Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia kan forhindre netdeling i Android

Nokia kan forhindre netdeling i Android

Mobilproducenten Nokia har et gammelt patent omkring netdeling, som Android faktisk overtræder. Læs nærmere om det her.

Der er en række sager jævnligt omkring patentsager og denne gang ser det ud til, at det er Nokia der har noget på Android. Det skriver amobil.no.

 - Bag om patent-, varemærker og designbeskyttelse

Der har netop været to patentsager i retten i Tyskland mellem HTC og Nokia. Begge gange har det været Nokia, som har ment, at HTC og de øvrige Android-producenter har overtrådt Nokias patenter.

Nokia mener, at Android overtræder et patent vedrørende internetdeling. Et patent, som stammer fra 1995, hvor der stort set ikke var noget net at dele. Patentet den finske mobilproducent har er på deling af netværk mellem mobiltelefon og PC. Dengang kunne man lave internetdeling ved hjælp af en ledning, men Nokia mener også, at deres patent dækker mere end kablet internetdeling.

Nokia kæmper, ifølge hjemmesiden fosspatents.com, kampen både i USA, Tyskland og England.

Vinder Nokia sagen så vil det betyde, at Android-producenterne skal betale licens til Nokia for brug af teknologien. Du kan læse nærmere om det her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Magnus 01-04-2013 12:16:20

"Nokia - connecting people but FU if you own an Android"

0 0
DX 27-03-2013 08:27:38

click, click

0 0
26-03-2013 16:54:41

"Vinder Nokia sagen så vil det betyde, at Android-producenterne skal betale licens til Nokia for brug af teknologien"

jow, hvis nokia vil, de er ikke forpligtet til at tillade andre at bruge deres licenser især fordi det ikke er en standard, patenterne er bundet op på..
og set i lyset af den måde google opfører sig på øjeblikket, så er jeg tilhænger af nokia banker google Big time i hovedet og siger nej!!

Nokias R&D afdeling har været dygtige, især i københavn, for hvem vi kan takke for meget af det vores mobiler kan i dag..

Nokia har flere sager med google lige nu blandet en sag ved H.264 /vp8 til afspilning også her forsøger google at stjæle sig til noget så de kan "eje" internettet. Men her har Nokia heldigvis sagt stop for de ejer et hav af patenter.
se mere på fosspatents.com

0 0
26-03-2013 17:45:29

Så fordi Google vil standardisere et andet codec, så vil de "eje" det? Og hvad vil nokia? De vil sq da også tjene penge, så de prøve med næb og klør at spænde ben for overmagten.... Bare se det ynkelige forsøg, da de gik samme med Apple. Deres eneste måde at tjene penge på nu, er at lege patent trolls....

0 0
26-03-2013 20:15:34

@N
prøv at læs den her, de forklarer det ret godt

http://www.wpcentral.com/nokia-refuses-google-access-patents-vp8-codec-dream

0 0
26-03-2013 20:26:13

Jeg har allerede læst om sagen, på en lidt mere Neutral side. Jeg kan ikke se hvad der er i vejen med at foreslå et gratis alternativ til et codec der koster penge at bruge.

0 0
26-03-2013 23:54:22

Undskyld mig det er noget vrøvl
artiklen er baseret på fosspantents.com, en side der har patentsager oppe fra alle producenter.
og alt andet lige må regnes som en særdeles pålidelig kilde...

0 0
27-03-2013 07:36:03

Sorry, men artikler refererer altid lidt farvet alt efter hvilke briller du har på. Og nu er ham fra foss, han er sq også lidt farvet. Glemmer aldrig da Oracle hev Google i retten, da var han også helt oppe at ringe...

0 0
27-03-2013 07:36:02

Sorry, men artikler refererer altid lidt farvet alt efter hvilke briller du har på. Og nu er ham fra foss, han er sq også lidt farvet. Glemmer aldrig da Oracle hev Google i retten, da var han også helt oppe at ringe...

0 0
TF 28-03-2013 23:21:06

Og din menig er også klart farvet og hvad du læser er med de store google briller.

0 0
29-03-2013 07:49:57

Ja men nu er det ikke mig der skriver "objektive" artikler på nettet....

0 0
TF 29-03-2013 14:46:50

Nej men du læser jo og tolker med google briller og sympati mod google.

0 0
29-03-2013 20:45:46

Ja ligesom andre læser med Nokia briller.

0 0
TF 29-03-2013 22:34:54

Nemlig.

0 0
TF 26-03-2013 20:39:12

Har du et link til den neutrale side ?

0 0
26-03-2013 23:55:13

@n
fra dit eget link

fosspatents.com/2013/03/setback-for-googles-vp8-nokia-refuses.html


Read this article , and you'll know why Nokia is refusing to let Google have its way.

You see, Google want to force Nokia's patents to become royalty-free, FRAND patents, and without the need to obtain a license from the rights holder (Nokia). Google essentially want to force the court into making Nokia's patents free for all, something that would only benefit Google alone, while Nokia is supposed to end up with nothing and a bunch of patents practically useless. No respect for Nokia's previous R&D costs, and with no respect for any competitor standing in their way. Google wants it all, as usual, but is not interested in paying anything for it - as usual.

So you should really keep on being a fan of Nokia, because they are on your side in this. Google wants to make VP8 a proprietary open-source format under Google's flag, in which Google themselves are the ultimate winners, while everyone else in the business will lose out and not even get paid for their inventions.

It's pretty much Android 2.0, where Google hides behind the fact that they don't charge for the technology and therefor runs no risk of being sued. But Nokia is not up for taking any crap from such an anti-competitive company, and therefor rightly tells them to stick their proposal somewhere

0 0
Jesper 27-03-2013 09:38:48

I hvilken verden er en konsulent med tætte bånd til Microsoft en objektiv part i en patentsag mellem Nokia og Google?

Nokia havde det hele, men de har jo fyret gud og hver mand i deres udviklingsafdeling og hænger deres hat på at Microsoft nu kan bære dem igennem smartphone stormen. Det er bare trist. MeeGo FTW

0 0
27-03-2013 11:41:47

Meego se det var godt især efter PR 1.3 opdateringen. Lige da n9 kom var der problemer men det blev løst med tid og n9 er en dejlig telefon. Men uanset Lumia eller meego, så savner jeg den genial profilstyring der er i symbian...

0 0
TF 26-03-2013 19:36:19

Ja nokia og alle andre er patent ejere/opfindere og google er en patent tyv, hvem er værst ejer eller tyv ?

0 0
26-03-2013 20:09:53

@Thomas f
prøv at sætte dig ind i sagen.
google har tidligere forsøgt at presse en standard igennem for så at nægte andre at benytte det..
hvorfor tror du der ikke er en original youtube app til windows Phone??
og at google med korte mellemrum gør at de uorginal ikke virker. Jep fordi google spiller urent spil eller fordi de er bange for windows phone, under alle omstændigheder så er det alment kendt at nokia kun sjældent nægtet licens aftale og at de har brugt 40mia$ i at udvikle deres patenter.
sååå lad mig spørger dig hvem er værst den der ikke vil betale for en ydelse de bruger eller nokia der har udvist innovatisme..
apple kender svaret de betaler nokia for hver Iphone de sælger....

0 0
TF 26-03-2013 20:18:55

Det var faktisk også det jeg mente, det var på ingen måde et forsvar af google.

0 0