Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia N9 - aluminium og tastatur

Nokia N9 - aluminium og tastatur

RYGTE: Lækkede billeder af en mulig Nokia N9 er i omløb.

En ualmindeligt spændende prototype fra Nokia er i omløb på internettet.

Stor skærm, slide-ud-tastatur og et cover i aluminium er det umiddelbare. Man kan faktisk sige, at designet minder om en af Apples bærbare computere, blot i mindre udgave.

Nu ved vi jo ikke, om dette overhovedet er et produkt der ender på markedet. Men det tyder da på, at Nokia ikke er faldet helt i søvn i udviklingsafdelingen.

Kilde: Engadget

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kenneth Larsen 20-08-2010 19:34:26

Det bliver spændende at se hvordan Nokia vil forsvarer deres marked

0 0
Henrik 21-08-2010 21:46:10

Helt sikkert. Men hvis man læser Nokia's presseudmeldinger over de sidste 6 måneder, kan man få et rimeligt godt billede af hvad deres strategi er.

I korte vendinger går det ud på flg.:

Release en række meget billige smartphones (under 1100 kr. u.abo.) med, relativ til prisen ret avancerede funktioner, som skal få flere til at købe en smartphone, og dermed ligge basen for nye brugere. Dette har de allerede gjort. Blandt eksempler kan nævnes touch-smartphones som Nokia 5530, 5230 og varianter med touch og tastatur som Nokia C6 og X3-02.

Det næste skridt er, at angribe mid-tier området med en række smartphones i en klasse højere med mere avancerede funktioner, med kraftigere hardware og nyere OS (Symbian^3). Her er det modeller som Nokia N8, C7, X7 og E7 der kommer ind i billedet.

I high-end segmentet er det Nokia's intention at lancere de allemest avancerede devices med et nyt OS kaldet Meego (videre udvikling af Maemo 5 som kendes fra N900'eren). De er mere små computere end de er smartphones. Den første model, er Nokia N9 som omtalt her.

Fælles for alle tre segmenter af Nokia's portfolio er, at alle disse modeller har Ovi Store, Ovi Maps og en række andre tjenester. Nokia har i de sidste par år arbejdet på, at forene deres platforme under samme udviklings og applikationsmiljø - kaldet Qt. På den måde kan app udviklere udvikle til eet system, og med små midler få det ud på alle Nokia's smartphone modeller. Med andre ord, det er slut med fragmentering som man har oplevet tidligere.

Udover dette skal Ovi Store gradvist forbedres og udvides med nye funktioner, som micropayments, integration imellem tjenester osv. lidt som man kender det fra Apple's AppStore. Nogle af tingene er allerede færdig, andre er igang med at blive udviklet.

Målet er altså, at Nokia arbejder udfra at ligemeget hvilket pris-segment man snakker skal de have en model der passer til behovet og pengepungen med nogenlunde (der vil selvfølgelig være nogle ting de mere avancerede modeller kun kan klare) lige tilgang til tjenester og programmer uanset prisklasse.

0 0
Henrikmand 20-08-2010 15:04:17

For mig at se, ligner den lige præcis det, den er: en Nokia N8 med slidetastatur.

0 0
Henrik 20-08-2010 15:14:43

Det kunne man fristes til at tro, men N9 er nu en hel del anderledes end N8. For det første kører N9 Meego, og ikke Symbian, og for det andet så er N8 m. QWERTY tastatur (= N8-01) her: ;-)

http://www.best-choice-tech.com/mobile-cell-phones/nokia-n8-01-exposed.html

0 0
Henrikmand 21-08-2010 14:46:50

Klart, klart! Men hvis man ikke har set det billede, du linker til, så kunne det ellers godt se ud til at de 2 var meget nært beslægtede :o)

En iDims ligner det i hvert fald ikke!

0 0
TF 21-08-2010 16:30:52

de her kan nok hjælpe dig http://www.krak.dk/optikker/søg.cs :)

0 0
TF 21-08-2010 18:46:15

nej for hvad har det med en bærbar/smartphone at gøre ? og hvor kan man se de ting er fra før 1977 ?
men jeg hopper fra her det er for barnligt alle kan jo se hvor N9 har fået inspiration fra og jeg jeg kan derfor kun give john g ret.
skulle jeg lige tilføje at jeg aldrig har kunnet lide det pågældende design, bare inden der kommer flere "apple lover" kommentare ;)

0 0
Henrikmand 22-08-2010 08:02:50

Genial strategi! *lol*

"Jeg har ret, og det har I ikke. Så nu gider jeg ikke være med mere."

Min pointe var, at design ikke kun handler om materialevalg. Der er MASSER af alu og sorte knapper.

For mig er det formgivning, der kendetegner design, og her har jeg meget svært ved at se ligheden. Apple har et let, genkendeligt design med lækre, afrundede hjørner. Man kan se og mærke på produkterne, at de kommer fra Apple.

Nokia N8 og N9 har en helt anden formgivning, og derfor et helt andet design.

0 0
TF 22-08-2010 12:43:43

Jeg har netop heletiden snakket om design og ikke kun materialer, og netop på designet, som apple åbenbart har brugt siden 1977, er der ingen tvivl om at N9 om ikke har stjålet så blevet kraftigt inspireret af Apples design, men hvad er problemet med det, det er jo meget normalt at blive inspireret af hinanden, vis du ikke er enig er det fint med mig man kan jo ikke altid være enige, men jeg har sagt og bevidst min pointe nok vil jeg mene, resten må være op til den enkelte at dømme om n9's design ligner nået fra Apple eller ej.

0 0
Exactlyme 20-08-2010 15:07:33

i aluminium.

0 0
Thomas 20-08-2010 11:29:34

Har Apple nu patent på grå aluminium og sorte taster? Eller har vi ikke set det mange steder før? Billedet kunne lige så godt være af Nokias egen pc. Nokia haft en dårlig periode siden N97, men som man kan se, kommer der nu et vel af fine produkter som nok skal klemme saften ud af æblet.  Nokia dækker hele markedet, og kombinerer på nye måder f.eks x3, hvem har ikke irriteret sig over at skulle enhåndsbetjene en Iphone og forsøge at skrive en SMS. Og det kommer til at fortsætte på den måde. Appel er som det tydeligt kan ses gået i stå men Iphone 4.

0 0
khndenmark 20-08-2010 15:35:29

Hvor har du da ret i dine påstande. Du har min opbakning 100% og hvor er det dog trættende at blive ved med at høre på de "apple lovers", some tror at livet først startede da apple begyndte at lave telefoner.

0 0
TF 20-08-2010 16:08:42

Nu var det ikke apple telefoner der blev snakket om men bærbar og jeg er ikke nogen "Apple lover" jeg er ikke religiøs tak men helt ærlig N9 ligner jo næsten en Apple bærbar klon.

0 0
TF 20-08-2010 12:24:58

det var en flot lille apple hadetale, men du kan da ikke komme uden om at det er rent tyveri det design på n9, og nokias bærbar er vel også en design kopi, for apple brugte jo designet langtid for nokias bærbar blev lavet, så om du kan lide apple eller ej ændre jo ikke på at nokia kopiere deres design vel.
vis du mener der var andre der brugte designet før apple så smid lige et link i stedet for bare at komme med påstande.

0 0
Thomas 20-08-2010 13:39:31

Hvis nogen har "ophavsret" på Aluminium og sorte taster så må det være B&O. Appel har indtil for nylig lavet mest højglans plast med runde former, som på den gamle Iphone. Men Aluminium og sorte taster kommer ikke fra dem… Jeg hader bestemt ikke Apple, er ved at være træt af alle de som tror Apple har opfundet alt.

0 0
Henrik 20-08-2010 09:23:28

Ifølge de forskellige rygter skulle N9 køre det nye Qt og Linux baserede OS, Meego, som er en videreudvikling af Nokia's Maemo 5 (som man kender fra N900) og Intel's Moblin.

0 0
20-08-2010 07:46:21

Så tjek det her link: http://www.engadget.com/2010/08/19/nokia-n9-a-macbook-pro-phone/

Det er sq lidt sjovt :D

0 0