Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia indleder mobilkrig

Nokia indleder mobilkrig

Symbian er presset af Apples iPhone og Google Android styresystem, men modoffensiven starter nu fortæller de på den oficielle blog.

Symbian styresystemet er stadigvæk ledende på markedet for smartphones, men med opstandelsen af Apples iPhone og Googles Android styresystem, har Symbian igennem længere tid mistet flere og flere markedsandele.

Det skriver Business.dk

Linux operativsystemer (som for eksempel Google Andoid og Palms webOS), havde ifølge analyseinstituttet Gartner 14 procent af det totale marked i første kvartal - sammenlignet med 8,5 procent for et år siden.

Nokia er klar over at presset stiger, og har blandt andet valgt at lade det Linux baserede MeeGo overtage rollen som styresystem på deres N-modeller fremover.

Krigen starter nu

Anssi Vanjoki er ny Executive Vice President for Mobile Solutions hos Nokia, på den officielle Nokia-blog fortæller han at modoffensiven starter nu.

 - “Jeg er engageret i, måske endda besat af, at få ført Nokia tilbage til at være nummer et inden for high-end-enheder. Vi har alle aktiverne - inklusiv R&D og produktudvikling - til at producere killer-smartphones og mobile computere, der ændrer markedet,” fortæller han.

Selvom det lyder flot og selvsikkert, fortæller han også at han ikke ser det som nogen nem opgave.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Maxfighter 10-07-2010 19:44:24

Jeg har selv en Nokia N95, og har kun ejet nokia telefoner siden min første 3310i. selv firma telefon er det kun været nokia, idag har jeg E66 som synes er rigeligt til det jeg skal bruge.

jeg synes godt om at smartphones kan så meget og smarte, men jeg vil stadig have en hurtig telefon,
og det jeg mener, hurtig at kunne skrive beskeder, tage billeder og ringe mm uden at skal igennem flere undermenuer, osv..
(leget med desire, men savner nokia funktioner)

Jeg har altid synes om nokias enkle og mange muligheder.
Desværre har jeg altid hadet nokia for at proppe skod hardware, så alt hakker og tager en evighed -om at går ind og ud af menuer, programmer, kamera og gallery.
Deres Ovimarked bruger jeg slet ikke.. det er ikke en skid værd, så bedre om HTC marked, det er hurtig og nemmere at lege med.

Kunne godt tænke mig en smartphone, men kun hvis der er nogen der laver en slide version, da det stadig skal være hurtig og nemt at skrive beskeder, samt have alle hotkeys, som normal smartphone ikke har, også kunne holde telefonen med en hånd ved i brug.

hos mig vægter kamera højest, og at kunne skrive beskeder og læse dem ved et tryk.

Savner dog ved min nokia;
ordentlig internetbrowser, en "rigtig" email client, ordentlig kalender mulighed.
Hurtig gallery system, hurtigt kamera og bedre kamera sensor end N95, mindst 720p video optagelser. højere skærmopløsning ...

0 0
Maxfighter 10-07-2010 19:49:37

Synes dog megoo er i hvertfald noget jeg kan lide fra nokia. men men men..

Glemte skrive ja, det er ikke alle der gider have en smartphone, de er til daglig for besværligt at bruge, hvis man bare skal bruge en telefon til normal brug, og man kan heller ej skrive blive skrift på en skærm, så rigtig taster er stadig at foretrække, og ja symbien til "almindelig" folk rigeligt..

0 0
Henrik 10-07-2010 20:13:46

Af fare for at komme til at lyde som slidt plade der kører i hak, så mener jeg seriøst du bør prøve N8eren når den kommer til Danmark.

Det er godt ikke en slider telefon, men den er sindssyg hurtig at betjene, og tingene hakker ikke som på tidligere Nokia modeller, den er sindssyg smooth, og så er dens kamera ganske enkelt det bedste overhovedet på mobilmarkedet, den slår alt i kvalitet, sensor og optik.

0 0
Maxfighter 10-07-2010 21:03:26

Jeg har også kigget på N8, der er rigtig mange gode ting ved den. godt kamera osv..

Synes bare ikke kan lide symbian3 "smartphone" stil, kunne ikke lide N97 og heller ikke denne her..

mangler lidt åben mulighed for opsætning af sin egen start side mm..

hvis N8 var en T9 slide telefon, kunne jeg godt overleve det :)

0 0
Henrik 10-07-2010 23:28:22

Ok, fair nok.
MEN homeskærmen er jo netop super tilpasnings venlig. Man kan indsætte widgets og shortcuts som man lyster, og den supporter både forskellige baggrunde (for hver side) samt "levende" wallpapers.

I portrait mode kan man sagtens benytte T9.

0 0
Thomas 09-07-2010 22:47:26

Ja, det er jeg sikker på. Det er rigtigt at nokia satser på flere heste, men de er jo ikke i samme løb. Nokia har 3 platforme s40, s60 og meegoo og jeg tror der er plads til dem alle 3. Bare se en telefon som c5 det er lidt af en mellemting, den kan næsen det hele og det til en lav pris. Og husk der er stadig rigtig mange som foretrækker rigtige knapper.

0 0
Thomas 09-07-2010 12:39:06

Nokia disponerer helt korrekt ved at bevare Symbian tænk på at 48% af alle smartphones sælges med det system, og det er altså lang fra alle som ønsker en mobil som Iphone. Samtidigt med at Man beholder Symbian satser man så også på MeeGo. Dermed ramme Nokia et bredere segment som en Apple og android nogen sinde vil blive i stand til.

0 0
Jesper Søgaard 09-07-2010 13:50:36

Nokia spiller jo på to heste i samme løb. Symbian er jo på vej til at udvikle sig til et smartphone OS. Hvorfor så ikke satse 100% på MeeGo.

Er du sikker på det er alle smartphones og ikke bare alle telefoner der sælges med Symbian? Hvorom alting er så mister Nokia i øjeblikket markedsandele og det lugter lidt af "stuck in the middle"-teorien. Man prøver at begå sig på to markeder med samme produkt.

0 0
Henrik 10-07-2010 19:24:58

Symbian har altid været et smartphone OS. Nu får det så en tiltrængt revamp af UI'en, hvilket er godt.

At Meego er kommet på banen er bare et udtryk for en naturlig videre udvikling, som går videre end smartphone konceptet.

Jeg tror folk vil blive overrasket hvad der er sket med Symbian når de får et Symbian^3 device i hånden, som f.eks. N8. På overfladen ser det bekendt ud, men når først man går i gang med at bruge det, finder man ud af hvor meget der er sket og hvor meget nemmere det hele er, og så er det blevet sindssyg hurtigt selv når man har adskillige widgets og apps åbne.

Vi må se hvad der sker, konkurrence er fint.

0 0
Christoffer 09-07-2010 11:28:45

fordi Android og Iphones bllver mere populære betyder det ikke at Nook er ved at gå faligt.

der er stadig mange mennesker der synes at telefoner som N79, 6300, N95, 5310 og mange flere også Sony Ericson's telefoner er ssadi et kæmpe hit.

ikke alle gider at have Android og Iphones og klarer sig med standard telefoner istedet for smartphones.

0 0
Jesper Søgaard 09-07-2010 11:42:41

Men...

De store indtægtskilder for for smartphones er deres markeder (AppStore, Android Market, Ovi). Selvfølgelig er Nokia interesseret i det segment og Nokias Ovi halter stadig.

Jeg har længe gået og ventet på at Nokia udskifter deres Symbian. Selv det nye synes jeg virker for kedeligt. Der er mange gode features, men det er bare ikke så polished som Android og iOS. MeeGo ser voldsom fedt ud til en tavlepc, men hvordan det lykkedes dem på en smartphone bliver interessant.

Nokia burde, efter min mening, droppe Symbian og satse udelukkende på MeeGo. Så længe Symbian kører med det retro-look så bliver jeg hvertfald ikke kunde hos Nokia igen.

0 0