Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia har nedgang nu, men fremtiden er lys

Nokia har nedgang nu, men fremtiden er lys

Nokia kæmper netop nu med en stor nedgang, men mobileksperter spår at fremtiden kommer til at se lys ud for den finske mobilproducent.

John G. Pedersen i gang med at spå om Nokia's fremtid i TV 2 Nyhederne (Foto: Mobilsiden.dk)
John G. Pedersen i gang med at spå om Nokia's fremtid i TV 2 Nyhederne (Foto: Mobilsiden.dk)

Nokia offentliggjorde i februar måned 2011 samarbejdet med Microsoft, og bekendtgjorde ved samme lejlighed, at de ville satse på Windows Phone platformen til  smartphones.

Kampen om at komme ind på smartphone-markedet bliver for alvor op ad bakke for Nokia, men den er ikke umulig. Analytikeren Neil Mawston mener Nokias andel af det samlede salg af smartphones er faldet til otte procent globalt, mens Nokia på alle solgte mobiltelefoner har en markedsandel på 22 procent. Det skriver Version2.dk.

-”Nokia’s historie er ikke forbi endnu, og jeg tror bestemt heller ikke det vil ske. Nokia er som et stort tankskib, der i samarbejde med Microsoft bliver ustoppeligt når først det kommer rigtigt i gang. Vi skal ikke glemme, at Nokia først for et halvt år siden sendte den første Lumia-model på markedet, en telefon vi i Danmark først fik den 20. januar i år,” udtaler John G. Pedersen, chefredaktør på Mobilsiden.dk.

Han bakkes op af en international analytiker.

-”Det er for tidligt at afskrive Nokia. Nokia er stadig midt i sin overgangsfase til Windows Phone, men har ikke den luksus at have tid. De næste seks måneder bliver kritiske for selskabets langsigtede fremtid, ” siger analytiker Peter Cunningham fra analysefirmaet Canalys.

Tilbage i 2008 stod der Nokia på 40 procent af alle solgte mobiltelefoner på det globale marked. Mobilekspert John G. mener heller ikke, at vi har set det sidste fra Nokia endnu.

-”Jeg ser for mig, at kunderne i telebutikkerne i fremtiden, vil blive mødt af Nokia og Apple som de primære producenter, og så så resten – herunder Android, der vil få en markant mindre plads, end tilfældet er i dag.”

Nokia er bestemt heller ikke glemt i danskernes hjerter. Lumia 800 telefonen har de seneste 8-9 uger været blandt de tre bedst sælgende telefoner på det danske marked.

Få notikationer:

Kommentar

x

Opret bruger
Peter Frederiksen 23-04-2012 00:32:44

Jeg har altid undret mig over Nokia indgik partnerskab med MS, især at WP7 blev udgivet i Oktober 2010.

HTC havde haft en kæmpe succes med at innovere Windows Mobile 6.X med deres Diamond modeller og indenfor private og offentlige erhvervsliv.

http://www.telegraph.co.uk/technology/microsoft/8055721/Microsoft-to-unveil-Windows-Phone-7-line-up.html

Microsoft ville promote WP7 med $400 millioner.

Og med udgivelsen af WP7 kom HTC ned hele 4 modeller i DK og flere i USA bl.a. med HD7(4.3 LCD).

Men salget svigtede fra start, for hver WP7 mobil der blevet solgt, blev der solgt 15 android telefoner i UK hos en online forhandler.

Der er én i dette forum, der vil sige at det skyldes at ingen gider et HTC Taiwansisk plastik mærke.

Partnerskabet med Nokia har ikke været en succes i EU, hvilket afspejler sig i Nokia seneste regnskab.

På trods af, at det var fremme at Lumia 800 fløj over disken specielt i UK, det passede jo ikke helt, som Stephen Flop måtte indrømme.

http://www.mobiledia.com/news/118074.html

Når ja, det dårlige salg kan måske skyldes af Lumia 800 er lavet af et Taiwanesisk plastik firma med navn Compal!

http://thenokiablog.com/2012/01/06/nokia-lumia-900-manufacture-direct/

AT&T har lagt $150 millioner i markedsføring af Lumia 900 og AT&T siger at salget går forrygende, men man vil ikke rigtig ud nogle oplysninger, hverken fra AT&T eller Nokia.

http://itknowledgeexchange.techtarget.com/mobile-cloud-view/lumia-900-didnt-get-special-treatment-at-my-att-store/


Lumia 900 havde første pladsen på Amazon Bestseller list i en uge, så overtog Motorola og nu er det Samsung Galaxy Nexus til $49 på en 2 årig kontrakt fra Verizon.

Kinesiske ZTE har oplyst at de betaler ca. $30 pr. device for WP7 licens, så må man gå ud fra at HTC, Toshiba, Samsung, LG m.fl. har betalt det samme? og Nokia?
http://www.trustedreviews.com/news/zte-pays-microsoft-15-20-per-phone

Hvor spørgsmålet er, inkludere dette en WP8 licens opdatering?
Eller kan man betale sig til en opdatering eller skal man købe en ny wp8 mobil?

eller også kommer WP8 slet ikke til WP7 phones?

http://www.trustedreviews.com/news/apollo-update-not-coming-to-current-windows-phones

0 0
Alfix 23-04-2012 13:18:40

Det at du siger at HTC havde succes med Windows foer WP og Android, goer at man ikke gider at laese mere af det du skriver. HTC begynder telefoner var latterlige og HTC diamond baade alm og pro var en haan mod alle potentielle forbrugere af en "smartphone".

0 0
Peter Frederiksen 23-04-2012 20:10:17

Kære Alfix

Nu var Windows Mobile telefoner en Pocket PC og ikke en smartphone.

Og bemærk at jeg skrev i det private og offentligt erhvervsliv.

0 0
Kim 23-04-2012 08:22:24

Det er alt for tidligt at bedømme successen for Europa. For ganske vidst har salget i UK ikke levet op til forventningerne, men det går ganske godt i f.eks. Danmark og Sverige. Det kan man jo ikke leve af, det ved vi, men Tyskland og Holland skulle også være godt med.
Det skuffende regnskab afspejler først og fremmest at Symbian taber tærren hurtigere end forventet.

Jeg ville være enormt overrasket hvis der ikke fulgte end WP8 licens med i købet. Og det ville da helt sikkert gøre at jeg ikke opdaterede min 800 til en 900. Jeg regner med at få et klart svar, når jeg senere i dag har en forelæsning af en Microsofts Evangelist.

Men i sidste ende har Nokia jo stadigt mulighed for at sælge helt ud, og hoppe på Android toget. Det ville være pinligt og sørgeligt (og døden for WP og valgfriheden) men er en mulighed.

0 0
Peter Frederiksen 23-04-2012 12:04:43

Jeg syntes det har virket fra start at Nokia ikke selv har troet helt på det, Desværre!

Det undre mig de ikke havde en Linie af WP7 modeller Low/Mid/High end, hvor på det tidspunkt have Apple en linie af Iphones 3GS, 4 og 4S, og hvor 3gs har solgt rimeligt godt som en børne telefon i UK og selve i DK.

Personligt syntes jeg at Lumia 800/900 er en mid end, men bliver solgt som en High end.

http://www.dustinhome.dk/product/5010625164/nokia-lumia-900-gloss-white/?csref=PriceComparisonMobilpriser_mobiltelefoner
:-)

http://www.happii.dk/product.aspx?uid=419019&prodid=471319

Som hverken er født med HDMI, DNLA, WIFI hotspot (Hvilket en såkaldt feature phone, som bl.a. wildfire S har)og 1080p video optagelse.

Så kommer resten af hardware specs's diskussionen!

0 0
Kim 23-04-2012 12:16:52

Nu ved jeg ikke hvor langt tilbage du mener de burde have den linje. For beslutningen om at gå over til WP skulle jo lige tages.

Men jeg vil give dig ret i, at der ikke er high-end WP devices på markedet, heller ikke fra Nokia. Omvendt må man jo også lige have med, at Nokia har en masse teknologi, som de skal have presset ind i WPs frameset. Det tror jeg ikke er den letteste opgave, slet ikke når man er vant til selv at stå for softwareudviklingen. Hvor længe tager det ikke nu, at få en change_request igennem...

WiFi hotspot er mig også en gåde, da det jo er på Samsung/HTC. Men de andre er jo begrænsninger i WP, ikke som sådan hos Nokia. Det samme gælder hele hardware spec's diskussionen ;)

0 0
Tommy 23-04-2012 11:24:59

tvivler på du får en klart svar, men du må da gerne viderebringe info ;)

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 18:59:01

Det er nu svært at tage John G særligt alvorligt med de udtagelser. Men det er ikke overraskede udsagn! der er vist ingen tvivl om John G. problemer med Andriod. Det er ikke første gang han forudsiger Ándroid får ned gang. Og alligevel når Android nye højder i markedsandele. Lige nu er mere end 50% af smartphones med Android.

Over i det tror jeg nu mere på Gartner og IDC som begge har forudset at Android vokser langt ind i fremtiden. Og de siger enda at tablets også på længere sigt vil blive domineret af Android.

Det er ved at være tiden at Mobilsiden vender skuden og bliver mere seriøse. Smider en del af de ukompetente skribenter ud og får ansat nogle dygtige journalister til at højne kvaliteten.

0 0
Kim 22-04-2012 19:24:28

jeg tror at producenterne efterhånden er så trætte af Google, at de kigger meget seriøst på alternativer til Android. Det kan være egne OS, som f.eks. Samsung, fork'ed Androidversioner, der kan betyde sultedød eller open source død for Andriod, eller WP.

0 0
Kim Christiansen 22-04-2012 22:05:40

Sikke en gang vås. Producenterne få det hele serveret på et fad af Google. De skal vare tage for sig.

Men det er værd at huske på at John G er generelt sur på Google pga. manglende stavekontrol i Google docs. B-)

0 0
Kim 23-04-2012 10:07:09

Problemet er at man får Google med "i købet". Og det er der stigende utilfredshed med i branchen.
Særligt Syd-Korea er trætte af Google, og har bla. anlagt sag mod Google, ironisk nok pga. Andriods lukkethed (her vist mest i forhold til søgeresultater) og annonceret udvilklingen af egen platform... og øh... Syd-Korea er lig med Samsung og LG ;)

0 0
Peter Frederiksen 23-04-2012 09:29:48

For det serveret, arrh, det tror jeg nu ikke, man skal vel have noget for medlems kontingentet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_Handset_Alliance

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 20:34:47

De har lidt ret, det er faktisk lykkes mig at finde et Samsung andriod device, der ikke indholder google apps, som må være en fork'ed version!

http://www.youtube.com/watch?v=eXxj-r2BqAo

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 19:38:12

Det er der ikke noget som antyder ;) og så længe at Android stormer frem er der ingen som vælger det fra ;) De fleste tjerne styrtende med penge ved at sælge Android som f.eks Samsung.

Men ok hvis du har noget dokumantation på din påstand og ikke bare tankespin så ser jeg det gerne.

0 0
Kim 22-04-2012 23:46:40

http://www.businessinsider.com/android-forking-2012-4

Der er massere af artikler der beskrivelser utilfredsheden med Google i mobilbranchen.

0 0
Tommy 22-04-2012 23:28:11

arh, HTC sælger en ordentlig røvfuld devices men tjener næsten ingen penge fordi de skal betale royalies til MS, Nokia og Samsung der har en masse patenter - det bliver næppe bedre med Oracle-sagen.

Det betyder dog ikke at android er ved at dø eller noget, men der er skam nogle udfordringer og ikke en komplet dans på roser.

Hvis Android tablets bliver ved med at vokse tror jeg nu også mere på Gartner end John, men tablets'ne har nogle alvorlige udfordringer - de er ikke just flydende (asus TP er ok, men Samsungs selv med 4.0 har problemer) derudover er kvaliteten af apps stadig ringe - forhåbentlig kommer der snart styr på det.

0 0
Schwartz 22-04-2012 16:05:32

Ach SO!

Interessant som det flyver med 'expert' udsagn i denne artikel, der findes andre experter der ser windows phone som et flop og det rimer jo også på Elop:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2403295,00.asp

Jeg siger ikke at dette er den evige sandhed, men at der er andre meninger derude...

0 0
Kim Harder 22-04-2012 17:20:04

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2401941,00.asp, og det går da helt i fisk. Hvis dette er sandt, så skal jeg ikke have nogen Windows Phone.

0 0
Schwartz 22-04-2012 20:48:54

Hervorragend!

Den havde jeg ikke læst, og manden har jo ret - hvorfor gå eover åen efter vand, og så ovenikøbet flere gange :-)

0 0
Henrik 21-04-2012 19:39:29

Nokia Lumia 900 koster 100$ + kontrakt (som alle alligevel køber)
Og Nokia giver så folk 100$ retur.

Så hvis du skal købe en smartphone, og som de fleste der over alligevel køber en kontrakt med.
Så er gratis noget der sælger i forhold til andre smartphones

0 0
DX 22-04-2012 08:45:15

Man må godt nok være presset når man er nød til at forære telefonerne væk, eller ? Hvad er dæknings bidraget mon på den produktion ?

0 0
Tommy 22-04-2012 12:04:13

I udvider en usædvanlig høj grad af naivitet hvis I tror Nokia ikke tjener penge dette selvom de giver $100 i rabat. Kunderne skal købe en af de to dyreste abonnementer og binde sig til 24måneder. AT&T giver selvsagt penge videre til Nokia da det jo er et device der koster $499...

There such thing as free

I burde vide bedre

0 0
Henrik 22-04-2012 14:52:56

Men hele pointen med min første post var at.

Nokia sælger godt/flere telefoner i USA i øjeblikket.
MEN at deres salg muligvis har noget at gøre med at prisen er 0$ i forhold til andre telefoner.

--
Hvad grunden er lige meget. Det er stadigvæk en ting der kan påvirke en salgs tal ret godt.

Og hvis du alligevel betaler det samme abonoment lige meget telefon. Så er det lige meget at du betaler for telefonen over abonomentet. Da abonomenet udliger hinanen, og der ved er det kun her og nu prisen på telefonen der er forskelden.
Og den er (fra efter i dag var) 0$ for en Nokia Lumia 900.

0 0
Henrik 22-04-2012 14:47:43

Ja. Men som jeg sagde, så står folk alligevel og køber abonomet.
Så de lækker mærke til er pris forskellen.

Og den er
1) Abonoment + telefon til X pris
2) Abonoment + telefon til 0$

Hvilken gør #2 til gratis telefon.

0 0
Tommy 22-04-2012 14:36:03

* There ain't no such thing as free stuff...

0 0
Kim 22-04-2012 11:39:03

Det er en midlertidig foranstaltning, og som erstatning pga. en fejl i WP, som er fixet.

0 0
Henrik 22-04-2012 14:45:25

Ja. Og selv folk der køber den efter det er rettet, får de 100$ så længe de køber den senet den 22.
Men grunden ændre stadigvæk ikke på prisen

0 0
mbech 21-04-2012 17:11:57

personligt er jeg jeg ikke helt tilfreds med metro. grafikken ligner noget fra en kopi maskine håber det bliver bedre. Med hensyn til android er jeg også i syv sind det mangler som telefonerne den lækkerheds faktor som apple desværre har. Jeg syntes apple har alt alt for let spil. Der mangler en seriøs konkurrent der laver en ultra lækker design serie der oser af kvalitet. Ikke alt det andriod plastik og som ikke bliver ændret i størrelse konstant så tilbehørs leverandøerene ikke gider lave tilbehør. Det må være vejen for nokia at lave en fed telefon, et fedt marketsplace med seriøse programmer ikke 100.000 pusle spil som android.

0 0
Kim Harder 21-04-2012 13:20:54

Først lige startet ved status 0, så der går nok nogle år før vi vil se det helt store. Android er godt med, så de vil blot fortsætte deres udvikiling. Der er ingen, som siger, at ens mobil skal købes direkte i en telebutik eller hos et teleselskab. IOS vinder frem, så længe brugerne kan leve med fastlåst system, til skyhøje priser

0 0
olibenphi 21-04-2012 12:50:28

Kan slet ikke fatte du som redaktør kan finde at sige Android bliver bliver et sekundær produkt på mobil markedet, du kan være lidt svær at tage seriøst en gang imellem, selvfølgelig er Windows på vej og tror også det blver rigtig stort , men at android bliver et mindre anvendt valg er altså for tidligt at sige.

0 0
Kim Christiansen 21-04-2012 12:05:25

Når man baserer en nyhed på en udtalelse fra sin chefredaktør, som de fleste har svært ved at kalde ekspert på området.

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 19:14:54

Ja det er faktisk ret komisk. Men den forudsigelse er ikke mange penge værd ;)

0 0
Kim 21-04-2012 12:19:14

siger analytiker Peter Cunningham fra analysefirmaet Canalys.

0 0
Kim Christiansen 21-04-2012 13:45:44

udtaler John G. Pedersen, chefredaktør på Mobilsiden.dk.

0 0
Kim Christiansen 21-04-2012 12:02:47

Som har en Nokia smartphone. Det er ikke underligt at salget går dårligt og de europæiske teleselskaber er klar til at droppe den. Helt ærlighed er der jo intet der fanger ved den telefon. Computeranalfabeter vælger Ios og resten nupper android.

0 0
TF 21-04-2012 15:01:57

Nu er jeg eller nogen jeg omgåes næppe computeranalfabeter og flertallet har ios telefoner så drop dine ynkelige kommentare tak, åben øjnene lidt og se udover din egen næse, evt prøv andet end android og så kan det være du blir klogere.

0 0
Kim 21-04-2012 12:18:14

Så kommer du nok ikke nok ud, eftersom Lumia'erne er bedst sælgende i DK efter iPhone (der så til gengæld har ca 40% af markedet).

0 0
Alfix 21-04-2012 11:55:05

Reelt set har de jo ikke nedgang nu, men for lidt siden... Kvartals regnskaber ;) Nokia er tilbage og de kommer ogsaa til at kvadre HTC, bare vent og se.

0 0
kasper 21-04-2012 11:01:15

Nokia og WP konkurrer mere mod iPhone end mod Android, hvis man ser på hvordan styresystemet er bygget op. WP er opbygget på samme må som iOS med en helt fast brugergrænseflade, dog med den videreudvikling at ikonerne/fliserne kan vise information. Brugeren har ingen mulighed for at ændre andet.
Derfor, hvis du er til en hjemmeskærm der ikke bygger på ikoner, så vælger du iPhone ELLER WP. Hvis du vil andet end kun firkantet ikoner, så er der kun Android lige nu.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:01:08

Undskyld mig, men der er noget du har misforstaaet. IOS og Android er bygget ens op. Men IOS og WP har saa lidt tilfaelles.

"en helt fast brugergrænseflade"??? WP har modsat IOS en "etage" struktur. Jo mere du bruger det (paa hovedskaermen via pins) jo stoerre er graensefladen, jo dybere du vil ind og jo flere indstillinger der er, jo mindre bliver knapper og ikoner. Fordi finindstilling kraever opmaerksomhed. Det er alt andet end et fast.

WP har sammen med "no clutter" og renheds tematikken som en f grundlaeggende ilosofi og ikke en fast retning. Du kan customize ikoner og tilgange til programmer. Selvklart faar du ikke adgang til roden som Android, hvilket ogsaa goer at WP er langt mere overskueligt og brugervenligt end IOS og Android. Thank god for that!

0 0
bent c 20-04-2012 14:11:06

”Jeg ser for mig, at kunderne i telebutikkerne i fremtiden, vil blive mødt af Nokia og Apple som de primære producenter, og så så resten – herunder Android, der vil få en markant mindre plads, end tilfældet er i dag.”
Siger John G.
Det er da muligt. Men i efteråret havde android en andel på næsten 44 pct i USA. Og jeg mener at have hørt android-andelen i Kina ventes oppe på 85 pct.
Men det er jo svært at spå om fremtiden, så måske får John G ret. Jeg tvivler nu.

0 0
Tommy 21-04-2012 10:59:58

umiddelbart går det ok i USA (til trods for at det er et helt nyt marked), europa måske knap så godt, men det er jo også ganske kort tid Lumia modellerne har været her (i dk siden januar)
og når vi siger det går knap så godt i eu, så ligger lumia 800 jo stadig i top 3 hos de vigtigste operatører, så det er da stadig et skridt frem i forhold til symbian. Der hvor problemet nok ligger for Nokia er om de kan få hul på de billige WP modeller(610) i Indien, Kina, Afrika og sydamerika - for det er her android er ved at vinde markedsdele og der er her Nokia førhen har været store med symbian og featurephones...

0 0
Kim 20-04-2012 14:47:47

I efteråret var Nokia ikke i USA, så de havde helt naturligt ikke en status af primær producent.

I Kina har man traditionelt ikke været så vild med Windows, til gengæld har man været det med Nokia, og Kina er stadigt den dag i dag primært Symbian-land. Der har Nokia i forvejen primær plads, så der gælder det om at fastholde positionen.

Kina kommer ikke op på en 85% Android markedsandel, hvis de kommer i nærheden vil det være pga. fork'ed versioner, altså versioner af Android der er strippet fra alt Google, og brandet som egne. Såsom Amazons Kindle.

Samsung er det naturlige wildcard, da de jo trods alt sælger flest telefoner. Men der vil vi også se at man søger aktivt væk fra Android over en årrække. De nyligt oplyste planer for Motorola, fremskynder denne process. Men jeg tror da bestemt stadigt at Samsung vil være fremme i feltet på de markeder de er på i dag.

0 0
DX 20-04-2012 16:20:31

Næsten alle vil med tiden have en smartphone.Det er og bliver smartphone, smartphone, smartphone & ikke noget andet.Det må da snart være gået op for Nokia. Kina er et marked med 1,3 milliard mennesker & i 4 kvartal 2011 ( altså sidste år ) havde Android smartphone i Kina en markedsandel på 68% ( iPhone 6% ) jeg ved ikke hvor Nokia lå. Men hvis de ikke snart tager sig grundigt sammen, så er de alvorligt på den. Så det med at Nokia & Apple vil komme til at dominere markedet, har vist lange udsigter. Og at det er lykkedes Nokias at generere et underskud 1000 millioner, på så kort tid, fra et være markeds ledende, det er da ufatteligt.

0 0
Kim 20-04-2012 17:26:29

Det er skam gået op for Nokia, det er jo derfor vi ser den dramatiske periode de går igennem med overgangen til WP.
Og derfor der er et driftsunderskud nu her; husk på at Nokia har været, og sådan set stadigt er, igang med en masse omstrukturering.
Det at man har fyret en masse mennesker er jo ikke det samme som at man sparer en masse penge med det samme. Tværtimod betaler man en masse løn uden at få arbejdskraft for den.

Men når vi diskuterer hvad en smartphone er, så er det vist også på tide at begynde at dele Android op i smart- og featurephone. For mange af de kina-Androids vil ikke leve op til almindelige krav til en smartphone.

0 0
DX 20-04-2012 19:18:24

Citat "For mange af de kina-Androids vil ikke leve op til almindelige krav til en smartphone". Jeg tror du undrevurderer Kina producenter Kim, bare se Huawei & ZTE, der er ingen tvivl om at de leverer varen. Og så kan vi da diskutere smartphone, iPhone betegnes som en smartphone men selve iOS er sku ikke særligt smart.
http://www.youtube.com/watch?v=NMiY1kSTHZw&feature=g-user-u&context=G24baadbUCGXQYbcTJ33ZuxtaFP6aVvpQfwezFvPa9_olxn_1SLhs

0 0
Kim 20-04-2012 20:10:25

Nej, du misforstår ;)

For der er absolut ingen grund til at undervurdere Huawai (der er godt igan med at overtage infrastruktur-markedet, til f.eks. Ericssons store fortrydelse).
Men det er ikke deres "vestlige" modeller der har fået salgstallene op. Det er fork'ede simplificerede plastikmodeller, der ikke burde betages som andet end featurephones.

0 0
Peter Frederiksen 21-04-2012 12:52:40

Kære Kim

Nu har jeg fundet 2 af de billigste smartphone telefoner fra Huawei frem, man kan få i Kenya

Blandet andet den smartphone som Lebara sælger for 649 kr(tidligere 999), den har en ren Android 2.2.
http://www.lebara.dk/billig-smartphone

Og har kunne fås i Øst Afrika fås til omkring 500 kr.

http://www.youtube.com/watch?v=QsHlWxg-mV4&feature=related

Og den billigste udgave U8120(Vodafone 845) koster omkring 400 kr.

http://www.youtube.com/watch?v=qSBCr_du0fY&feature=related

Så umiddelbart når jeg ser disse youtube videoer ligner det meget Stock Andriod (uden 3d effekter), så jeg har lidt svært ved at forstå, at du ser dem som "fork'ede simplificerede plastikmodeller", som skal betages, som en "Featurephones"?

0 0
Kim 21-04-2012 14:58:17

Kære Peter, Hvad har Kenya med noget at gøre?

0 0
Peter Frederiksen 21-04-2012 22:54:44

Kære Kim

Kenya indgår ikke i det "vestlige", men som udviklingsland, mine eksempler om Kenya, var for at give et billede om hvad en smartphone koster i Øst Afrika.

Men jeg syntes du negligere svarer på mit spørgsmål?

0 0
Kim 21-04-2012 23:19:21

Kære Peter,

Du er så god til at finde videoer og artikler, så hvorfor søger du ikke bare selv på "fork android"?

http://www.slashgear.com/baidu-to-fork-android-for-own-mobile-os-in-china-05177197/

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 12:26:31

Kære Kim

Når jeg læser dit link,så er Baidu et kinesisk svar på Google, kender man til den politiske scene i Kina, så kommer dette ikke bag på nogen.

Google.ch og dele af google services er blevet lukket i Kina, da google ikke ville censorer søge resultater og at bl.a. android marked, Youtube, facebook er (eller har været) blokeret.

http://www.blockedinchina.net/?siteurl=facebook.com
http://www.blockedinchina.net/?siteurl=youtube.com
http://www.blockedinchina.net/?siteurl=plus.google.com
http://www.blockedinchina.net/?siteurl=twitter.com

Så det virker ikke mærkeligt at Baidu, vil lave deres Android med deres services, når nu Google bliver forhindret af Big Brother China i give den fulde Google experience.

Baidu Services
http://en.wikipedia.org/wiki/Baidu#Services

Så det handler om at baidu lave en smartphone OS (baseret på Android), så Kineserne adgang til "big brother" styret services og søgemaskine.

Og jeg tror ikke man vil se denne for'ed android ud for Kina!

Men selvfølgelig er det et problem for google og andre.

Og så kan man sige det bliver svært for MS og Nokia, at reklamere for lumia med Social netværk integration i Kina. Måske kommer der en Baidu fork'ed WP7/8 OS?

0 0
Jan Ålund 22-04-2012 20:05:23

Og så viste det sig at Baidu ikke lavede en fork'ed Android som der ganske rigtigt bliver omtalt her.

http://www.zdnet.com/blog/open-source/no-android-forks-here/9485

0 0
Kim 22-04-2012 21:32:59

Det ved jeg ikke om det gjorde; din artikel tog jeg i forhold til Amazon, så troværdighed er ikke den bedste...

0 0
Kim 22-04-2012 21:34:47

Tog fejl, skulle der stå ;)

0 0
Kim 22-04-2012 13:14:43

Kære Peter,

Hvor er du dog naiv. Google ville skam godt censurere i Kina, men markedet var ikke særligt lukrativt for dem.
Faktisk var Kina eventyret en kæmpe underskudsforretning og fiasko for Google - derfor de fik "samvittighedskvaler" og trak sig graciøst ud. Men det var udelukkende en økonomisk vurdering. Som altid fik Google det bare til at se ud som om at de var de gode.

Og om versionerne komme til Kenya eller ej, det har sådan set aldrig været emnet.

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 13:55:54

Er det et subjektivt postulat?

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 14:27:18

Glemte lige denne
http://www.techinasia.com/android-china-market-share-2011/

0 0
Kim 22-04-2012 14:04:28

findes der andre postulater?

0 0
Kim 21-04-2012 23:12:51

Kære Peter,

Nu har jeg aldrig udtalt mig om smartphones i Kenya, derfor kan jeg ikke se hvor dit spørgsmål er relevant?

Men det er ikke nogen hemmelighed at jeg mener man burde kalde f.eks. Wildfire S for en featurephone, da den har en typisk HTC underkonfigurereing.
... men hvad den koster i Kenya, det skal jeg ikke kunne sige...

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 13:26:19

Kære Kim

Du skrev:
"Men det er ikke deres "vestlige" modeller der har fået salgstallene op."

Danmarks Statistik definerer vestlige lande som værende Norden, EU-lande samt Andorra, Liechtenstein, Monaco, San Marino, Schweiz, Vatikanstaten, Canada, USA, Australien og New Zealand.

Mit eksempel med Kenya er at det er
ikke et Vestligt land, så må det betyde at dit postulat om "Det er fork'ede simplificerede plastikmodeller, der ikke burde betages som andet end featurephones."

Har du eksempler på at Huawei har udgivet smartphone med fork'ed android?

0 0
Kim 22-04-2012 14:41:00

Kære Peter,

Trykfordeling er svært at skrive med.
Jeg skrev at det ikke var Huaweis vestlige modeller der drev Androidsalget i Kina i vejret.
Men at det var fork'ed plastik telefoner. Om de er fork'ed endnu er sådan set ligegyldit, når de kører Android 2.x - I mine øjne er 9 ud af 10 Android devices der sælges featurephones.

0 0
Peter Frederiksen 22-04-2012 15:01:43

Kære Kim

Hvordan definere du forskellen på en smartphone og Featurephone?

0 0
Kim 22-04-2012 19:27:16

Kære Peter,

Det er en flydende grænse, men at den kører Android gør ikke automatisk en tlf til en smartphone.

0 0
Alfix 21-04-2012 12:03:35

Men hvad vil du helst sige? Huawei eller Nokia? Huawei har et klart branding problem og kommer til at faa det mere uanset hvor godt det laver tingene. Deres navn lyder asiatisk og plastik agtigt og det er naeppe noget som er holdbart paa et globalt marked. Desvaerre....

De kommer til at goere det godt, men op at ringe kommer de ikke.

0 0
x