja det var vel givet allerede for 2 år siden da nokia skiftede til WP...

Nokia skulle have holdt ved deres Meego Harmattan os og samtidigt tilføjet mulighed for at bruge Android apps. Med Nokia N9 havde de det ubetingede bedste UI set til dato, det eneste der manglede var apps. Nokia havde muligheden for at bruge Open mobiles eller Alian Davik for at komme app manglen til livs men valgte i stedet windows Phone, men det løste jo som bekendt ikke problemet. og Nokia har nu spildt 2 år uden at komme nogen vejen.

0 0

Om brug af cookies