Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia "ejer" Windows Phone platformen

Nokia "ejer" Windows Phone platformen

Nokia sidder på omkring 90 procent af Windows Phones markedsandele og mange forbinder Nokia og Windows Phone med hinanden.

Nokia er uden tvivl det, som de fleste forbinder med Windows Phone platformen, selvom andre producenter også har forsøgt sig med enheder med Microsofts mobile styresystem.

En ny opgørelse fra AdDuplex viser, at Nokia sidder på omkring 90 procent af Windows Phones markedsandel og de sidste 10 procent er delt mellem de øvrige producenter. De to producenter, som har den største del af de resterende 10 procent er Samsung og HTC. Det skriver Pocketnow.com.

Af Nokias markedsandele, så er det Nokia Lumia 520-modellen der har 32,8 procent, mens Lumia 920 og 620 følger efter med hver 12,9 procent. Det nye kamera-"monster", Lumia 1020, er endnu ikke at se på opgørelsen.

Men ligheden er nu ikke kun, at Nokia er Microsofts største partner når det kommer til Windows Phone - nu er Nokia også en del af Microsofts virksomhed.

Producenter, som HTC og Samsung, har oftest også kun en eller ganske få modeller på markedet ad gangen, mens Nokia har en hel serie i forskellige prisniveauer. Forsøgte de andre producenter en lignende strategi, så kunne markedet for Windows Phone måske være større.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 26-10-2013 03:17:41

Den evindelige snak om Ipad er lort, android tablets stinker, og surface er noget hø...

Hvis bare halvdelen af folk der udtaler sig her, har noget at have det i, så vil jeg blive overrasket.
I bund og grund havner spørgsmålet vel i ens behov. Problemet er blot at Tablet tingen er så nyt et produktsegment, at 90% af ejerne ikke rigtigt har noget behov.
Jeg endte selv med at være firstmover på Ipad tingen, og det er sgu en lækker sag, eller nærmere var, for idag er de andre ligeså brugbare. Jeg var ligeledes firstmover på Surface RT, og bongede 4000 dask for sådan en fætter. Ja jeg havde solgt Iphonen, og købt en Lumia 920, og med windows 8 på hjemmepc'en virkede det oplagt at købe en Surface. Og nej, det er sgu ingen Ipad. Er den værre eller bedre end Ipad?? Ved jeg ikke rigtigt, ja og nej må jeg nok svare. Jeg havde begge tablets en periode, og var meget glad for begge. Men stille og roligt fandt Surface RT bare mere og mere plads i min hverdag, hvor Ipadden mest havnede som legetøj til gæsternes unger. Da Surface RT røg på udsalg, solgte jeg min Ipad, og købte endnu en RT. Ikke at jeg har noget imod Apple, men i min hverdag var Apple bare ikke tilstrækkeligt.

Jeg forstår ikke hvorfor man altid skal sammenligne disse tablets, såvel som smartphones. I bund og grund er indmaden ikke meget forskellig, så det er kun design og styresystem der afviger voldsomt.
Nogle kan li design, andre kan lide funktionalitet. Nogle kan lide Skoda, andre kan lide Mercedes. Vil en Mercedes mand købe en Skoda?? Næ, vil en Skodamand købe en mercedes?? Sikkert ikke.
Oftest køber vi bare det vi har hørt gode ting om, uden egentligt at vide hvad alternativet er.
For 4 måneder siden, havde min datter Iphone, og det var det eneste der duede, alt andet var lort. Nu vil de unge ha HTC ONE, så tøsen har plaget og plaget til uendelighed om at få sådan en, for Iphone er bare noget lort. De griner af hende i skolen o.s.v. Der er mange undskyldninger. Skal hun have en HTC, ja det skal hun vel, for jeg er da ligeglad med hvad hun render rundt med. Vi skal vel alle have det vi har det godt med at eje.

Af en eller anden lusket årsag, har stort set hele min familie Lumia telefoner. Konen har en 620, jeg har en 920, knægten har en 920, min bror har en 925, min mor har en 900, min far har en 1020, min svigerfar har en 800 og det samme gælder svigermor. Datteren har så Iphone lidt endnu. Jeg aner ikke hvorfor vi repræsenterer Nokia så stærkt. Familien spørger altid mig til råds, og selvom jeg altid har været Nokia fanboy, så har jeg faktisk aldrig anbefalet en eneste at købe en Lumia. Det eneste jeg altid har anbefalet, er at man spørger til råds i butikken, kigger og føler med egne hænder, og går hvis sælgeren peger meget stærkt mod et bestemt mærke. Man skal aldrig købe noget på anbefaling af andre. Jeg har ikke en skid forstand på, hvad min nabo kunne tænke sig af mobiltelefon. Jeg har kun kunne svare at Lumia 920 er en udemærket telefon, der tager gode billeder, og kan alt det som en smartphone skal kunne, men at app udvalget er lidt fesent i forhold til Android og IOS. Mere kan man vel ikke sige...

0 0
Peter Frederiksen 21-10-2013 12:48:33

Og det gjorde de i Marts 2013, da efterspørgselen på WP og RT tablets var mikroskopisk.

http://goo.gl/1vQ0p

Hvilket har været tydeligt, i marts kostede en Samsung Ativ S mellem 3999-4299 kr og jeg købte en ny i Juni for 1500 kr..¨

Samsung har siden kun lavet WP Carrier devices primært til det amerikanske markedet.

HTC virker som de har lagt WP på hylden..

Nokia har nu 90% wp markedet på trods af de mange og billige modeller, men jeg tror nu alligevel deres regnskab kommer med røde tal d. 30 oktober.

Så den manglende konkurrence på WP fronten, skyldes at der ikke er de store penge, samt at der ikke er stigende vækst, hvilket afholder andre producenter i at lave WP..
http://goo.gl/pjmnj

0 0
21-10-2013 14:53:58

Jeg tror peter har ret i noget her, der kommer røde tal igen, salget i 3Q ligger på maks 10mio WP enheder og af dem 8-9 mio lumia..
jeg syntes bare det er synd at folk er så blændet af apps at de ikke kan se hvad de kan få for 2000-3000 både på mobil (Nokia lumia) og tablet (surface)
danskerne plejer ellers at have høj fokus på priserne men ikke her.
apple er sindsyg dyr og de burde af den grund aldrig få mere end 2 stjerne i test.
se bare LG 2G eller Asus padfone på android. Eller nokia lumia 520,920 på Windows Phone.
eller en ipad i forhold til surface der koster under 3000kr og er et arbejdsredskab forhold til ipaden der er legetøj..
ingen multitask ingen usb port osv osv
men den er pæn at have stående der hjemme på hylden.
det holder jo ikke.. Jeg bruger en tablet(på dansk tavle computer) hver dag og her er surface en nødvendighed, især PGA samspillet mellem pc,mobil og virksomhed..

0 0
Peter Frederiksen 22-10-2013 01:16:27

@Carsten

M$ tabte små 5 milliarder kroner på et kvartal, pga. af usolgte Surface RT, der er nok en grund til priserne på både Microsoft og andre producenters RT tablet er faldet kraftigt også på WP..

Hvor både Samsung, Lenovo, Dell og Asus har droppet at lave RT modeller fremover (svigtede salg), det vil sige det kun er Microsoft der tilbage (måske med undtagelse af Nokia).
http://goo.gl/uQg7Yy

Og som Footiefan er inde på vedr. behov, jeg har ikke Ipad, men bruger en tablet (Note10.1 3G og bruger gerne 5000kr på den nye Note10.1 LTE) til arbejde og en Nexus7 som "Legetøj" og Ebook læsning samt control af mine diverse AV devices og Chromecasts, hvor en Surface ikke vil kunne leve op til mine "Behov", så der er nok ingen tvivl om at Surface vil pynte på min hylde ved siden af min Samsung Ativ S, men vil dog ikke give 3000kr for hyldepynt!

0 0
22-10-2013 08:41:33

Ativ s er Windows 8 fuld version, hvis du holder det den kan op mod en feks ipad, syntes du så ikke at ipaden er sindsyg dyr..
jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor du bringer de 5mia. Og manglende salg og producer med ind her..?

0 0
Peter Frederiksen 22-10-2013 23:51:00

Nej, Ativ S er en Windows Phone....
http://goo.gl/FWprj

Det er fordi du skriver at Surface er langt billigere end en Ipad, hvor der er en grund til de er så meget billigere, det har været en salgskatastrofe for alle producenter der har lavet en RT tab...

De ca. 5 milliarder Kroner
http://goo.gl/mwZq9K

Som du kan læse i artiklen har en Ipad "Retina" kostet det samme som Surface..
Lenovo, Samsung, Dell og Asus har været sat kraftigt ned..

F.eks. Ativ TAB (RT)

"Prisen er dog en hæmsko for produktet der i 32 GB-udgaven koster op omkring 5.500 kroner."
http://goo.gl/A0Rhpr

Idag.. Elgiganten... 2054 kr... Før sommerferien 2999 kr...
http://goo.gl/QkbSQO

Asus VivoTab
Den billigste version af VivoTab RT koster 5.699
http://www.mobilsiden.dk/?aId=24176#ixzz2iTe6GDLL

Idag 2243 kr...
http://goo.gl/hMRE1L

En Ipad 4 32 GB kostede 4.699 kr ved lancering af RT produkterne, så du bruger de priser der idag på RT skyldes det at der er "ophørs" udsalg...

0 0
23-10-2013 00:22:07

Okay..
jeg syntes stadig at visse firmaer tjener for meget på deres produkter.

0 0
TF 23-10-2013 01:35:11

Udbud og efterspørgsel det er hvad det drejer sig om :-)

0 0
Tobias 22-10-2013 11:17:28

Er en Arne Jacobsen æget dyr for nogle. For andre får de noget flot der opfyer deres behov de er glad for og syns prisen er rimlig for andre vil en Ike stol være alt riligt i det skal se folk er forskellige jeg er selv lun på nokia nye tablet

0 0
22-10-2013 12:49:25

Og at ægget er super dansk design der er pengene værd,der findes ikke mage til...

0 0
TF 22-10-2013 23:53:25

Iphone/apple produkter er super design der er pengene værd, der findes ikke magen til.... ;-)

0 0
23-10-2013 00:18:30

Aaaargh
tror nu ikke jeg ville sammenligne nogle mobiler med ægget.:-)
men hvis det er din holdning så værsgo..
af ren nysgerrighed og lift Off toppic har apple fået nogle design priser for deres mobiler??

0 0
TF 23-10-2013 01:33:33

Hvad er det der gør at du ikke mener man kan sammenligne nogle mobiler med ægget ?

0 0
Footiefan 21-10-2013 17:25:43

Tjaa, du begår jo samme fejl som mange andre. Du har et behov og sidestiller så de fleste andres behov med dit. Nu er det jo ikke alle der har brug for at deres tablet....undskyld tavle computer (tak for oversættelsen, den kendte vi slet ikke) kan virke med usb, osv..
Vi har en stationær, bærbare, mobiler og én iPad. Hvor er mit behov for at den skal virke som et arbejdsredskab?? For jeg ved det ikke?! Har rigeligt med produkter der kan løfte den opgave. Lidt hurtig surf, podcast, mail, netbank osv. Tja, det har jeg ikke behov for en Surface til..
Og mht prisen på produkter, ja sådan er det bare.. Noget koster X kr, andet koster 2X kr. I sidste ende skal markedet jo nok fortælle om noget er rigtig eller forkert. Det har virket i rigtig mange år, så mon ikke det også holder stik her :-)

0 0
21-10-2013 22:19:53

Jeg begår ingen fejl, jeg giver udtryk for min holdning, at du er uenig, er ikke et udtryk for at den er forkert!!!
Hvis du gider slæbe rundt med ipad, Mac og din iphone så værsgo!
Hvis du gider betale en sindssyg pris så værsgo!
Jeg syntes det er hårdt nok at tjene mine penge og her er Windows bedst og billigst.

0 0
TF 22-10-2013 01:10:51

Hvad mener du med betale en sindsyg pris ?

0 0
22-10-2013 08:31:43

Som i overskud på rigtige mange mia. $ om året...

0 0
Tobias 21-10-2013 12:56:10

ja men det går fram af stille og rulig http://www.wpcentral.com/windows-phone-kantar-9-percent-eu-decline-china

0 0
Peter Frederiksen 21-10-2013 14:16:23

Men det er meget småt og kantar måler kun udvalgte lande..

Der er ingen tvivl om det er Lumia 520/521, som øger deres markedet andele, hvor high end ser ud til at være beskedent salg.

Det vil sige hvis andre producenter skal konkurrer bliver det på Low end WP, hvilket der ikke de store penge i på WP, da markedet ikke er stort nok.

0 0
21-10-2013 09:27:22

" nu er Nokia også en del af Microsofts virksomhed."

hvad menes her?,for det kan da umuligt være at Microsoft har købt nokia!!!!

nokia er et tusse gammelt firma, og de er igen igen igen IKKE blevet solgt til Microsoft. De har solgt et af deres forretnings områder til Microsoft.. Det er da ikke så svært at forstå!!

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia

0 0
Tobias 21-10-2013 12:52:26

vis man skal skyde på andre skal man have fakta rigtig

Nokia er meget andet ind deres devices and services
som er det MS gerne vil købe men nu kommer det de HAR IKKE købt det det skal først godkendes, i starten af næste år meener jeg det er

0 0
21-10-2013 14:36:07

Tobias
jeg er enig i fakta er vigtigt men du tager fejl, nokia har solgt deres mobildivision, det skulle være godkendt af bestyrelsen..
at de så venter på en godkendelse af myndig hederne ændre jo ikke på at de har solgt visse af deres telefon relaterede divisioner.

og korrekt ms og nokia forventer at den godkendelse kommer i 1Q 2014.

0 0
Tobias 21-10-2013 15:18:21

Nej jeg tager ikke fajl gør du lige der. selv om alt taller for salet går igennem er det ikke aktionerne skal god kende det først http://www.zdnet.com/microsoft-to-buy-nokia-devices-services-unit-7000020144/
vis du kan huske G4S der ville købe ISS det blev melt ud og alt men måtte opgive da aktierne ikke ville godtage det ved en evt general forsamling

0 0
21-10-2013 17:15:15

Med alt respekt
så er der en pænt stor forskel på iss/G4s handlen og nokia/microsoft. Til at starte med var iss/g4s, hvis jeg husker rigtigt et salg af hele virksomheden.
når begge bestyrelser i Microsoft og Nokia siger ja så går handlen igennem. De sidder simpelthen på for mange af aktierne i selskaberne. Bevares, der er ikke nok små aktionær til at stoppe handlen og i dit eget link står at USA og EU begge godkender handlen.
så de har solgt mobildivisionen fordi de ingen monopolstatus opnår.

0 0
Tobias 21-10-2013 17:54:08

ps gider du ikke lige linke til hvor EU og US har godkendt det

0 0
21-10-2013 18:43:31

Det har jeg aldrig skrevet jeg skrev "godkender"
godkender = noget vi forventer at gøre senere..
og det stod i dit eget link.(zdnet).

0 0
Tobias 21-10-2013 20:02:51

så er vi enig det for ventes de gør men skal jeg tage det som du har inset din kommentar hvar forkert i over med det ikke er godkent selv om du gik over til bestyrelsen have nok aktier selv om man kan bruge 2sek på nokia.com og alle kan se det ikke passer

0 0
21-10-2013 22:10:02

Nej, vi er LANGT fra enige, du bander tingene fo meget sammen lige nu, godkendelsen af handelen er en myndighed beslutning og det er den der forventes gennemført i 2014.. så langt så godt...

Salget af mobil divisioner i Nokia er godkendt af bestyrelserne i ms og Nokia og bliver gennemført..

Hvorfor??
Fordi det er i Microsofts interesse og Nokia ingen valg har!!
Du er vel klar over så klog om du er at Nokia har fået et mia. beløb af Microsoft på forskud for købet...
bestyrelserne i begge selskaber er valgt/indsat og de har rigtigt mange stemmer bag sig, og sikkert har lavet forespørgsler ved disse inden de gik i realitets forhandlinger

Og til sidst
Du bruger tid som du skriver på mig, burde du ikke bruge den tid på at undre dig over at Lene stadig laver en fejl som den her, hun leverer tit artikler om Nokia og ansat ved mobilsiden syntes jeg det er en "dum" fejl og det pissede mig lidt af.

0 0
Tobias 21-10-2013 23:26:17

det er fuldkommen lige meget de er valgt der er jo en grund til det skal godkendes af aktionærerne OGSÅ står også i mit link

som det nok også bliver, men det piser mig af når folk spiller klover over for nogle og ikke selv ved så semple ting 1 ting er jo jeg godt hvil lige hove på bloken for det salg bliver genmen ført

da som du er inde på ms har intrese det er jo dem der har bud og nokia er på røven ellers da ms ville kunne slukke for penge til dem

men syns det er lidt sjovt du skfter agument efter jeg kommer med fakta der ødeliger dine vær gang først var det godkendt, når den gik ikke så have bestyrelserne nok aktier hov den holte heller ikke
nu har de sent føler ud ja alle har jo vist der var snark om det længe men det vi snakker om er jo ikke om det bliver solgt det er om de har solgt en del af deres virksomhed og det har de ikke før det er godkendt til generalforsamlingen

0 0
22-10-2013 00:51:05

Jeg prøver igen
jeg har ikke skiftet mening jeg prøver blot at få dig til at forstå du tager fejl og prøver at skrive det på måde jeg troede du ville forstå.

men vil forsøge igen.
vi et enige om at der er taLe om device og service..
derefter er vi ikke enige mere.

nokia har udsendt en pressemeddelelse tidligere i år hvor de får fast at de sælger D&S til Microsoft

0 0
22-10-2013 01:04:56

Og der ligger priser på det.
salget kræver godkendelse af myndigheder i flere lande, den forventer de at få i 2014. Deraf "godkender"
det er to forskellige ting godkendelse og salg.
det er faktisk rart simpelt..
og nej det er ikke lige meget om der er valgt ind eller ej, ved du at de der har stemmeret også er dem der har aktierne..er du virkelig så naiv at du tror den slags forhandlinger finder sted uden der er sendt føler ud til de store og sikkert bestemmende aktieholder. Salget er sket der mangler kun formalier nu.
eks. Du skal ha e ny bil, banken giver dig lov til at låne pengene, du kører til forhandleren i aftale alt og du skriver slutseddel.. Så har du købt en bil, korrekt?? Selvom du lige skal forbi banken og ordne betalingen til bilforhandleren..
forstår du det nu???

0 0
Tobias 22-10-2013 10:45:28

Naiv nej som før det kommer igennem men er ikke det det hanler om. Det hånler om det først skal godkendes af aktionerne fra zdnet "The deal is expected to complete around the first quarter of 2014, and will be subject to approval by the shareholders of both companies." så måske du skulle have styr på simpel fakta inden du er efter andre det er ikke solgt men meget tet på .

0 0
22-10-2013 12:47:13

Salget skal godkendes af myndighederne
alt andet er proforma..
se bare nokia update til GDR3 den hed bittersweet shimmer indtil salget nu hedder den lumia black..
vi ser reklamer i udlandet for feks 1020 uden Nokias navn og med Microsoft på deres plads.
men vi kommer nok ikke længere, dog er vi enige om at det er en skam at det salg er sket og at 2520 er lækker

0 0
Tobias 22-10-2013 13:26:13

proforma men det er fakta lige som ISS og g4s og når man skyder mod andre skal man have fakta koret

0 0
22-10-2013 14:36:53

Du er sgu da mageløs...

0 0
Tobias 22-10-2013 14:56:52

fordi man griber dig i du ikke ved hvad du taller ja kan jeg godt se, først fabler du om af "begge bestyrelser i Microsoft og Nokia siger ja så går handlen igennem. De sidder simpelthen på for mange af aktierne i selskaberne"
så da man genmen holler den meget let spanger du vider fakta er du spillet smart og selv ikke have styr på tingne kan godt være den alt andet lige går igenmen men det er ikke solgt før det bliver god kent af aktionerne det er logik brude det være selv for dig selv om jeg twelver snart men link gerne til hvor det står aktionærerne intet har af sige

0 0
22-10-2013 20:37:40

Tobias
jeg er med på du ikke forstår hvad det er jeg skriver og fair nok, men jeg kan ikke forklarer dig det på flere måder nu...
du forstår jo ikke hvordan det fungere i store virksomheder, og du er faktisk mere end almindelig naiv hvis du tror på det du skriver her..
og igen jeg kan ikke sende dig et link til noget jeg ikke har sagt
"men link gerne til hvor det står aktionærerne intet har af sige"
når jeg har skrevet følgende
"..er du virkelig så naiv at du tror den slags forhandlinger finder sted uden der er sendt føler ud til de store og sikkert bestemmende aktieholder"

aktieholder er aktionærer, det e du med på ikk?

0 0
Tobias 22-10-2013 23:45:10

du er da godt nok tabt. lige meget om de ringer op til vær eneste aktieholder er pointen sådan set det samme det er først solgt når det er godkendt af
aktionærerne til generalforsamlingen

af du så er kommet med forskellige sø forklaring med det var godkendt og det så var lige meget da de have nok aktier i bestyrelsen siger vil noget om din viden på området

0 0
23-10-2013 00:23:18

Tak for snakken...

0 0
Tobias 21-10-2013 17:52:23

ved ikke hvorfor jeg bruger tid på dig når du tydeligvis ikke ved hvad du snakker om :-)
men så lag gå føst bestyrelsen som "sider på så mange " tog 2 sek på google http://www.nokia.com/global/about-nokia/governance/ownership/insiders-ownership/

og så kiger vi lige de industrielle aktonere som har langt flere
http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Business-profile?s=NOK1V:HEX
http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Business-profile?s=NOK:NYQ
selv den mindste af dem ind samlet når det er sagt er jeg så godt som 100% siker på det går igen men det var mere det karl smart holdning til Lene nyhed når du selv ikke har styr på det

0 0