Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia har ikke glemt Symbian

Nokia har ikke glemt Symbian

Selvom Nokia stormer frem med Lumia-telefonerne, som er Windows Phones, har de ikke glemt Symbian helt.

Nokia har brugt alfabetet under navngivningen af Symbian opdateringerne, ligesom Android også gør. Symbian Anna bliver nemlig opdateret til Belle, og nu forlyder det at næst i rækkefølgen formentlig kommer en Carla og Donna. Det er dukket op på Nokia’s udvikler side.

Det ser ud til at Nokia er godt i gang med opdateringen ”Carla”, men der endnu ikke nogen vished om hvordan opdateringerne skal lanceres. Det skriver Pocketnow.com

Hvis du selv vil se nærmere på det, så skal du have en Nokia Developer konto først. Men det forlyder opdateringen til Carla giver nogen ændringer mht. NFC og widgets – og Donna skulle understøtte dual-core.
 
Netop nu er Belle på vej ud til flere telefoner, som indtil videre har Anna.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Peder Alipio Thurøe 06-02-2012 14:55:58

Glæder mig til belle kommer,er der nogle der ved hvornår?

0 0
Henrik 06-02-2012 15:04:39

Den skulle begynde at rulle ud trinvis fra slutningen af denne her uge, og de næste par uger frem.

0 0
chris 03-02-2012 11:14:09

Jeg er gået fra en N8 til Lumia 800. Og WP7 er rigtig godt og flydende og ikke mindst, der sker altid noget når man trykker på funktionerne. Noget man ikke altid kan regne med i Symbian.

Når det så er sagt må jeg sige at det er gået op for mig hvilken fantatisk telefon N8 i virkeligheden er. Featuremæssigt er den et overflødighedshorn i funktioner og egenskaber.
Kameraet er totalt outstanding. HDMIout er supercool. USBtogo bruger du sjældent, men fedt at have. Grunden til du bruger det sjældent er der er extremt meget lagerplads på N8, op til 48Gb. DNLA der fungerede perfekt sammen med mit Samsung TV. Valgfrit om du vil bruge et akavet softwareinterface eller at N8 bare skal fungere som et drev på computeren. Gode genveje fra startskærmen, ur på pauseskærmen, alarm selvom den er slukket. Man kan blive ved og ved og ved.
Da N8 kom frem var symbian meget hakkende og irriterende, men jeg synes det var meget bedre med Anna og hvis Belle og de efterfølgende er ligeså gode opdateringer, så er Symbian altså ikke dårligt. Det er enkelt og ikke særligt resourcekrævende og det understøtter ritig mange formater.(video,lyd og tekst)

WP7 er det lækreste ,mest smooth, styresystem lige nu(IOS ligner noget fra en kasse duplo i ´sammenligning).
Og lumia 800 er en fed telefon, men nogen gange savner jeg bare at sætte telefonen til computeren og overføre filer til en mappe jeg selv bestemmer uden noget vrøvl.
Bare et par ord fra en gammel Symbianfan

0 0
daddyb 05-02-2012 01:54:26

Må indrømme, at jeg, da jeg skiftede fra Iphone til N8 for over et år siden, tænkte "hvad har jeg dog gjort?"
Jeg havde ikke den smoothness og lækkerhedsfølelse, jeg var vant til fra min Iphone. Men hold da op hvor blev jeg dog glad for N8'eren efter de første par måneders tilvending - og specielt efter Anna-updaten.
Sikke muligheder - nu kunne jeg dele alt med alle over BT, Hdmi, Usb osv., jeg havde god netværksdækning, hvor det før var næsten umuligt, Jeg kunne bruge ad-hoc netværk og netværk med Uni-login uden problemer (ad-hoc er stadig et problem med børnenes android-telefoner hvis ikke de rootes), Jeg fik et kamera, som har lagt vores Ixus i graven og mulighed for afspilning af alle vores underlige videoformater og forskellige online streaming tjenester - uden problemer. Quickoffice uden underlige omveje er også en af de ting jeg er blevet rigtig glad for.
Her et år efter er jeg stadig lidt høj, og glæder mig rigtig meget til Belle.

Det er rigtig ærgerligt, hvis Nokia begraver Symbian, for mere brugervenligt styresystem skal man lede længe efter - ikke intuitivt men brugervenligt (intuitivt, kan man bestemt ikke kalde det, men med masser af muligheder for den, der giver det en chance mere end et par uger)
Heldigvis ser det ud til at Symbian ikke sådan lige opgives: http://symbian-developers.net/2012/02/nokia-n8s-successor-being-the-last-symbian-device-is-completely-baseless/

På App-siden er der dog nogle klare savn - Danske Bank og First Class er desværre ikke tilgængelige til Symbian, men som så meget andet finder man jo udveje, og web/wap-udgaver virker heldigvis ok, og andre apps er ikke længere et savn, da der heldigvis er gode muligheder i browseren - meeeen det er nu ikke helt det samme. Ærgerligt at Symbian ikke prioriteres lige så højt som de andre store platforme hos App-udviklerne

0 0
Henrik 05-02-2012 14:06:58

Meget enig. Rart at høre een som ikke bare reciterer popopfattelser fra folk der ikke aner hvad de taler om, men rent faktisk har prøvet begge dele.

Jeg er selv een af dem som også har prøvet (og stadig prøver) både Android, iOS, WP, Bada, Symbian, S40 mm., og jeg er hver gang vendt tilbage til Nokia's Symbian telefoner. Netop som du siger, ikke fordi de er intuitive, men fordi de pissesmarte hvis man bruger lidt tid på at sætte sig ind i tingene.

Hvis Nokia gik 100% WP, ville de miste det der gør Nokia speciel. WP er, for better or worse, lige præcis som alle de andre. Intuitiv, men også røvkedelig og mainstream.

0 0
Henrik 03-02-2012 13:38:47

Jeg kører med Belle (en leaked) på min N8 lige for tiden, indtil den officielle kommer.

Belle kører virkelig godt. Det er sååååå meget bedre end Anna. Men kan godt mærke at Belle's brugerflade er skrevet om fra bunden i Qt - det gør en kæmpe forskel.

Jeg har det nøjagtig på samme måde som dig mht. Lumia'en. WP kører som sådan ganske fint og flydende, men det er en markant nedgradering mht. features.

0 0
Thomas 03-02-2012 12:44:49

Enig det er ikke funktioner der mangler i Symbian, og ja kameraet i N8 er stadig ikke overgået. Dog foretrækker jeg N9 frem for Lumia 800/WP. Med N9 har du stadig din frihed, om ved pr. 1.2 lige på trapperne ser det sgu efter hånden intet der mangler :-)

0 0
03-02-2012 13:27:35

Enig, N8 har mange funktioner, men en alt for tumpet brugerflade. Nu ved jeg ikke om n9 har de samme funktioner, men det kommer så måske

0 0
Henrik 03-02-2012 13:40:58

@PeterL: Med Belle er den ikke tumpet mere. Alt hakkeri og ventetid faktisk væk. Hele launcheren er også lavet om fra bunder af, og fungerer nu langt mere intuitivt med indbygget søgning, direkte shorting til homescreen og alt det der man forventer i 2011/12.

0 0
Thomas 03-02-2012 10:08:21

I følge årsrapporten er Meego heller ikke helt dødt.
"Nokia launched the Nokia N9, the outcome of efforts in Nokia's MeeGo program. The Nokia N9 is a pure touch smartphone which introduces an innovative new design where the home key - typically located at the bottom of the device - is replaced by a simple gesture: a swipe. Under Nokia's new strategy for smartphones, MeeGo will place increased emphasis on longer-term market exploration of next-generation devices, platforms and user experiences"

0 0