Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia er tilbage på 1995-niveau

Nokia er tilbage på 1995-niveau

Nedturen for Nokia fortsætter og de nærmer sig det niveau de havde tilbage i 1995.

Den store finske mobilproducent Nokia befinder sig i en dyb krise, der har gjort aktiekursen er på samme niveau som i 1995. Mobilproducenten er nu mindre værd end Skype. Det skriver Business.dk.

Tilbage i 1995 sendte Nokia deres første mobiltelefon Nokia Ringo på markedet, og nu er aktiekursen den samme, hvilket er første gang den når det lave niveau. Nokia blev børsnoteret i 1994, og nærmer sig den værdi de havde dengang.

Aktiekursen lukkede i går i kurs 1,80, hvilket er 98 procent lavere end da Nokia havde deres velmagtsdage omkring årtusindeskiftet. Alene denne uge er kursen faldet med 14 procent.

Nokia’s markedsværdi er på 42 milliarder kroner, og sammenligner man selskabet med eksempelvis Apple, så var deres overskud alene i første kvartal i år stort nok til at købe Nokia to gange.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Rene 11-07-2012 17:55:55

Når man ser på deres potentiale i fremtiden er aktien for højt og de har for tung en organisation med for mange ansatte.
De bliver jo nå til at starte forfra, de kan godt redde skuden men de bliver nå til at sætte tæring efter den nutid de lever i.

Personligt ville jeg ikke investere i en Nokia igen og har har reddet mindst 1 person fra deres katastrofe mobiler.

PS
Det er min mening og det er ok at ikke ikke mener det samme og er meget uening, det er jeres mening og den har i ret til ligesom jeg har ret til min.

0 0
Robert 11-07-2012 13:03:03

Ja Elop kører dem i sænk når man kigger på tallene over hvor skidt der er gået dem siden starten af 2011. Hvor længe mon de holder fat i postulatet om at Windows Phone bliver en success?

0 0
Bo 11-07-2012 14:08:56

At tro at det er Elops skyld synes jeg ikke er gennemtænkt. Grunden til Nokias situation skyldes nok nærmere at de ikke handlede på iPhones ankomst, og i årene 2007-2011 ikke gjorde noget for at blive konkurrencedygtige.

Elop blev ansat af bestyrelsen (husk lige det!) til at vende det som alle kunne se ville føre til Nokias undergang, nemlig fortsættelse af Symbian og billige S40 telefoner.
Han kiggede sig omkring og satsede på Windows Phone. Et sats jeg tror er meget klogt, og især i 2013 vil vise sig at være klogt når Windows 8 virkelig tager fart.

Men uanset så er der én ting som er sikker, og det er, at hvis Nokia ingenting havde gjort, så var de der hvor RIM er i dag - et hårsbredde fra konkurs.

0 0
Robert 11-07-2012 19:55:34

Bo, du vil æde dine ord om et år :) I øvrigt mener jeg nu nok at at de var denne generation af WP's der var annonceret som værende banebrydende og for alvor ville give Nokia fart på, for MS selv + Nokia ville lave WP's af en helt anden kaliber end de andre producenter som havde forsøgt sig. Det gik ikke helt efter planen og nu mener folk så åbenbart at det er "næste" generation der vil formå dette.

Næ, folk har dannet sig deres meninger på nuværende tidspunkt, det er lidt ligesom LG i mindre målestok, godtnok bliver WP ikke betragtet som bras med dårlig support, men der skal gevaldigt meget til at få folks meninger ændret.

0 0
Peter Frederiksen 11-07-2012 18:15:24

Windows Phone 7 blev lanceret i oktober 2010 af bl.a. LG, Dell, HTC, Samsung og Toshiba, samt nåede Sony Ericsson at lave en prototype.

http://www.gsmarena.com/results.php3?sName=&idMaker=0&idAvailability=0&YearAnnounced=0&nPriceLow=0&nPriceHigh=0&idCurrency=0&idFormFactor=0&idDualSIM=0&idQwerty=0&HeightMax=0&WidthMax=0&ThicknessMax=0&WeightMax=0&idOS=13&nminCPUMHz=0&nCPUCores=0&nminRAMMB=0&nminInternalStorageMB=0&idExpansionCard=0&idDisplay=0&nminDisplayX=0&nminDisplayY=0&nmaxDisplayX=0&nmaxDisplayY=0&fminDisplaySize=0&fmaxDisplaySize=0&nPixelDensity=0&idDisplayTech=0&idTouchscreen=0&idAccelerometer=0&idGyro=0&idCompass=0&id35mm=0&idCamera=0&idCameraFlash=0&idVideoRecorder=0&idSecondaryCamera=0&idGPS=0&bWLAN=0&idNFC=0&bEDGE=0&bGPRS=0&idBluetooth=0&bIR=0&bEmail=0&bWAP=0&bJava=0&idRadio=0&bMMS=0&idRingtones=0&sColor=&StandBy=0&TalkTime=0&sFreeText=

Windows Phone 7 fik ikke den store interesse eller succes på det engelsk sproget markeder og især USA.
Faktisk blev der solgt flere WM6.5 i den periode i erhvervs branchen.

Da Nokia kom ind i billede i februar 2011 og annonceret deres partnerskab med M$, jeg kan ikke huske om det var på mobilsiden, skrev jeg "Der untergang".

Hvad var det Nokia kunne gøre med Windows Phone 7, som de andre producenter ikke kunne formå?

Og det brutale "Haram" slagtning af Symbian og Meego bliver nok dødsstødet for Nokia....

Elop effekten!
http://www.version2.dk/artikel/nokia-i-frit-fald-derfor-gik-det-galt-46494

Jeg tror at Tomi Ahonen har ret vedr. det kinesiske markedet.
http://english.analysys.com.cn/article.php?aid=135148

Den store afrikanske Battle af smartphones, bemærk ordret "affordable"

http://www.cp-africa.com/2012/06/14/the-affordable-african-smart-phone-battle-begins-the-samsung-galaxy-pocket-versus-the-huawei-ideos-x1/

Så har vi Nokia 610 til ca. $200 (over og næsten den dobbelte pris af de 2 smartphones i den afrikanske battle), E-flop har erkendt at der skal laves endnu billigere Low End Lumiaer, men det er lidt sent og det bliver aldrig en succes, så længe der ikke kan deles filer over Bluetooth....

Så jo Elop har floppet fatalt, jeg tror hverken at WP8 eller Batman for den sags skyld kan redde Nokia, hvis de først kommer ud med "spekterkulart" i foråret 2012!

http://www.engadget.com/2012/05/30/batman-nokia-lumia-900-price-600-pounds/

0 0
Peter Frederiksen 11-07-2012 19:23:40

2012=2013.

0 0
Styxx 11-07-2012 15:53:16

Yep, om man vil det eller ej, så tror jeg også (starten på?) hele deres krise kan koges ned til én ting. Nemlig at de ikke tog iPhone seriøst. Selvfølgelig er der en masse andre faktorer også, og så meget er jeg heller ikke inde i sagen. Men tror klart det var dér de lavede fejlen.

Men de må bare få fingeren ud og ikke vente til foråret 2013 med at smide nogle lækre telefoner på markedet :)

0 0
Rene 11-07-2012 17:58:21

Du mener vel at de ikke lavede en smartphone, og især en smartphone med android.
Windows 8 kommer til at havde samme problem som Windows 7 ingen apps, og ingen vil havde en telefon uden apps.. Mit gæt er at windows 8 kommer til at floppe.

0 0
Styxx 11-07-2012 18:12:30

Næh. De havde jo lavet smartphones på det tidspunkt? Og er faktisk ret sikker på at min N95 8GB kunne en del mere, end den første iPhone. Den var bare ikke specielt godt pakket ind, i forhold til :P

Lige nu virker det måske til, at Nokia skulle have valgt at hoppe med på Android. Men på længere (noget længere...) sigt, tror jeg de har truffet det rigtige valg med WP. I mit hoved passer Android's image slet ikke sammen med Nokia's.

Folk går sgu for meget op i de apps, imo :P

0 0