Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia N9 er nu officiel

Nokia N9 er nu officiel

Nokia har netop præsenteret Nokia N9 med MeeGo. Den kommer til Danmark efter sommer.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Nokia har netop offentliggjort Nokia N9, deres nyeste high-end smartphone. Styrestyresystemet er ikke Symbian som det f.eks. kendes fra Nokia N8, men derimod MeeGo.

N9 introducerer et helt nyt brugerinterface og menustruktur til mobilmarkedet, der ligger sig lidt i mellem iOS fra iPhone og det kommende Windows Phone system.

Skærmen der er 3,9 tommer stor (16:9 format) er af typen AMOLED, der giver en større klarhed i billedet, end det kendes fra de mere almindelige LCD-typer.

Kameraet er på 8 megapixels (Carl Zeiss vidvinkel optik) med autofokus samt mulighed for optagelse af video i HD-kvalitet.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Ingen "hjem knap"

Nokia N9 er konstrueret i plastik-typen polycarbonat, som er en gennemfarvet. Det betyder, at hvis den bliver ridset er det sværere at se, da coveret har samme farve "under overfladen".

Glasset buer en smule og er helt "blød" i kanterne og der er ingen "hjem knap" på fronten. Årsagen er designet af interfacet, som har gjort hjemknappen overflødig.

Hvis man vil forlade en applikation, er det blot at "swipe" app'en væk. Det vil sige, man trækker bare fra siden af skærmen, og skubber dermed programmet ud af billedet.

Tre forside-swipes

N9 har ikke forside-skærme som det kendes fra f.eks. Android - men en lidt anderledes opbygning.

Der er tre oversigter; ikon-genveje til apps, multitasking (overblik over seneste programmer) samt notifikationer med feed fra f.eks. RSS, Facebook, Twitter osv.

I toppen af skærmen kan man få en genvejs-oversigt frem der blandt andet indeholder Bluetooth, netværk m.v.

Når en app er åben, kan man trække genveje til "opkald", "SMS" m.f. op fra bunden, så man ikke behøver gå helt til forsiden, for at foretage en opkald eller sende en SMS.

Til Danmark i sort

Nokia N9 kommer til Danmark efter sommer i en sort 64 GB version. Senere følger 16 GB-versionen i både sort, rød og blå.

Prisen for den store version bliver uden abonnement lige under 5.000 kroner.

Præcis som på iPhone og iPad benytter Nokia N9 også microSIM. Mobilen har dansk sprog i menuer, dansk tastatur og ordbog.

Læs også:
- Detaljerne om Nokia N9 (specifikationer)

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Katron 22-06-2011 18:10:14

Jeg er simpelthen solgt. Designet er lækkert simpelt, og MeeGo ser bare for lækkert ud. Det gir det eyecandy som symbian har manglet i 3.version. Jeg holder allerede øje med release date.

Har N8 nu, og ikke for at puste liv i diskutionen, så er jeg faktisk rigtig glad for min N8. Har haft den siden release date faktisk dagen før. :-)
Den har kørt upåklageligt, og har aldrig måtte genstarte den. Muligt at Android og iphone folk griner af den, men den kan alt det den skal, og mere til, og langt hen af vejen blir der jo kun grint af symbian systemet. Det fungerer fint for mig, og endnu engang gik skiftet til en ny nokiamodel smertefrit, da en nokia telefon ser ud og funker som den plejer, ikke meget nyt der.
Men ak, lad folk grine. Jeg købte min N8 kontant dengang. 2900 bananer. Så kan iphone og HTC desire ejere grine alt det de vil.
Muligt symbian er lidt sløvt, men bare de aplikationer man skal have igang, så er af markedets bedste kvalitet, så kan jeg godt vente 1 sekundt ekstra.

Update Anna er længe ventet og ser rigtig nice ud, men for pokker, kom nu for en gangs skyld med en update, når den er lovet.

0 0
Cava Mondo 21-06-2011 13:57:24

Der er da ikke noget hater over at dele sine argumenterede saglige kritikpunkter. Og ja, der er højest sandsynligvis mange mobiler der halter efter ... og lad os da få det frem i lyset, så vi fremover kan træffe mere indsigtsfulde beslutninger ved køb af ny mobil tlf.

0 0
Kristian 21-06-2011 13:45:36

er det hater time på mobilsiden?
hvis i ikke vil købe flere nokia mobiler, så lad være, og gem jeres hate-beskeder til nokias brevkasse.

jeg synes den ser mega fed ud!!

0 0
Svend Brinch 21-06-2011 11:05:28

Det her er Nokia N9 med MeeGo og ikke Nokia N8!

0 0
Cava Mondo 21-06-2011 11:59:33

Det er Nokia ... og samme sang de sang op til N8. Det er er fint din N8 funker for dig, men det får jo ikke min N8 til at fungere bedre. Sandheden er at Nokia hypede N8 og Symbian helt vildt for at få come back, når så consumeren går med på hypen og køber et fejlbehæftet produkt, udfaser Nokia Symbian, bulre videre med endnu mere hype om Meego, Windows etc, mens de prety much lader de millioner der stolede på at Nokia nu oppede gamet og satsede på N8, hænge med en lorte telefon og med over et halvt års ventetid på de mest simple bug fixes. Anyhow, best of luck til de, der vælger N9 .. jeg ville sådan set bare dele min erfaringer med N8

0 0
Kim 21-06-2011 14:04:14

Jeg kan godt følge din pointe, men hypen om MeeGo var der længe før de sagde farvel til Symbian. Men det passer nu heller ikke helt at de har sagt farvel til Symbian, de planlægger at sælge Saymbian telefoner længe endnu. Og med fuld support samt udvikling. Anna og Belle er henholdsvise værd at se frem til.

Ligesom at MeeGo fortsætter hos Intel. Men MeeGo telefonen her N9, og den forhåbenligt kommende N950, er ikke ment som mainstream produkter. Nokia påtænker ikke et kæmpe salg af MeeGo devices, det handler i høj grad om at tilfredsstille die hard fans, som er skuffede over skiftet til WP.
Viser den sig som en kommerciel succes vil de nok overveje nye devices, men Elop har slået det fast at det er WP han ser som Nokias fremtid. Så Nokia prøver som sådan ikke at få dig til at købe en tlf til en uunderstøttet platform - den kan desværre bare være så fed, at man ikke kan lade være.

Jeg tror at Mobilsidens anylase andetsteds, der siger at den primært henvender sig til N900 folketp

0 0
Henrik 21-06-2011 13:11:29

Det kunne være du skulle prøve en LG Optimus 2X så....(det var en joke)

0 0
toysoldier 21-06-2011 08:32:09

Det er altså ret cool at man kan swype en video der afspiller ud på den måde.

0 0
Cava Mondo 21-06-2011 08:33:55

Hold nu op ... Nokia lover og lover og der kommer ikke et dyt. De lovede faktisk opdateringen i Q1, så blev den rykket til Q2 og med mindre den lander inden for en uge bliver den endnu en gang rykket til Q3. Og nej, vi er flere med de fejl og det er ikke en hardware fejl men klytkode der ikke er gennemtænkt. Og jo den er langsom, der kan være flere sekunders latens fra du initiere en request til respons og skærmen og softwaren er heller ikke altid er lige reponsiv og man kan komme i tvivl om hvorvidt første request er registreret etc. Dette er ikke brok, dette er fakta.

0 0
Kim 21-06-2011 09:30:54

Det passer altså ikke. PR 1.01 var skemalagt og kom i Q1, Anna har hele tiden heddet Q2.
Desuden snakker jeg heller ikke om hardware fejl - det er det færreste hardware, man kan flashe for at få til at performe bedre.

Jeg har ikke haft de samme oplevelser som dig med min N8, men ved at der var fejlbehæftede i de første batches. (Ligesom Ip4, Samsung G SII osv har haft fejl i de første). Jeg ville tjekke hos min forhandler.

0 0
Kim 21-06-2011 09:30:49

Det passer altså ikke. PR 1.01 var skemalagt og kom i Q1, Anna har hele tiden heddet Q2.
Desuden snakker jeg heller ikke om hardware fejl - det er det færreste hardware, man kan flashe for at få til at performe bedre.

Jeg har ikke haft de samme oplevelser som dig med min N8, men ved at der var fejlbehæftede i de første batches. (Ligesom Ip4, Samsung G SII osv har haft fejl i de første). Jeg ville tjekke hos min forhandler.

0 0
Cava Mondo 21-06-2011 08:16:31

Efter et halvt år med N8, må jeg indrømme er jeg for den næste tid er færdig med Nokia mobiler. ALT for mange dominerende fejl, uintelligent UI, evigheder imellem lovede kritiske opdateringer der aldrig kommer etc. Og med Nokias nedskæringer og omstillinger kan jeg ikke umiddelbart se hvorledes dette skal ændre sig i den nærmere fremtid. N8 så rigtigt lovende ud i starten en er i min bog en semi fiasko. Kamera og GPS er virkelig godt i N8. Men N8 bliver hurtigt langsom og mail, kalender, browser, UI etc er alt alt for fejlbehæftet og ufunktionel til at at opveje GPS og kamera .. har været ok glad for den, på trods af at måtte genstarte mobilen for at kunne komme til at skrive sms eller oprette alarm eller aftale i kalender alt for ofte.

0 0
Henrik 21-06-2011 10:06:36

Rolig nu. Jeg ved ikke om det er gået din næse forbi, men "Anna" updaten er lige om hjørnet til N8 også.

De ting du nævner af problemer lyder seriøst som om du har fået en "mandags"-model. Back den op, og gå derefter ind i den butik du købte den, og bed om at de kigger på den. Der er jo garanti på den endnu.

0 0
Kim 21-06-2011 08:24:45

Opdateringen var lovet i Q2. Så den er altså ikke forsinket - endnu. Men alt tyder på at den først kommer til august.
De andre problemer du beskriver, lyder som fejl. Har du været forbi og klage der hvor du købte den? For der er et antal N8 der kom ud med fejl på, og de burde kunne byttes / flashes.

Jeg tror omvendt at nedskæringerne giver det bedre og langt smidigere Nokia. Det har ikke været nogen hemmelighed at Nokia var alt for træge og langsomme, og det fornemmer jeg enden på.

Det er forøvrigt en 1 Ghz processor

0 0
Mikkel 21-06-2011 09:07:51

Jeg var selv en af dem der oplevede de nævnte fejl på N8, og det eneste butikken gjorde, var at sende den til rep., hvor de geninstallerede softwaren. Så gik der ca. en uge, og de samme problemer genopstod, og så var det tilbage til butikken igen... Det magtede jeg ikke i længden, så jeg har købt en iphone, og den virker uden problemer, og skal aldrig genstartes. Jeg holder mig langt væk fra Nokia fremover.

0 0
toysoldier 21-06-2011 08:24:02

Jeg vil godt give dig delvis ret mht. N8 men den her telefon ser altså ret sej ud. Interfacet ser altså ret spændende ud på Meego må jeg sige. Men vil vente med den endelige dom til der er kommet nogle mere tilbundsgående reviews.

0 0
toysoldier 21-06-2011 08:15:01

Det ser faktisk ret godt ud. Meeeen lad os nu se når den kommer i virkeligheden. Browseren ser god ud og er baseret på Webkit 2.

Det eneste jeg ikke kan finde ud af p.t er hvilken CPU / APU den bruger.

http://www.youtube.com/watch?v=nl3VOAf15BU&feature=player_embedded

0 0
Cava Mondo 21-06-2011 08:25:11

Allerede der har de jokket eklatant i spinaten ... et sted bruger bruger de swype til at gå ud af en applikaton, et andet sted bruger de samme swype motion til at bladre i apps. De giver jo absolut ingen mening at afslutte image browser eller kalender ved at swype, der er det jo netop at swype kommer til sin ret, at kunne bladre imellem billeder eller kalender dage, aftaler etc. Og så meego, come on, har de fleste efterhånden ikke totalt mistet tiltroen til stabilitet, funktionalitet og kontinuiteten i Nokias software udvikling .. tror det vil give go mening at vente til windows er godt integreret i Nokia ... eller tage en iPhone når v4 kommer ud i forbedret udgave ala.

0 0
Henrik 05-09-2011 15:22:24

Du har ikke forstået det rigtigt. Der er forskel på om du swipe'r fra kanten af skærmen eller ikke. Det er touch-detection på kanten af skærmen også.

0 0
Thomas 05-09-2011 12:16:57

Du har misforstået, når du swyper midt på skærmen kan du bladre i billeder osv. men når du swyper helt ude fra kanten kan du lukke programmer osv..

0 0
Peter 21-06-2011 09:30:49

Windows go home, Meego er alderede klart federe. SEJT. Også er det open source. Det ser ud til at det blivet det fedeste OS.

0 0
BluezCat 21-06-2011 09:08:37

Imponerende så positiv du er her fra morgenstunden.

For det første, så kan det kun være hypoteser du kommer med, idet du reelt set, ikke kender til hele dens UI, i så fald modsatte gør sig gældende, så fortæl os andre, hvad vi ikke allerede ved.

Hvad angår swipe, så har de nok, med stor sandsynlighed, tænkt det igennem i forhold til fotoalbum etc., mon ikke ??

Telefonen kører gnidningsfrit, og er SÅRE SIMPELT bygget op (keep it simple stupid), hvilket jeg er tilhænger af, hvad angår det innovative, så tror jeg nok du kan forvente flere features i UI, som overrasker positivt.

0 0
toysoldier 21-06-2011 09:43:08

Ja, men det er fordi jeg ikke havde set det her komme. Er egentlig lidt forvirret over Nokias strategi. Først satser de hele butikken på WP7 og nu kommer der så noget der, selv på gammel hardware, tilsyneladende slår alt hvad Nokia har kunnet vise hidtil. Ja, det er ikke Maemo + moblin Meegoo men Harmattan Meegoo. Harmattan var under udvikling længe før Maemo kom til N900 og det er måske det der forvirrer mig en smule.
Men glædelig overrasket, indtil videre over UI.

0 0
toysoldier 21-06-2011 08:30:13

Jeg synes egentlig det er ret cool at man kan bruge en bevægelse til alt uanset om man bladrer i billeder, skifter programmer eller sider.
Men jeg vil gerne selv prøve telefonen før jeg kommer med en endelig dom.

0 0
toysoldier 21-06-2011 08:28:05

Kamera + bladring i billeder + sharing

http://www.youtube.com/watch?v=SZ-eC7Ro-Po&feature=player_embedded

0 0