Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia N9 - sådan er den

Nokia N9 - sådan er den

Mobilsiden.dk har som det første medie i Danmark prøvet Nokia N9. Læs her vores første indtryk.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Som det første medie i Danmark har Mobilsiden.dk helt eksklusivt prøvet Nokia N9.

Nokia vil med N9 tilfredsstille highend smartphone-brugerne, samt forsøge at kapre de mobilkunder, som er trætte af, at alle har en iPhone - og dermed gerne selv vil have noget, som er helt unikt.

Styresystemet er MeeGo, som før Nokia gik sammen med Microsoft om Windows Phone, var tiltænkt som den store afløser for den umoderne Symbian-platform, der kendes fra blandt andet Nokia N8.

Dermed er N9 altså en highend smartphone der ligger sig mellem de gamle Symbian-enheder på den ene side, og de kommende Nokia Windows Phone-mobiler på den anden.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Unikt design

God og dårlig smag er altid genstand for stor debat, men Nokia N9 fremstår i det mindste som HELT unik designmæssigt.

Skærmen buer lidt i alle retninger, der er ingen skarpe kanter mellem cover og skærmen, og der er ingen knapper på fronten - heller ikke en “hjem knap”, som det kendes fra iPhone.

Resultatet er en mobil, som virkelig ser lækker ud og som ikke bare ligner en kopi af noget andet. Dette skal Nokia bestemt have point for.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Lavet i super-plast

N9 er konstrueret ud af plastikvarianten polycarbonat, hvor coveret er skåret ud af ét stykke.

Mobilen er gennemfarvet, hvilket i forhold til metal har den fordel, at der er samme farve under lakeringen. Med andre ord, ridser er sværere at se.

I hånden føles N9 godt. Det er virkelig god kvalitet - uden noget der flagrer. Selvom konstruktionen er lavet i polycarbonat, føles N9 faktisk som en mobil i metal, og som en mobil i god kvalitet.

Nokia lover desuden, at der på N9 ikke er et “dødsgreb”, der kan forhindre mobilsignalerne at komme til og fra mobilen - simpelthen fordi materialet lader alle signer slippe igennem.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Ny betjeningsmetode

Heller ikke i brugerinterface og menu ligner Nokia N9 de andre.

Der er tre forsider, som her har deres eget formål. Menuliste i flad struktur uden underpunkter, eventview med Facebook, Twitter osv, multitasking med seneste programmer.

Uanset hvor du er i mobilen, og uanset hvilket program der er åben, kan man komme til forsiden, ved at trække programmet væk fra skærmen. Der kan trækkes fra alle fire sider.

Dette betyder også, at en hjem-knap midt på fronten er blevet fuldkommen overflødig.

Jeg synes denne nye betjeningsform virker ret intuitiv, og der går ikke mange minutter, inden dette er blevet en vane, og hjemknappen er på intet tidspunkt savnet.

Når man skal til forsiden trækkes det aktuelle program blot væk fra skærmen. (Foto: Mobilsiden.dk)
Når man skal til forsiden trækkes det aktuelle program blot væk fra skærmen. (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Enkelt menudesign

Nokia N9 gør op med rodet i design og menuer, som det kendes fra deres tidligere smartphones.

Alt er blevet en hel del mere enkelt - simple ikoner og genveje, som er lette og forstå. Det er med andre ord, den oprydning Nokia har trængt til længe.

Når man vil dele f.eks. et foto på Facebook, vises kun de delingsmuligheder der rent faktisk er sat op på mobilen. Og ikke som på Android, som også viser alt det, som ikke er sat op - og som man dermed ikke kan anvende.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Internet uden Flash

Internetbrowseren kan åbne de rigtige hjemmesider, men Nokia har ligesom Apple også fravalgt brugen af Flash i browseren. I stedet har man valgt standarden HTML5, der især på mobiler, er langt hurtigere at håndtere.

Man kan zoome på websites med to fingre (multitouch), og siden kan flyttes, mens der zoomes ind og ud.

Der kan fra browseren laves genveje til websites, som placeres som ikoner nederst i menustrukturen på forsiden.

Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Næsten ingen app-store

I teorien kan Nokia N9 køre de samme applikationer som Nokia N8 - og dog så alligevel ikke. Det kræver nemlig at apps’ne er udviklet via værktøjet QT.

Reelt er resultatet, at der som sådan ikke er en “rigtig” applikations-butik i N9, hvilket er en kæmpe ulempe for denne mobil. N9 er nemlig et niche-produkt på en niche-platform (MeeGo).

Derfor vil det være naivt at tro, at der pludselig kommer en masse fede apps til N9, som det kendes fra Android og iPhone.

Nokia N9 kommer dog med blandt andet en Facebook og Twitter app, som Nokia selv har udviklet til mobilen.

Event-liste på Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Event-liste på Nokia N9 (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Hvad skal Nokia N9?

Nokia N9 kunne faktisk have været en ret sej mobil, hvis den var kommet for længe siden. Og nu hvor Nokia har sagt, at deres primære smartphone-strategi er Windows Phone, så giver N9 desværre ikke så meget mening.

Det virker som et overgangsprodukt mellem de gamle Symbian-enheder, og de kommende Windows Phones.

Nokia N9 er tilmed ret dyr - lige under 5.000 kroner for 64 GB-versionen.

N9 viser, at Nokia stadig kan en masse, blandt andet i forhold til design - og mobilen er måske en slags teaser for Windows Phone-smartphones senere på året.

Men som det er lige nu, er N9 virkelig et nicheprodukt, som nok vil blive købt af de samme mennesker, som købte Nokia N900.

Så samlet indtryk er: Nokia N9 kunne være rimelig sej - hvis ikke det var fordi, at tiden var imod den.

Læs også:
- Nokia N9 er nu officiel
- Detaljerne om Nokia N9 

Officiel Nokia-video

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mobilsiden.dk 01-07-2011 09:17:45

Hej med jer,

Jeg har modtaget nedenstående svar fra Nokia:

"N9 har ikke HDMI men USB on the go og S-VHS igennem 3.5mm jack stik. N9 får også DLNA-support"

0 0
Thomas 03-08-2011 11:03:44

Hej
lige til info fik jeg et par svar fra nokia care den anden dag angående N9 support og apps osv.

"Apps er baseret på den samme kærne, programmeringsmessigt, som Symbian 3, og du vil ha muligheden til lidt mere nemt at installere apps fra andre kilder end i de fleste andre Nokia-telefoner. Dermed skulle du have mange apps tilgængelig ret hurtigt. Det her er faktisk noget jeg vil anbefale dig at google."

Så kommer vi vel ikke tættere på en officel bekræftelse på at N9 kan benytte Android apps.

Dette betyder i princippet af N9 vil have flere apps til rådighed end Android... Det er da interessant, og med den hastighed OVI og Android market vokser vil N9 inden længe have flere apps end Iphone, endnu mere interessant..:-) Det kunne i da godt skrive en artikel om :-)

0 0
lars 03-08-2011 12:04:18

Der kan ikke afvikles android applikationer på N9, før end f.eks. Alien Dalvik bliver frigivet. Hvilket ikke er sket endnu. Spørgsmålet er også om det sker overhovedet. Man skal ikke købe N9 hvis man regner med det bliver muligt lige med det første.

Det Nokia care mener, er derimod at du kan installere applikationer som ikke nødvendigvis distribueres fra OVI Store. Men derimod fra åbne repositories, som det er tilfældet med N900. Der er de allerfleste tilgængelige fra repositories vedligeholdt af maemo communitiet.

Allerede nu, er der ret mange applikationer som er porteret eller igang med at blive det, til N9. Pga. Nokia har sendt N950 udviklings devices til de mest lovende projekter.

0 0
Henrik 03-08-2011 14:29:12

Man har altid kunnet installere udenom Ovi på alle Nokia's modeller og OS'er - S40, Symbian, Maemo og selvfølgelig Meego.

Endnu en ting man mister med Elop's forbandede Microsoft røvslikning.

0 0
Thomas 03-08-2011 12:52:43

Man kan jo allerede i dag installere uden om ovi idag på symbian s40 og Maemo. Jeg vælger nu at tro på at Alien Dalvik kommer med en løsning.

0 0
lars 03-08-2011 15:18:10

Det kan man ja, men ikke via pakke manageren. Man skal som regel hente signerede pakker selv eller lign.

Med Maemo/Meego er der repositories som vi kender det fra en hver anden linux distribution, hvorfra man installere sine applikationer.

0 0
Adolf 02-07-2011 19:51:39

Whaat?? Det kan de seriøst ikke mene. Prøvede lige tv-out via 3.5mm jack stikket på min n900, og det er ikke noget og skrive hjem over... Mon det så kommer hdmi i deres WP7 fon??

0 0
Thomas 03-08-2011 10:50:09

Jeg tror simpelt at nokia satser på DLAN, hvem har efter hånden ikke en xbox eller DVD afspiller som kan stå for linket til dit tv. Måske nokia kunne lave en udvidet version af deres NFC musik modtagerhttp://europe.nokia.com/find-products/accessories/entertainment/home-audio/nokia-wireless-music-receiver
som kunne indeholde DLAN... Der kommer sikket noget i den retning...

0 0
Kim 03-08-2011 11:09:42

NFC burde da, så vidt jeg ved, også kunne afspille film og vise billeder. Så mangler vi bare nogle nye skærme... :D

0 0
Adolf 26-06-2011 20:35:28

sorry for dobbeltpost, aner ik lige hvad der gik galt der..

0 0
Henrik 26-06-2011 23:35:32

Jeg mener ikke, at den har HDMI ud, men hvis den følger den vanlige Nokia standard, har den som minimum alm. TV-ud.

0 0
Peder Alipio Thurøe 29-06-2011 11:32:59

Det må redaktionen da kunne svare på dersom de siger at de har haft den i hænderne???

0 0
Adolf 27-06-2011 23:04:25

Og hvad kan man så bruge det til???

0 0
Henrik 28-06-2011 11:23:55

Jae, man kan få halløjet ud på fjernsynet, men selvfølgelig ikke i HDMI-kvalitet.

Men jeg er ret sikker på, at den understøtter DLNA, selvom det selvfølgelig ikke er så fleksibelt.

Men jo, hvis man bruger det at sætte sin mobil til TV'et meget, er det irriterende at den ikke har HDMI. Min N8 har HDMI, og det er sgu fedt at have, hvorfor det ikke er i N9, ved jeg ikke.

0 0
Adolf 28-06-2011 23:18:12

Nej det er ligepræcis det jeg mener.. Har lige siddet med en kammerats LG Optimus 2X, og må sige jeg var imponeret over hdmi.. Dvd afspillerens dage er endelig talte.. Havde forventet det på N9...

0 0
Henrik 29-06-2011 00:11:15

Ja, jeg bruger også HDMIen i N8'eren til at se film på en gang imellem. Endnu sjovere er det faktisk at spille på den måde, der er faktisk nogle spil hvor det virker ganske overbevisende.

0 0
Adolf 29-06-2011 01:14:12

Noget tyder på der kommer hdmi i... Via hdmi og composite

http://techstroke.com/new-nokia-n9-price-specs-reviews.html

0 0
Thomas 29-06-2011 10:37:31

Kan godt se at det står der, men der er ikke et HDMI stik i telefone. der er tv out i hovedtelefon stikket, (som altid) men jeg ved ikke om det er muligt at sende et hd signal der igennem?? Nogel android telefoner bruger usb stikket til video out, det kan være at det er her igennem det bliver muligt. Men jeg ved det som sagt ikke, håber dog at det er rigtigt...

0 0
Adolf 30-06-2011 02:01:48

Det ville være lidt mærkeligt hvis de undlod hdmi.. Jeg mener hvem gider og glo film over composite?? Bevares man kan da se hvad det forstillede på N900, men hdmi er da klart at fortrække..

0 0
Adolf 26-06-2011 20:34:57

Noget der har et sikkert svar på om N9 har hdmi ud??

0 0
Adolf 26-06-2011 20:34:48

Noget der har et sikkert svar på om N9 har hdmi ud??

0 0
Simon Larsen 26-06-2011 19:45:20

Var heldig at prøve en prototype af Nokia N9 i dag til Nokia Music Zone.. Og wauw! Den selvom det var en prototype, så var den bare SÅ stabil og hurtig!
Selv med over 10 apps åben (Internet, Kamera, Maps, Angry Birds, OVI Store, Musik afspiller) var den fuldkommen smooth!

Glæder mig godt nok til at den endelige udgave af MeeGo udkommer til N9! :)

0 0
26-06-2011 15:27:31

i har jeres holdninger og jeg mine. synes bare Nokia er meget svært at bruge og den smidighed jeg kender fra iPhone er ikke i en Nokia mobil. ej heller i android.
derudover er min erfaring at Nokia fokuserer på at fremstille billige mobiler, der til gengæld er lort :)

0 0
Kim 26-06-2011 21:29:25

Stevejobs, tag din Ipod der kan ringe (når det virker, og med elendig lydkvalitet) og løb hen til de andre Wizkids. Her snakker vi om telefoner som værktøj - vær bare glad for at din Ipod har fået et simkort, and then run along boy.

0 0
26-06-2011 22:46:23

jeg har ikke prøvet n9 og indrømmer gerne at det ser ok yd, men meget neget begrænset. kun tre sider? det er kedeligt. og når alt kører live må batteritiden være elendig.

jeg har f.eks. prøver n73 hvilket på ingen måde kan sammenlignes ned iPhone. det giver i mig vel ret i også. også har min storbror lige købt en Nokia touch mobil, ved ikke hvad model nr, men det var i den det tog mig lang tid at surfe.
den har kostet omkring de 3-3500. og den er direkte elendig.

derudover har Nokia jo selv opgivet. de kan ikke længere konkurrere med iOS og andriod

0 0
primestr_ 26-06-2011 23:52:35

stevejobs, du er langt ude... Få styr på dine fakta inden du begynder at skyde efter andre.. Du har ikke prøvet MeeGo eller N9, men en n73? Det er langt ude..

Tag din iPhone, leg lidt med den og lad os andre der gerne vil have noget konkurrence, nye, innovative og anderledes produkter på markedet, tale.

0 0
27-06-2011 00:01:20

læste du kun halvdelen af mit indlæg?
jeg siger jeg har prøvet to nokia telefoner, en n73 og EN NY TOUCH NOKIA MOBIL, som min storebror netop har købt. jeg skriver model nr osv. når jeg finder ud af det.

og den burde da kunne hamle op med moderne smartphones - og det kan jeg så fortælle at den ikke kan på nogle punkter overhovedet.

og jeg har set mange sammenligning med n8 fra sidste år og iPhone 4 på f.eks. youtube og der slår iPhone den på næsten alle punkter pånær kameraet.

og det jeg mente med at nokia har opgivet, var at de ikke længere vil udvikle deres styresystem symbian.
de vil i stedet satse på windows...

0 0
Katron 28-06-2011 17:35:42

Kom nu ind i kampen.

Hvis du så indædt sidder og siger at iphone slår nokia på alle punkter, så ikke nok med du ikke ved bedre, men du undersøger åbenbart heller ikke markedet.

Hvad end for en model nokia din bror har købt, så er han sku blevet taget ved næsen. En N8 kan købes for 3200, og en C7 kan købes for 2700,-. Den nye X7 koster omtrend det samme som N8. Alle andre nokia modeller ud over de 3 nævnte, må slet ikke sammenlignes med iphone, da det er mid end modeller, og har din bror givet 3500,- for sådan en fætter, så kan jeg godt forstå det har taget jer 10 minutter om at komme på nettet.

Bare det du nævner N73 som sammenligning, gør at jeg næsten ikke gider kommentere dit indlæg.

Men tager vi nu sammenligningen med N8. Den kører slet ikke ligeså smooth som iphone, ikke engang i nærheden af det. Den er heller ikke så kvik til at åbne programmer som iphone. Men så stopper forcen til iphone også. Hvis du på en N8 bruger multitasking, istedet for altid at afslutte hvert eneste program direkte, (Ja det kan man nemlig på nokias mobiler), ja så er N8 faktisk en hel del hurtigere end iphone4. Og ikke nok med det, så er de basale funktioner også en del bedre på N8. Her snakker vi Mp3 afspiller, kamera, navigation, videoafspiller, telefondelen, bluetooth.
Prøv at tage din iphone, og sæt dig ind i en moderne bil. Det er muligt at nyere biler er monteret med iphone tilslutning i midterkonsollen, og at det får dig til at føle dig vigtig, men alle andre mobiler, ikke kun nokia, men alle andre mobiler, kan tilsluttes via bluetooth. Det kan iphone også, men kun til opkald. Alle andre mobiler kan også afspille musik trådløst via bluetooth. N8 kan også tilsluttes via "iphone" stikket, men når man har en N8, behøver man ikke at skulle have strøm, ved alle tænkelige lejligheder, så derfor er det ret handy med bluetooth overførsel af musikken. Er der ikke lige blutooth i bilen, så har de fleste highend nokiamodeller fm sender indbygget, ja og fm modtager ej at forglemme.

Så er der alt det almindelige lir, som Tv out via jackstikket, HDMI, USB OTG. Tv out via jackstikket er iøvrigt brugt af nokia siden 2005. En iphone er så indædt lukket, at de medfølgende høretelefoner, (Som iøvrigt også er bedre end iphones medfølgende), ikke engang kan bruges i en iphone. Jeg kan godt bruge min datters iphone hørebøffer i min N8, men ikke omvendt, da der er for mange funktioner i nokias høretelefoner. Iphones jackstik er delt op i 2 tilslutninger i stikket. Højre og venstre lydkanal. Nokia er delt op i 4, højre og venstre lydkanal, tv out og antenne til fm radioen. Det er dog lavet så smart, at sætter jeg iphones 2 delte stik i N8'eren, så lukker den ned for antenne og tv out, således det er ren stereoudgang.

Dermed ikke sagt at iphone er noget skrammel, de gør bare meget i at lukke anvendeligheden til deres eget univers, hvor nokia altid har forsøgt at være så universale som muligt. For at dette kan lade sig gøre, skal der også tages højde for mange ting i styresystemet, hvilket har gjort det lidt firkantet og nørdet. Men kan man leve med det, så har man til gengæld også en meget universal smartphone. Altså en virkelig smartphone. En mobil enhed du kan bruge til alt, alle steder, ligemeget hvilket udstyr den skal tilsluttes.

Holdbarhedsmæssigt er der også stor forskel. Jeg går ud fra at iphone er meget skrøbelig, da jeg ikke har set en eneste person, der ikke har pakket sin iphone ind i et klamt cover. På iphone 4 er det så primært for at forhindre "dødsgrebet" på antennen, men alligevel og til trods for et gummicover, kender jeg et par stykker der har fået smadret skærmen. Jeg har haft min N8 i 8 mdr, og aldrig haft den i et cover. Jeg har den altid med, også på arbejde, hvor den bare ligger i sidelommen af mine arbejdsbukser, sommetider sammen med en håndfuld skruer. Den har en meget lille overfladeridse i det ene hjørne af skærmen. Den har så også et ordentligt hug ind i siden, hvor aluminiumen er blevet trykket, fordi den røg ned på et betongulv, hvor jeg stod på en stige.
Hvis du kan finde et billed på nettet, af en N8 med smadret skærm, må du meget gerne linke, da jeg faktisk aldrig har set eller hørt om en smadret skærm på N8.

0 0
Adolf 28-06-2011 23:14:06

Katron >> N8 var af Nokia osse beskrevet som mid-end model, og med god grund.. Det var jo sidste generations SoC... Symbian må jo bedst betegnes som et mid end os i sammenligning med Maemo/Meego imo..

0 0
Katron 29-06-2011 10:54:53

Martin - Ja sorry, my bad. Bliver sku selv lidt revet med af det, da N8 og C7 konstant bliver sammenlignet direkte med highend mobilerne. Det er ikke til at finde ud af hvilke modeller der hører hjemme hvor, selvom prisen jo altid indikerer det.
At der så var mange teleudbydere der var så ublu at opkræve godt og vel 5000,- for en N8 incl abb, er en helt anden historie.

Henrik - N95 1.edition fra 2006 havde også DLNA.

0 0
Henrik 29-06-2011 00:19:13

Ja, Symbian er et mid-end OS, som tilfældigvis, hvis man kender det lidt, kan de samme ting som et high-end OS.

Symbian er speciel, fordi det er lavet i en tid hvor mobil SoCs var ret begrænsede, men funktionerne er der skam (tænk sig, N95 havde f.eks. allerede DLNA tilbage i 2007). Det er bare implementeret på en måde, hvor især hukommelsesforbrug er minimalt.

Det bliver lidt spændende, at se hvordan det kommer til at køre på de rygtede 1 GHz (som så er last-gen SoCs til den tid) modeller der skulle komme med Symbian Belle (hvor den gamle AVKON UI har fået "da boot" til fordel for en ren Qt UI). Spændende fordi, det bliver sjovt at se om det rent faktisk kan lykkedes at lave noget der gør at man ikke mærker den "AVKON lugt" mere.

0 0
Kim 27-06-2011 08:46:59

Det lader til at du alligevel lytter en smule, tidligere påstod du også at Ip4 havde bedre kamera. Men det er jo langt fra sandheden, det er jeg glad for at du indrømmer.
Samtidigt har Nokia som nævnt langt bedre kernefunktioner - nemlig selve tlf delen. Antenne, transmission og audio er langt bedre hos Nokia end Apple.
Sms funktioner er forbedret allerede med Swype, og en række andre forbedringer er på vej.

Jeg tror du har misforstået noget om MeeGo. Der kommer 3 hovedsider, men naturligvis de respektive programmer herunder. Og jeg tror ikke at batterilevetiden bliver noget problem. Tværtimod kommer denne til at køre langt på leteren.

0 0
Henrik 26-06-2011 23:33:44

Selv opgivet? Opgivet hvad? De har sgu ikke opgivet noget. Firmaer opgiver ikke, de går konkurs eller bliver købt hvis de ikke kan klare sig, og der er Nokia slet ikke.

En N73? - den telefon er ældre end den første iPhone, så det giver ikke meget mening at sammenligne.

Mht. batteritid på N9. Nej, den er faktisk ganske god. Alle anmeldelser der været har givet batteritiden rigtig gode karakterer. Bare fordi Apple ikke kan finde ud af at lave rigtig realtime multitasking og god batteritid, betyder det ikke, at andre ikke kan.

0 0
Henrik 26-06-2011 17:14:07

Det har ikke noget med holdninger at gøre, det har noget med at vide at gøre.

Du har tydevis ikke begreb om hvordan forskellige modeller Nokia laver, og hvor stor forskel der er på dem. Der er nogle uden touch, nogle med, med forskellige operativ systemer osv.osv. Brugeroplevelsen er forskellig ved de forskellige modeller, fordi folk er forskellig.

Jeg er f.eks. een af dem der aldrig er blevet specielt begejstret for iPhonen. Jeg er ved at dø af kedsomhed hver gang jeg kigger på den, og bruger den.

0 0
Kim Harder 26-06-2011 18:29:00

Det er en af fordelene ved Nokia, der er mange forskellige modeller, at vælge i mellem. Det er der ikke ved Iphone, der er man bundet til en. Skulle man gå ud fra det, så skulle man tro, at iPhone ville være flere mill foran Nokia, som deler sin udvikling over flere modeller.

0 0
Katron 26-06-2011 16:33:33

Ja ja, statistisk laver nokia nogle af de bedste mobiler, hvor fejlraten pr.1000 solgte enheder ikke er ret høj.

Det skal dog siges at iphone på samme statistik ligger rigtigt godt. Ikke langt efter nokia. Så at kalde nokias mobiler for dårlige, er ikke helt på sin plads. Nokia er blevet skældt ud for at lave mange modeller i plast, men nokia er så en af de få producenter, der har gjort dette grundet antennerne. N8 der er lavet i alu, er ingen undtagelse. Top og bund er i plast, og det er netop her vi finder alle antennerne.

Man kan lave de fedeste designs i eksotiske materialer, men passer man ikke på, så får man iphone 3/4 problemer. Ved godt at mange ikke har oplevet dette, men nu bor jeg altså et sted, hvor netværksdækningen stinker. Ved alle operatører. Hjemme ved mig, lyser omtanken omkring designs virkeligt igennem. Iphone er den værste af alle, og iphone 4 den ringeste.
Min datter havde en 3GS, som havde nogenlunde dækning, hvis hun stod nogle bestemte steder i huset ved opkald og sms. Hun købte så en iphone 4, som slet ikke kunne opnå netværk. Til trods for at hun var virkeligt glad for sin iphone 4, blev hun nødt til at skifte tilbage til 3GS'eren. Desværre kan hun ikke skifte mellem de 2 modeller ude og hjemme, da iphone pludseligt fik den ide at montere et microsim kort i 4'eren.

Jeg har boet her i 10 år, og har altid haft nokia, kun afbrudt af en HTC Legend. Selvom jeg langtfra har fuldt signal, så taber jeg aldrig forbindelsen. Dette forekom ved enkelte lejligheder med HTC'eren. Hvor billige nokiamobilerne så end ser ud, så er der som regel en praktisk grund til det. Det kan godt ske det ikke tjener designpriser, men i praktisk brug, fortjener det guld IMO. En smartphone er ikke specielt smart, hvis man ikke har noget netværk.
Og det du tænker nu, behøver du slet ikke skrive, for har hørt det fra andre æblefolk... Den dag jeg skifter adresse for at få en iphone, der er livet vist forbi...

Som svar på dit indlæg, ja så gir jeg dig ret i at nokia kan være kringlet at bruge. Men at lade besværlighederne komme til udtryk i en tråd der omhandler en helt ny model smartphone fra nokia, som ovenikøbet kører med et helt nyt styresystem, det gir ikke meget mening.
Hvor og hvornår nokia har skuffet dig, ændrer ikke på at MeeGo ser lidt lækkert ud. Det må selv en applemand da kunne indrømme..

0 0
Kim Harder 26-06-2011 16:27:29

Nej Nokia producerer både dyre og billige modeller. Selv de billige modeller fra Nokia Virker helt fin, og man får faktisk utrolig meget for pengene. Ved IPhone er det mere mit indtryk, at man betaler for navnet og kult virkningen. Når man ser test med Iphone, så er der stadig mange ting som halter. En ting vil jeg sige direkte der halter, det er prisen. Det er fuldkommen vildt, at give så meget for en mobiltelefon, som max lever måske 2 år, så skal den fornyes, eller er slidt ned. Det eneste man får for de ekstra penge, er lidt ekstra blik og lyd, også måske en smulle bedre skærm. Jeg har dog set mange Iphone, som lider af skærm, som hurtig går i stykker, eller en tur på jorden, og den er færdig. Der kan Andre mærker klare mere.

0 0
Jesper Friis 26-06-2011 14:09:58

Jeg har i lang tid kigget efter en afløser til min iphone 3GS. Jeg har i lang tid været enig med mig selv om at det ikke skulle være en iphone4 som skulle være dens afløser. Har kigget på et utal af android modeler. Men har manglet den der "lækkerheds" fornemmelse. Jeg går ligeså meget op i designet af en tlf som i brugervenligheden.
Og her har Nokia N9's design sprog ramt mig lidt. For syntes at den er rigtig fed. Hvilket er lidt heldigt for mig, da jeg havde bidt i det sure æble og bestemt mig for at afløseren for min Iphone 3GS alligevel blev en Iphone 4 eller 5 når den kom. pga designet.Selvom jeg gerne ville have gået android vejen. Men den tanke er droppet igen.
Syntes nu også at Meegoo virker meget intuitivt og bruger venligt. Så glæder mig til man kan komme til at pille rode rage ved modellen. Og ikke mindst til en lang fyldestgørende anmeldelse her på siden.
Hvad manglende app's og døende OS angår. Så er jeg nu ik så bekymret. For det første så er jeg ligeglad med mængden af apps. Det er kvaliteten af de apps der er der som betyder noget. Hvad OS angår, så bliver mobilen højs sandsynligt skiftet ud 1 år (plus-minus nogen mrd) efter købet. Til den tid er det ik til at sige om Apple, Android Microsoft/nokia, HP eller hvem der ellers er på banen har fundet de vise sten og kommet frem med noget nyskabende e.l.
En mobil er jo en forbrugsting som jævnligt udskiftes.
Så jeg tror sgu at jeg gir N9 chancen

0 0
Adolf 26-06-2011 19:10:51

Har lige prøvet LG Optimus 2X og må sige, jeg må indrømme at Android er ved at nå et punkt hvor det bliver ret lækkert og bruge, hvis man så bort for nogle issues.. Det som jeg primært har noget imod Android, er f.eks manglende "proper" task management.. Man har aldrig styr på hvad der kører i baggrunden (Lidt ligesom windows i gamle dage, der havde 200 tjenester kørende i baggrunden). For der er faktisk osse mange positive sider ved Android (F.eks man kan udskifte launcher, GENIALT!).

0 0
26-06-2011 14:02:09

ja som overskriften siger er Nokia lort:)
deres styresystem er forældet og de kan på ingen måde sammenlignes med iOS eller android. har prøvet surfe på nettet i Nokia... det tog mig 10 min at Google noget.
iPhone er vejen frem...

0 0
Adolf 26-06-2011 17:18:59

Hvad for en Nokia hentyder du til?? Nogen speciel model eller er det bare sådan en general ting du har med Nokia?? Min N900 klarer web ligeså godt med flash og javascript slået til, noget som de færreste Android mobiler kan prale med... Ios er kun smidigt fordi den kører det samme system som WP7 osse har taget til sig... Dvs. apps der kører i baggrunden bliver sat i en slags dvale tilstand.. Men synes faktisk N900 multitasker ligeså godt, og endda bedre end de fleste Android mobiler jeg har prøvet... Plus Iphone så osse har så mange andre hængepartier som f.eks:

Manglende udnyttelse af touch skærmen (Swipes osv.)
Mærkelig og irriterende måde og skifte over i et andet program (Dobbeltryk, WTF?)
Itunes (Behøver jeg skrive mere??? Det sucks!!)
Manglende nyskabelse generalt (Wifi hotspot kom 1 år efter alt andet, medmindre man jailbreakede, LOL)

0 0
Katron 26-06-2011 17:28:42

For ikke at nævne den ufatteligt lange vej ind, for at aktivere bluetooth, som man så alligevel næsten ikke kan bruge til noget.

0 0
Kim 26-06-2011 15:49:02

Igen udstiller du din åbentlyse uvidenhed "stevejobs". For det første fordi Iphone stort set kun en samling af Nokia innovationer (Apple har jo lige indgået et forlig med Nokia om netop dette.)
Dernæst så har Nokia jo et utal af telefoner, med forskellige OS. Nogle bedre end andre, bestemt, men MeeGo kan med stor sandsynlighed sagtens måle sig med iOS.

Men den vigtigste pointe er - uden Nokia, ingen iPhone.

0 0
Henrik 26-06-2011 15:08:56

N9's brugerflade kan slet ikke sammenlignes med tidligere modeller fra Nokia.

Nokia har rystet N9'eren ud af venstre ærme, med den anden hånd bundet bag på ryggen, og alligevel kører den Apple's brugerflade totalt over.

0 0
Katron 26-06-2011 14:58:00

Hmm, det indlæg fortæller vist mere om dig, end om nokias produkter.. :)

0 0
Kim Harder 26-06-2011 15:24:42

Ja jeg er tilhænger af, at kunne tilrette mobilen så meget, som muligt, så den dækker mit behov så godt, som muligt. Jeg vil ikke kunne leve med de kæmpe ørevarmere, som mobiltelefoner med iOS eller android er. En mobil telefon skal ikke være for lille, men den kan også nemt blive for stor. Det er det, som er ved at ske nu. Man skal helst have en 10 tommer skærm, på en mobil, som ikke er størrer end 5 tommer.

0 0
Katron 26-06-2011 15:47:35

Hej Kim, min komentar var nu tiltænkt til stevejobs..

Hvis hans søgning på google er nedsat med næsten 10 minutter ved at bruge iphone, frem for nokia, så er det vist bedst han bliver ved med at købe iphone. De er vist de eneste der kan løse hans problem.. :)

0 0
Kim Harder 26-06-2011 14:26:28

Bruger også Nokia til, at google med, det tager kun få sec, så er det enda kun Nokia 3600 Slide. Nokia er ikke forældet, mangler blot kreative programmører, så vil det hjælpe meget. Der er jo heller ingen, som siger, man skal bruge den indbyggede browser. Opera kører særdeles godt på Nokia.

0 0
Kalle 26-06-2011 11:30:27

har nogen oplevet at ens indlæg bliver slettet herinde...

0 0
26-06-2011 10:09:23

Techradar har lavet en tidlig anmeldelse af N9. På den ene side konkluderer de at Meego er bedre end Symbian nogensinde kan blive, på den anden side er de bange for at Meego vil blive underprioriteret pga. Symbian og WP7.

http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/hands-on-nokia-n9-review-969078?artc_pg=1

Nu kan man jo så begynde at spekulere på hvad Nokia kunne være blevet med Meego og uden WP7 og Symbian.

0 0
Henrik 26-06-2011 12:09:16

Jeg er enig mht. WP7 vs. Meego, at Meego er bedre/mere interessant. Faktisk mener jeg, at Nokia har en mulighed her for at sparke lidt til Apple på den der irriterende måde, som alle synes er lidt sjovt.

Men om Nokia laver Symbian og WP7 enheder også, er egentlig fint nok, så laver de bare til flere kundesegmenter. Det Symbian er god til er, at tilbyde mange funktioner uden at kræve ret meget hardware, hvilket betyder billige (meget billige) smartphones. Det bliver nok ikke ved med at være relevant til evig tid, da hardware jo bliver billigere, men det giver mening så længe markedet stadig er en vis størrelse (Symbian: 27 mill./kvartal, S40: 100 mill./kvartal), og det er det stadigvæk, uanset om man måtte lide det eller ej. Nå anyway, det skal ikke handle om det igen ;-)

WP7's styrke er integrationen med Microsoft's tjenester. Det er der sikkert en hel del der vil værdsætte på samme måde som Apple fans værdsætter deres produkters integration osv..

Men så er der nørderne og dem der altid kigger noget som er unikt....
Efter at have set N9 må jeg sige, at jeg ikke kan lade være med at tænke, at Nokia bare skal dingle sådan et device ned foran folk een gang om året med nogle nye fede ting, og vupti så har de pressens opmærksomhed på den gode måde, istedet for den dårlige som de har haft de sidste par år. Så de bare bliver ved med at holde deres overlegne hardware-kvalitet og bruger Meego Harmattan og Qt, så er der også noget at komme efter der.

Imens kan deres "alm" devices med WP7, Symbian og S40 bare køre videre og tjene pengene stille og roligt.

Jeg tror, at Meego er for besværligt at få ned i de billige modeller, og det er nok derfor at WP7 blev valgt. Det og så at Microsoft kaster en masse penge efter det.

0 0
Kim Harder 26-06-2011 14:28:48

Mon ikke det blot, er en mobiltelefon, hvor man selv kan vælge system, der mangler på markedet, lige som ved ens pc.

0 0
Henrik 26-06-2011 15:11:32

Det er ikke særligt realistisk. Mobil hardware er ikke som PC hardware. Som regel er bestemte chipsets og OS'er tunet til at køre optimalt med hinanden. Bla. ifht. batterimanagement, baseband osv.osv.

Hvorfor tror du f.eks. det tog så lang tid for Android at få hardware accelleration til at virke med deres UI, selvom de fleste hardware chipsets har haft det i lang tid?

0 0
Katron 25-06-2011 11:53:08

Jeg kan desværre ikke lade diskutionen omkring dualcore, falde helt til jorden endnu.

Hvorfor er det nødvendigt med dualcore i sin smartphone?? Det er kun nødvendigt, hvis der er behov for det. Hvis man har uanede energi resourcer, så kan man næsten gøre hvad man vil, men i smartphones bliver man nødt til at tænke i batterifaktorer.

Det er simpel teori, hvor android systemet er den største faktor. Denne faktor gør også at netop i android devices, kan det forekomme at batteritiden bliver forlænget, ved brugen af dualcore. Det kræver en hvis mængde energi at yde en hvis mængde output. Denne mængde energi er desværre ikke lineær med det ydede output.

Eks. En 1 Ghz processor bruger feks 100 watt ved 100% ydelse. Da en processor har et idle forbrug ved 0% på eksempelvis 30 watt, så ligger der et variabelt forbrug på 70 watt, som indfinder sig, alt efter performance, mellem 0 og 100% ydelse. Den ene halvdel af de 70 watt indfinder sig mellem 0 og 80% ydelse, og resten ligger på de sidste 20%. Netop derfor er det hul i hovedet at smide en processor i et divice, som skal arbejde mellem 80 og 100% i ydelse det meste af tiden. De sidste 20% performance koster dyrt i strøm.

En 1 Ghz dualcore processor bruger i teorien det dobbelte i strøm ved 100% belastning, altså i det her regnestykke 200 watt. Dens idle forbrug ved 0% er omkring den samme som på en singlecore. Det efterlader 170 watt til variabelt forbrug mellem 0 og 100% ydelse.
Software har en performancegrænse. Man kan ikke tvinge mere processorkraft i software, end softwaren selv kan håndtere. Hvis vi siger at et givent android device kan håndtere 1.2 Ghz, så er 1 Ghz processoren for lille, og skal performe 100% det meste af tiden. Putter vi nu en dualcore processor i, så kan devicet slet ikke håndtere den dobbelte kraft, for grænsen var jo ved 1.2 Ghz. Det betyder at den nye processor maksimalt vil blive udnyttet med omkring 60%. Ved 60 % performance vil processoren teoretisk bruge 115 watt, hvilket er mere end den oprindelige 1Ghz singlecore, men da android systemet nu har dets fulde kapacitet til rådighed hele tiden, vil systemet virke hurtigere, samt at processoren hele tiden vil være med i gældende tasks, så derfor vil processoren ikke ligge og tæske rundt ved 60% hele tiden.
Dette betyder at selvom processoren egentligt bruger lidt mere strøm i spidsbelastning, så bliver det samlede forbrug sænket, da processoren sjældent har behov for at være i spidsbelastningsområdet.

Det vil derfor undre mig, om vi ser en dualcore processor i den kommende iphone 5, for tror slet ikke der er behov for det. Nokias Symbian system, kan slet ikke håndtere så meget processorkraft, så i Symbian devices vil det bare være et ekstra strømforbrug, som man slet ikke får noget ud af. Jeg tror det er samme historie med MeeGo.

Og til slut, så er der jo forretnings faktoren. Hvis en Nokia N9 ikke har behov for dualcore nu og her, så er der ingen grund til at smide den i. Hvis behovet alligevel skulle komme efter nogle updates, så er det jo godt for producenten, at deres tidligere produkter er ved at blive uddateret, ellers ville de jo ikke sælge noget nyt hardware langt ud i fremtiden.

Der er mange der føler sig skoddet af nokias support til deres devices, men årsagen til nokias problemer er nok det modsatte. De har været alt for opsatte på at supporte alle deres kunder, ment sådan, at næsten alle updates, har skulle kunne bruges på selv de ældste devices. Det har givet forsinkelser og ærreglser for os forbrugere.
Tænk engang, at min gamle N95, som blev skoddet november sidste år, efter 5 års tro tjeneste, den kom der stadig opdateringer til. De stoppede først supporten af softwaren 4 år efter lanceringen, og selv efter det kom der updates, så man kunne komme i ovistore, update til maps o.s.v.
Nokia har gjort det eneste rigtige, i at announce udfasningen af Symbian. Symbian var simpelthen rodet ind i alt for mange produkter, hvilket må ha gjort det til et helvede at arbejde i deres support afdeling. Nu er der ren r.. at trutte i. Der er lavet en skæringslinie, og herfra starter vi forfra. På det punkt er det kun fornuftigt at kopiere Android og apples strategi.
Hvis dit produkt er så og så gammelt, så får du slet ikke lov til at opdatere softwaren. Man kan ikke gøre alle glade, og at køre næsten fuld support til 5-6 år gamle devices er simpelthen hul i hovedet, i en verden hvor 5 mdr gamle smartphones er anset som gamle.

Ontopic:

Synes N9 ser rigtig fed ud, og selvom der nu og her nok ikke er mange app's, så er jeg bange for at N9 bliver afløseren af min N8.

0 0
Henrik 25-06-2011 12:35:24

Jeg er helt enig i dit budskab.

Mht. dualcore vs. singlecore, så er der nemlig rigtigt, at Android som udgangspunkt kræver mere processorkraft (og RAM) end f.eks. Meego, Symbian og iOS. Een af årsagerne til det er, at Android's applikationslag er et miljø baseret på en "virtuel maskine" ala Java. Det gør det rigtignok lidt simplere (i teorien) for programmører at udvikle til, fordi programmeringssproget er lidt simplere og gør flere ting for programmøren, men det tager også noget ekstra processorkraft (og lidt mere RAM) pga. at næsten alt kode i apps'ne går igennem et fortolkningslag (den virtuelle maskine) som oversætter til processorens sprog på "runtime".

Meego, Symbian og iOS har alle et "native" applikationslag, dvs. at alle apps snakker direkte med OS'et og taler det samme sprog som processoren, dvs. der foregår ikke noget oversættelse på "runtime". Derfor kræver disse OS'er også mindre processorkraft for at gøre de samme ting.

Ovenstående er selvfølgelig lidt forsimplet, men overordnet er det sådan det hænger sammen.

0 0
primestr_ 24-06-2011 23:12:59

Jeg synes MeeGo ser sååå fedt ud.. Har nok også noget at gøre med det lækre hardware, men alligevel.. Det ser mere lækkert ud end Windows Phone...

Hvad siger i ??

0 0
Henrik 25-06-2011 00:53:49

Enig. Jeg synes også at Meego ser mere lækkert ud. Faktisk så lækkert, at man næsten ikke kan undgå at tænke, at Nokia lige kørte Apple lidt over her, og så endda med venstre hånd (jvf. deres WP7 fokus).

Jeg køber een uanset hvad. Men det er sgu ærgelig, hvis de ikke følger det op, det burde de sgu!

0 0
primestr_ 25-06-2011 01:42:35

Ja MeeGo er federe end Win.. Og de kunne nu godt kører med to systemer som andre gør.. HTC m.fl.

0 0
Kim 25-06-2011 01:54:43

Nokias største problem har nok været, at de har kørt med for mange OS. Nokia har altid stået for stort set al innovation på markedet - Ios og Andriod er begge i stor træk bare summen af Nokias innovationer.

Nokia har været en meget aktiv spiller i udviklingen af Andriod, samtidigt med Symbian, Meamo og MeeGo.
Desuden findes der ikke andet i Iphone end iOS, der ikke er opfundet af Nokia. Pressen nakker meget underligt om et forlig på omkring 10 patenter, der primært har med transmission at gøre. Sagsanlæget - som til fulde er tilfredsstillet - handler om 42 patentovertrædelser.

Dernæst sagt - MeeGo er ikke dødt, det er bare ikke Nokia-fundet længere. I samme grad. Men det er den naturlige uofficielle oficielle plan b. MeeGo har total tablet support... Det er den sindsygt bedste plan b! Og derfor får vi denne teaser af hvad et rigtigt OS bør kunne ;)

0 0
primestr_ 25-06-2011 02:06:59

Der var nogen der skrev tidligere i denne tråd at LG skulle have interesse i at samle MeeGo op og spytte produkter ud med det.

Men kan ingen steder finde at man skulle kunne bruge Android Market til MeeGo.

Har du en kilde på det?

Vil gerne vide mere:)

0 0
Kim 25-06-2011 02:13:07

Ja! Og nej... :) det hedder anvil devil something eller noget, og linket er repostet rigtigt mange gange i de forskellige tråde om N9.

Jo, jeg er lidt doven nu, men mit gæt er at du er ved din PC - og til trods for at der før N9 næppe var et bedre web device end min N900, så tror jeg du lettere, og mere lærerigt, kan finde det selv ;)

Er det ok? :)

0 0
primestr_ 25-06-2011 02:22:00

Mere end okay:) Jeg leder lige en gang! Tak

0 0
Kim 25-06-2011 02:26:24

Sig til hvis du ikke fandt det - så er det blevet i morgen, jeg er sikkert mere ædru, og mindre doven ;)

0 0
primestr_ 25-06-2011 02:34:06

WUHU!

Har fundet noget tror jeg..

Det var nu ikke noget med devil.. Men tæt på..

Alien Dalvik:

http://www.version2.dk/artikel/koer-android-apps-paa-din-nokia-dalvik-porteret-til-meego-17980

Det er sku okay sejt, hvis det nu bare fungere.. Ikke ligsom Wine og alle mulige andre crossplatforms emulatorer, som er kendt fra, linux win osx..

Sov godt!

0 0
Kim 25-06-2011 02:37:36

Alien Dalvk - its the devil, I tell you! ;)

0 0
primestr_ 24-06-2011 23:13:34

Jeg er android mand..

Hvis MeeGo havde lige så stor app store som android så var jeg røget på den! :D

0 0
Peter Jespersen 25-06-2011 15:59:10

Der er gjort klar til en app-store for MeeGo - der vist i øjeblikket kører mest via MeeGo Central - ellers vil det nok mest køre via egne repositories, som Linux distributner gør og har gjort i flere årtier.

Harmatten, som N9 benytter, vil nok primært køre via egne repositories (Det gjorde deres Diablog og Fremantle enheder også) samt betalingsprogrammer via OVI Market.

Hvis det følger mønsteret med Både Fremantle og Diablo så vil omkring 99% af programmerne ligge i repositories.

Yderligere er det blevet lovet at Alien Dalvik skal porteres til Harmatten - og derfra er der seamless adgang til Android programmer og App Store.

Så der er intet der holder dig tilbage :)

0 0
Kim 25-06-2011 00:46:37

MeeGo har også Andriod Appstore... så ud over lancering, hvad venter du så på? ;)

0 0
primestr_ 25-06-2011 01:44:27

W00t? Jeg har ikke læst artiklen ordentligt eller skal jeg lige finde noget mere information omkring MeeGo.. Jeg var sikker på det var sin egen.. Men det er da bare mega fedt! Så er der massere af apps jo!:) Ærgeligt jeg lige har købt mig en LG optimus black.. (Pga. designet og skærm) Bygge kvaliteten har dog overrasket mig må jeg sige. Den er ok lækker.

0 0
Kim 25-06-2011 02:08:12

LG kommer også med et MeeGo device, wait and see... Det eneste ærgelige er, at de eneste der kan finde ud af at lave helstøbte devices - og med N9 er i hel praktisk forstand - nok ikke laver flere foreløbigt. Med MeeGo altså.

0 0
Peter Jespersen 23-06-2011 12:38:51

Det ser ud til at N9 også indeholder en radio modtager/sender, som Nokia igen har gået lidt stille med (Det gjorde de også med dens forgængere). Håber at den er bedre end den i N900 og uafhængig af BT.

0 0
Adolf 23-06-2011 13:54:00

Den fm transmitter der sidder i N900 er der da ikke noget galt med. Du kan endda få et script der booster signalet med 18%. Imo er den way better end den der var i N97 og er mægtig glad for den. Og hvad mener du med uafhængig af bluetooth??

0 0
Peter Jespersen 24-06-2011 13:19:42

Senderen er sikkert udemærket - har ikke brugt den det store - men modtageren er i forhold til forgængeren, ren crap.

Det at BT skal slås til ved brug af modtageren går for det første ud over batterilevetiden.

0 0
Tommy 23-06-2011 14:15:50

jeg har Nokia n8 og der virker senderen fint - så er man sikker på der altid er god musik i bilen :D - men den hedder jo næppe tux som vel er en reference til linux...

0 0
lars 23-06-2011 14:06:14

@Martin, på N900 skal bluetooth være slået til før end transmitteren virker.

0 0
Adolf 23-06-2011 14:09:11

Det er ikke korrekt... Jeg bruger min fm transmitter fint uden bluetooth slået til... Det er kun når du skal modtage signaler via radio appet i maemo repo´en du skal bruge bluetooth... Kun til at modtage, ikke sende...

0 0
Peder Alipio Thurøe 23-06-2011 13:33:36

Hvor har du set at den har radio? efter de specifikationer jeg har set er der ingen radio??

0 0
Henrik 24-06-2011 14:20:49

Elop er en klaphat, hvis dette virkelig er rigtigt.

Fuck ham og hans latter Windows Phone skrammel.

0 0
Peter Jespersen 24-06-2011 14:54:15

Det er nu et "nummer", som de har lavet et par gange, før klaphattens ankomst.

Det hænger sikkert sammen med at der endnu ikke er nogen software endnu.

0 0
Peter Jespersen 23-06-2011 11:41:41

Elop har selvfølgelig nu sat trumf på og erklæret at N9 både er den første og sidste Harmatten/MeeGo enhed fra Nokia.

Ligesom han for knap en måned siden lagde op til annonceringen af N9, ved at udtale at de ville droppe MeeGo til sommer.

Samtidigt har Nokia frigivet N950 til udviklere. Medlemmer af Nokia Developer kan ansøge om en sådan.

Klar strategi og klare handlinger - det mestrer Elop ganske tydeligt.

0 0
Henrik 24-06-2011 14:22:14

Elop er en klaphat, hvis dette virkelig er rigtigt.

Fuck ham og hans latterlige Windows Phone skrammel.

0 0
Bepper 22-06-2011 22:47:51

Man må håbe at denne telefon VINDER ved nærmere bekendtskab!? - For er gal hvor er den grim!

0 0
Peter Jespersen 23-06-2011 12:17:05

Jeg vil sige at det primært afhænger af den valgte farve - jo mørkere jo bedre - den sorte er ganske fin.

Den lyseblå er for eksempel godt nok ugly.

0 0
Bo Westerby 22-06-2011 13:01:42

Hvad menes der med "ikke en rigtig app butik?"
Jeg kan da se et "store" ikon.

0 0
Simon Larsen 25-06-2011 12:19:55

Måske fordi der ikke er ligeså mange apps som til de andre platformer ;)

0 0
Henrik 22-06-2011 13:47:02

Godt spørgsmål!

Ja, den har Store.

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 02:00:20

Fint førstehåndsindtryk. Der er bare lige en ting eller to. N9 kører ikke MeeGo men derimod Harmatten, der så vidt jeg er orienteret er en Maemo med en MeeGo afledet GUI. Det primære framework er Qt (Udviklingsværktøjet hedder Qt-Creator og er en del af Qt SDK - der blandt andet indeholder Qt-Mobility - beregnet til mobilenheder, men som bare er en lille del af Qt) udviklings, men det er meningen at GTK+ også understøttes for bagudkompatabilitetens skyld.

MHT Nokia Market - så kommer det måske til at gå nogenlunde som med N900 (Maemo 5 Fremantle) - hvor der idag eksisterer en snes programmer på Market, hvoraf kun ganske få er vedligeholdt. Til gengæld bugner Maemo.orgs repositories af dem - der er mange virkeligt fede programmer (inklusiv Gnome Office (AbiWord og Gnumeric) og FreOffice (Mobilversion af KOffice/Calligra)) - det er fuldstændigt ført uden om Nokia Market.

Ellers er det en ganske fed enhed - med en fin brugergrænseflade (håber at der dukker et skal-plugin op der gør det muligt at kategorisere programmerne ligesom med den gamle Hildon på Maemo 5).

Og ja prisen er lettere horribel

0 0
lars 22-06-2011 09:45:26

OS'et er rent faktisk Meego, men det er Nokias egen version. Ikke lig den man kan hente og smide på sin N900 f.eks.

For noget tid siden da, Nokia og Intel slog sig sammen. Blev Meamo 6 omdøbt til Meego Hermatten; Versions mæssigt, er den Meego der ligger på N9 bygget på en v. 1.2 af MeeGo.

Iøvrigt tvivler jeg på at de officielt smider GTK libries på, når nu det er et QT prestige projekt. Ikke desto mindre dukker der helt sikkert noget op i communitiet.

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 11:05:40

Er godt klar over at store dele af den er MeeGo afledet (Samt at Harmatten ikke er det samme som MeeGo N900 Community Edition) - den gamle Hildon var fx GTK+ baseret (glad for at N har skaffet sig af med denne gamle lækkende sag - irriterende jævnligt at skulle genstarte den grafiske skal, omend ideen med designet var super)) - det at gøre Harmatten til en hybrid skulle gøre overgangen til MeeGo lettere for alle.

Alle MeeGo varianter med Qt GUI har/får GTK+ support og omvendt med GTK+ varianten (Dvs MeeGo Netbook der er Clutter-baseret (Basalt set er det bare bare Moblin Netbook) har så Qt support). Mon ikke at N har fulgt dette med Harmatten.

I dette tilfælde gør det det let at flytte de hundredevis af programmer der findes til Fremantle hurtigt over og er da ganske legitimt - omend Qt er den officielt foretrukne vej, ifølge designanbefalingerne som de fleste forhåbentlig følger.

Er der nogen der ved om den stadig bruger apt-get eller om zypper (også) er til stede (foretrækker absolut sidstnævnte der vist er officiel MeeGo pakkehåndtering) ?

Der gik også rygter om at den ikke indeholder Harmatten security framework - er det gældende ?

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 08:59:19

Men noget andet - har man bibeholdt Sonnes hade funktionalitet nummer et : det store landskabe mode tastatur ?

Det er super til hurtigskrivning.

0 0
Henrik 22-06-2011 09:02:53

Sonne er morsom, men i sidste ende er han bare en Apple-fanboy. Alt hvad Apple gør er gud, uanset om det sutter donkey ass eller ej.

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 11:09:10

Han er "desværre" en repræsentant for dagens typiske forbruger (ikke bruger, men forbruger) - apple generationen.

Men stilen er fed :)

0 0
Henrik 22-06-2011 19:45:22

Har du set den film der hedder "Idiocracy"? Hvis ikke, kan jeg anbefale den. Den handler om en helt almindelig mand der bliver frosset ned i 300 år, og vågner derefter op, for at opdage at alle folk er blevet markant dummere. Pludselig er han den klogeste mand på hele planeten. Snak om "in the land of the blind, the one-eyed mand is king."

Jeg føler en gang imellem, at vi er på vej derhen imod. Suk.

0 0
Henrik 22-06-2011 19:46:20

Der skulle stå "in the land of the blind, the one-eyed man is king."....ikke "mand" :-p

0 0
Kim 25-06-2011 02:32:57

I feel your pain - but the others beg to differ...

Hvor meget jeg end gerne ville, kan jeg ikke argumentere at vi Nokia fanboys har ret. Men vi har nok været her længere - og de unge skal have alt serveret på et fad.

Problemet er, at vi er gamle. Du kender nok det fantastiske i C64? det gør de ikke, men det betyder kun at vi er gamle...

0 0
Frank 21-06-2011 19:02:08

Jeg har android lige nu, men må godt nok sige den er nice laver, rigtig fedt design uden knap, og syns det er lidt sjovt det ikke står nogen steder men er det ikke veredens tyndeste mobil?
Godt nok synd at der ikke rigtig er noget app store og den ikke har duelcore, så havde den været en noget seriøs modstander til sværvægterne:-)

0 0
Henrik 21-06-2011 23:39:15

Den har rent faktisk en app store - Ovi Store. Jeg tror godt man kan have lov at håbe, at der kommer flere apps til den, end der gjorde til N900. Først og fremmest fordi denne her er født med Qt og Ovi Store fra dag 1. Fordelen ved Qt er, at udviklerne kan tage deres allerede eksisterende Qt kode (fra deres Symbian version), og mere eller mindre kompile til Meego, og så skyde det afsted til Ovi Storen.

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 13:06:13

Derudover er der lovet Alien Dalvik understøttelse - hvilket gør Android Market til en mulighed.

Men der er da en del programmer til Fremantle - man skal bare benytte Maemo.org's repositories - Ovi Market er en vittighed. Mon ikke at nogenlunde det samme sker med Harmatten.

0 0
Henrik 22-06-2011 14:06:13

Ovi Market til N900 er en vittighed, ja. Til de øvre Nokia'er er den ved at være ganske fin. Hvis man taler kommercielle programmer, kommer man ikke udenom Ovi Market.

Men det er helt op til udviklerne om de vil understøtte N9, men svært er det ikke mere ihvertfald, så det er ikke nogen undskyldning.

Det er selvfølgelig fedt, at der er så meget på Maemo.org og at der er Alien Dalvik. Alle nørder ved jo også godt at Maemo/Meego > Android ;-)

0 0
Alfix 21-06-2011 20:29:16

Apps er for boern og dualcore er pt som 3D (bullshit fordi alle tror at det goer en forskel).

0 0
Kim 21-06-2011 21:38:59

Jeg tror vi er meget enige. Det undrer mig gang på gang at apps (som oftes bare er dårlige versioner af net-ting) måles i kvantitet fremfor kvalitet.
Android tilbyder f.eks. en masse pruttelyds-generatorer... I dont need that! Og hvis jeg gjorde, ville jeg ikke have behov for at udvælge den helt rigtige pruttelydsgenerator...

Dualcore er et behov der primært er opstået af et stort kendt og alt for rodet OS. Og nu tror nogle at der er behov for det. Det er ikke for at starte krigen her også, men... hvorfor bruge plads og vægt på unødige cores? Desuden virker de fleste på markedet ikke særligt godt.

Det minder mig om kapløbet på CDdrevs-hastighederne. Der sendte man f.eks. x54 drev på gaden, hvor CDen hoppede pga for høje omdrejningen, og man endte med en middelfart omkring de 20. Altså væsentligt dårligere end markedsstandarden.

0 0
21-06-2011 22:14:16

@Kim Sådan som i udlægger det med dual-core så får du det til at lyde som om det er ligegyldigt. Inden for computerverdenen har dual-core eller mere har været standard i en del år og det er vel ikke helt ligegyldigt.

Desuden vil jeg påpege at SGSII er lettere end N9, så din påstand om at dual-core skulle tilføre ekstra masse er muligvis rigtigt i teorien, men det ser ikke ud til at have betydning i praksis.

@Alfix At sammenligne dual-core med 3D er desuden absurd og holder ikke, du kan finde 3D skærme i langt de fleste butikker i dag, tilmed til rimeligt lave priser, hvilket betyder at de faktisk bliver solgt, hvilket passer fint sammen med de mange 3D-film der bliver sendt i biografen. Og apps er vist ikke kun for børn(omend der findes alt for meget bras), men der muligt M$ market kun har apps med pruttelyde for så kan jeg forstå din kommentar.

Hvis dette er et forsvar for N9, så sig det.

Og ja N9 ligner et meget interessant produkt... bare ikke til 5000kr og ikke med et styresystem som måske/måske ikke har en fremtid. N9 er vel N8's modsætning. N8 var prissat fornuftigt, men var ikke specielt interessant. N9 virker meget interessant, men er prissat temmmeligt optimistisk.

0 0
Kim 22-06-2011 05:14:06

Peter: - jeg mener at der ikke er nogen grund til at putte dualcore i, hvis der ikke er nogen grund til at putte dualcore i.
Og i forhold til apps, så er det ikke et forsvar af N9 (selvom det er noget vås at der ikke er apps udviklet i QT), det er et angreb på den vildfarelse at kvantitet er godt. Den bedste appstore er den med flest apps? Hvorfor? Det giver jo ingen mening, når de bare er fyldt op med nytteløst bras.

0 0
22-06-2011 19:44:38

@Alfix Nu tvivler jeg på at du har prøvet en N9 eftersom mobilsiden er de første i Danmark. SGSII har en udemærket byggekvalitet, jeg vil ikke påstå at den er på niveau med iPhone4, men jeg har ingen problemer. Det ændrer i øvrigt ikke ved det faktum at SGSII har dual-core det har N9 ikke og SGSII er stadigt den letteste. Dog kan vi blive enige i at N9 ser ud til at være veldesignet.

Jeg har både en single core(HTC Desire) og en dual-core SGSII(det havde du sikkert gættet) og hastigheds forskellen er gigantisk, så jeg kan love dig for at dual-core gør en forskel, akkurat som du kender det fra en normal computer. At LG ikke kan finde ud af at lave mobiltelefoner er en helt anden sag.

Og N8 var det ultimative eksempel på kvantitet frem for kvalitet hvis du læser folks kommentar herinde så vil du opdage at der er mange som er skuffet over dens ydelse, i det hele taget fulgte N8 traditionen fra N97 og N96 med at være elendige produkter fra et firma som havde snorksovet. Hvis N9 havde kostet 3000kr så tror jeg faktisk at den kunne have ændret den tradition.

0 0
Alfix 21-06-2011 23:20:45

Og hej... Maa man lige tilfoeje at N9 har 1gb RAM. Det er vist de faerreste (selv dual core) der her det.

0 0
Alfix 21-06-2011 23:07:12

Men SSGII er ogsaa en klump skodplast i fht N9, det kan man se flere kilometer vaek.

0 0
Alfix 21-06-2011 23:05:41

Jeg sammenligner med 3D som en gimmick og ikke en teknologi. De faerreste kan faa en telefon til at koere ordenligt med singlcore, dualcore kommer aldrig til at redde det. Det handler om software ikke hardware. Min 1Ghz Omnia 7 er en lamborghini i fht LG og HCT's Dualcore.

Og hvorfor vil man have Dualcore hvis det ikkke goer mere for systemet andet end at draene mere batteri.

0 0
Jan Møller Christensen 21-06-2011 23:30:00

Præcis. Er sikker på der er foretaget en nøje afvejning i forhold til cpu, performance og batteritid. I N8 er der netop ikke en for stor cpu som ville være overkill og blot dræne batteriet uden at give bedre performance. Sikkert det samme i denne...

0 0
Adolf 28-06-2011 00:27:11

I N8´s tilfælde var det en alt for lille cpu, og det kunne tydeligt mærkes på web browsingen... Selv med opera..

0 0
Lukas 21-06-2011 17:10:13

ville være en super fed mobil, hvis den bare havde dualcore!!! Det er skuffende...

0 0
Jesper A 24-06-2011 16:49:13

Hej Lukas,
Det er sådan set fint nok, at du som slutbruger sætter krav til hvad du ønsker i en telefon på hardware siden, men men men:
Hvad skal man egentlig med en dualcore processor, hvis de applikationer, man afvikler ikke behøver flere kræfter, end der allerede er tilrådighed?
En duacore processor bruger som udgangspunkt desuden mere strøm med kortere batteri-levetid tilfølge.
Da jeg selv er lidt erhvervsramt med hensyn til hardware (er elektroniktekniker) kan jeg sagtens forstå din holdning, at man skal ikke gå ned på udstyret, og der er en store blære-effekt ved at have den kraftigste mobil på markedet, men hvis den software man afvikler på mobilen er skrevet på den værst tænkelige måde (kom jeg til at sige Samsung dér? Det må I virkelig undskylde), hjælper dualcore, 1.5GHz, AMOLED skærm, 4500mAh batteri og 128Gb Flash desværre ingen ting, for så er "motoren" i din mobil fuck'ed, og du kommer aldrig til at elske den fede hardware...
Iøvrigt synes jeg N9 ligner en super lækker mobil, som jeg kunne forestille mig kunne gå hen og blive et hit.. Måske der er en alternativ dagsorden bag lanceringen, for man kan da umuligt bare lave ET produkt med en så cool SW, som tilfældet ser ud til :-)

0 0
Lukas 24-06-2011 20:47:31

Hej Jesper :)
Det er rigtig nok at man ikke skal gå for meget "Hardware amok", men her på SamsunggalaxyS2siden.dk siger de jo tit at dualcore er så godt og at det bruger mindre strøm og bang! bang! bang! bang!
Når det er sagt så synes jeg også at mobilen ser super fed ud og federe end WP7...
MVH Lukas.

0 0
Alfix 21-06-2011 20:23:38

De nye LG har dualcore og de er simpelthen saa ringe at det halve kan vaere nok. WP7 telefonerne koerer 1Ghz og tordner afsted.

Det handler ikke om Ghz, det handler om hvad de forskellige kan goere med dem.

0 0
21-06-2011 21:54:03

SGSII har også dual core, sammenlignet med min gamle Desire er SGSII langt hurtigere, den er på stort set alle områder en bedre telefon.

Kvalitet er ikke nødvendigvis det samme som dårlig kvalitet på den anden side er det heller ikke det samme som god kvalitet.

... og SGSII den tordner også afsted

0 0
Alfix 21-06-2011 20:23:15

De nye LG har dualcore og de er simpelthen saa ringe at det halve kan vaere nok. WP7 telefonerne koerer 1Ghz og tordner afsted.

Det handler ikke om Ghz, det handler om hvad de forskellige kan goere med dem.

0 0
Adolf 21-06-2011 17:21:21

Blev osse lidt skuffet da jeg så specsne.. Men ifølge Engadget skulle ydelsen faktisk være fin. Jeg må indrømme, at web surfing går mere smooth på min N900 end f.eks Samsung Nexus S og HTC Incredible S (Godt nok kun single core telefoner, men stadig utroligt.

Henrik >> Ja, må jo vente og se, når den kommer i butikkerne, men synes bare stadig lidt det lugter af "Sidste generation" af hardware. Omap 4 havde været at fortrække med dualcore A9 cortex. Det med grafik chippen, har du et link på det?? Ifølge Gsm-arena så er det samme chips der sidder i. PowerVR SGX530 (Fra 2005).

0 0
Kim 21-06-2011 17:40:43

Det eneste negative jeg kan sige om N900s webbrowser, er at andre telefoner har fået folk til at lave "mobiloptimerede" sider... Det forstyrre en ellers god oplevelse.

0 0
David 21-06-2011 20:21:22

Det er helt ufatteligt så stor Nokia fanboy der er, vel nok den største i DK :D Jeg synes det er sejt, du sværger i den grad til N900, og alt andet overhovedet er slet ikke på højde :P

0 0
Kim 21-06-2011 21:12:56

Skriver du til Martin eller Mig? :D

0 0
Tommy 22-06-2011 22:58:52

jeg tror det er til dig kim.

Jeg kan godt følge det med at have dual core - men kun hvis man har andriod.
Første gang jeg så en android telefon der var flydende var min kammerats galaxy s2. Bare sig jeg er weird, men med de htc'er jeg har haft vil jeg til værd en tid foretrække symbian på en 680mhz+gpu end end android 2.2 på >1ghz enhed.
Ios er sgu også fint, men det koster jo fandme penge bare man skal klø sig i røven, hvilket selv sagt også bliver censureret væk og skærmene flækker altså bare alt for nemt når man tænker på en mobil er et arbejdsredskab

0 0
Adolf 23-06-2011 14:08:21

Mine erfaringer med Samsung Nexus S, HTC incredible s og Legend er at den capasative touch skærm virker sløv til at reagerer i forhold til N900 og Iphone.. Men Galaxy S II skulle (EFter hvad jeg har hørt) faktisk fungerer ret smooth, men tror osse Androdi er en del mere ressourcekrævende end de andre...

0 0
Adolf 21-06-2011 18:24:19

Jeg er begyndt og bruge Opera 11 som fixer mange af MicroB browserens mangler.

F.eks tilpasser den siden til skærmen så man ikke skal starte med at zoome til ønsket niveau. Plus "Back" knappen er synlig i full screen (STOR mangel i MicroB). Plus teksten formateres automatisk til skærmen så man ikke skal bruge en lup hvor at læse teksten (Osse kendt fra Android).

On topic: Overvejer virkelig om jeg skal bare tænke på at anskaffe mig den når den kommer. Hvis ydelsen er fin, kunne den måske godt være overvejelsen værd. Skal da lige testes i butikken ihvertfald.

0 0
David 21-06-2011 15:55:36

Hvorfor har de ikke widgets i Meego det fungerede da fint på N900

0 0
Adolf 21-06-2011 15:49:11

TI Omap 3630 + Cortex A8 processor?? Sidste generations chipset, og tager jeg meget fejl, men er det ikke den samme processor som der sidder i N900?? Og så bare clocket op til 1 ghz?? Det er tyndt Nokia, det lugter lidt af N8 skandalen, hvor man genbruger sidste års hardware. Jeg tror bare jeg beholder min N900 og smækker processoren op på 1 Ghz, og kører videre med Maemo 5.

0 0
Kim 21-06-2011 17:09:35

Ja der er væsentlige forbedringer i spesne - uanset at den ikke har dualcore (og alt det andet fis legetøjstelefoner skal køre på ;) ).
Hvis du er glad for din N900, så er jeg overbevist om at du vil blive glad for denne. Dog savner jeg selv QWERTY tastatur, men kan godt se at det designmæssigt (og derved også holdbarhed) ikke lige er at passe ind. Selvom E7 er vældigt fin.

Jeg har selv glædet mig vildt til N950, men er i tvivl om hvorvidt en developers version er for mig.

0 0
Henrik 21-06-2011 16:59:22

Grafikchippen er bedre end i N900, og RAM hastigheden ligeså.

0 0
Søren Jenss 21-06-2011 14:21:29

Det viser virkeligt Nokia innovative side, og det er et meget lækkert, simpelt og effektivt stykke hard- og software.

Det er desværre simpelthen forsent. Men glæder mig stadig meget til Nokia`s Windows Phone devices.

0 0
Henrik 22-06-2011 19:39:23

Siger du.
Personligt glæder mig 1000 gange mere til at få fingerende i denne her, end et WP7 device. Hvis jeg vil have en "lukket-i-begge-ender-device", kunne jeg ligeså godt købe en iPhone.

0 0
Villiam 21-06-2011 13:57:38

for meget tekst. hvor er specs af den ? dem kan i finde på kassen af mobilen og så dele dem med os andre ;)

0 0
Thomas 21-06-2011 15:30:13

Du kunne jo prøve på http://www.nokia.com/n9 :-)

0 0
Alfix 21-06-2011 20:27:49

eller http://swipe.nokia.com

0 0
Jim Flower 21-06-2011 14:07:21

De er alle andre steder på nettet, end lige mobilsiden.dk "danmarks største mobil medie"

0 0
evilguy 21-06-2011 15:24:49

Ja Jim, vi har haft specs online siden kl. 07.28: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/detaljerne-om-nokia-n9,lid.15984/

Og ja, Mobilsiden.dk er faktisk Danmarks største Mobil medie jf. FDIM.dk

0 0
Jim Flower 21-06-2011 13:53:22

Endgadget har allerede skrevet en masse og optaget videoer samt fremvist MeeGO... Se her: http://www.engadget.com/2011/06/20/nokias-n9-official-a-plastic-slab-of-meego-coming-later-this-y/

0 0
Kim Harder 21-06-2011 13:03:34

Den går ikke det bliver en nitte. Lave en mellem ting inden for styresystem, hvor der ikke findes applikationer til, kommer ikke til, at gå. Nokia har medlt ud, man vil satse på Windows, så kommer denne model ikke til at gå. Det bliver kun en mobil for, dem, som kan nøje med det, hvad der er installeret på den. Hvad med Firewall m.v. Kan den håndterer java? Hvad med GPS? Hvordan med strømforbrug?

Der mangler altså meget i den test.

0 0
Henrik 21-06-2011 16:50:00

Java er noget uddateret skrammel, men jo hvis man gerne vil have Java support, kan man jo installere det. Meego er Linux-baseret, så no problem.

Du kan også installere Alien-Dalvik, hvis du vil køre Android programmer på den.

Desuden understøtter den Qt, som er den samme api man nu bruger til at lave Symbian apps med, så det vil ikke være svært for udviklere at supportere denne her telefon, overhovedet.

0 0
David 21-06-2011 20:18:50

Java er noget uddateret skrammel? kan du uddybe det, Java har aldrig klaret sig bedre end det gør nu.

0 0
Kim 21-06-2011 21:47:21

Ja Andriod er f.eks. lidt for glade for det... ;)

Men nej, jeg kan heller ikke helt kritikken af Java - og igen, java er understøttet i de specs jeg har set?

0 0
David 22-06-2011 15:34:49

Ja Android er ikke andet end Java, Java stormer frem i virksomhederne.. Så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der menes med at Java er uddateret. Det er efter min mening et af de meste moderne sprog på markedet pt :)

0 0
Henrik 22-06-2011 16:18:31

Java kompileres til bytecode, som køres på en virtual maskine (==langsommere performance ifht. native kompileret kode).

Android's Dalvik VM er baseret på samme princip som Java (==langsommere performance ifht. native kompileret kode).
Det er også forklaringen på hvorfor man bare kan smide Alien Dalvik på en Meego/Maemo/whatever OS, og så køre Android programmer. Mao. Android er bare et run-time miljø.

0 0
David 03-08-2011 22:23:59

Du har ikke hørt om jit (just in time) kompilering, som Java og .Net bruger og har brugt i lang tid. Det går ud på at kompilere bytecoden til native første gang det køres. Det er MEGET lang tid siden Java eksekverede bytecode, du skal tilbage til Java 1.

0 0
Henrik 04-08-2011 23:39:02

Jo, selvfølgelig, men det er stadig langsommere end native kode.

En lille nugget til info, Android introducerede faktisk først et JIT-agtigt scheme med v.2.2.

F.eks. De fleste 3D spil til Android bruger native-interfaces i ret voldsomt omfang, netop fordi det stadig er langsomt og lidt ufleksibelt kun at anvende højniveau sproget.

Problemet med Android er egentlig, at det er rodet at udvikle til, hvis man virkelig vil presse noget saft ud af hardwaren. Det problem har man ikke i samme grad på de OSer der har et rent C++ interface som f.eks. iOS, Meego, Symbian, QNX osv.

0 0
Kim 22-06-2011 17:06:16

Har du lige forklaret hvorfor Android har behov for dualcore hvor andre ikke har?

0 0
Henrik 23-06-2011 14:12:12

Ja, blandt andet.
Naturligvis er det ikke kun fordi Android er et fortolket run-time miljø, at det er langsomt. Det er også fordi event og driver implementationerne er ret ringe lavet.

0 0
Kim 23-06-2011 14:14:54

Tænkte nok der var en god grund - PC'ere havde jo heller ikke behov for dualcore før Vista... ;)

0 0
Thomas 23-06-2011 13:46:32

Det kan her lide indskydes at Google har glemt at betale for af bruge Java, det skal nok blive dyrt for dem.. :-)

0 0
Kim 23-06-2011 14:16:18

Hehe, ja det var det jeg kom med en fin hentydning til. Men spændende at se hvad Google ender med at gøre, hvordan sagen falder ud.

0 0
Kim 21-06-2011 21:43:54

Ja Andriod er f.eks. lidt for glade for det... ;)

Men nej, jeg kan heller ikke helt kritikken af Java - og igen, java er understøttet i de specs jeg har set?

0 0
Kim 21-06-2011 16:48:03

Den kommer til at gå rigtigt godt indenfor sin målgruppe. Men det er ikke denne model der skal tage kampen om markedet op, det har det aldrig været.
Desuden er det noget vås at der ikke er apps udviklet i QT.
Men hensyn til de andre spørgsmål, så findes der massere af steder med fulde specs. Og ja (igen ;o) ) til GPS, Java osv. Det eneste den pt.t ikke ser ud til at kunne er flash. Og det er sikkert hurtigt løst, ganske som med Meamo (N900).

0 0
toysoldier 21-06-2011 12:44:43

Hvordan kører browseren ? Har den de samme problemer som browseren på N8 ?

0 0
Adolf 23-06-2011 14:03:58

Jeg kan næsten garanterer dig et rungende nej.. N8 var underpowered... Det var en gammel processor der ikke kunne så meget som den A8 cortex chip de har i N900 og N9... Men det kommer osse anden på hvad for nogle problemer du oplevede med N8... De primære ting jeg oplevede var generalt LAG... Det laggede helt vildt og kunne godt se at den godt kunne bruge noget med saft...

0 0
Thomas 21-06-2011 12:56:49

Du kan ikke sammenligen browseren i N8 med denne, basseret på N900 vil jeg mene at N9 sikkert har den bedste browser du kan få i en mobil enhed, den mangler pt. flash, men igen basseret på n900 så bliver det sikkert tilføjet før den kommer på markedet..

0 0
Nicolai 21-06-2011 12:44:20

Hmm... Langt fra et fedt design... Efter min mening kan udsenet af denne tlf hverken hamle op med Apple, eller samsung. Er dog et skridt i den rigtige retning, i forhold til de telefoner som Nokia er udkommet med de seneste år.. :)

0 0
Adolf 23-06-2011 13:59:27

Smag og behag... Jeg personligt synes den ser meget mere lækker ud end Iphone 4, men har selvfølgelig ikke haft den i hånden, så det er kun et førstegangs indtryk.. Generelt synes jeg de modeller som Nokia har i vente ser ret lækre ud... F.eks Nokia W8 glæder jeg mig osse til at se... Men igen, hver vores smag..

0 0
Henrik 21-06-2011 16:47:08

Jeg må indrømme, at jeg er synes iPhone 4 er noget af det kedeligste design overhovedet. Dernæst må det nok være Galaxy S/SII.

Den her har trodsalt noget unikt over sig (ligesom X7eren), og som den første (før Apple), ingen Home-knap. Steve må bide i bordkanten af ærgelse lige nu.

0 0
Nicolai 21-06-2011 19:28:20

Igen som BluezCat også skriver," Hver vores smag".. Karl mar har også noget unikt over sig, er igen op til den enkelte, hvordan med vil vurderer det. :P

Må dog give dig at det er godt fundet på med afskaffelsen af home-knappen. Det ændrer dog ikke på mit overordnet syn på telefonens, design.. :-)

0 0
Alfix 21-06-2011 20:27:00

Jeg synes designet er umuligt at hade.

0 0
BluezCat 21-06-2011 14:33:15

Hver vores smag, men denne i sort, er en hel del mere unik at se på, end visse andre, med et afgnavet æble på ryggen.

0 0
Peder Alipio Thurøe 21-06-2011 12:42:17

Den er også født med en Skype app!!

0 0
Jesper 21-06-2011 12:37:54

Det ser godt nok fedt ud. Selv om jeg håber man kan sortere lidt i den feed-liste. Mistede opkald, SMS'er og mødepåmindelser er trods alt lidt vigtigere end Facebook opdateringer.

Der er dog en ting jeg ikke helt forstår. Nokias argument for at smide babyen ud med badevandet var jo at de ikke kunne se nogen fremtid med MeeGo eller Symbian. Men nu har de lanceret en MeeGo telefon godt et halvt år før den første Windows telefon forventes?

Hvis Nokia havde kastet sig ind i kampen, og applikationsudviklere dermed ville bruge tid på at servicere platformen, så kan jeg da ikke se noget i vejen for at verdens største mobilproducent kunne beholde et unikt OS.

0 0
Henrik 21-06-2011 16:44:10

Helt sikkert, og supporter man som app udvikler allerede Qt fordi man laver ting til Symbian, er det ikke særlig svært at trykke "build" til Meego også.

Og det bliver endda endnu mere interessant nu, da Nokia flirter med tanken om at åbne S40 op for Qt også, så man kan lave native Qt til S40 telefoner. Det er interessant, fordi der sælges over 100 millioner S40 telefoner hvert eneste kvartal (hvis man er itvivl om S40, så se Nokia X3-02 Touch and Type).

0 0
Kim 21-06-2011 17:02:47

Der skulle ligge nogle onde S40 devices på tegnebordet. Altså i forhold til markedet, der ikke er vant til 1 Ghz.
Så længe Nokia kan fodre MeeGo, Symbian og ikke mindst QT gør de det... Det stopper først rigtigt når WP sætter foden ned - og på denne måde kan de fortsætte med en uofficiel officiel plan b ;)

0 0
Henrik 21-06-2011 17:03:59

Præcis!

0 0
Kim 21-06-2011 16:42:06

Mon ikke man kan lave lidt indstillinger, og f.eks. prioritere lidt? :)
Og det er sådan set ikke nogen nyhed at der ville komme mindst et MeeGo device - Nokia har simpelthen ikke turde lade være, pga. de die hard fans, der i dag har fået deres gave.

Der forventes også stadigt en 10-12 Symbian devices, og flere opdateringer af Symbian (ud over Anna og Belle).

0 0
Thomas 21-06-2011 12:26:57

http://www.myriadgroup.com/Device-Manufacturers/Android-solutions/Alien-Dalvik.aspx

Først blev Symbian aflivet, men alligevel ikke og det bliver nu supporteret min 5 år ud i fremtiden, så lad os nu se. Jeg tror dette produkt har fuld opbakning hos Nokia, de kan bare ikke komme ud over rampen med det pga. deres kontrakt med Microsoft. Men der kommer nok en udmelding som det skete med symbian. Ingen kan jo løbe fra at dette UI får iOS og Android til at ligne Windows 95 :-) N950/n9-01 med qwerty kommer sener, som den rigtige afløser for n900.

Og ja man kan sagtens satse på både WP7 og Meego....

0 0
Thomas 21-06-2011 15:20:25

http://www.youtube.com/watch?v=7yp-1MdxfT8

0 0
Henrik 21-06-2011 16:40:49

Meego > Android

0 0
Thomas 21-06-2011 12:35:12

Update: Flash kan også installeres uden problemer som på N900.... Telefonen har Meego 1.2 og det hedder nok 1.4 før vi får telefonen i hånden..
Prøv engang at se jer omkring på diverse "mobilsider" på Engadget ver der på under 5 timer op mod 1500 kommentarer, det viser hvor ventet dette produkt har været.

Personligt tror jeg at dette produkt kan blive så populært at man ganske enkelt ikke kan ignorerer det fra nokias side WP7 eller ej.

0 0
Jøren 21-06-2011 12:25:26

Hvad kostede en iPhone med 64gb da den kom ud? 7-8000.
N9 er ikke dyr, og i modsætning til iPhone køber man ikke en smartphone, som er lavet af GLAS, fra KINA!
Prøv at køb en bil lavet i glas fra Kina. DET GIVER INGEN MENING!

0 0
Jan 23-06-2011 23:13:27

Nej, en iPhone kostede ikke 7-8000. Det er vist parallelimportprisen du tænker på, hvilket jo intet med officielle priser har at gøre.

Den største model af den første iPhone i Danmark var 5.993 inkl. 6 måneders abonnement.

0 0
Noia 21-06-2011 13:06:11

Nå ja for en bil og en mobil er jo det samme og udsættes for det samme. De to ting kan ikke sammenlignes.
iPhone var også for dyr, men tænk på hvad konkurrenterne koster til efteråret når denne mobil kommer ud, så er 5000 kr for dyrt for 3,9" og kun 1Ghz processor.

0 0
Blank 22-06-2011 18:43:07

men hvis 1GHz er nok, hvorfor så gøre telefonen dyere med dualcore osv..?

Det handler ikke kun om frekvenser, men også hvor godt softwaren er bygget til hardwaren..

og skærmen fejler vidst heller ikke noget..
AMOLED, og bedre opløsning en min Galaxy S2,
og i en bedre størrelse efter min smag..

Synes det er for tidligt at sige om den er for dyr eller billig, det handler om, om man føler man får et færdigt produkt som bare virker, og giver en flydende oplevelse..

0 0
Noia 22-06-2011 23:01:42

Ja software vs hardware skal helt klart passe, og jeg har ikke brug for dual core, min mobil på 400 mhz virker fint.

Men i forhold til hvad man ellers kan få for 5000 kr synes jeg ikke det helt passer, jeg havde gerne set den 1000 kr billigere, så ville den da være mere interessant. (Man skal også tænke at det er et helt nyt styresystem uden en masse apps (hvis er glad for det) og fremtiden for Meego er lidt usikker når Nokia satser meget på WP7, men jeg håber de holder begge i live).

0 0
Tommy 23-06-2011 00:15:43

jeg er enig i at den nok burde være lidt billigere når det kun er 1ghz, men prisen er jo ikke fastlagt endnu - det er vejledende...
desuden har den også gfx så man kan ikke direkte sammenligne med fx en htc da de ofte kun har cpu.
Angående apps så kan meego bruge qt som også bruges af symbian v3 og der er en god del apps derudover kan man også via et andet program bruge android apps eller lave dual boot og installere android...Så apps er vist ikke den store udfordring.

0 0
Noia 23-06-2011 09:40:16

Hvor nemt er det at få adgang til de apps? Vil de ligge der under et ikon som andre appstores, eller kræver det mere teknisk finesse at finde dem, og skal man ud og rode med telefonens software?

0 0
Kim 23-06-2011 10:07:03

Det kommer jo an på hvilke apps du vil have. Der ER apps på OVI markedet som kan bruges - men ved at installere noget software får du samtidigt adgang til Android markets muligheder.

0 0
Noia 23-06-2011 11:03:27

Så håber jeg da OVI marked er integreret på mobilen fra start, for det ville da hjælpe på app situationen :)

0 0
Kim 23-06-2011 11:16:02

Mon ikke det er OVI marked der er integreret under store? Ellers burde det da blive det, det har du helt ret i!

0 0
Henrik 23-06-2011 12:12:50

Det er den! Alle Nokia's nyere devices uanset platform har Storen integreret nu. Symbian, Meego og S40.

0 0
Peder Alipio Thurøe 23-06-2011 10:35:11

Hvad hedder den software og hvor får man fat i den?

0 0
Kim 23-06-2011 11:15:10

Det står i posten lige herunder ;)

http://www.myriadgroup.com/Device-Manufacturers/Android-solutions/Alien-Dalvik.aspx

0 0
Kalle 21-06-2011 12:02:21

Jeg synes klart det er den fedeste telefon fra Nokias side i lang tid!
- dog gør det ondt i mit hjerte at se tastaturet ikke er til stede?

Tror I, at Nokia gemmer denne model (+tastatur) til de er klar til at proppe Windows7phone-tingeling på?

0 0
Peter Jespersen 22-06-2011 01:50:50

Vel der eksisterer jo en N950 - der meget ligner den N9 der sidste år blev lækket billeder af. Den kommer dog ikke på markedet - men kan rekvireres af registrerede udviklere.

0 0
Adolf 28-06-2011 23:22:11

Plus den osse er blevet skåret lidt ned i specs´ne.

Istedet for Amoled -> LCD (Højst sandsynligt et TN panel som vi kendte fra N900)
Ingen NFC så vidt jeg mener
Mindre batteri
Plus beta kvalitet og ingen garanti

0 0
Joddler 21-06-2011 11:23:40

Så tiltaler N9 mig rigtig meget, fedt design, flotte menuer, og designet i selve softwaren ser jo mege flot ud :D

Men når den er en døende race, ville det være idioti at smide penge efter den... Sørgeligt..

0 0
Peter 23-06-2011 11:16:26

Meego er ikke dø, Intel forsætter og LG har sagt at de vil komme med Meego telefoner. Dumt at nokia ikke satser Meego. De kommer til at fortryde deres valg af windows, med en forældet og ufærdig brugerflade. JEG SKAL HAVE EN TELEFON MED MEEGO.

0 0
Alfix 21-06-2011 20:25:54

At doemme efter reaktionerne de sidste 8 timer rundt omkring i verden, tvivler jeg paa at denne telefon bliver en engangs affaere.

Det er en test, en god test og om ikke andet en suveraen forsmag paa et Nokia der har ideerne og tankerne om fremtiden i behold.

En telefon saa nice, med kun 3 knapper paa siden maa applauderes. :)

0 0
zonetrooper90 21-06-2011 12:48:04

Både MeeGo og Android er jo baseret på Linux, så det vil jo være muligt at flashe den med Android, som man også kan med N900, hvis det er det man har lyst til...

men det vil nok være en ide at evnte med det til efter Ice Cream Sandwich er kommet, da den understøtter devices uden knapper...

0 0