Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia-chef: Sikker på succes med Lumia-telefoner

Nokia-chef: Sikker på succes med Lumia-telefoner

Nokia valgte Windows Phone for at blive førende, i stedet for bare at blive en af mange Android-producenter.

Vipul Mehrotra, chef for Smart Devices hos Nokia i Indien, har til Times of India fortalt om Nokias smartphone strategi, skriver WMPoweruser. Ved samme lejlighed afslørede han også, at Nokia har mere på vej efter Lumia 820 og 920.

Mehrotra har arbejdet fire år hos Nokia i Finland og ledede dengang forhandlingerne med Microsoft, der førte til, at Nokia valgte Windows Phone.

Nokia valgte Window Phone, fordi de kunne lide hvad Microsoft præsenterede og fordi, de ikke blot ville være en blandt mange Android-producenter.

Om Nokias nye Lumia 820 og 920 siger Vipul Mehrotra: “We are very sure of the success of new Lumia phones. As for the Plan B, there is none. But what I can tell you at the moment is that we are committed to Windows Phone and we have many more exciting devices in pipeline. These two are just the beginning.”


Kilde: Times of India, WMPoweruser 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim Harder 27-09-2012 15:36:45

Underlig, at Nokia ikke bruger et godt OS i deres Asha modeller, så ville de kunne komme meget længere med dem, end med det S40 system, som efter hvad jeg har forstået er et meget hæmmet system. Nokia kan ikke bygge GPS enheder direkete ind i mobilen, som de kan ved Symbian.
Endvider syntes jeg, at S40 hurtig bliver langsom og træg. Syntes også, at Symbian har en større betjeningskomfort. Så jeg forstår ikke, at Nokia ikke valgte Symbian, som sekundær system, når de nu fortsat vil komme med nye enheder med et andet system end Windows Phone.

0 0
Peter Frederiksen 29-09-2012 15:31:44

Nokia Lumia 610 har været en "fail", den har været for dyr $200 til emerging markets, hvor Huawei, ZTE og Samsung tilbyder Android 2.3 smartphones til mellem $100 -> $120..

http://www.theverge.com/2012/6/14/3084744/nokia-windows-phone-low-price-points-stephen-elop

En anden Fail, er at WP7 OS, ikke tillader Bluetooth file sharing, hvilket er et must i Africa, sydamerica, asien osv...
Der er et behov deling *host* pirat kopiering! *host*

Asha modellerne er nede i denne prisklasse og har de features, som er nødvendige, til at konkurrere på Low End på de markeder...

Så det ser ikke ud til at Nokia har formået at lave en WP7 phone til under $120...

0 0
Kim Harder 29-09-2012 17:54:33

Symbian mobilen kan det samme som S40 OS mobil, og mere til, derfor virker det underlig, at Nokia ikke fortsatte med Symbian i stedet for S40 til de billige mobiler.

0 0
Peter Frederiksen 01-10-2012 11:56:06

Jeg tror det handler om at Nokia har overvurderet deres eget "Brand".

Inden Nokia indgik partnerskab med M$, havde WP7 ikke solgt specielt godt og flere Producenter stoppede med at lave Smartphones med WP7..

Microsoft havde brug for en partner, havde brug for en ny partner med større "Brand" firma værdi end Samsung, HTC, Dell, Toshiba, Sharp osv.

Jeg tror man havde en forventning om med Nokia indtræden i WP7 verden, vil man sælge som varmt brød, og Elop i et enkelt samurai hug skrotte symbian, meltemi og Meego.. (hvilket jeg syntes har været en failure!)

Som skrevet har WP7, som Low end device ikke har konkurrere med Huawei og Samsung, samt andre der laver $100 devices...

Så jeg tror Nokia har været nødsagdigt til at hive S40 OS frem, som en løsning for at være med på Low end markedet...
(Asha Serien tror jeg ikke får meget succes i Emerging markets, med måske undtagelse af Indien...)

0 0
Kim Harder 01-10-2012 13:13:45

Ja og hvor meget mon Elop har fået af Microsoft, for at skrotte Sybian, som er milevis bedre end S40 OS?

Hvis man ville kunne Sybian, sikkert være blevet et lige så godt system på topplan, som android, IOS og Windows Phone.

0 0
Peter Frederiksen 01-10-2012 21:59:26

Jeg er ikke så meget inde i Symbian verden, da jeg via arbejde havde WM5 og WM6.5, men syntes dog det virkede forvirrende symbian S40, S60, 9 osv....

Personligt syntes jeg at Nokia skulle have kørt videre med Meego, der havde en bedre salgsstart end Lumia 800, på trods af den ikke blev udgivet i USA og Tyskland (andet end i få online butikker til fuld pris 480 til 640 Euro).

Jeg mener at Nokia skulle satset på 2 heste, Meego og WP, og jeg tror Nokia ville have stået meget bedre end de gør nu (og android mindre markedsandel).

Meego lever videre hos Jolla og virker som et spændende project (og har fået tilført masser af $$$$$$$ fra en kinesiske telekæde..)

Intel og Samsung brygger videre på Meego, og bryggen hedder Tizen, siden hen er Huawei, NEC,Casio, NTT DOCOMO, Orange, Panasonic,SK Telecom, Telefónica and Vodafone hoppet med på Tizen vognen.

Så der en stor interesse for Meego, da nogle af de største teleselskaber og Hardware producenter er hoppet på Tizen..

Jeg venter spændt på Tizen eller Jolla, også fordi det skulle eftersigende virke med android apps og Google Play på begge OS'er....

0 0
Kim 01-10-2012 22:21:02

Spørgsmålet er om "åbne" Google er interesseret i at andre dukker ned i deres app's. Men det kommer jo stadigt nok helt an på om Google bliver primær søgemaskine, eller det f.eks. bliver en kinesisk konkurrent... ;)

0 0
Peter Frederiksen 02-10-2012 00:48:55

Jeg tror det handler om at producenterne vil sælge telefoner, så der grund til at tro at Google ikke vil have nogen problemer, så længe det ikke går ud over der forretning... Da de tjener penge på AD-MOB i apps også i Kina.

Hvorfor i alverden skulle der komme en kinesisk søgemaskine i Tizen/Jolla devices andet end i kina?

0 0
Kim 02-10-2012 09:49:26

Det kunne jo være alle mulige andre søgemaskiner. TiZen vil vi formegentligt ikke se på disse breddegrader til at starte med alligevel, men det vil blive kørt ind i Asien, til man er klar til et brud med Android. Af den ene eller anden grund.

Men som udgangspunkt har man jo ikke adgang til Play uden et Android device. Og det er jo netop en måde for Google at sikre deres forretning.

0 0
Peter Frederiksen 02-10-2012 12:41:38

Google er verdens mest fortrukne søgemaskine med undtagelse af 6 lande her i blandt Kina..
http://returnonnow.com/2012/06/search-engine-market-share-country/

Jeg ved ikke helt hvad Sammy eller Panasonic vil med Tizen, det ene er at erstattet Bada, andet er Low og Mid end devices.
Og det mystiske er at Sammy har registreret en "I9300_Tizen", hvilket må siges ikke at være low eller mid end...

http://www.sammobile.com/2012/09/20/samsung-is-testing-tizen-on-a-galaxy-s-iii/

Men det ville være dumt at udelukke Google i begge Meego "OS'er", her tænkes også på maps og play.

Google Play er langt større i USA, UK og Delvis Italien, Japan, Frankrig og Spanien, da man både har kunne købe Film, Bøger, Musik i et rum stykke tid.
Jeg er sikker på at Google ikke har noget imod, at tilbyde deres play på andre platforme WP og IOS. (hvilket nok aldrig kommer til at ske.)

Derfor kan jeg ikke se hvorfor google ikke skulle være interesseret i at Play (og resten af G services) kommer på Tizen eller Jolla, da der vil være mulighed for at tjene penge.

Samsung,Intel og Jolla er vel kun interesseret i at sælge handsets og tablets.

Men Kim, hvis man er utilfreds med Google som søgemaskine på sin Android Device, har man den valgmulighed for at vælge andre og i DK er mulighederne Yahoo og Bing... Både i Google Chrome og Stock Webkit browser..
Da jeg kørte med en UK firmware kunne jeg vælge 5 andre..

0 0
Frederik 27-09-2012 11:32:38

af Nokia kun at satse på WP som er en uprøvet platform. Jeg har selv en WP telefon og glæder mig til Lumia 920 når MS og Nokia endelig kan få taget sig sammen til at få lanceret telefonen, men jeg er samtidig opmærksom på at Metro-designet (som man ikke må kalde det mere) ikke appellerer til alle og enhver. F.eks. har min søster sagt at hun ikke bryder sig om det.

Hvorfor satser Nokia ikke også på Android som platform sideløbende ligesom Samsung, HTC, osv.? Har de ikke kapaciteten til det?
Nokia kunne da sagtens skabe et unikt designudtryk med Android platformen også da den jo netop kan tilpasses med en Nokia brugeroverflade.
Om ikke andet, så for at skabe 100% sikre salgssucces'er og så eksperimentere med WP ved siden af.

0 0
Kim 27-09-2012 11:48:54

Som jeg har beskrevet tidligere, så var vejen til et konkurrerende Android device væsentligt længere for Nokia, end et WP device rent udviklingsmæssigt.
Samtidigt så skal man heller ikke undervurdere den stabel penge som Microsoft har stået klar med, for at Nokia lavede et dedikeret samarbejde.

Sidst men ikke mindst, så tvivler jeg på at Nokia har interesse i at blive en del af OHA. Der er blandt andet en masse patenter som Alliancen betaler for, hvordan ville de i fald skulle forhandles fremtidigt?
Man skal heller ikke glemme, at Android ikke var en særligt seriøs platform da Nokia valgte WP. Den var udbredt i mangel af bedre, ja, men det er jo ikke før nu at man kan begynde at kalde den voksen.

0 0
Urbanus 27-09-2012 16:09:39

Man skal heller ikke glemme, at Android ikke var en særligt seriøs platform da Nokia valgte WP. Den var udbredt i mangel af bedre, ja, men det er jo ikke før nu at man kan begynde at kalde den voksen.


WP var da sandelig heller ikke voldsomt udviklet dengang Nokia valgte det - faktisk var Android flere udviklingstrin foran. Så det argument holder ikke.
Argumentet med at Nokia var lige så langt bagud som WP, hvilket gjorde at Nokia ikke faldt igennem på samme måde som hvis de havde valgt Android, holder nok mere.

Men stadig er jeg enig i at det var et dristigt valg at vælge en platform der ikke var slået igennem. Risikoen for fiasko er alt andet lige større. Her 1½ år efter, er WP stadig ikke slået igennem. Og sandsynhligheden for at det gør det, falder dag for dag.

0 0
Kim 27-09-2012 16:30:48

Kombinationen mellem time-to-market, Android/WP modenhedsgrad, antallet af konkurrenter og Nokias interne tilpasning af hardware gør, at WP ikke var et dumt sats. Jeg forstår udemærket Nokias chef når han siger, at han hellere ville være førende på WP platformen, end drukne på Android.

Om det er det rigtige valg vil tiden vise, men det er helt forkert og en fuldstændig mistolkning at sandsynligheden falder dag for dag. Tværtimod kommer vi dag for dag tættere på Lumia 920's release, og den ser ud til at give alle de andre topmodeller baghjul, uanset platform.
Og med resten af øko-systemmet som DirectX giver mulighed for, så bliver javaspillene på Android straks mindre interessante.
Surface sparker rød ift. de Android tablets jeg har set, det samme gælder Samsungs W8 slate... Spillet er stadigt åbent, det er meget for tidligt at afskrive WP/Nokia!

0 0
Frederik 27-09-2012 12:05:28

Men hvad forhindrer Nokia i lige nu at begynde at producere Android enheder sideløbende? Strider det imod kontrakten med MS? I så fald er det dobbeltmoralsk af MS siden de samarbejder med andre producenter også, men det er måske Nokias egen skyld fordi de selv har skrevet under?

0 0
Kim 27-09-2012 12:26:02

Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder omkring deres kontrakt med Microsoft, men at begynde lige nu ville være en falliterklæring af WP. Dermed ikke sagt at det ikke kan komme på et senere tidspunkt, men lige nu er det vigtigt for både Nokia og Microsoft at der signaleres fuld til lid til WP platformen, og så er der jo ikke behov for Android.

Men det er ikke dobbeltmoralsk, forstået på den måde at Nokia jo godt vidste hvad de gik ind til. Både HTC og Samsung var jo i markedet med WP telefoner før Nokia kom til.

0 0
Rene 26-09-2012 15:07:52

De har jo i den grad lagt alle deres æg i en kurv, succes eller ej er det dårlig ledelse.
Tror ikke på den af den ene grund af jeg syndes Windows phone er noget lort fordi det ikke passer til mine behov overhovedet (hvis du mener noget andet er det SUPER fedt!!!)
Så tror de går konkurs.

0 0
TF 26-09-2012 18:19:41

Hvad er det for bohov de ikke dækker da ?

0 0
Rene 27-09-2012 09:30:00

Jeg bruger fx min telefon i bilen så den skal kunne bruge GPS mens jeg høre musik samt modtager et opkald over bluetooth.
Derudover kan jeg igen godt lide at høre musik over anlæg hvor jeg skifter nr tit, mens jeg måske bestiller mad, det skal tage max 2 sek at skifte nr uden at den sletter den bestiling jeg er ved at lave.

Der er mange ting Nokia ikke kan som jeg bruger meget, men som sagt hvis du kan lide det er det det bedste i hele verden og jeg er så glad på dine vegne, syndes det er SÅ fedt at vi kan lide noget forskældige.

0 0
Kim 27-09-2012 10:08:31

Jeg kan ikke se hvorfor du skulle miste din bestilling fordi du skifter nummer? Jeg går ud fra at du har begge programmer åbne, så er det jo bare at skifte imellem dem.

Men derudover syntes jeg du skal holde op med at snakke i telefon, mens du hører musik og bestiller fastfood mens du kører... ;)

Det er også et meget specifikt scenarie af en masse multitasking, som du tilsyneladende har optimeret din Android til at kunne. At det scenarie skulle ligge til grund for Nokias konkurs har jeg svært ved at se...

0 0
Rene 27-09-2012 10:30:29

Hov må lige sige at det selvføldig ikke ligger til grund, det der kunne ligge til grund er at de har lagt alle deres æg i en kurv, når man gør det mister man alle sine æg hvis man taber kurven... Hvilken man vil gøre over en lang nok tidsrække.. Det er dårlig ledelse og ville kunne ligge til grund for en konkurs, hvilken jeg tror det gør, eller salg.
Det skrev jeg jo i første indlæg syndes det er lidt dårligt at du ikke kan læse indlæget får du kommentere.

0 0
Kim 27-09-2012 11:21:29

Tror ikke på den af den ene grund af jeg syndes Windows phone er noget lort fordi det ikke passer til mine behov overhovedet (hvis du mener noget andet er det SUPER fedt!!!)
Så tror de går konkurs.


Det er da rigtigt nok at du inden da skriver om dårlig ledelse, men i almindeligt sprogbrug der henfører din kommentar om at du tror de går konkurs til, at WP ikke dækker dine behov.
Desuden er det første du skriver noget sludder:

De har jo i den grad lagt alle deres æg i en kurv, succes eller ej er det dårlig ledelse.


For det første ligger ikke alle æggene i en kurv. Den anden, "Symbian" har bare fået en sidste holdbarhedsdato. Men der er jo f.eks. lige lanceret to nye Asha modeller, ligesom endnu en opdatering af systemmet er ved at rulle ud.

For det andet, så er succes aldrig dårlig ledelse. Det giver vel sig selv? Alle mulige teser og teorier er ligegyldige, hvis de bliver modbevist af en succes.

0 0
Rene 27-09-2012 10:24:21

Men hvis du mener at den kan det hvorfor så ikke lave en video hvor du gør det, så gør jeg det samme på min telefon så ved vi hvor vi er.

0 0
Kim 27-09-2012 11:12:38

Det der med at sidde og fedte rundt i noget telefonværk på videoer, det har vi heldigvis opfundet Asien til. Det er ikke noget jeg personligt hverken gider lave eller se ;)

Men jeg har da lige, bare for sjov skyld, sat min spotify til at spille, ringet op (hvor Spotify blev pauset da det var via høretelefoner) begyndt at udfylde en webformular, lagt på (fået musikken tilbage) og fortsat min webformular. Men jeg glemte at teste GPS'en samtidigt. Dog kan jeg ikke se hvor problemet skulle ligge.
For god ordens skyld åbnede jeg også lige et andet faneblad i browseren, sendte en sms, og gik tilbage til mit første faneblad i browseren og fortsatte webformularen.

Den nemme vej er at holde back-knappen nede, og så vælge det aktive program. Man kan også anvende en kombination af home og back-kanpperne, men så skal man huske på rækkefølgen, hvad man sidst har lavet.

0 0
Rene 27-09-2012 10:23:17

Ok men det gør det om du kan se det eller ej, telefonen er ikke avanceret eller udviklet nok i systemet til at jeg kan bruge den til det jeg skal.

0 0
Tobias 27-09-2012 10:06:41

tag nu sky klaperne af og sæt dig ind i tegne og kom tilbage

0 0
Rune Noesgaard 27-09-2012 09:49:17

Brug gps = Tjek
Brug GPS og høre musik imens = Tjek
Brug GPS og høre musik, og samtidige modtage et opkald via BT = Tjek

Det kunne jeg sagtens på min Lumia 800.
Det sidste scenarie er ikke et der er muligt for mig at tjekke, da jeg ikke har mulighed for hvor jeg er at afspille musik via et anlæg. Men kan ikke se problemet på WP.

0 0
Rene 27-09-2012 10:21:46

Har sev haft en Nokia Lumia 800 så ved godt hvad den kan og ikke kan og den kan ikke det jeg efterspørger flyvende eller sådan at den er et alternativ, bare lige sådan at du ved at det er afprøvet.. Den dækker ikke mit behov.

0 0
Rene 26-09-2012 15:07:52

De har jo i den grad lagt alle deres æg i en kurv, succes eller ej er det dårlig ledelse.
Tror ikke på den af den ene grund af jeg syndes Windows phone er noget lort fordi det ikke passer til mine behov overhovedet (hvis du mener noget andet er det SUPER fedt!!!)
Så tror de går konkurs.

0 0
Urbanus 26-09-2012 13:21:29

"Nokia valgte Windows Phone for at blive førende, i stedet for bare at blive en af mange Android-producenter."

Dette argument har jeg aldrig helt forstået. Nokia er jo nu bare en af mange Windows-producenter, på et styresystem som er alt andet end førende, og ingen udsigter har til at blive det. Det bliver man jo ikke førende af.

Det er ligesom argumentet jeg flere gange har hørt om at hvis de havde valgt Android, ville de være reduceret til ren hardware-producent, og kun kunne skille sig ud på hardwaren, og dermed drukne i mængden. Men på Android kan man jo netop skille sig ud på software, mens man på Windows kun kan skille sig ud på hardware-delen.
En Windows Phone har jo fuldstændig identisk brugeroplevelse om den er lavet af Nokia, HTC eller Samsung.

0 0
Kim 26-09-2012 17:18:23

Nokia adskiller sig jo bla. via Nokia apps, så helt ens er brugeroplevelsen ikke. Nokia Maps er f.eks. markedsledende på stort set alle punkter.

WP 8 giver bedre mulighed for at indrette sin egen brugeroplevelse.
Men det sidste parameter "design", der kunne de bestemt have tilføjet noget til Androidparken.

Men det er også en forsimplet sandhed, at det var derfor man valgte WP platformen fremfor Android. For det ville ligge et langt større arbejde med hardwareoptimering og tilpasning med det samme, fordi man ikke ville kunne præsentere en singlecore smartphone på Android. Det kunne man heldigvis sagtens på WP, og det gjorde det til en lettere overgang fra Symbian, der ligeledes er fuldt ud duelig på singlecore. Vejen til en ny platform var altså væsentligt kortere R/D mæssigt.

0 0