Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia Lumia 1020 med 41 megapixels kamera er nu en realitet

Nokia Lumia 1020 med 41 megapixels kamera er nu en realitet

Lumia 1020 fra Nokia med et kamera på 41 megapixels er nu en realitet. Læs nærmere om den her.

Nokia Lumia 1020.
Nokia Lumia 1020.

Nokia har i dag, under en stor event i New York, præsenteret deres nyeste smartphone. Nokia Lumia 1020 er navnet, og den kommer med anden generation af kamerasensoren på 41 megapixels.

Uden sammenligning med de smartphones, som er på markedet i dag, kommer Nokia Lumia 1020 med et zoom, der gør det muligt at se detaljer det menneskelige øje ikke kan se, oplyser Nokia.

Det er PureView teknologien fra 808 PureView-telefonen, der nu er klar i en Lumia-model.

Telefonen tager billeder i en høj opløsning, men præcis som tilfældet var med 808 PureView, så er billederne altså ikke i en opløsning på 41 megapixels. Derimod er de i en opløsning på 38 megapixels, hvilket giver uendelige muligheder for billede-redigering.

Fortsat Carl Zeiss optik

Kamerasensoren på 41 megapixels kommer ligeledes med Carl Zeiss optik – den har seks fysiske linser.

-”Nokia Lumia 1020 er en fantastisk smartphone, hvor kameraet er den helt store nyhed. Med en 41 megapixels Pureview-sensor er det muligt at zoome skarpere ind end nogensinde før, og sammen med de nye software-funktioner der kommer med Nokias Pro-Camera, vil Lumia 1020 revolutionere mobilfotograferingen i lang tid fremover,” siger Niels Kjelstrup, der er produktchef for Nokia i Danmark.

Lumia 1020 kommer med Windows Phone 8, som styresystem, Here Maps og Here Drive+, en 4,5 tommer AMOLED WXGA skærm (1280 x 768 pixels), 2 GB RAM, 32 GB intern hukommelse, PureMotion HD+, ClearBlack display, 1.5 GHz dual-core Snapdragon S4 og et batteri på 2.000 mAh batteri, hvor man med et ekstra cover kan have mulighed for trådløs opladning.

Kamerateknologien er PureView 41 MP med optisk billede-stabilisering og en opløsning på 7712 x 5360 pixels.

Telefonen kommer på det amerikanske marked allerede den 26. juli 2013, mens vi i Danmark må vente til fjerde kvartal, hvor den forventes på markedet herhjemme.

Den kommer i farverne gul, hvid og sort.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan 15-07-2013 23:20:55

i gjorde et godt forsøg, men tabte alligevel til Nokia.
Velkommen til Lumia 1020, det er sgu mobil kvalli der sparker r..

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 19:15:01

Hvis denne mobil var kommet 2 år før havde verden set anderledes ud i dag men bare et gæt ....
The Nokia N900 is a smartphone made by Nokia.[5] It supersedes the Nokia N810. Its default operating system, Maemo 5, is a Linux-based OS

Se dette link. og ellers Google Nokia N 900 http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N900

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 19:19:13

Nokia har sovet/lagt i dvale siden om de nogen sinde vågner rigtigt op tja de har været verdens største og kan blive det igen......men om et 41 megapixel kamera kan gøre hmmmmmmmm

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 12:30:35

Ved ikke om der er snak om en reel nedtur for Apple med de tal de præstere se på disse tal de fortæller noget andet ..........godt nok sælger de ikke som forventet meeeen bedre en sidste år helt sikkert så er bare lidt fakta :
link : nr. 1http://www.lydogbillede.dk/nyheter/iphone-5-verdens-bedst-saelgende-smartphone/
og en seriøs avis som poltiken også referer til dette endda i Danmark:http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1925744/iphone-er-stadig-nummer-t-i-danmark/
og med Samsung nye Plastik S4 som flopper herhjemme eller sælger ikke som forventet...samlignet med HTC one (( har lige fået min wwwwow )) som er en fed "telemobilsmartfone" howw et nyt navn til en telefon hehehehe

0 0
Alfix 14-07-2013 15:08:40

Nu er Danmark jo et exceptionelt Iphone land, omvendt Sverige som er mere tech-minded. Men det handler ikk om nedtur bare saadan, det handler om at naar noget bliver populaert, naar alle foeler sig "motiveret" til at koebe og bedoemme et produkt, saa ender det med at den overordnede vision maa gaa paa kompromis. Som apple goer det med alle de "folkelige" og unoedvendige specs, ipad mini og nu en "fattig" mands iphone.


Det er det samme der sker naar man aabner op kunderservice via Facebook. Det oedelaegger en virksomhed fordi at folk de tror at bare fordi man er i en bestemt maalgruppe eller af en bestemt type forbruger saa er man bedre end andre. feks med iphone: Folk tror at de er design kyndige og at de eksklusive, men de fatter bare ikke at de ikke har brug for det de har koebt/faaet og at de egentlig blot er et saakaldt faar (forbruger).


Min pointe var: Nokia er ikke naaet til det punkt igen. Pt. er det hardcore fans, hipstere og folk der kan lide farver og windows phone systemet (og dem der hader iphone) der koeber, bruger og dyrker det. Derfor er Nokia saa interesseret i at vaere differentieret, fordi de har set alt det foer og sammen med Microsoft er de et af de faa firmaer i verden der har vaeret oppe, nede igen og pa vej frem. De kender de fleste af faldgruberne og ved at den difference der er pt. er noedvendig. De skal vaere bedre og mere innovative en apple og google. De har ogsaa et uhyre farligt og effekttivt system der kan baade ramme flere pris-grupper paa samme tid uden at kvaliteten falder.


Mao. Poeblen, faaret... forbrugeren.... oedelaegger alt. Nokia skal nok ogsaa faa den igen, men pt er Apple og Samsung paa intro kursus i vejen ned.

0 0
Alfix 14-07-2013 15:09:51

Det med kundeservice via facebook er et skidegodt eksemepel paa hvordan kunder (idoter) kan oedelaegge en virksomhed. Det er paa vej vaek. Believe me......

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 19:03:01

Jamen du har da helt klart fat i noget helt rigtigt, vi vil vel alle på et eller andet niveau eje, ja have følelsen af noget eksklusivt og som er simpelt og som er lige til at gå til/bruge, jeg har set ældre mennesker der bruger Iphone og spørger man hvorfor ja, det er fordi de er simple og nemme, at bruge ganske enkelt....... som Apple med al respekt har repræsenteret.... det kunne Android osse have været Meen de henvender sig ikke til denne målgruppe da der indtil nu kun har været puttet ind i smartphones der har været middelmådigt pakket ind i deres styresystem disse har ikke evnet at pakke dem bedre ind men fokuseret på hardware og features som ikke er overførbart til de flestes hverdag, men man lader sig forfører af alt det smarte salgs guf......også er det mere open source hvilket gør det er svært, at styre DEV og derfor brugbare Apps..... Og IOS er det lige omvendt, men måske med det nye IOS 7 er der et lille Vindue åben... :-)

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 19:05:14

uppps hvordan kan det lige gå til dobbelt indlæg... sorry :-))

0 0
Carl Stybe 14-07-2013 19:02:58

Jamen du har da helt klart fat i noget helt rigtigt, vi vil vel alle på et eller andet niveau eje, ja have følelsen af noget eksklusivt og som er simpelt og som er lige til at gå til/bruge, jeg har set ældre mennesker der bruger Iphone og spørger man hvorfor ja, det er fordi de er simple og nemme, at bruge ganske enkelt....... som Apple med al respekt har repræsenteret.... det kunne Android osse have været Meen de henvender sig ikke til denne målgruppe da der indtil nu kun har været puttet ind i smartphones der har været middelmådigt pakket ind i deres styresystem disse har ikke evnet at pakke dem bedre ind men fokuseret på hardware og features som ikke er overførbart til de flestes hverdag, men man lader sig forfører af alt det smarte salgs guf......også er det mere open source hvilket gør det er svært, at styre DEV og derfor brugbare Apps..... Og IOS er det lige omvendt, men måske med det nye IOS 7 er der et lille Vindue åben... :-)

0 0
Jesper Søgaard 12-07-2013 08:12:03

http://www.tech.sc/wp-content/uploads/2010/07/Nokia-Kinect-Can-Stand-Up-500x356.jpg

Nokia bør lave deres Kinect koncepttelefon færdig. Formen vil passe helt perfekt til en kameratelefon med denne sensor. Og en telefon der kan rejse sig op, er da for fedt :) Take my money!!

0 0
Robert 11-07-2013 21:16:27

Det ville nu være fedt at se Nokia springe på quad-core vognen, jeg siger ikke de skal være markedsførende på teknologi men at bruge en gammel processor fra Q1 2012 virker fesent og så er jeg ligeglad om I siger windows phone kører 10 gange mere flydende end Android!

0 0
PurpleboyDK 12-07-2013 12:03:27

Det er Microsoft der ikke har åbnet op for Quad-core og Full HD skærme. De er ikke understøttet af det nuværende Windows Phone 8.

0 0
Peter Frederiksen 12-07-2013 00:56:59

@Robert

Jeg syntes også det er ærligt, at der ikke er puttet en Quadcore chip i (og en full HD), jeg syntes det kom til udtryk i præsentation af Lumia 1020, at der manglede nogle hestekræfter, det var ikke ligefrem hurtigt til at tage billeder...
http://goo.gl/cDTqz (0:40)

0 0
Alfix 12-07-2013 10:34:07

Folk idag er besatte af at sammenligne specs paa alle mulige ting, fordi det er det eneste de reelt set kan forholde sig til som forbruger. Det haenger tit ogsaa sammen med at de egentlig ikke forstaar hvordan det hele er skruet sammen.


Apple til eks. har altid vaeret "bagud" med hardware specs paa deres CPU'er mm. osv. Indtil for bare en 3-4 aar siden var argumentet at Apple stadig koerte bedre fordi det var en anden arkitektur (Linux/Unix). Poeblen var ligeglad fordi de ikke brugte Apple (endnu).... men men, saa begyndte det... Apple blev allemands eje og poeblen begyndte uden grund og uden reel viden at kritisere Apple for deres lave specs, paa trods af at deres maskiner stadig koerte bedre end andre ikke apple maskiner. Men, apple maatte tvinges til at skrue bissen paa med hule slagord og dermed ligge paralelt med specs kun for ikke at forvirre de nye "kunder". Mao. Apple's nedgang starter og de er nu hvor de er idag, paa det 4 stadie i det som man kalder S'kurven. De kaemper for at folk til at blive paa deres platform. Alt sammen kun fordi at de er blevet screwed af masserne. Dem som ikke ved hvor de er og hvorfor.


Nokia goer dog det helt rigtige, akkurat some Apple i sin tid. De laver noget godt, der virker paa en platform der ikke kraever saerligt meget specielt fordi at den naesten udelukkende er baseret paa vektor grafik. Nu, venter den almene forbuger paa at Nokia specs er paa et niveau som de er blevet hjernevasket til at forstaa fra plakater, klistermaerker, blade, tv avisen og andet lort som overhovedet ikke fatter det interne (fordi de ikke er journalister, men forbrugere akkurat som alle andre). De har/faar en overfladisk holdning til produktet og laere egentlig aldrig at forstaa hvordan et produkt kan vaere med til at afvikle noget de ikke selv ved behovene for. Fair nok. Nokia skal nok komme dertil ogsaa, altsaa der hvor de er tvunget til at putte noget i som brugeren genkender. Men, det er saa ogsaa her hvor alt er lige og folk kan glide mellem fabrikanter og ideologier og manglende konsistens.


Quadcore, instagram, mcdonalds, red bull, blu-ray, blond haar og Expendables..... Blaaaahhhhh....


REN OG SKAER megalomani.


Det hele bliver foerst rigtig bedre naar "idioterne" ved hvad de skal bruge deres gadgets til. Det hele bliver foerst rigtig godt naar massen erkender at man ikke har brug for en Macbook pro for at afvikle tekstebehandling og webbrowsing. At man ikk har brug for Whatsapp naar alle ens venner bor i Danmark og man alligevel har fri sms..... Osv osv..... Men ak og ve...... Jeg tvivler paa den tid nogensinde kommer.

0 0
CJ 13-07-2013 16:18:45

"Mao. Apple's nedgang starter og de er nu hvor de er idag, paa det 4 stadie i det som man kalder S'kurven. De kaemper for at folk til at blive paa deres platform. Alt sammen kun fordi at de er blevet screwed af masserne. Dem som ikke ved hvor de er og hvorfor."

Selvfølgelig er der mange der tror at større er bedre. Det kan det også være, men behøver ikke være det. Tror dog Apple's "nedtur" tog fart da mange opdagede at andre også laver fede telefoner. Selvfølgelig skal Apple tage det som en nedtur men jeg har nok mest set dem som en ballon der før eller siden ville miste luft. Apple er stadig en rigtig god forretning. Der har imo bare været for høje forventninger til den. Markedet er blevet åbnet de sidste års tid. Alle kan lave fede telefoner i høj kvalitet. De der kan producere, markedsføre og distribuere er med i kapløbet.

Ydermere tror jeg at Samsung, Nokia og andre har spottet det rigtigt både tidligere og nu. High end markedet vil skrumpe til fordel for gode performere til lavere pris. Med mindre Apple kommer godt fra start her vil de tabe yderligere luft :-)

0 0
Asger 11-07-2013 22:40:32

Quad core er jeg lidt ligeglad med så længe telefonen kører smooth, men 1080p skærm kunne jeg godt tænke mig. Men WP 8 understøtter ikke de her ting før WP - Blue. Så der kommer nok en nu nokia efter den update med flag ship specs.

0 0
Alfix 11-07-2013 21:24:35

Quadcore er ikke skid vaerd, specielt ikke naar at WP og Nokia kan faa det hele til at spille paa Dual Core.

Saa du ser kun blindt paa hardware specs? Maaske skulle du tage at laese lidt om software arkitektur ;) Saa vil du laere at hardware er intet uden en god arkitekture.

0 0
Peter Frederiksen 12-07-2013 05:09:07

Jeg har 2 laptops i hjemmet, en gammel ultrabook med Intel dualcore I3 og Geforce 610 GPU og en nyere med Intel I5 quadcore og et Radeon HD 76xx.

Udover load tider er der ikke den store forskel, ved browsing, email og office..

Nu blev jeg ikke pilot, så derfor må jeg udleve den drøm i Microsoft Flight Simulator X.
På min gamle Laptop skal jeg sætte settings på Low/Medium, hvor jeg kan opnå 22 FPS, på min nyere laptop kan jeg sætte det meste på ultra high og opnå 70 fps.

Pointen her er, at det samme gælder for smartphones, hvor man er meget tæt på at leverer samme grafiske kvalitet som en PS3 og Xbox 360.
http://goo.gl/rviIb

En benchmark test af Qualcomm MSM8960 Snapdragon (som findes i L1020)
http://goo.gl/5W8s2

Selv en S2 performer bedre grafisk....

Så jeg tvivler også på om WP devices er i stand til afvikle HTML5 og WEBGL flyende, som rammer diverse hjemmesider i år..

The Hobbit....
http://goo.gl/nbA1Y

WebGL Demo
http://goo.gl/6UjJu

0 0
Simon Larsen 11-07-2013 19:25:01

Der er ikke kun brugt 808 teknologi i Lumia 1020.. Der er også brugt 920 teknologi, altså OIS.. De har brugt begge Pureview teknologier og sat sammen! ;)

0 0
Simon Larsen 11-07-2013 19:42:12

Og faktisk så hedder det bare ZEISS nu og ikke Carl Zeiss :)

0 0
Nikolaj77 14-07-2013 19:53:36

Carl Zeiss og så er den ikke længere!

0 0
Simon Larsen 16-07-2013 13:24:01

Nej, den er kortere... ZEISS

http://www.dpreview.com/news/2013/06/28/carl-zeiss-changes-name-to-zeiss

0 0