Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia langer ud efter Google og Apple Maps

Nokia langer ud efter Google og Apple Maps

Nokia har efter lanceringen af Apples iOS 6, set muligheden for at fremhæve deres korttjeneste overfor Google og Apple.

Google var først med udviklingen af en brugbar korttjeneste til smartphones. Produktet, i form af Google Maps, har været tilgængelig på Android-enheder i flere år.

Siden da har Nokia efter samarbejdet med Microsoft om Windows Phone, også sat sig stærkt på markedet for korttjenester, endda med succes.

Nu er Apple så klar med deres korttjeneste, udviklet i samarbejde med TomTom. Produktet er blevet tilgængelig i forbindelse med lanceringen af iOS 6, og det har indtil nu ikke skabt megen positiv omtale.

Det udnytter Nokia nu med en sammenligning af de tre udbyders korttjenester, hvilket ikke overraskende bringer Nokia i front sammen med Google.

I sammenligningen bliver Apples nye tjeneste mildest talt mast til jorden, og står ingen chancer overfor Nokia og Google, der i flere år har haft tid til at finpudse og forbedre deres tjeneste.

Den store sammenligning er foretaget af Nokia, kan du se herunder.

Sammenligning foretaget af Nokia.
Sammenligning foretaget af Nokia.

Læs også:
- Apple dropper Google Maps i iOS 6
Google Maps udvider navigationen i Danmark 
Fire visninger i Nokia Maps på Windows Phone

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Gabriel 21-09-2012 18:11:56

Ja, jeg er en af dem der helt sikkert skifter, fra iPhone til Nokia Lumia 920. Spørgsmålet er bare hvornår den kommer. Jeg har godt nok brugt mange penge på app's til Apple, men nu er det nok. Jeg har altid brugt 2 telefoner, når jeg har rejst udenlands. IPhone 3GS, pga. brugervenligheden - Nokia X6, pga. offline maps, samt det bedre kamera. Nu bliver det hele samlet i et.

0 0
Kongand 21-09-2012 14:51:30

Kunne godt have tænkt mig, de havde undersøgt, hvor meget strøm tjenesterne bruger.
Synes selv, at Google Maps er ret sulten, når man bruger GPS'en. - Men om det er selve GPS'en eller Maps, der er synderen, ved jeg dog ikke...

0 0
21-09-2012 23:07:10

Det er så minimalt hvad data trækker på batteriet. Det er gps'en der trækker, og det er det samme for dem alle.

0 0
Kim 22-09-2012 01:18:25

Aaarhh... er det minimalt hvad data trækker på batteriet? Du har måske ret i selve og alene dataoverførslen, fordi det er forbindelsen og opretholdelsen af denne der suger - især når du er i bevægelse, og jo hurtigere des mere.

Men det er jo ren retorik, at skille data fra forbindelsen.
Og forbindelsen og GPS er langt fra det samme. Desuden trækker GPS'en ikke nødvendigvis det samme.
På min N8 brugte jeg f.eks. min GPS offline da jeg var på Kreta for ikke så længe siden. Nuvel, den var af gode grunde langsom, men jeg er ikke blevet faktureret for dataforbrug. Og jeg kunne nemt finde rundt på Kreta, fordi jeg havde hentet kortet ned hjemmefra.

Men det kan du naturligvis også med Android og Google maps, så det ved du alt om. Ik?

0 0
22-09-2012 19:10:07

Det er sq da minimalt i forhold til at mobilen jo alligevel ofte holder en dataforbindelse. Og fint nok du har din mursten med på Kreta. Tror nu bare at jeg ville tage min sgs3 med og starte navigon. Og måske endda bruge Google maps, øen er jo ikke vanvittig stor så måske jeg skulle downloade data ned til offline brug....OMG ja det kan man også i mindre omfang. Så spar dig med dine karl smart bemærkninger.

0 0
Katron 23-09-2012 07:44:23

@N: Godt svaret. Stor respekt til dig. Så kan de lære det.
Jeg har stor respekt for folk som dig, der med "verdens bedste smartphone" er villig til at betale yderligere penge, når behovet er der. Respekt.

Men til os andre der bare hader at få små overraskelser på vores mobilregning, der er det da rart, at man helt kan fjerne sit SIM-kort, og så stadig navigere rundt i et land, med det aller nyeste kort, som så desværre også er bedre, helt uden det koster en krone. Det kan jeg godt li, men det er selvfølgelig bare min holdning. Men respekt til dig for din. Jeg misunder folk der har så meget luft i økonomien, at de bare er ligeglade.

Omkring Kreta tingen, vil jeg nok anbefale dig at bruge navigon. Det er billigere for dig på sigt. Skal du hente 15-20 mb data på Kreta, så er navigon nok billigere i længden. Husk at sørge for at købe nyeste kort.

0 0
23-09-2012 12:44:25

Læs dog for fanden hvad jeg skriver. Jeg skal ikke bruge data på Kreta for at navigere. Jeg henter Kreta i to pakker, og så kan jeg også ville sim kortet ud. Og det var fanden ikke mig der startede hele denne latterlige diskussion med jer Nokia nørder. Jeg svarede en gut med at det er hans gps og ikke maps, der slugte strøm på hans android. Ja Nokia mobiler tager bedre billeder, ja Nokia mobiler kan bruge deres kort offline. Men som jeg skrev meget længere oppe så køber jeg ikke mobil efter kort materialet og der dækker Google maps mere end fint mit behov.Med hensyn til kvaliteten på billeder så er den også mere end rigelig fin på min sgs3 til mit behov. Men jeg skal heller sidde i sofaen med sjoveren i hånden og savler over hvor gode billeder min mursten tager.

0 0
Kim 23-09-2012 14:57:03

Og "murstenen" vejer 2 gram mere end din SGSIII, så tror godt du ville kunne løfte den.

0 0
Kim 23-09-2012 14:53:17

det er sgu da for fanden fordi du svarer forkert til at starte med, og så prøver at provokere dig ud af den.
Stop, drop det, accepter du tog fejl og move on.

0 0
23-09-2012 19:37:10

Jeg skriver:

Det er så minimalt hvad data trækker på batteriet. Det er gps'en der trækker, og det er det samme for dem alle.


Hvad forkert er der lige i det ? Og du er da selv den der ligger op til de "kække" bemærkninger. Og jeg trækker ikke en skid i land. Det jeg har skrevet er at fyrens gps trækker meget mere batteri end den data der nu trækkes i forbindelse med navigation. Derudover har jeg skrevet at man også i begrænset omfang kan navigerer uden dataforbindelse i android, hvilket i åbenbart har meget svært ved at forstå.

Det er mere eller mindre de påstanden jeg er kommet med. Det er så jer der begynder at rode kamera og hvad ved jeg ind i det.

0 0
Kim 23-09-2012 20:33:30

Der er jo stor forskel på at "holde en dataforbindelse" og at bruge den. I praktiske termer er det det samme som vi kender som standby-tid kontra taletid.

Jeg illustrerede at GPS'en ikke behøvede at trække noget. Du kaldte det for en mursten (mine 2 gram og 4 mm yderligere, der ellers er mindre på de andre mål), og så måtte jeg forklarer at jeg tog min N8 med pga kameraet. Nokia maps virker jo lige godt på alle Nokia enheder.

Ja, det var mig der begrundede mit valg af "mursten". Det er dog stadigt forkert hvad du skriver til at starte med. Men ok. Du får ret, datafoverførsel trækker ikke mere strøm end at holde en dataforbindelse. Tro på det.

0 0
Kim 22-09-2012 20:39:33

tog bare Grækenland. Virker din GPS så også offline? Det var en overraskelse for mig. Pointen er jo netop at man ikke holder en dataforbindelse.

Og "murstenen" N8 owner totalt din legetøjstelefon på kamerasiden any day. Ret sikker på at det også gælder kortet. Og standby tiden. Alt i alt det vigtige på en ferie.
Men du kan jo lede efter nogen at beame dine middelmådige billeder til...

0 0
23-09-2012 07:38:05

Ja min gps kan også virke offline. Dog kun med mindre kort størrelser. Og hvorfor blande kameraet ind i det ? Men hvis jeg skal tage gode billeder, så bruger jeg mit canon eos, og ikke en mobil telefon. Og når jeg nu ikke bruger data så er min standby tid forlænget drastisk. Det er bare at lukke for data, det klarer man nemt. Og tager nok ikke en halv time for at finde den indstilling som på Symbian.

0 0
Kim 23-09-2012 10:47:49

Ok, så bare man forbereder sig og får hentet de mindre kortstykker hjemmefra, så var man også gratis navigation. Det er en smule mere omstændligt men muligt.

Når jeg bringer kameraet ind i billedet (høhø) er det fordi det var pga. det at jeg valgte N8'eren fremfor min Lumia. Altså har jeg et point and shoot klar lige ved hånden. Men nej det er da naturligvis med et Canon! Stritter dit ud fra maven, eller har du en fiks bæltetaske? En taske der altså ville kunne huse 15 af mine mursten?

0 0
Katron 23-09-2012 07:52:42

Hmm, og du kalder N8 for en mursten.. Hvor mange bricks skal du have med?? SGS3, Canon EOS?? Det næste bliver vel en Garmin.

Når man ikke vil bruge sin mobil til at tage billeder, så er det vel fordi kameraet ikke er godt nok. I langt de fleste tilfælde, tog min gamle N8 faktisk bedre billeder, end mit Nikon P25. Må dog sige at manglen på optisk zoom er et problem, som mobilerne stadig kæmper med at slå. Må dog sige at Nokias pureview gør digital zoom til en fornøjelse.
Og så kan en mobil i langt de fleste tilfælde optage video i langt højere kvalitet end et digitalt kamera. Hvis altså mobilen har et ordentligt kamera.

0 0
Katron 23-09-2012 07:46:13

På Symbian trækker man blot "android" gardinet ned, og trykker mobildata off.

0 0
Thomas 22-09-2012 22:28:11

Nå nå Kim. Nu ikke så bidsk.

N kan garanteret hygge sig med sin SGS3 i de fire timer den holder batteri. At han så får lov at betale for data i de fire timer er en mindre detalje. :D

0 0
23-09-2012 07:32:56

Hvad var det lige jeg skrev ? Du kan sagtens bruge gps offline på en android! Eneste problem er kørt størrelsen er lille. Men når man nu er et sted uden data brug, spar holder en android faktisk batteri i rigtigt mange dage.

0 0
Thomas 23-09-2012 11:57:41

Det er da også et kæmpe problem :D

"Nå, unger. Fars telefon kan ikke vise GPS uden for byen, så vi kan ikke komme på ture desværre".

0 0
Katron 22-09-2012 14:25:18

Woot. En smartphone med fuldt integreret "turn by turn" navigation, som ikke bruger data, og med gratis opdatering af kort i hele verden...

Den må du vist længere ud i fremtiden med.. ;)

0 0
BallonPedro 21-09-2012 17:03:18

Uden at vide noget om det kunne jeg forestille mog både Google Maps og Apple Maps sluger mest, de skal jo hente data mens man kører.
På Nokia Drive har du i forvejen hentet et helt land og du kører derfor offline.

0 0
Lindberg 21-09-2012 14:12:57

http://i49.tinypic.com/10ruxl5.jpg

0 0
Peter Frederiksen 22-09-2012 13:20:06

"Keep them safe because ‘Find My iPhone’ isn’t going to be of any help for a few years."

http://25.media.tumblr.com/tumblr_mapjvsGHBd1rhptwbo1_1280.png

0 0
BallonPedro 21-09-2012 17:03:33

+1

0 0
Peter Frederiksen 21-09-2012 16:59:22

Lol...

De UK mags raser også iMaps...

0 0
Kim 21-09-2012 17:06:46

Er der samme problemer i US, eller er det endnu en understegning af Apples fokus? Altså at de ikke har testet det udenfor US?

De kunne jo passende have testet Dublin, hvor det Europæiske hovedkontor skulle ligge...

0 0
Kim 21-09-2012 17:09:45

Ok, det er lidt ude for Dublin, my bad... Men ikke længere væk end at de burde kende antallet af lufthavne! ;)

0 0
21-09-2012 13:41:40

Meeeen jeg køber altså ikke min mobil pga af kort funktionen :D

0 0
BallonPedro 21-09-2012 17:04:54

Det er der måske nogle der gør.

Kan sige at navigation måske tæller 30% når jeg skal have ny mobil, så det er ikke helt uvæsentligt.

0 0
DX 21-09-2012 13:26:32

Nåå det er Nokia, har de også selv taget "billederne" & hvor stor en markeds andel har Nokia på smartphones. Og er der nogle der bruger Nokia Maps på PC også. Ahh. Så at sammenligne sig med & forsøge at gøre sig ligeså god som Google Maps, æhh det holder vist ikke rigtigt, i den virkelige verden.

0 0
Katron 22-09-2012 00:48:36

Ahh ja, hvad Nokias andele angår...

De har da en nogenlunde andel herhjemme. Husk på at Nokia N8, trods alt var den næstbedst sælgende dyre smartphone i Danmark i 2011.
Ud over det var der jo C7, E7, C5 og så 4 lumia modeller. De har måske ikke solgt i antal som så mange andre, men til os der har Nokia, vi bruger navigationen. Hvorfor?? Fordi det virker.

0 0
Kim 22-09-2012 01:04:19

Men Katron, hvad prøver du dog at påstå? At Goggel ikke opfandt kortet? At Apple ikke opfandt musikafspilleren der kan ringe? At Jorden ikke er flad?

0 0
Katron 22-09-2012 14:18:20

Nej da, det kunne da aldrig falde mig ind.

0 0
Katron 22-09-2012 00:44:28

Blot fordi du bruger google maps, er det jo ikke nødvendigvis den bedste tjeneste der er tilgængelig.

Jeg vil medgive at google maps og google earth nok er mest udbredt på vores kanter, men igen, det gør det ikke automatisk til den bedste tjeneste på markedet.

Jeg vil æde min hat på, at du ikke engang er bekendt med Nokia maps online tjeneste, hvor du ikke blot har satelit foto af hele verden, samt streetview. Nokia maps online har mindsanten hele skidtet i 3D. De er i fuld gang med at få flere og flere byer med, hvor det hele er optaget med HD 3D kameraer. København er et af stederne, hvor 3D view er muligt.

Jeg bruger sjældent google maps, for billederne er bare bedre detaljerede på Nokia Maps.

Når vi nu er i den kategori, er du så bekendt med KRAK's korttjeneste?? Den er ligeledes 100 gange bedre end google maps.
På kraks kort kan man se luftfotos fra forskellige vinkler. Og nej det er ikke som i google maps hvor man blot drejer billedet, så man kan se et flat billede i en vinkel, det er mindsanten også i 3D.

Prøv at hoppe ud af google kasse, og kig dig omkring. Verden udenom kører mindst ligeså hurtigt, måske endda hurtigere.

Hvad navigation angår, er der intet der kommer på siden af nokia. I 2011 slog Nokia N8 både Tom Tom, Garmin, og en iphone 4 med navigon, i en "head to head" test, gennem Københavns gader.

0 0
Kim 21-09-2012 14:17:58

Hvor stor en andel af smartphone markedet Nokia havde da de lancerede Ovi Maps i '06? I omegnen af 100%...

Og at Google Maps anvendes på PC er jo ikke så underligt, når nu det var den platform det i sin tid blev udviklet til (af to danskere der blev opkøbt)

0 0
DX 21-09-2012 15:39:43

"I 2006 havde Nokia 100%" - ha ha, ja der var engang. Dejligt at have noget at tænke tilbage på Kim. Var det ikke også inden de fyrede 50.000 medarbejdere ?

0 0
Thomas 21-09-2012 16:23:37

Godt arbejde troll. Flyt fokus, når dine første håbløse påstande bliver skudt ned.

Klassisk taktik :)

0 0
TF 21-09-2012 17:52:40

DX kan ikke andet ;-)

0 0
Thomas 21-09-2012 18:23:22

Pas, jeg kender ham ikke :)

0 0
Kim 21-09-2012 16:06:02

Ha ha, jo... men det ændrer jo sådan set ikke på noget. Heller ikke at Ovi Maps eksisterede før den første Android enhed kom på markedet...

0 0
Thomas 21-09-2012 14:07:15

Nej, Nokia Maps er klart overlegne, så det er lidt unfair at sammenligne faktisk.

Nokias andele på smartphones? Omkring 20-25%, plus/minus.

Mon ikke du skal tage Jacob Smidt i hånden og gå igang med at læse lidt op på tingene, inden du udtaler dig om ting, du ikke har den mindste forstand på?

Det ville gøre mobilsiden.dk til et meget rarere sted.

0 0
Thomas 21-09-2012 13:15:57

"Google var først med udviklingen af en brugbar korttjeneste til smartphones. Produktet, i form af Google Maps, har været tilgængelig på Android-enheder i flere år."

Det passer altså ikke. Nokia har haft kort på deres Symbian-enheder i mange år, længe før Android eksisterede.

0 0
Jacob Smidt 21-09-2012 15:55:01

Hej Thomas.

Tak for din respons.

Hvis du læser teksten én gang til vil du ligge mærke til ordet smartphones indgår.

Dermed henviser jeg ikke til mobiltelefoner generelt, men specifik smartphones.

God weekend.

0 0
Jesper 05-10-2012 10:08:19

Ja, Jacob. Ordet Smartphone er omdrejningspunktet. Nokia Communicator var verdens første kommercielt udbredte smartphone og jeg havde fornøjelsen af at opleve den første udgave på CeBIT i 1996. Det var før Google eksisterede - og før Steve Jobs vendte tilbage til Apple.

0 0
Jacob Smidt 05-10-2012 13:39:26

Nu er jeg i den heldige situation selv at eje den første generation Nokia Communicator, og har gjort det i MANGE år, og det er endda selvom min beskedne alder..

Har sku endda brugt den til at skrive dansk stile på, og meget mere.. MEN ville aldrig kalde den for en smartphone, og det er der heller ikke andre her på redaktionen der ville.

Men i kan køre heads, så tvivl, og lave jeres egne konklusioner osv. osv. Ligeså meget i vil, det ændrer ikke på artiklen eller mine udtalelser..

God weekend til jer alle :)

0 0
Bjørn 14-11-2012 17:40:08

Mener du sgu i stedet for sku?

Mener du hetz i stedet for heads?

I øvrigt synes jeg ikke det er så pænt med din aggressive tone. Bevares, et kommentarfelt er til diskussion og uenighed, men som forfatter til artiklen bør man opføre sig lidt pænere end den gennemsnitlige bruger.

0 0
Thomas 05-10-2012 15:45:47

Det er sgu en topfesen kommentar det der.

Du skipper helt det essentielle - nemlig at Google på ingen måde var først med maps til smartphone, som Kim også er inde på.

Det ville klæde dig at erkende en fejl i stedet for at blive fornærmet og anklage folk for at høre hetz.

Det klæder absolut ikke en journalist at opføre sig sådan, og jeg håber sgu John tager et alvorsord med dig.

0 0
Kim 05-10-2012 17:16:03

Ironisk nok kunne man få en Google Maps app til E90'eren... blir den så til en smartphone, når man kan putte Google i Jacob?

0 0
Jesper 05-10-2012 15:12:46

Ikke desto mindre, Hr. Smidt, så er netop Communicator (Nokia 9000) den første kommercielle smartphone. No more and no less. Det var lige dér telefonen smeltede sammen med alternative funktioner og det hele blev kommercielt udbredt.

Jeg kunne også komme med en påstand om, at en iPhone aldrig bliver en rigtigt smartphone, da den ikke kan udføre betingede opgaver efter brugerens forgodtbefindende (og dermed virke smart/klog).

Så er vi tilbage ved definitionen på en smartphone. Og din definition holder altså ikke.

0 0
Kim 05-10-2012 14:21:35

Prøv at høre de andre på redektionen om det gælder alle generationerne af Communicatoren. For E90'eren i bestemt en smartphone i de flestes bog. Den er fra 2007 og havde Nokia Maps.

Se den mod iPhone 3G (var iPhone 2G en smartphone?)
http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=1857&idPhone2=2424

0 0
Katron 22-09-2012 00:27:54

Øhh Jacob for pokker..

Det er ikke en smartphone, blot fordi den ser smart ud.. Ej heller fordi den har touchskærm.

Smartphones eksisterede ikke blot før iphone og Android, de var faktisk meget udbredte.

Jeg er nok mest bekendt med Nokia, så til fans af andre producenter, tag efterfølgende med et gran salt.

Man har forsøgt med smartphones mange gange gennem tiden, hvor de blot ikke har slået igennem, grundet mangel på mobile dataforbindelser.

I 2005 lancerer nokia deres n-series, som i stor grad nok er første egentlige smartphones, som når ud til mange købere. Ud af n-series modellerne topper N95 som kom i handel i slutningen af 2006.
Du kan mene hvad du vil, men en go gammel N95 kan i grove træk nøjagtigt de samme ting, som en moderne smartphone idag kan.
Et stort salgsargument på N95, var den medfølgende navigation, som kørte på GPS. Med N95 8gb fulgte AGPS, som var meget hurtigere til at finde position. AGPS er det der bliver brugt idag.

Jeg købte en N95 i 2006, netop grundet navigationen, men allerede på det tidspunkt, var kortene utroligt gode. Desværre var man pålagt at skulle betale licens for at bruge "turn by turn" navigation, men ellers fungede det fortrinligt. I 2008 eller 2009 bliver OVI Maps gratis at bruge. Kort har siden 06 været gratis at opdatere.

0 0
Kim 22-09-2012 01:06:37

Goggel opfandt kortet. Jorden er flad. Andriod er ikke en kopi af Symbian.

0 0
Katron 22-09-2012 14:17:24

Hehe..

0 0
Mads Knudsen 21-09-2012 21:27:11

Nokia starter udviklingen af Nokia Maps under navnet Smart2Go i 2001.
Opkøber ruteplanlægningsfirmaet Gate5 i 2006
Opkøber Navteq i 2007
Nokia præsenterede deres første SMARTPHONE med Gps i marts 2007.
Google Maps kommer til mobilenheder, MEN benytter mobilnettet til at finde enheden, i November 2007
Den første Androidtelefon præsenteres i Oktober 2008.

Konkluder hvad I vil ud fra dette.

0 0
Thomas 21-09-2012 16:22:25

Ja, det er jeg med på. Men Nokia lavede også smartphones længe før Android eksisterede.

0 0
Kim 21-09-2012 16:09:47

Hej Jacob...

Kom ud af din klokke!

http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_E90_Communicator

Selvom pop-viden vil fortælle de måbende masser at iPhone var den første smartphone, så burde du som skribent her vide bedre.

0 0
Allan 21-09-2012 13:20:54

Det passer altså ikke. Nokia har haft kort på deres Symbian-enheder i mange år, længe før Android eksisterede.


Og det virkede fortrinligt før Android eksisterede... :-)

0 0
Thomas 21-09-2012 14:04:26

Præcis. Normalt gider jeg ikke bekymre mig om småfejl og den slags, men når man skriver artikler for et mobil-site, så bør man ikke lave den slags fejl.

Jeg vil næsten påstå, at det er pinligt.

0 0