Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia-fans debatterer om Nokia-æraen er slut

Nokia-fans debatterer om Nokia-æraen er slut

Afsluttes Nokia-æraen når Microsoft endeligt køber den finske mobilproducent? Debatten er godt i gang blandt Nokia-fans.

Nokia Lumia 925 (Foto: John G. Pedersen)
Nokia Lumia 925 (Foto: John G. Pedersen)

Nokias salgs- og marketingchef Chris Weber mener ikke, at salget til Microsoft vil afslutte Nokia-æraen. Men det er langt fra alle der er enige i den vurdering. Det skriver Computerworld.dk.

De fleste har erkendt, at Nokia ikke er hvad det var engang, men derfor er den nye situation alligevel drastisk for nogen. Nokia har været med til at skabe mobilindustrien, men hvad byder fremtiden egentlig på for ”Nokia-mobiler” – når Microsoft formentlig overtager i første kvartal 2014.

Nokia forsøger selv, i et blogindlæg, at kaste lidt lys over fremtiden.

 - "I forhold til de faktuelle vilkår har Microsoft tænkt sig at købe retten til at anvende Nokia-brandet på sine telefoner i 10 år. Der er en tilkendegivelse af, at dette vil ske for Asha- og feature-telefonerne fremadrettet. Med smartphones er det mere kompliceret, og vi vil forsøge at skabe et samlet brand på tværs af Lumia og andre Windows-baserede telefoner. Men vi er stadig et langt stykke vej fra, at den beslutning skal træffes," skriver Chris Weber, i blogindlægget. Han giver desuden udtryk for, at Nokias ånd og kvaliteter, som telefonproducent, vil leve videre i Microsoft.

Dog er mange Nokia-fans langt fra af samme opfattelse, som mener det er en klar indikation af, at brandet Nokia på smartphones også vil forsvinde.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

12-09-2013 16:25:55

Den del af navigationen der regner ruten ud er dårlig, med u-vendinger og omveje. Det gør Garmin og TomTom bedre.

0 0
Katron 12-09-2013 17:01:44

Ligesom med Garmin og TomTom, så er nøglen til en god navigering, at man gider bruge tid på indstillingerne. Her er Nokia jo som både Garmin og TomTom. Man kan indstille ned til mindste detalje.
Om min Lumia 920 oftere sender mig på omveje, end Garmin ville gøre, ved jeg ikke, for det er jo hele ideen med navigation. Man bruger den, når man ikke ved hvor man er eller hvor man skal hen. Når jeg bruger min 920 til navigering, finder jeg aldrig ud af, om den har sendt mig på en omvej eller ej, Hvis jeg vidste det, havde jeg nok ikke slået navigationen til i første omgang.

Jeg vil formode at Garmin laver nogenlunde de samme fejl som Nokia, da det er Nokia der ejer Navteq kort, som en del bruger efterhånden. Aner ikke hvilket kort TomTom bruger.

0 0
12-09-2013 17:52:30

Navteq har kun ansvaret for kort materialet, de laver ikke programmet som beregner ruten. TomTom bruger Tele Atlas kort, som TomTom selv ejer.

Selvfølgelig kan Nokia's navigation finde målet, men der er bare andre der er bedre til det.

Venlig hilsen

0 0
Henrik 11-09-2013 18:07:07

Selvfølgelig er den ikke slut, det er jo de samme folk som flytter over, meget af udviklen forbliver endda i Finland.
I virkeligheden bliver det jo nok nærmest endnu bedre produkter, da et tættere samarbejde mellem software og hardware kun kan være en god ting.

Det tilbageværende Nokia kommer iøvrigt til at skumme fløden på at lade MS overtage Devices and Services, da de stadig ejer en masse af tech'en og patenterne.

Det er perfekt. Det eneste man kan diskutere er, om Nokia selv ville kunne have beholdt Devices and Services, nu hvor det ser ud til at Windows Phone endelig har fået prikket hul på bylden og vinder markedsandele. Men i sidste ende er det spørgsmål om cash-burn ret og kassebeholdning, og Nokia's bestyrelse har sikkert ville fokusere virksomheden nu.

0 0
Kim 11-09-2013 18:50:06

Ja det er lidt trist at Nokia har kæmpet en brav kamp for at udfylde huller og mangler i WP, og få platformen drevet fremad, for de innovationer vil jo nok blive en del af standardpakken WP.

så igen har Nokia innoveret en masse, som de andre får glæden af.

0 0
OL 11-09-2013 10:28:36

Bare for at minde om at det fantastiske arbejde bag Nokia N9 og Meego OS nu videreføres i Jolla Mobile og Sailfish OS.
Den første telefon fra det der nu er Finlands største mobilproducent kommer på markedet op til julesalget. Pris 400 Euro.

0 0
11-09-2013 10:42:29

Men de er alle solgt i forsalg, efter hvad jeg har læst.

0 0
OL 12-09-2013 13:03:15

Gå ind på deres hjemmeside jolla.com og skriv dig op til næste serie ... hilsen en jolla/sailfish fanboy

0 0
12-09-2013 23:55:41

Jolla og Sailfish kunne også være interessant.
men NOKIA er nu NOKIA og så længe de lever, er det mit valg.

0 0
Adolf 10-09-2013 19:25:46

Det var synd at Nokia holdt så stædigt fast på Symbian, men der var nok ikke så meget at gøre ved det. De var som bekendt alt for langt bagud med Maemo systemet, hvilket jeg synes var en skam. For jeg tror meget af nøglen til succes lå netop i det system. Tag f.eks telefoner som N8 og E7, telefoner der havde en masse tekniske features (Som f.eks hdmi og godt kamera), men som havde et styresystem som kun kunne køre på gamle chipsets, hvorimod ydelsen osse kun blev derefter.. De telefoner beviste nemlig hvad for nogle problemer Nokia stod i. Iphonen f.eks var jo en simpel telefon rent teknisk, men den havde noget software som kørte hurtigt, og kunne betjenes af alle, stik modsat Nokias telefoner. RIP Nokia!

0 0
10-09-2013 23:12:02

Hmm
jeg ejer en Nokia n9 og der findes ingen mobil der dengang var så nem at bruge som dem.
Nokia burde efter min mening havde forsat med at bruge meego sammen med windows phone som i dag er det nemmeste styresystem at bruge for alm bruger.
desværre kom den her info fra elop og det ændret lidt.
Men NOKIA er ikke ud endnu, der er fantastiske telefoner på vej som 1020 , 1520 og 515, så rygtet om Nokias død er vildt overdrevet..

0 0
Adolf 11-09-2013 02:13:16

kan kun være enig med dig angående N9, men den telefon kom desværre et år for sent på markedet plus Elop havde fyret mangde af folkene der arbejdede med Meego. det var ligesom med Maemo, de var alt for langt bagud grundet de prioterede Symbian så højt.

0 0
Dade 10-09-2013 17:35:34

tja ganske kort, den sluttede da æren for trykknaps telefoner sluttede.

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 15:02:01

Nokia-æraen har da været ovre i lang tid?

Jeg kunne forestille mig at Microsoft gerne vil rebrande til en officiel Windows Phone så medmindre det bliver "Microsoft Nokia" så tvivler jeg på den kommer tilbage desværre :(

0 0
Henrik 11-09-2013 17:56:06

Lumia-brandet er jo nærmest blevet synonym med både Nokia smartphones og Windows Phone, så hvis Lumia-brandet anvendes som navn på Windows Phone smartphones fra Microsoft/Nokia, så tror jeg det virker.

Lumia er pt. det smartphone-brand der har den største tilfredshedgrad kun overgået af Apple.

0 0
Kim 10-09-2013 15:42:08

Trololololololo

0 0
10-09-2013 15:11:19

Nokia æraen over i lang tid????
hvad mener du!!
hvem har skubbet grænserne for mobil de sidste år med produkter som 920 med trådløs opladning. 808 med super 41 mp kamera eller Nokia lumia 1020 hvor prisvindende design er kombineret med det bedste kamera i verden på en smartphone. Og for alle gæld ende offline navigation så godt at det nu kommer i Mercedes benz.

0 0
Peter Frederiksen 11-09-2013 08:28:44

@Carsten

"hvem har skubbet grænserne for mobil de sidste år med produkter som 920 med trådløs opladning. 808 med super 41 mp kamera eller Nokia lumia 1020 hvor prisvindende design er kombineret med det bedste kamera i verden på en smartphone."

Ja, men problemet er at forbrugerne fravælger Nokia/WP..

Som grafen viser, så sker der en "micro" minimal vækst..
http://goo.gl/y1JJMG

Man kan innoverer nok så meget, men hvis det ikke sælger, så er innovationen ubetydelig...

0 0
Kim 11-09-2013 15:23:14

NASAs salgstal har aldrig været prangende, men at kalde deres innovationer for "ubetydelige" det vil nok være et falsum.

Desuden storsælger alle Nokias innovationer - bare ikke nødvendigvis i Nokia telefoner.

0 0
Peter Frederiksen 12-09-2013 03:14:44

@Kim

Hvilket nok er den dummeste sammenligning, da Nasa ikke er kommerciel, men en statsfinanseret institution...

Kan du ridse op de store Nokia innovationer, som sælges i andre telefoner?

0 0
Kim 12-09-2013 16:45:00

Vi kan jo f.eks. starte med notifikations-centeret, der blev introduceret i Meamo - det plejer i Fandroids jo at have som kardinalpunkt mod WP (af uforklarlige grunde).

Siri havde ikke været det samme, hvis ikke Nokia havde introduceret voice command. Samsungs mere eller mindre brugbare eye tracking features, har også deres base i Nokias prototyper fra 2010.

Listen er næsten lige så lang som egenskaberne der er i smartphones som vi kender dem, det vil være lettere at liste de innonvationer der ikke stammer fra Nokia.

... og så ville det hele jo være ligemeget uden GSM...

0 0
12-09-2013 22:14:20

Lidt jeg fandt på nettet

◾Over its lifetime Nokia has sold over 3.8 Billion Nokia branded handsets. That’s more than half of the world’s total population.

◾The first SMS text message from a mobile phone to a mobile phone – that was sent in Finland by Nokia employee Riku Pihkonen, on a Nokia handset.

◾The 9000 Communicator featured the first ‘giant’ screen for a phone

◾The 9210 Communciator had the first color screen for a smartphone

◾Nokia sold the E90 Communicator with 4-inch display around an year before Apple made its first iPhone with 3.5-inch display.

◾The first colored removable covers were introduced by Nokia

◾Gran Vals by Tarrega is better known as the ‘Nokia Tune’ and is the Most played, most recognized song on the planet.

◾Nokia was the first to put a videogame on a phone as pre-installed software and the game is ‘Snakes’. Snakes also became the first game in the world to have over 1 billion players.

◾Nokia invented the smartphone which was the Communicator 9000.

◾Nokia was the first to offer a phone with WiFi receiver.

◾Nokia invented the full QWERTY keyboard for phones

◾Nokia innovated and delivered ever more astounding cameraphone innovations, from the first megapixel cameraphone to the first true optical zoom to the first true Xenon flash to the massive 41 megapixel camera sensor on the 808 Pureview.

◾Nokia’s revolutionary N93 was the first cameraphone that shot DVD quality video

0 0
11-09-2013 10:40:00

@peter
tallene viser en fremgang på næsten alle markeder og visse steder ganske flot endda.
der er ingen tvivl om at man kom for sent i gang hvilket har gjort det sværere så tingene tager ekstra tid.
http://www.nokiapoweruser.com/wp-content/uploads/2013/09/Untitled6.jpg

innovation er aldrig ubetydelig, tværtimod uden den havde vi aldrig fået de smartphone vi har i dag!!
Nokia er faderen til det via deres innovation.

0 0
Peter Frederiksen 12-09-2013 03:07:48

"innovation er aldrig ubetydelig, tværtimod uden den havde vi aldrig fået de smartphone vi har i dag!!"

Men nu henviste du til flagskibe Modeller 920, 1020 og 808, problemet er det de ikke har solgt...
"Man kan innoverer nok så meget, men hvis det ikke sælger, så er innovationen ubetydelig..."

Der er ikke noget specielt ved Offline Navigation (bortset fra det er gratis til Lumia), hvilket man har kunne tilkøbe siden PDA, hvilket man også kan tilkøbe på IOS, Android og BB, Sygic, Garmin, Co pilot, TomTom, Route 66 samt et hav af Gratis Offline apps baseret på Open Street Maps...

Nokia har fremgang i EU er på low end segmentet, hvor det burde være i High end især i vest EU, hvilket også fremgik i Nokia Q2 interim rapport på ASP, hvor faldet var ca. 45€ på et kvartal.

Efter min mening døde Nokia's Æra i Feb 2011, da de dumbede alt og partneret op med M$...

0 0
Thomas Larsen 11-09-2013 11:48:37

Ja og uden hulemanden der opfandt ild var vi her ikke i dag.

Det gør det stadigvæk ikke til Hulemandens æra.

0 0
11-09-2013 12:56:43

Nej men det gør det til hans fortjenst.
Nokia æra er produkter som 920,925, 1020 og 1520 samt 808 osv osv.

0 0
Thomas Larsen 11-09-2013 13:08:36

Deres fortjeneste, præcis, intet med æra at gøre.

Godt vi endelig kunne ligge denne ligegyldige diskussion bag os.

0 0
11-09-2013 14:33:25

Ligegyldigt hvor meget du forsøger ændre det ikke på at en æra først er slut når noget er væk.
så længe Nokia laver produkter der får andre til at kopiere den pga innovation så lever æra endnu..
som den nye iPhone 5s der designmæssigt har "lånt" fra NOKIA og deres 925..

0 0
Thomas Larsen 11-09-2013 16:39:22

Godt nok mange æraer vi er i nu så :)

0 0
TF 11-09-2013 15:04:29

Iphone 5s ligner jo iphone 5 på en prik og den kom vist lidt før 925 ;-)

0 0
11-09-2013 15:24:05

@thomas f jeg beklager du har ret.

0 0
11-09-2013 15:09:35

Nej der er en kæmpe forskel nemlig at iPhone 5s har de samme streger (på nokia er det for antennnerne)på siderne lige under rundingen og det er nyt og stjålet fra NOKIA lumia 925.

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 16:18:35

Men intet af det har noget med sagen at gøre.

Måske det Kim mener med Trolololo?

0 0
10-09-2013 16:39:53

Hvorfor har det ikke noget med din udtagelse om Nokia æra at gøre??

desværre ved jeg ikke hvad trolololo betyder?!

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 17:46:26

Nokia's dominans og relevans på mobilmarkedet indskrank hurtigt efter fødslen af den moderne smartphone.

Innovation har ikke så meget med det at gøre desværre.

Trolololo er en reference til en russer som blev populær på en "sang" han lavede for mange år siden, gik ud fra det var Kim's barnlige måde at kalde folk en troll på når man selv er det :)

0 0
10-09-2013 18:36:11

Det er din mening, Nokia 5230(smartphone) solgte faktisk omkring 150 mio eksempel i verden og det var i nullerne. Ganske vist er danmark ikke Nokia land men verden er meget mere og Nokia lumia 520 storsælger i brik landene og Nokia andel i europa nærmere sig ti procent.
android eller Ios lever på NOKIA evner den dag i dag via et hav at licens aftale..

ved. Trololo
så tak for forklaringen

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 18:48:39

Jeg har fuldt styr på Nokia's bidrag til telekommunikation som vi kender den i dag, og der er ingen der benægter de havde en æra, men den er altså slut, og har været det i et stykke tid.

0 0
Kim 10-09-2013 20:23:56

Det er rent trolling og du ved det.

Alle de innovationer som Samsung / Apple (den nuværende æra) lever på, er udviklet og lanceret af Nokia. Og du ved det. Ligesom at Nokia fortsat har leveret det ypperste i byggekvalitet, og taget innovationen af kameraet videre til nye højder, som ingen andre er i nærheden af. Og du ved det.

Nokias storhedstid har været ovre i et par år, men deres æra slutter først i første kvartal af 2014. Og du ved det. Og derfor er du intet andet end en simpel troll. Og du ved det.

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 20:42:49

Aha, er det fordi brandet stadigvæk eksisterer til 2014 eller hvad?

Er din påstand så også at Amiga-æraen ikke er forbi? Det brand eksisterer trods alt endnu :)

Men som sædvanlig er du vel kun uenig grundet forudsætningen :)

0 0
Kim 10-09-2013 20:51:17

Brandet eksisterer også efter 2014, men der ryger INNOVATIONEN som definerer deres æra under Microsoft.

Innovation som skabte iPhonens æra, og som alle de asiatiske producenter har gjort deres bedste for at kopiere. Nogle med held, andre som HTC. Og innovationen der aldrig er stoppet, trods nedadgående salgstal.

Ironisk nok mener Apple tilsyneladende at en legetøjsversion af deres engang ikonsike iPhone skal redde dem. Se det er så det modsatte af innovation, og det midt i iPhonens æra.

Jeg er uenig med dig fordi det er forkert hvad du skriver, og fordi du ved at det er forkert, og kun skriver det for at provokere. Hov, definitionen på en troll! %)

0 0
Thomas Larsen 10-09-2013 22:39:41

Du kan jo ikke engang selv forsvare ordet, du siger at innovationen skabte iPhonens æra.

dvs. ikke bare er det ikke en Æra vi taler om, men du bekræfter jo at det lige præcis er iPhone som har overtaget æraen.

Du havde samme tilnærmelsesvise idiotiske tilgang i din fejlagtige idé om hvad sandsynlighed er.

0 0
Kim 11-09-2013 09:56:57

Red verdenen Thomas, hent Facebook-appen en ekstra gang, så du hjælper alle andre fra at hente malware... Det er nemlig sandsynlighed, selvfølgeligt er det mig der har en idiotisk tilgang.

Du skulle overveje at lave en anonym undersøgelse blandt dine venner og bekendte, for at se hvor mange der ville kalde dig "en bedrevidende duchbag" - mit bud er begge 2.

0 0
Thomas Larsen 11-09-2013 10:16:52

Du har vist glemt diskussionen hvis det er det som du tror du kan huske derfra, det der er et argument imod brugen af sandsynlighed generelt, ikke et argument imod metoden :)

Men jeg kan trods alt se der ikke var noget at komme efter, der var intet argument for din oprindelige påstand der som sagt sikkert kun bunder ud i dit forudindtaget had for de folk du tror er trolls.

Men bedre held næste gang Kim, det kan være du får mulighed for at prakke dit ævl på andre folk ligesom din navnebror :)

0 0
Kim 11-09-2013 15:14:46

Det sidste ord

0 0
10-09-2013 20:17:52

@TL
der bliver vi nok ikke enige.

0 0