Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia: Lukker og slukker i Finland

Nokia: Lukker og slukker i Finland

Den hårdt pressede tidligere mobilgigant Nokia lukker nu den sidste fabrik i hjemlandet Finland.

Den tidligere mobilgigant Nokia er hårdt presset, hvilket nu resulterer i den sidste af virksomhedens fabrikker i hjemlandet Finland lukker. Det skriver Business.dk.

Fabrikken der er beliggende i Salo er legendarisk, men ved årsskiftet lukker og slukker denne altså. Det er den sidste store mobilfabrik der er tilbage i Vesteuropa, og efterlader de 780 ansatte uden job efter nytår.

Nokia skal i alt skære hele 3.700 stillinger væk i Finland, som et led i en større spareplan. Der i alt gør 10.000 jobs forsvinder i den pressede virksomhed. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 06-08-2012 20:28:55

Det måtte jo komme før eller siden.

Når alle konkurrenter får produceret deres telefoner i Kina / Korea, har det vel kun været et spørgsmål om tid, før Nokia også måtte æde den kamel.

Jeg kan aldrig få mig selv til at sige, at det er godt at en mobilproducent går ned. Ligemeget om i er til iphone eller Android, så husk på, at Nokia har underholdt os i mange år. Det er ligesom dem der gjorde mobiltelefoni muligt. Om man hader Nokia idag, så håber jeg aldrig at de forsvinder. Jo flere producenter jo flere fede gadgets.
Jeg er Nokiamand, men kunne aldrig drømme om at se apple eller Android gå nedenom. De har været med til at få udviklingen i den retning vi ser idag. Uden dem havde Nokia aldrig fået konkurrence, men modsat uden Nokia, er det slet ikke sikkert vi havde set mobilt udspil fra hverken apple eller Android producenterne.

Selvom Nokia i mange år har fået produceret størstedelen af deres mobiler i Korea, så gør det lidt ondt på mig, at folks hang til eyecandy og designikoner med yesteryears hardware, i den grad har fået folk til at købe Kina producerede produkter til mega overpriser, på bekostning af arbejdspladser i europa, og også Danmark. Folk tuder over at det er svært at finde arbejde i DK, mens de samtidigt køber løs af luksusvarer fra Asien. Nokia beskæftigede immervæk over 1000 mennesker i DK.
Jeg ved godt det er den vej vinden blæser, men alligevel er det trist, når arbejdspladser fosser ud af europa og til Asien. Det er jo stadig de samme produkter vi køber, nu står der blot "made in China", istedet for "made in Europe"

0 0
claus 06-08-2012 16:26:54

Faldt over den her på mobil.nu

http://www.mobil.nu/nyheder/nye-tal-salget-af-windows-phone-eksploderer-1.509858.html

er nok ikke nokia's mobiler alle. men de burde da stå for langt den største del af kagen. så Burte da gå den rigtig vej for nokia

0 0
Simon\n 06-08-2012 12:01:10

Synes godt nok at det er en skam at de lukker, tænk at så stort et firma kan komme i så store problemer på relativt kort tid. Jeg håber at Windows phone og Lumia serien kan nå at vende skuden, så de kan blive store igen. Det vil hvertfald være synd hvis de mangler på marked

0 0
Henrik 07-08-2012 23:23:26

Det tror jeg du kan være ret sikker på. Altså at vender skuden. Nokia skal nok få succes med deres WP modeller. Bare vent til de kommende Nokia annonceringer med WP 8. Det bliver det vildeste shit.

Med Microsoft's eco-system, som inkluderer XBox osv., så kan det kun gå fremad nu.

Udviklerne venter bare på, at hoppe med på WP vognen i den kommende tid. De fleste er super trætte af Android og alt det bøvl der er med det, samt Apple's totale dominans på app markedet som trænger til et shake-up.

Der bliver glidende i starten, men der opbygges momentum stille og roligt.

0 0
06-08-2012 13:57:32

Jeg ved ikke om det er en skam at de lukker.
Nokia har været alt for langsom med at hoppe på smartphone-vognen,og da de så endelig avancerede lidt holdt de bl.a fast i deres MeeGo system som simpelthen var for kedeligt.
Så vælger de derefter at gå ind og lave Windows Phones,som slet ikke er ordentligt udbredt på markedet.Jeg tror de får meget svært ved at klare sig.Det hedder enten iPhone eller Android.
Har selv haft en Windows Phone og de er dybt kedelige.Kører nu igen med Android mobil.

0 0
tln 06-08-2012 14:33:21

Problemet med android er patenterne og det var også en af årsagerne til at Nokia ikke hoppede på android-vognen.

HTC giver lige nu US$10 per solgt enhed til MS pga rettigheder. Fra 2013 vil Samsung skulle betale 12dollars. Det er ikke for at sige at Android er en død fisk, men indtjeningen vil blive mindre end den plejer i fremtiden.

Det giver dog sig selv at Nokia ville have haft noget anderledes salgstal med Android end Symbian, men omvendt så ville Windows Phone ikke være blevet til noget. Jeg har en noget anden og mere positiv holdning til WP og fremtiden med WP8 og direct x kodningen ser ganske lovende ud i forhold til gode spil på mobil-platformen, mere lovende end på Android og iOS da spil kan portes fra Windows platformen.

0 0
Simon\n 06-08-2012 14:14:58

jamen vil giver jer ret i at de har lavet rigtig mange dårlige beslutninger, og de er et tydeligt eksemple på hvor galt det kan gå. men jeg håber de for vendt det, og de valgte jo windows så det må de jo nok holde ved. men synes lidt de røvender deres nye kunder når wp 8 kommer ved ikke at opdatere videre udover 7.5. sært med lumia 900 kunderne.

0 0
David 06-08-2012 14:07:00

Grundlæggende enig.. Jeg gad godt have set en parallel virkelighed, hvor Nokia hoppede på Android toget med det samme, måske kunne de have været større end Samsung?

0 0
Kim 07-08-2012 10:55:01

Nu er der jo mange grunde til ikke at vælge Android, men en af dem er hardware krav.

Nokia kunne ikke bare gå fra deres singlecore til quadcore som jo er mindstekrav for en nogenlunde afvikling af Android. Det kræver noget udvikling, i en retning som Nokia aldrig tidligere har gået, da de netop ikke har været bundet op af et OS der stillede mere og mere sindsyge krav til hardwaren.

0 0
Peter Frederiksen 09-08-2012 09:58:55

Ja, de krav er helt vildt sindsyge!

http://www.youtube.com/watch?v=MOSdKi97fi8

0 0
Benjamin Jensen 12-08-2012 00:33:45

Ja, Peter - det der lagger lige så meget som på min SGS 2 med dual core.

Utroligt at man kan lave et OS, der er så tungt, at det absolut skal lagge så meget.

0 0
Peter Frederiksen 12-08-2012 03:59:15

Benjamin, det jo langt over din sengetid!

Mæææhh!

0 0
Benjamin Jensen 12-08-2012 11:50:27

Utrolig intelligent kommentar fra Peter Frederiksen.

Lige så snart at folk enten hører sandheden, eller man kritisere deres tlf, så kan det få dem til at fare sådan i flint, at de helt glemmer at få intelligensen med.

Jeg skulle sgu nok bare have nøjes med at sige, at jeg ikke var videre tilfreds med din kone i sengen. Så havde jeg nok været fri for den kommentar, som jeg fik.

0 0
Peter Frederiksen 12-08-2012 13:43:42

Kære Benjamin

For det første har du ikke en S2er, så hvorfor du har et behov for at trække debatten ned på et barnligt niveau?

0 0
Benjamin Jensen 12-08-2012 17:23:34

Egentlig utroligt, at jeg skal have dig til at fortælle mig det. Jeg har en SGS 2 som firmatlf. Jeg har endda oprettet en tråd på mobildebat, fordi den sugede 100% strøm hver nat. Jeg tror aldrig jeg har haft en Tlf hvor jeg har brugt så meget tid på fejlfinding.

Den lagger, den smider mig af wifi, og for at fuldende det, så fryser den jævnligt. Men ok, jeg har da fået løst problemet med strømforbruget. Den skulle gendannes :(

0 0
Peter Frederiksen 12-08-2012 20:17:25

Nu har jeg selv haft S2eren, jeg kan ikke nikke kende til WIFI problemer og fryser jævnligt, ikke at jeg ikke har oplevet at den fryser i nu og næ.

Og gendannelses problemet, har samsung erkendt, samt lavet en vejledning, (jeg har ikke gendannet)

Men det er sjovt når man google dig og android, så ser det ud til ingen rigtig gider at debatere med dig.

http://www.google.dk/search?q=%22benjamin+Jensen%22+samsung+S2+site%3Amobilsiden.dk&sugexp=chrome,mod=13&sourceid=chrome&ie=UTF-8#hl=da&safe=off&sclient=psy-ab&q=%22benjamin+Jensen%22+android+site:mobilsiden.dk&oq=%22benjamin+Jensen%22+android+site:mobilsiden.dk&gs_l=serp.3...206081.207521.0.208536.7.7.0.0.0.0.113.653.6j1.7.0...0.0...1c.AA33QFYB8ik&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=30c725a503c5e394&biw=1366&bih=643

0 0
Benjamin Jensen 12-08-2012 21:05:36

Omg du er et fjols, med lidt for meget fritid.

0 0
Peter Frederiksen 12-08-2012 21:15:45

LOL!!!

Det er jeg mener med at tage debatten ned på barnligt niveau!

Nå men case proved!

0 0
Benjamin Jensen 12-08-2012 22:44:43

Benjamin, det jo langt over din sengetid!

Mæææhh!


Prooved? Haha så siger vi det. Vi lukker med din åbningskommentar.

0 0
Peter Frederiksen 13-08-2012 10:40:15

Stortset de fleste store internationale mobile gadgets sites har kåret S2, som årets mobil 2011.

(kun UK mags og kør musen over kasserne for kommentarer og priser)
http://www.samsung.com/uk/galaxys2/awards.html

Og Oscar'en i mobilbranchen.
http://www.samsung.com/africa_en/consumer-images/news/2012/samsung-awarded-quot-best-smartphone-quot-for-the-galaxy-s-ii-and-quot-device-manufacturer-of-the-year-quot-by-gsma-at-mobile-world-congress-2012/1_515-0.jpg

VS

"Ja, Peter - det der lagger lige så meget som på min SGS 2 med dual core.

Utroligt at man kan lave et OS, der er så tungt, at det absolut skal lagge så meget."

Hmmmm!

Så når man nu kender til dine debatter her på siden og dit syn på andriod og dine debat evner.

Det gør det dig, desværre meget utroværdig og forudsigelig i forhold til dine intentionener i diverse debatter.

Så undskyld at jeg tog forskud på glæderne med min første bemærkning til dig i denne tråd.

0 0
Benjamin Jensen 13-08-2012 17:15:02

Når man læser hvad du skriver, så undrer det mig, at du kan sætte mine debatevner i tvivl. Skal vi sakse lidt?

Så når man nu kender til dine debatter her på siden og dit syn på andriod og dine debat evner.

Snip....

Hvad menes der? Bliver der stillet et spørgsmål, eller konkludere du?

Snip

Det gør det dig, desværre meget utroværdig og forudsigelig i forhold til dine intentionener i diverse debatter.

Snip

Du formulere dig som en 6 årige i dette afsnit.

Snip

Jeg forstår godt, at du går efter manden i stedet for bolden, for som du kan formulere dig så taber du hurtig en debat. Det ses også tydeligt i din debat med Kim, som forlængst har opgivet dig.

Du skyder løs, men rammer desværre ikke så godt. Først siger du, at jeg ingen android telefon har, og derefter mener du, at ingen gider debattere med mig på mobilsiden. Jeg synes måske du skulle kigge lidt bedre efter, inden du kommer med sådanne latterlige beskyldninger. Vi snakker om en skide telefon, så drop nu dine personlige angreb.

Som jeg skrev før, mener jeg stadig at du er et fjols, med lidt for meget fritid!


Jeg afslutter debatten her - så kan du ellers debattere med dig selv.

PS: Nej, jeg bryder mig ikke særlig meget om android. Betyder det så, at jeg ikke må snakke om det, da du kender mine intentioner?

0 0
Peter Frederiksen 14-08-2012 03:28:50

Så vil jeg tillade at debattere med mig selv, nu når jeg har for meget fritid.

"PS: Nej, jeg bryder mig ikke særlig meget om android. Betyder det så, at jeg ikke må snakke om det, da du kender mine intentioner?"

Og det der er meget tydeligt i diverse indlæg på siden.

UK mags.

"Fone Home
“The Samsung Galaxy S 2 is an astonishingly thin, astonishingly fast
smartphone. There are very few reasons this shouldn’t be in your pocket”"

"CNET.UK
“It’s astonishingly fast, with a gorgeous display, a good camera and a winning operating system”

"Stuff.tv
“Fast, powerful, with dazzling design and great battery life, the Galaxy S II is an irresistible Android handset”"

"iGizmo
“This is the smoothest running phone of the lot that takes processor intensive use in its stride”"

"T3
“With speed, power and a sweet camera and screen, the S II is as good as it gets…”"

opsummering: speed, power, fast, powerful,smoothest bla bla.

Så undre det mig meget:

"Ja, Peter - det der lagger lige så meget som på min SGS 2 med dual core.

Utroligt at man kan lave et OS, der er så tungt, at det absolut skal lagge så meget."

Har alle de magasiner taget fejl? i forhold til dit postulat?

Eller er det måske en:
http://dash.ponychan.net/chan/files/src/132927664791.jpg
Hvis Ja, er der tilbud på sølvpapir i Fakta.

Debat evner!
Det da et fremragende første indlæg i en tråd, du har der..

"Benjamin Jensen - Inden i kritisere

Det er da utroligt hvor mange fjolser der kan samles på et forum."
http://www.google.dk/search?q=site%3Amobilsiden.dk+fjols+Benjamin+jensen&sugexp=chrome,mod=13&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ikke mærkeligt at debatterne ryger ned på fritidshjem niveau fra din side.

Og selvfølgelig må du ytrer dig tosset du vil, det er jeg ikke herre over, men nu har du selv valgt at lukke af.

"Det ses også tydeligt i din debat med Kim, som forlængst har opgivet dig."

Forventeligt! Da der er lagt lidt "I told You so!" i min sidst indlæg til Kim...

0 0
Kim 14-08-2012 10:40:11

Peter, du gør en stor fejl i at tro andet end, at jeg ikke gider svare på dine lange retoriske indlæg, med underlige referancer og den der klippe/klistre tagen ting ude af kontekst maner.

For dig handler det ikke om at have ret men at vinde diskussionen, hvilket i praktiske termer gør dig til en troll. Derfor - og fordi jeg har et liv offline - har jeg ikke gidet svare.

Det eneste du har vundet fra mig er en facepalm, og en eftersøgning af en ignorefunction.

0 0
Peter Frederiksen 15-08-2012 03:11:29

Kim, det er meget simpelt, jeg stiller spørgsmålstegn ved dit postulat, som du elegant afvigere.

Du skrev:
"Nokia kunne ikke bare gå fra deres singlecore til quadcore som jo er mindstekrav for en nogenlunde afvikling af Android."

Det vil sige Quadcore for at køre Andriod?

Nokia N9 er en 1 GHZ single core og en GPU fra 2005 (PowerVX SGX530)

På N9 video som er en alpha #1 med hjemmelavede drivers, ser det ud til at køre fornuftigt taget i betragtning af chipsettet og at ICS kræver GPU HWacc.

Jeg må gå udfra at vi kan blive enig om, at N9 ikke har sindsyge hardware specs.

Så kommer jeg det store spørgsmål til dig.

Så hvordan hænger, hvordan hænger det sammen at android kræver quadcore og sindsyge hardware krav?

0 0
Kim 15-08-2012 08:10:01

Ok Jørgen Klevin, som udgangspunkt har du ret i at mit postulat om quadcore er fejlbarligt, der burde kun have stået dualcore (om jo er One X og SGSIII specs i US pga LTE) - men du glemmer det fantastiske ord "nogenlunde".

Det kommer godt nok ikke bag på mig, at Nokia tilsyneladende - ud fra din fantastiske videodokumentation, der jo fejer enhver tvivl af bordet - er bedre til at samle hardware-konfiguration til afvikling af Linux-baserede OS' end alle Android producenterne.

Så lad os da enes om, at det ikke er Android der er problemet, det er bare alle de andre producenter end Nokia, der ikke kan finde ud af at samle hardwaren optimalt.

Tillykke min dreng, du har vundet diskussionen! Ikke sandt?

0 0
Henrik 15-08-2012 09:25:05

LOL

0 0
Henrik 15-08-2012 08:02:00

Android kører ikke fornuftigt på single-core CPU og under 1024 MB RAM. Det kører, men det er også det.

0 0
Benjamin Jensen 14-08-2012 11:10:55

lol

0 0
Henrik 09-08-2012 10:03:07

Ja, det er de. Android kører jo ad helvede til på N9'eren. Check lige hvor meget scrollingen hakker og sprutter. Det er jo til grin.

Meego kører total smooth på samme hardware, det samme siges om Symbian, og ja, Windows Phone.

Performancemæssigt er Android en joke.

0 0
Peter Frederiksen 10-08-2012 17:11:29

Det er klart at Meego køre mere smooth, da hardwaren er valgt til softwaren.

Videoen er en alpha build (langt fra færdig), hvor desværre Nokia ikke har udgivet en reference Guide til N9/950's hardware eller andriod drivers.

Men det kommer nok aldrig til at køre så flydende, som på en S3 eller Gnex, det skyldes måske at GPU i Nokia N9 er fra 2005 og CPU fra 2009, hvor både JB og ICS kræves der vis GPU hardware acceleration, så en 7 år gammel GPU.

Så jeg syntes taget i betragtning af at N9 er en gammel sag chipset mæssigt, ser det ud til at fungere ok.

Og når man tænder N9eren, kan man vælge boote mellem Meego og Android og dermed få adgang til 500K+ apps!

0 0
Kim 11-08-2012 01:46:43

Peter, det er prisværdigt at du vil kæmpe for Androids sølle hardwarekrav. Det ved vi alle er en dårlig joke, men faktisk er det jo heller ikke dit mål.

Det eneste du vil er at miskreditere Nokia, uanset hvor sølle halmstrå du må gribe efter i processen. Stor respekt oh kriger, dit land er i flammer bag dig men du vandt næsten en meter tærren...

0 0
Peter Frederiksen 12-08-2012 03:34:10

Kim

Det dit evige postulat om, at android kræver sindsyge hardware resurser.

N9eren med forholdsvis forældet hardware, Videoen er alpha #1 release, at køre ok og apps low-med end gaming ser ud til at fungere fint.

Når nu mange android 2.3 devices ikke får ICS eller JB skyldes det ram (og delvis flash ram), da alle producenter skal ligge deres egne UI tilpasninger. N9 har en 1 GB og hvor de fleste Single core har 512 mb.
Og de fleste producenter har ikke været specielt gode til at tilpasse deres UI eller opdatere for dens sags skyld.

Det er blandt andet derfor at Sammy ikke opdatere Galaxy S til ICS, selv om hardwaren er identisk med Nexus S, men har fået et plaster på såret med en valuepack (med ICS features), lidt det samme som WP7 får 7.8 istedet for WP8.

"Det eneste du vil er at miskreditere Nokia, uanset hvor sølle halmstrå du må gribe efter i processen."

Nej, der tager du helt fejl, jeg har anbefalet min mor at købe en Lumia 710, efter hendes gamle Ericsson R600 fra 2002 døde.
Og i denne prisklasse er Nokia/windows phone er det bedste man kan få, som dækker hendes behov.

Hun gik i TDC butikken, som prøvede at overtale hende til at købe en SGS2, men hun endte med at lade sig overtale til en Lumia 800 til en special price 1800 kr.

Så nu har jeg haft en Lumia i hånd og kender en som har én.

Jeg tror at Nokia problem er de er gået fra open source til et OS, der er lige så lukket som Nord Korea.

"Måske skulle Nokia have gået "All in" med Meego, da jeg tror det bliver skæbnesvangert 2012 for både Nokia og MS,som indtil videre ligner mere en selvmords-pagt end en succes."

http://www.mobilsiden.dk//nyheder/afstemning-hvad-var-arets-mobil-2011,lid.18653/#cmt_42360

Jeg mener ikke de skulle have skroddet Meego, men have satset på 2 OSer (og WP7).
Jeg tror at Meego ville have klaret sig langt bedre end WP7, hvilket man måske kan tolke med kinesiske investeringer i Jolla.

WP8 skal have succes og tage markedsandele, hvis WP8 klarer sig lige så dårligt som WP7, så tror jeg ikke at der bliver en WP9.

0 0