Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia Lumia 925 - de første indtryk

Nokia Lumia 925 - de første indtryk

Et interessant produkt i lækkert design – sådan er de første indtryk af Nokia Lumia 925, der kan købes midt i august måned.

Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Som det første danske medie, er vi i gang med at teste Lumia 925. Læs vores første indtryk herunder...


Telefoner i aluminium giver en bedre følelse af kvalitet, sammenlignet med plastikprodukterne. Netop dette metal er med til at adskille Lumia 925 fra de tidligere Lumia-modeller, på en positiv facon. 

Lumia 925 afløser flagskibet Lumia 920 fra november 2012, og bliver således den næste store brede model fra Nokia.

For ganske kort tid siden blev Nokia Lumia 1020 præsenteret. Her var slagnummeret 41 megapixels kamera, men denne model, mener jeg, skal ses som et nicheprodukt. De fleste vil trods alt gerne have en mere kompakt telefon, der dog fortsat har et ganske fornuftigt kamera.

Det er altså Lumia 925 der skal konkurrere mod Samsung Galaxy S4, HTC One og iPhone.

- Nokia Lumia 925 kommer til Danmark før tid

Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Godt design med småfejl

Designet er klart blandt de bedre på markedet, og selvom produktet er en smule bred, ligger det godt i hånden. Knapperne på siden føles lækre og de har desuden god klikrespons.

Toppen er derimod en rodet affære med opladestik (mikro USB), stik til headset og låge til SIM-kort (mikro SIM). Når toppen betragtes ser det bare rodet ud.

Bagsiden lider desværre af samme sygdom, her kunne man godt have holdt en mere enkel designlinje.

Alt i alt er telefonens design dog godkendt, for betragtet fra fronten, ser den virkelig lækker ud.

Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Rigtigt godt kamera

Nokia har videreført den gode kamerateknik i Lumia 920 og gjort den endnu bedre. Der ligger fem Carl Zeiss linser i 920’eren mod seks i Lumia 925. Der er stadig optisk stabiliseret kameralinse, hvilket er med til at give gode billeder under dårlige lysforhold.

Efter at have taget en del billeder med Lumia 925, må jeg konstatere at resultatet er mindst lige så godt, som på den foregående model. Oversigtsbilleder såvel som makrofotos er virkelig gode, også selvom der kun er 8 megapixels at gøre med.

Telefonen er hurtig til at fokusere og kameraet kan fortsat aktiveres fra låst tilstand, ved at holde kameraknappen inde et øjeblik.

Dertil kommer en række af Nokias kameraforbedringer, der blandt andet gør det muligt at lave actionshots, bedste billede, fjerne objekter i bevægelse m.v. Hvor godt det virker, vil jeg komme ind på i min endelige anmeldelse.

dette link kan du se nogle af de billeder der er taget med Lumia 925.

Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Lækre forbedringer

Styresystemet er den hidtil seneste udgave af Windows Phone 8, version 8.0.10328.78, med Nokia Lumia Amber-update, der tilføjer en række nye funktioner til Windows Phone.

Muligheden for at vække telefonen ved at dobbelt-tappe på skærmen er en mega fed detalje. Det samme er pauseuret, der vises på telefonens skærm når den ligger i dvale. Det er endda muligt at justere om uret altid skal være der (bruger mere strøm), være slået fra eller vises de første 15 minutter af dvaletilstanden.

Uret kan også sættes i en særlig nattilstand, via tidsindstilling, så det kan bruges som ur ved sengen. I natperioden bliver tallene så røde, så de oplyser rummet mindre.

Der findes også lydforbedringer og et program der hedder Data Sense, der kan anvendes til at holde styr på ens dataforbrug via såvel mobilforbindelsen som trådløst netværk.

Se eventuelt dette YouTube-klik der viser mere af Amber-opdateringen.

Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

God start på testen

Indtil nu har Nokia Lumia 925 været en god oplevelse, også hvad angår skærmkvalitet, lyd ved samtaler, kamera og generelt helhedsindtryk.

Jeg tester videre på den telefon, der umiddelbart ser ud til, at kunne slå Lumia 920, som jeg ellers også synes er det fint produkt.

Udover designkvalitet og materialevalg er noget af det bedste ved Lumia 925, at den er mindre, tyndere og lettere end forgængeren.

Update: Læs den endelige store test af Lumia 925

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Claus Krogsgaard-Mattsson 22-07-2013 11:31:49

Hej John,

Ser meget frem til din anmeldelse.

Men husk antennen! Det er vigtigt at vide hvor godt den performer. Sammenlign gerne med IP4S/5, SGS3/4 og L920.

0 0
Rune M. 19-07-2013 08:46:16

Nokia har videreført den gode kamerateknik i Lumia 920 og gjort den endnu bedre. Der ligger fem Carl Zeiss linser i 920’eren mod seks i Lumia 925. Der er stadig optisk stabiliseret kameralinse, hvilket er med til at give gode billeder under dårlige lysforhold.


Linser er noget man køber hos bageren. I Danmark hedder det en optik.

0 0
Peter Frederiksen 19-07-2013 16:09:06

@rune

I min optik, så vist helt galt på den :-)

0 0
Slaraffenland 19-07-2013 14:44:00

Og hvis man søger "optik" på Dansk Sprognævns hjemmeside, står der sørme: "linsesystem; måde at se og forstå noget på"

0 0
19-07-2013 13:28:18

http://da.wikipedia.org/wiki/Objektiv_(linse)

Det ser nu ud til at andre også bruger det Rune :D

0 0
John 19-07-2013 09:59:31

Forkert. Det kan være begge dele.

"linse sb., -n, -r, -rne (OPTIK et skiveformet glas- el. plasticlegeme; et frø; en kage), i sms. linse-, fx linsesuppe, linseform"

0 0
Belgarion 18-07-2013 19:47:17

Er store spekulationer omkring Bluetooth 4.0 som hardwaren understøtter, og som Nokia har meldt ud kommer til de mindre modeller. Er der Bluetooth 4.0 på Den test version du har af Nokia Lumia 925?? vil dælme godt have det til min 920.. men stadig ikke meldt ud om det kommer til 920 eller 820, kun de lavere modeller.

fra WPcentral.com

The upcoming Nokia Amber update for Windows Phones is also set to include Bluetooth 4.0 support for Lumia 720, 620 and 520 Windows Phones. According to a leaked slide, Nokia will be explicitly introducing low energy capabilities and support for hardware and accessories. This information came to light from a press event in Hong Kong.

Other improvements noted in the Amber update include altering the temperature of photos, focus times, sharpness when zooming and viewing photos in the Pictures Hub, battery life, glance screen and more. It hasn't been confirmed if the Bluetooth improvements will be hitting the Lumia 92x range of Windows Phones, though we can't imagine Nokia leaving out its premium range of customers.

Rumors have been circulating since Windows Phone 8 launched last year that the new hardware supported BT4.0 but the drivers had yet to be written. Evidently, Microsoft had a lot of work to do in bringing Windows Phone from CE to the NT Kernel, and the lack of Bluetooth 4.0 could be a side effect of that transition. With Bluetooth Low Energy (LE) on board, Windows Phone will be able to connect up to smart watches and fitness utilities like our favorite Fitbit.

http://www.wpcentral.com/nokia-amber-update-include-bluetooth-40-support-lumia-720-620-and-520

0 0
Belgarion 18-07-2013 19:16:02

Jeg forstå heller ikke hvorfor der kun er 16 gb af plads i 925 når 920 har 32gb. Og er super tilfreds med min 920. Kunne bestemt ikke finde på at bytte min sexede Ferrari røde Nokia Lumia 920 ud. Men synes godt nok at Microsoft skulle tage sig sammen og få den sidste opdatering ud før amber som jeg stadig ikke har fået så jeg kan bruge mit Sony erricson Bluetooth headset, som den absolut ikke kan finde nu min tlf, min htc titan finder det hele, men er godt nok stadig noget børnesygdomme med Wp8 i forhold til wp7.5

0 0
Peter Frederiksen 18-07-2013 20:31:39

Hvad er model nummeret på dit BT headset, det lyder meget mystisk..

Har ingen problemer med Sony SBH50 både med og uden NFC!

0 0
Belgarion 19-07-2013 07:03:31

Det er sony errison mw600 jeg har. Ikke den nyeste sag, men fantastisk bt hs.

http://www.mytrendyphone.dk/shop/sony-ericsson-mw600-23191p.html

0 0
Peter Frederiksen 19-07-2013 10:59:26

Ved ikke om du har prøvet dette....


I had the same issue with the 925, then I followed these instructions

http://www-support-downloads.sonymobile.com/mw600/userguide_EN_MW600_1236-6504.1.pdf#page10

the key is to turn off the headset, turn on Bluetooth on you phone then turn on the mw600 but holding the power button until you get the search spinner on the mw600 Then it show appear on the phone as an option to connection

0 0
Belgarion 19-07-2013 14:00:38

Peter den metode har jeg ikke prøvet, det må jeg prøve når jeg kommer hjem. Har set efter mange muligheder på nettet, og er mange der har problemer med nokia Lumia tlf og lige det headset fra sony.

0 0
Kurt Plum 18-07-2013 20:28:46

Iflg. bluetooth. org., er Lumia 820 og 920 nu certificeret for Bluetooth 4.0

0 0
Belgarion 19-07-2013 07:07:13

Ja for hardwaren under støtter det, men det gør windows phone styresystem ikke endnu, vi er på bluetooth 3.0. Derfor jeg vil vide om Amber updaten laver om på det som den skulle gøre med de lavere modeller 720,620,520

0 0
Robert 18-07-2013 17:26:19

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
Robert 18-07-2013 17:29:16

Hov det gik lige for hurtigt men det er da dybt godnat man smider mini-usb i toppen??

0 0
Kim 18-07-2013 19:12:16

Hvorfor?

Har i alle fald vænnet mig til det på 800'eren, og syntes ikke jeg har oplevet at det var federe at have i siden. Så er det i bunden du vil have det? Det finder jeg forstyrrende i brug.

0 0
Robert 18-07-2013 19:21:39

Fordi det er mega træls at bruge telefonen med en ledning hængende fra toppen hvis du bruger den mens den er til ladning.

0 0
Kim 18-07-2013 19:44:33

For mig er det mindst lige så irriterende når den hænger fra bunden, eller siden hvor man kan risikere at skubbe den ud.
Jeg har ikke oplevet den perfekte placering.

0 0
Alfix 19-07-2013 17:50:51

Skal vi ikke bare blive enige om saalaenge det er vaek fra siden saa er alt vel.... For siden er godt nok det mest deprimerende sted at have et kabel.

0 0
Kurt Plum 18-07-2013 15:25:13

At Lumia 920 med kun 16 gb hukommelse, uden mulighed for at udvide, skulle være en topmodel, den skal du vist længere ud på landet med. I har jo ofte selv kritiseret telefoner for at have for lidt hukommelse, eller muligheden for at kunne udvide. Om man kan lide aluminium eller polycabonat, som 920 er lavet i, er et spørgsmål om smag, 920 er en utrolig solid telefon. De lækre forbedringer, som du omtaler, har 920 jo lige om lidt. Vægten på 920 er måske et problem for nogen, men har man først forsynet sin 925 med et PLASTIK-cover,(er ikke nødvendigt på 920) så er vægten nok nogenlunde den samme. At 925 er den første telefon i aluminium, Nokia har lavet i nyere tid, er ikke rigtigt, Nokia N8 er i aluminium, ligesom både den og Lumia 800 har AMOLED skærm.

0 0
GammelGed 22-07-2013 09:34:11

Nokia Lumia 920 har 32 gb hukommelse og har aldrig haft andet!

0 0
Krabbe 19-07-2013 13:53:28

16 GB er alt for lidt for mit vedkommende, og kameraet i min gamle N8 er langt bedre end i min 920, så herfra er 925 udelukket.

Glæder mig til 1020 bliver frigivet.

0 0
Peder Alipio Thurøe 19-07-2013 14:30:33

Hørt!!

0 0