Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia forrest i kampen mod Google

Nokia forrest i kampen mod Google

17 virksomheder, herunder Nokia, Microsoft og Oracle har klaget til EU-kommissionen over Google.

Nokia går forrest i en koalition af 17 virksomheder, der har klaget til EU-kommissionen over Googles måde at agerer på smartphonemarkedet, skriver Business.dk med henvisning til Daily Telegraph.

Koalitionen klager over, at producenter af smartphones, der anvender Google Android, tvinges til at installerer en række applikationer fra Google, hvis de også ønsker populære apps som for eksempel YouTube. Samtidig kræver Google andre apps fjernet fra enhederne.

Klagen går også specifikt på, at Google med de mange apps kan se brugerne over skulderen og dermed målrette deres markedsføring.

 - ”Google får kontrol over andre virksomheders valg og i sidste ende over forbrugernes valg,” siger Jenni Lukander fra Nokias konkurrenceretslige afdeling.

Kilde: Business.dk, Daily Telegraph

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

07-05-2013 16:42:50

Nårh hvor er det altså synd for Nokia og M$ at de ikke kan få en fod inden for :D

0 0
Thomas Larsen 07-05-2013 17:27:42

Det bedste er da at Oracle er med i sagen, de har intet spil i det mobile marked, og er ene og alene kun med i koalitionen fordi de ikke kunne få lov til at tage copyright på hvordan man må programmere.

Stakkels Oracle :(

0 0
Peter Frederiksen 08-05-2013 20:12:52

Det er val for at Oracle er blevet sat på et sidespor i android, og måske er ved at få udspillet sin rolle på smartphones..

0 0
Robert 07-05-2013 18:12:36

Kan ikke se hvad nogen som helst virksomheder der ikke er med på Android markedet har at gøre i den koalition.

0 0
Thomas Larsen 07-05-2013 18:33:31

Ok.

0 0
Kim 07-05-2013 17:17:35

Personligt har jeg mere ondt af de horder af intetanende mennesker, der ufrivilligt kommer til at sælge deres liv til Google, gratis.

0 0
Karim 08-05-2013 23:37:02

Fortæl mig lige kim... har du overvejet hvorfor at du, for MEGET bedre søgninger på google.com end bing.com ? der er nok en grund til det! Og det er ikke kun held! du skal da heller ikke tror at google er de eneste der samler oplysninger, m$ vil da også have en ordenlig søge maskine (det vi du da også) det får de ved at samle oplysninger om dig og os andre! jeg er ville gerne vide om du er en af dem der hader cookies og alt andet hjemmesider bruger, til at samle oplysninger om dig og om du bruger google søgemaskine?...

0 0
Ylle 10-05-2013 00:00:33

Grunden til vi danskere får dårligere resultater via Bing end via Google er fordi den "gode" Bing kun virker i Nord Amerika.
Til gengæld giver den faktisk bedre resultater end Google gør, tro det eller lad vær.

Men som sagt, så er Bing kun god i Nord Amerika. Det meste af verden kører stadig med "Beta" Bing, og det er simpelthen så ringe.

0 0
Kim 09-05-2013 17:21:10

Arh, det er nu ikke fordi at Google logger mine private data, at de har den bedste søgemaskine. De logger ganske vidst en masse offentlige data og indeksere dem, men det er ikke for at forbedre deres søgninger at de er interesserede i deres brugere.

Og nej jeg hader ikke cookies, de har en masse gode formål. De små data der normalt indsamles via cookies per website er relativt harmløse.
Og ja jeg bruger til tider Googles søgemaskine. Det er et informeret valg jeg tager når jeg gør det, til forskel fra store dele af Googles brugere.

0 0
Peter Frederiksen 08-05-2013 20:15:41

@Kim

Kan du ikke uddybe hvad det er jeg sælger af mit liv til Google?

0 0
Kim 09-05-2013 16:41:50

Det ved du jo godt, men ok skal da nok pensle det ud for dig.

Goolge.com
Dine interesser og hemmeligheder

Google calender
Dine planer

Google now
Dine bevægelsesmønstre (job, indkøbsvaner, affære)

Gmail / Google+
Din bekendtskabskreds og dine planer

Sjovt nok sælger du den del af dit liv som den tjeneste du anvender adressere, mærkeligt hva?

0 0
Peter Frederiksen 11-05-2013 17:00:29

Det er jo ligesom essensen af disse services.

(Ved dog ikke med ligefrem mine hemmeligheder på google.com)

Hvis man benytter Windows 8, Windows live, Skydrive, Outlook,Office 13/365, Bing (med facebook integrations mulighed), People Hub (Facebook-, Twitter-, Outlook- og LinkedIn-kontoer), Skype, MSN samt andre M$ partner sites, som er forbundet med ens Live ID account, så lægger vel også sit liv i de tjenester, som du adressere....

----
Men lad os tage M$ og deres advertising.

"Ud fra dine tidligere aktiviteter på internettet tilpasser Microsoft Advertising en del af de onlinereklamer, du ser, så du kan få en mere relevant onlineoplevelse."

Mulighederne er mange med M$'s platforme...

http://advertising.microsoft.com/international/ad-solutions

Windows 8 tiles og Apps...
http://advertising.microsoft.com/international/ad-solutions/windows-8-ads-in-apps#uuid=de53fcbb-c5d2-4ff1-8a20-05d95c296729

Microsoft har meget mere adgang til personligt/friends stuff, til at "skræddersy" ads
http://goo.gl/qB4Ol

Og jeg syntes dette får Google til at ligne en arabisk slikbutik på Nørrebrogade...

"Microsoft laver primært reklamer for at sælge software" NOT!

"Der er bare stadigt ingen reklamer på outlook..."

Måske i lyset af M$ har droppet Scroogled kampagnen (FAILED!), kommer reklamerne snart til din Outlook.com
http://goo.gl/8gtL9 eller også har det måske været lande bestemt. http://goo.gl/1y7gH. masser af reklamere i højre side, bl.a. Bing Shopping hvilket er vist mere end at reklamere for software..

Uanset om man bruger Google, Yahoo og/el. mange af de "Gratis" services, tror jeg man kan konkludere
"There ain't no such thing as a free lunch"
Og det samme gælder for M$...

0 0
Kim 12-05-2013 01:54:58

Ud over dine gentagne selvmodsigelser og - som du udenmærket er klar over - lige så gentagne overdrivelser, så har du helt ret. Den universelle sandhed på nettet i dag er:

"If you ain't paying, you're not the customer. You're the product being sold."

Google designede "free" modellen, efterfulgt af "freemium" modellen og er mestrene. Alle andre vil lære af Google, der er for informations-indsamling hvad Amazon er for e-biz.

Når jeg beskriver forskellen på Microsoft og Google med deres vitale forskelle, så er det fordi at Microsoft altid har været et software-udviklingshus, hvorimod Google (næsten) altid har været et reklamebureau. Og det ved du godt. Igen.

Googles omsætning er i over 95% baseret på annoncering på nettet. Stort set alle andre tjenester - Gmail, Android, YouTube... Nok faktisk alle, er underskudsforretninger fordi... well, fordi de er gratis!
Hvorfor er de gratis? Fordi brugerne betaler på andre måder!

Og hvorfor er det at jeg skal skrive ting, som jeg ved at du udemærket ved?

Gør Facebook, Microsoft, Netto, Billig VVS det samme? Ja.
Er der nogen der er i nærheden af Googles indsamlingsnetværk? Nej!
Hvem er Googles største potentielle kunder? NSA, MI6, Al Qaida, Donald Trump, Sky News... nok ikke Sky News (eller TV2) da de jo ikke arbejder med fakta, men alle andre.

... og jo dine hemmeligheder, når du søger efter den der 928 i nattens mørke, fordi du er helt klar over at HTC One er endnu en illusion og kopi ;)

0 0
Peter Frederiksen 12-05-2013 13:32:16

"Når jeg beskriver forskellen på Microsoft og Google med deres vitale forskelle, så er det fordi at Microsoft altid har været et software-udviklingshus, hvorimod Google (næsten) altid har været et reklamebureau. Og det ved du godt. Igen."

Men Microsoft vil gerne have en BID af denne kage, hvor Google får sine indtægter, det er evident for Microsofts fremtidige indtægtskilder specielt ligger i Cloud services, da PC markedet er faldende og Open Source software er på fremmarch i erhvervslivet og især den offentlige sektor, samt smartphones og tablets er i fremdrift.

Her er endnu en Microsoft Fail, som beskriver deres dyreste køb på det tidspunkt af Ad-firmaet aQuantive for at få del i de milliarder af WWW reklamekroner..

http://goo.gl/hiGsO

Og selvfølgelig handler det for Google, Bing, Yahoo og Facebook om, at kunne personligt skræddersy reklamer ud fra ens interesser og det handler om at give annoncører om at få en database i hvor mange potentielle kunder er der til et specifikt produkt.

Det nytter ligesom ikke noget at få et hav af reklamer for kaffemaskiner, hvis man IKKE kan lide kaffe!

Det handler jo ligesom om at få folk til at klikke på reklamer.

Microsoft/Bing bruger bl.a. data fra Facebook (partnerskab), da de nok er dem som kan hive mest personlig data ud, som selvfølgelig skal bruges i skræddersyet reklamer.

Problemet for Microsoft er at, det kun er meget FÅ der gider at skrive http://www.bing.com eller have dem som Default søgmaskine.

Hvilket er meget tydeligt i Top 50 internet lande, hvilket også har data Facebook brugere og hvor stort WWW AD markedet pr. land.
http://goo.gl/g8FzP

Er der nogen der er i nærheden af Googles indsamlingsnetværk?

Ja, Facebook med deres 1.1 milliard brugere, de behøver ikke at lave avanceret software for at finde dine interesser, man leverer jo selv al data og man kan "syntes godt om" mange ting, f.eks. som specifikke brands, produkter, bøger/genre/forfatter, gadget, musik/Genre/bands,Film/genre, personer, interesser, medier, services og m.m.

Der er vel en grund til at en "Gratis" service, som FB er værdisat $65 milliarder...


"og jo dine hemmeligheder, når du søger efter den der 928 i nattens mørke, fordi du er helt klar over at HTC One er endnu en illusion og kopi ;)"

Lamt...

0 0
Kim 12-05-2013 14:49:27

korrekt, alle følger pengene. Men ligesom at Amazon har skabt e-biz, har Google skabt dataindsamling.

Dit eksempel med Facebook viser jo netop klasseforskellene mellem de to; til trods for at jeg som bruger stort set taster direkte ind i Facebooks database, er deres annocering hjælpeløst elendig.
Facebooks værdi er i høj grad et udtryk for et uforløst potentiale. Google gør det bare så meget bedre.

Og eksemplets magt Dr. Watson! Jeg kunne have skrevet at Google kendte til dine seksuelle præferencer eller gaven til din mor, men valgte et lettere emne med et humoristisk twist. At jeg tydeligvis ramte en nerve var ikke tiltænkt, jeg beklager.

0 0
Dan 07-05-2013 21:42:39

hellere sælge mit liv til Google, end til microsoft, Apple eller facebook.

sidst nævnte den som er værst hvad det angår, og det falder folk jo fint for, selv med følsomme oplysninger som ikke kommer andre ved

0 0
Kim 07-05-2013 22:26:41

Facebook er en lallende amatør i forhold til Google når det kommer til indsamling af private data; Du har tydeligvis ikke forstået at Google intet foretager sig, der ikke har til formål at indsamle data om dig.

Microsoft har meget få og simple dataindsamlinger, som alle er frivillige. Microsoft scanner ikke dine hot/outlook mails, som Google gør med Gmail, tjekker ikke din kalder og logger ikke dine søgninger som Google.

Du er endnu et tydeligt eksempel på en masse psykose om Good Guy Google, som du åbenbart ikke har den fjerneste idé om hvad laver.

T. Larsen - det er næppe Undervisningsministeriet der er skyld i at det er lykkedes verdenens største reklamebureau at markedsføre sig selv så smart, at selv voksne intelligente mennesker ikke gør sig begreb om hvordan virkelighedens verden ser ud ;)

0 0
Torben 09-05-2013 09:59:23

Iøvrigt mener jeg at Khartago...nå nej :-), man burde boykotte Facebook og andre sociale medier. Det meste er spild af tid og ligegyldige kontakter.
I sin tid var jeg med i et halvt år, men lukkede derefter alle "huller" efter mig, så i dag er her stille.
Det samme med Google. Lav nogle ligegyldige søgninger en gang i mellem (f.eks. sygeplejestrejken i sin tid, lærerlockouten og nogle andre ligegyldige emner), så forvirrer du google og deres overgreb med reklamer forvirres.
Eller anvend nogle andre søgemaskiner, skiftevis.
hæ hæ

0 0
Thomas Larsen 07-05-2013 23:16:56

Lige for at irettesætte dig, Microsoft scanner al mail, i forhold til databehandling, er det faktisk umuligt at behandle data uden at scanne det.

Yderemere har de sandsynligvis også spamfiltre m.m. som yderligere behandler dataen for mere end fremvisning.


T. Larsen - det er næppe Undervisningsministeriet der er skyld i at det er lykkedes verdenens største reklamebureau at markedsføre sig selv så smart, at selv voksne intelligente mennesker ikke gør sig begreb om hvordan virkelighedens verden ser ud ;)


Ingen har skrevet det er deres skyld, det er dog deres ansvar at uddanne Danmark, så det er bestemt deres område at folk ikke har forstået at Google behandler dine data på henblik med relevante reklamer.

At facebook er lallende amatører i forhold til er hverken relevant eller sandt.

Kom nu videre i dit liv istedet for at hænge Google op på en legitim forretningsmodel som danskerne åbenbart er for dumme til at forstå.

0 0
Kim 07-05-2013 23:40:15

scanner ja, logger info om dig nej - med mindre det er oplysninger NSA kræver logget.
At Facebook er amatører i forhold til Google er relevant fordi Dan - og du tilsyneladende - tror det er omvendt.

Om Googles model så er legitim, det er jo noget helt andet, et spørgsmål domstolene atter skal tage stilling til.
Og det er jo netop fordi dansken som helst selv er for dumme, at jeg ser det som min pligt at oplyse ;)

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 00:06:15

Nå, for en time siden scannede de ellers ikke din mail, men du tager desværre fejl igen.

Google logger selvfølgelig dit brug af deres service, ligesom Microsoft og alle andre firmaer der handler efter gældende lovgivning vedrørende logning af adgang.

Microsoft siger at Google scanner din mail for at tjene penge, det er teknisk set korrekt.

Microsoft håber dog på at folk opfatter det som om Google personligt snager i din mail.

Virkeligheden er at de udvælger keywords fra teksten i din mail og bruger den til reklamer, hvilket Microsoft også gør, nu har de bare valgt, indtil videre ikke at gøre det på deres mail, så de kan køre en FUD-kampagne mod Google, men tag ikke fejl, Outlook.com er finansieret af samme type reklamer som Microsoft klager over.

0 0
Kim 08-05-2013 00:14:41

Men... Der er ingen reklamer i outlook.

Og du har ret i at jeg fejlformulerede, ms scanner som du selv var inde på også for spam og virus. Derfor min rettelse.
Desuden er det jo langt fra noget nyt a Google læser med i dine mails, det har været kendt i årevis.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 00:28:48

Nej, men pengene skal jo komme et sted fra, fx. deres eget "adwords", som fungerer på samme måde som det gør på Google's sider.

Du kan også lade være med at bruge gmail webklienten, så slipper du også for reklamerne :)

Som jeg skrev læser Google IKKE din mail, men det er det som Microsoft håber du får ud af deres "Google scanner din mail for at lave keyword-specifikke reklamer" og ligesom nogle folk er dumme nok til ikke at forstå konsekvenserne af "gratis", så som vi kan se ud fra tråden er der også folk som falder i med begge ben når det handler FUD-kampagner.

0 0
Kim 08-05-2013 06:42:07

Jeg har ikke påstået at Google har et lagerhus fyldt med underbetalte arbejdere, der så indrapportere til Google HQ at man har læst sig frem til at jeg skal til New York.
Det er netop scanningen til AdWords der - sammenholdt med diverse andre services - giver det finmaskede net som ingen andre kan præstere.
Uanset om du bruger webklienten eller ej, så vil informationerne fra dine mails blive brugt på AdWords-sider.

Og som du også kan læse her, så er der ofte nogle der glemmer at læse hvad der står, i deres iver for at komme videre. Det kan være debatører der snakker om andres forståelse af FUD-kampanger.
Men det kan i høj grad også være tweens, der intet begreb gør sig om konsekvenserne af at acceptere nogle bettingelser i et tilfældigt hjørne af Googles services, som f.eks. YouTube.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 07:03:37

Der tager du desværre fejl.

Adwords er baseret på det fremviste content på siden.

Der er mulighed for at skræddersy AdWords, men intet af det data kommer fra Gmail, og det kan slås fra hvis du ikke vil have det.

Faktum er at Microsoft brokkeri kan koges ned over at Google har reklamer.

Problemet er bare at Microsoft ganske vist regner med at letpåvirkelige ofre såsom visse debatører i denne tråd ikke er i stand til at læse det der står, og kun det som de frygter.

Det er definitionen af FUD.

Du kan eventuelt forholde dig til tidligere kampagner såsom "Get the facts" som var en anti-linux kampagne, der skræmte de blandt andet med patentsager såsom SCO-sagen for at få virksomheder til at købe Windows Server.

0 0
Kim 08-05-2013 08:14:32

Ok, syvtommersøm - jeg har end ikke set Microsofts kampange! Ved den eksistere, men har ikke set den og referere ikke til den. Det er udelukkende dig der referere til den.

Og AdWords bruger data fra alle de kilder Google har, sammen med content på siden. Ligesom deres banner-tjenester også henter info fra din "profil", baseret på søgninger, gmails, youtube-klip, kalenderaftaler osv osv osv.

Ind til for lidt over et år siden hed historien, at Google kun indsamlede kvantitative data. Det vidste vi godt alle sammen var en load of bullshit, så de valgte at - pludseligt - samle alt under et sæt betingelser, og ud af det blå indhente personspecifikke data.

0 0
Peter Frederiksen 08-05-2013 12:14:22

Det sørgeligt du ikke har sat ind i Microsoft kampagnen eller ind i Google adsword....

Scroogled er ikke andet end en skræmmekampagne, hvor man kun får den halve sandhed.

Fremgår tydeligt i Google AD settings at Google indhenter data i Søgninger, Youtube og Gmail, samt aldersgruppe, køn, interesser (hvis opgivet) og sprog for at lave skræddersyet reklamer.

Med M$ kampagne virker det som om at de kæmper den lille mand's sag, som fortæller om store stygge Google med underskrift indsamlinger og smedekampagner. (hvilket endnu gang har været en Backfire)

De kunne måske lave en guide hvordan man kan slå skræddersyet reklamer fra? Hvis de er så bekymret for Google indsamling.

Samt man skal være logget ind i Google, før de kan hente data om fra søgninger, samt man skal være logget ind på youtube eller andre G services før skræddersyet reklamer vises, men man kommer ikke til at slippe for reklamer.

Hvor valget på en søgning på f.eks. HTC ONE om du vil have reklamer fra Verizon Wireless eller TDC som dansker.

Det handler om valg, og måske skal Google være bedre til at oplyse om, hvordan man kan fravælge at være en del af "AD word", måske gør de, jeg ved det ikke, da jeg ikke altid læser det der står med småt.

Det er meget simpelt og sandheden er, at Google i øjeblikket tjener mange reklame penge og Microsoft ønsker en bid af kagen.
Uanset hvordan man vender og drejer det, handler det om $$$$.

Microsoft ønsker at være dem, der reklamerer for dig og ikke Google.

0 0
Kim 08-05-2013 13:26:45

Jeg ved ikke hvad det sørgelige er i at jeg ikke har sat mig ind i Microsofts kampange, jeg har på intet tidspunkt refereret til den - faktisk udelukkende det modsatte.

0 0
Peter Frederiksen 08-05-2013 20:09:26

Det er storset de samme argumentation, som du selv kommer med...

0 0
Kim 09-05-2013 16:18:23

Det er jeg ikke enig i. Dan siger at han hellere vil sælge sit liv til Google, og det kan han jo have alle mulige grunde til, men han angiver selv fejlagtigt at Facebook skulle være værre. Og det kan kun betyde at han ikke har nogen ide om hvad Google er for en størrelse.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 08:38:21

Det gør de altså ikke.

Som jeg skrev er der visse ting som de inkluderer i AdWords som personliggør reklamerne.

Ingen af disse ting er taget fra din e-mail, og disse ting kan slås fra hvis du ønsker.

Dette er et indiskutabelt faktum som du kan læse fra Google selv, hvis du vil fortsætte med at undslå dig dette faktum foreslår jeg du kommer med dokumentation for dine påstande.

0 0
Kim 08-05-2013 11:13:59

Du kan have ret i AdWords produktet isoleret, men ikke banner-reklameringerne der hostes af Google. De er linket op på alt hvad du har foretaget dig, også selvom du f.eks. udelukkende er stødt på YouTube servicen, eller Gmail servicen. Altså at når du besøger en side der anvender Googles banner-annonceringssystemer, så vil du blive mødt med reklamer der referere til dine private mails.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 12:27:04

Jeg undskylder hvis jeg har kaldte kasserne det forkerte, så tillad mig omformulere for dig:

De firkantede kasser du møder på Google's sider indholdende annoncering, pånær dem specifikt på gmail siden, bruger ingen data fra dine e-mails.

0 0
Kim 08-05-2013 13:26:02

Det var samme misforståelse jeg ville sikre at du ikke "brugte mod mig".

For, som jeg gentager, du kan have ret isoleret set for AdWords produktet. Alle andre annonce-former Google tilbyder, indhenter data fra alle de Google services du kommer i kontakt med.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 15:55:13

Nej, det gør de ikke.

Som sagt, kom gerne med dokumentation for din påstand.

0 0
TF 08-05-2013 21:47:45

Bare for en god ordensskyld kunne du så ikke komme med dokumentation for dine påstande.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 22:06:40

Bevisbyrden tilfalder Kim, ikke mig, da jeg bare afviser en udokumenterer påstand.

Du kan i bogstaveligste forstand Google det :)

Men nu når du spørger så pænt kan du jo starte med basismaterialet:

https://mail.google.com/mail/help/intl/da/terms.html
www.google.com/ads/preferences/

Du kan også se hvorfor en bestemt reklame på Google blev vist i forhold til ovenstående indstillinger.

0 0
Kim 09-05-2013 16:35:54

Kan du ikke citere det du mener er dit bevis? For jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står at de ikke anvender data de har indsamlet fra Gmail, til deres andre services.

Jeg kan ganske rigtigt få lov til selv at udfylde en udførlig profil om mig selv som de kan målrette annonceringen med... men det er jo ingenlunde bevis for at de ikke bruger data andetsteds og på kryds og tværs. Det er jo ligesom hele grunden til ensartningen af deres terms, at de nu også kan gøre det "lovligt".

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 17:33:34

Du forstår vist ikke hvordan det virker.

Medmindre de gør dig opmærksom på det, må de ikke bruge dine oplysninger på andre måder end dem specificeret.

Men ok, siden du mener at bevisbyrden ikke tilfalder dig, og det nærmest er omvendt bevisførelse da Google eksplicit skal nævne hvad de ikke bruger deres data til, så kan jeg da også lege den leg :)

Microsoft læser personligt i dine mails, og de bruger denne information på enhver måde de kan til at tjene penge.

Dvs. reklamer, hacking af services du bruger for at få adgang til flere penge, de kigger på om du er på ferie så de kan fysisk stjæle fra dig.

Kilde: Microsoft's Priacy Policy som ikke siger at de ikke gør.

0 0
Kim 09-05-2013 18:16:39

Sakset fra deres Privatlivs tekst:

"Vi anvender oplysninger, som vi indsamler fra alle vores tjenester, for at levere, vedligeholde, beskytte og forbedre dem, for at udvikle nye tjenester og for at beskytte Google og vores brugere. Vi anvender også disse oplysninger til at tilbyde dig skræddersyet indhold – f.eks. for at give dig mere relevante søgeresultater og annoncer.

...

Vi kombinerer muligvis personlige oplysninger fra én tjeneste med oplysninger fra andre Google-tjenester, herunder personlige oplysninger – f.eks. for at gøre det nemmere at dele ting med folk, som du kender.

Står der at de bruger personlige oplysninger fra Gmail i deres bannerservices / AdWords? Nej.
Står der at de ikke gør? Nej.
Står der at de kan gøre, og mener at have ret til det? Ja.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 18:24:23

Husk at læse "Oplysninger vi indsamler" inden da :)

Op på hesten igen Kim.

0 0
Kim 09-05-2013 18:53:57

Har jeg gjort, det modsiger på ingen måde mig.

Den gentagne brug af "f.eks." gør det meget åbent - og verdenens største reklamefirma ved sjovt nok godt hvordan man formulerer sig ud af negativer, ved - f.eks. - at undlade at nævne dem.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 19:07:22

Nu ligger brugen af "f.eks" desværre på den forkerte side af det argument du prøver på at fremføre.

Men nej det er bestemt ikke noget som åbner aftalen bare fordi de skriver f.eks :)

De har fastsat de oplysninger de indsamler, derfor er den del af teksten du citerer irrelevant i forhold til indsamlingen af oplysninger.

Du kan eventuelt sammenligne med Microsoft's egen privatlivspolitik:

http://privacy.microsoft.com/en-us/fullnotice.mspx

En del nævner hvilken oplysninger de indsamler, den anden del nævner hvordan de bruger dem.

Det er praktisk talt identisk med hvordan Google formulerer det.

Så nej, der er intet at komme efter.

0 0
Kim 09-05-2013 20:50:07

Det er dybt irrelevant hvad andre gør eller ikke gør. Selvom andre går over for rødt, bliver det ikke mere rigtigt at du gør.

Spørgsmålet er hvad Google gør eller ikke gør, ikke om Coca-cola bruger rigtigt sukker, eller om Øresundsbroen er lavet af pasta.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 21:07:13

Det har intet at gøre med hvad andre gør eller om det er rigtigt eller forkert.

Det har ene og alene med det at gøre at du kommer med en række påstande der sammenligner Microsoft og Google.

For din yderligere forståelse fortsætter jeg denne sammenligning mellem de 2 firmaer, da de er yderst relevante til de påstande du fremfører.

0 0
Kim 09-05-2013 22:15:11

Igen er det ikke mig der har startet sammenligningen.

Og selvom forskelle på Microsoft og Google er nat og dag, er det ikke relevant. Målet og midlet er modsatte - Mikrosoft laver primært reklamer for at sælge software, hvor Google alene laver software for at sælge reklamer.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 23:00:27

Det er nok mere relevant at sige at Microsoft bruger deres software dominans til at komme ind på Google's marked.

Google bruger så deres dominans på søgemarkedet til at beholde deres dominans vha. Software.

0 0
Kim 09-05-2013 18:08:28

Det er da vist nærmere dig der nægter at acceptere hvordan det virker - hvilken motivation ligger bag Googles opdaterede, nu uniforme retningslinjer, hvor de giver sig selv ret til at sammenkøre informationerne fra diverse services? For ikke at sammenkøre deres registreringer?

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 18:18:55

Du skal som tidligere sagt være mere end velkommen til at dokumentere at Google bryder loven og den aftale de selv har ført frem.

Jeg vælger at lade beviserne tale for sig selv, du har ingen, derfor indtil det modsatte er bevist så må vi acceptere at Google har i sinde af at behandle data som står beskrevet i deres privatlivspolitik.

Lige akkurat som jeg må acceptere Microsoft gør det samme med deres sammenkørte privatlivspolitik.

Så du har to valg for at fortsætte diskussionen:

1. Dokumenter dine påstande.
2. Accepter din egen "bevisførelse" og bevis at Microsoft ikke læser dine mails og stjæler fra folk i deres ferie.

0 0
Kim 09-05-2013 19:13:14

Jeg har ikke sagt at de bryder loven, men at det endnu engang bliver undersøgt om de gør.
http://www.b.dk/tech/eus-datatilsyn-kaster-sig-over-google

Og jeg er som sådan ikke særligt interesseret i om de bryder loven eller ej, men at gøre opmærksom på deres ageren.

De skriver klart i deres privatlivsfredspolitikker at de sammenkører data fra forskellige tjenester.
De skriver naturligvis også at det er for brugernes eget bedste, hvilket højest kan være en halv sandhed. For det første fordi de må antages at være for Googles bedste. for det andet fordi jeg som bruger ikke har mulighed for at stoppe sammenkørslen af forskellige tjenesters data. Den knap mangler på din side.

Og du skal da være velkommen til at komme med påstande om Microsoft. Som du jo allerede har gjort da du skrev at Microsoft også scannede hot/outlook mails i forhold til at vise reklamer der, på samme måde. Der er bare stadigt ingen reklamer på outlook...

Jeg har faktisk troet at det var det principielle du var efter i diskussionen, men det ser mere og mere ud til at du selv tror på det standpunkt du har argumenteret? At Google, trods at det er almen viden at de gør, og at alverdenens datatilsyn er efter dem for det (og det har tabt en række sager vedrørende det) ikke sammenkører deres data fra forskellige tjenester?

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 19:27:55

Du har sagt at det som står i deres privatlivspolitik ikke er sandt, hvilket selvfølgelig ikke er lovligt.

Man må vel gå ud fra at du ved dette?

Hvorvidt det er lovligt muligt nok for dem at simplificere deres privatlivspolitik til den grad som de har i dag er ikke relevant i forhold til påstanden om de bruger data fra folks e-mail til at personliggøre annoncer og søgninger uden for Gmail.

En undersøgelse er selvfølgelig også bare en undersøgelse, så du kan altid vende tilbage når konklusionen af undersøgelsen er færdig, såfremt det selvfølgelig bliver bevist at de netop gør hvad du påstår.

0 0
Kim 09-05-2013 20:39:46

Nej jeg har ikke skrevet at det der står ikke er sandt, men jeg har skrevet at det ikke nødvendigvis er hele sandheden.

Og - de skriver at de sammenkører informationer mellem deres tjenester, ja / nej?

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 21:26:54

Det kan godt være du ikke har det, men du kan ikke ignorere 95% af en kontrakt eller aftale, og du kan heller ikke ignorere 95% af en privatlivspolitik.

Ja, de kan sammenkøre informationer mellem deres tjenester, de informationer som de selv har nævnt under "Oplysninger, som vi indsamler", hvilket ikke inkludere fx. data fra e-mails.

Din påstand er at Google gør dette, hvilket betyder Google ikke lever op til den privatlivspolitik de har på området, hvilket er ulovligt.

Der er, for at opsummere, stadigvæk ingen dokumentation på at Google tager data fra e-mails og bruger det til at optimere søgeresultater og annoncer uden for Gmail selv.

Dette er hvad din påstand handlede om, ikke diverse krumspring om hvorvidt Google's privatlivspolitik er lovlig eller ej, om de har bevist de overholder den eller ej, m.m.

0 0
Kim 09-05-2013 22:26:55

Der står intet om hvilke services der interagerer på tværs - det betyder ikke at ingen gør, det skriver de jo selv, så det kan lige så godt betyde alle.

Og som de skriver (den engelske version, bør være den samme)
"We use various technologies to collect and store information when you visit a Google service, and this may include sending one or more cookies or anonymous identifiers to your device. We also use cookies and anonymous identifiers when you interact with services we offer to our partners, such as advertising services or Google features that may appear on other sites."

Det er fra "Oplysninger vi indsamler".

Der kan være mange grunde til at simplificere, ligesom der kan være de samme overvejelser bag af gemme information i sidevis informationer.

Du ved hvad Google lever af ikke? Ikke en søgemaskine, men de annoncer de kan smide i hovedet på brugerene af deres (i sig selv alle underskudsgivende) services.

Reklamemanden kan fortælle om de mængder af information man kan købe om dig vi Google, informationer du tror du skal accepterer bliver videresolgt, men som let kan annonymiseres ved f.eks. at lade Google varetage selve adresseringen.

Google er er reklamehus der laver software for at fremme deres annoncering, intet andet og har aldrig været det - bortset fra den sommer et par nørder morede sig med at lave en søgemaskine.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 22:50:22

Hvilke services der interagerer med hinanden er irrelevant.

Ingen data fra dine emails bruges udenfor gmail i forbindelse med søgeresultater og/eller annoncer.

At bruge den data ville være imod deres privatlivspolitik.

Den type data du nævner har intet med indholdet af dine mails at gøre.

0 0
Thomas Larsen 09-05-2013 17:34:36

Privacy*

0 0
TF 09-05-2013 13:04:57

Tak og så mangler vi bare kim.

0 0
07-05-2013 22:37:09

Nej ms scanner kunalle dine billeder i dit skydrive osv....Du er nøjagtigt lige så blåøjet som dem du peger fingre ad.....der er sq da ingen af de store firmaer der kan sige sig fri for at opsnappe data om os. Og hvis man ikke kan leve med det, så må man sq hellere rive stikket ud af væggen og kravle tilbage i jordhulen. For den udvikling her stopper ikke.

0 0
Tommy 08-05-2013 12:02:26

man kan mene rigtig meget om MS, men at de scanner indhold på skydrive for ulovligheder og porno gør dem ikke umiddelbart som de onde skurke. Data bliver ikke indsamlet og brugt i markedsføring sammenhæng.

Jeg har selv i reklamebranchen og det er ufatteligt hvad jeg kan få at info om dig hvis jeg ville gennem Google. Facebook er også på vej, men jeg kan intet få ud af MS og dine søgeresultater/mails etc.

I forhold til privatlivsinformationer er der ingen "skurk" der er i nærheden af Google.

Denne klage som en del virksomheder går sammen om, er skam reel nok da det krænker det digitale privatlivs fred og indsamler information som man efter etiske regler ikke burde.

0 0
Peter Frederiksen 09-05-2013 23:56:54

"Denne klage som en del virksomheder går sammen om, er skam reel nok da det krænker det digitale privatlivs fred og indsamler information som man efter etiske regler ikke burde."

Men det er ikke dette Fairsearch.org klage handler om.

http://goo.gl/YqNN3

Deres argumenter må siges at blive skudt ned. Man kunne også nævne HTC One og Samsung S4, hvor en af fairsearch medlemmerne TripAdvisor og deres apps er integreret som en system app.

Og det virker, som især Microsoft og Nokia er desperate.

Stortset har alle kampagner slået fejl, Smartphone Beta test, Scroogled, Android Rage, Switch to Windows phone app..

The Fake Elop på Twitter.
"We like using Windows Phone because we’re a big fish in a small pond… a very big fish gasping for air in a very small, dried-up pond"

0 0
Kim 07-05-2013 23:45:47

hvad scanner de billederne for, af ren interesse? Og ja, alle større firmaer indsamler data om deres kunder, det er ingen nyhed. Der er bare ingen der har et så finmasket net som Google.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 00:30:58

Microsoft scanner dem efter pornografisk indhold.

0 0
Kim 08-05-2013 06:25:38

Altså de offentlige albums, og eftersom scanningens formål ikke er at afgøre hverken cup størrelser eller behov for penisforlængelser, er scanningerne i sammenhængen dybt ligegyldig.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 06:32:29

Nope.

Reglerne gælder uanset om det er privat album eller ej, og i tilfældet jeg går ud fra N snakker om så var der tale om et privat album.

0 0
Kim 08-05-2013 06:44:54

Stadigt har det intet med personfølsomme eller specifikke data at gøre, men en beslutning om hvad man ikke vil hoste. Den kan man være enig eller uenig i, men det har intet med emnet at gøre.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 06:51:05

Intet af den diskussion du har startet har noget med emnet at gøre.

At Microsoft ikke bare scanner, men kigger på dine naturfilm og billeder er dog ganske relevant for diskussionen, når pointen er at Microsoft prøver at skræmme den generelle befolkning til at tro der sidder folk hos Google og gennemlæser dine mails.

0 0
Kim 08-05-2013 06:58:08

Jeg tror du skal snakke med Undervisningsministeriet hvis folk tror det, og ikke forstår at det er digital overvågning Google laver og ikke fysisk... ;)

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 07:05:33

Hvad har Google med Microsoft's overvågning at gøre?

Microsoft's overvågning skal jo bekræftes, de kan jo ikke lukke folks konto på bekostning af at en algoritme sagde at de skulle :)

0 0
Kim 08-05-2013 08:04:35

Netop, de to kan ikke sidestilles som N gør. Microsofts overvågning handler om hvorvidt deres regler overholdes eller ej. Googles har det formål at indsamle personspecifikke data.
Med mindre at Microsoft beholder info om lukkede konti med henblik på at kunne blokere brugere i fremtiden, er der intet personspecifikt i den overvågning.

0 0
Thomas Larsen 08-05-2013 08:39:40

Det er såmænd rigtigt nok, men hele pointen med Microsoft's kampagne er jo at skræmme folk ud i at tro at onde Google kigger på dine private mails.

Derfor er det ganske relevant at N nævner det.

0 0
Kim 08-05-2013 11:20:33

Hvad har Microsofts kampange med det at gøre? Det er kun dig der skriver om den kampange...

N skriver at Microsoft også opsnapper data via deres scanning af Skydrive. Det har vi jo så lige konstateret ikke er korrekt. De tjekker om data overholder deres retningslinjer, men vi er relativt enige om at de ikke logger (lovlige) sexuelle præferencer kva deres scanninger. Det gør Google omvendt.

Derfor har jeg svært ved at se relevansen af disse scanninger i forhold til logningen af personspecifikke data. Som Google trækker fra alle deres services.

0 0
08-05-2013 11:56:50

Uanset hvorfor de gør det, så kigger de i dine billeder !!! Og det er fandme da ligeså krænkende, hvis ikke mere, som at læse emails....

0 0
Ylle 09-05-2013 23:49:40

Hvorfor er det krænkende ?
Det er jo ikke mennesker der sidder og checker det. Det er en computer. Det er jo derfor der bl.a. har været nogle problemer med, at folk har fået lukket deres konto et stykke tid, fordi den scanner der har checket billeder, har troet det var noget porno, hvilket det så ikke var.

Når Google scanner, så scanner de dine data så de kan rette de bedste reklamer mod dig.
Dette gør MS ikke, og slet ikke via billeder, da der ingen data bliver gemt. Men som sagt, den checker blot, at der ikke er noget der ikke må være der. Og nej, igen, det er IKKE en person der gør det, det er en computer.

0 0
TF 07-05-2013 22:16:11

Hvad gør apple og m$ værre end google da ?

0 0
Thomas Larsen 07-05-2013 17:28:10

Må du snakke med undervisningsministeriet om hvis du synes det er synd at folk ikke kan læse eller tænke selv :)

0 0
Gammelpot 07-05-2013 17:14:43

Synes egentlig at hvad som helst der kan begrænse diverse producenters "spionage" mod deres kunder er velkomment....
Derudover troede jeg egentlig at Google skulle forestille at være det "åbne" valg uden krav/begrænsninger..

0 0