Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia nedlægger 10.000 stillinger og sælger Vertu

Nokia nedlægger 10.000 stillinger og sælger Vertu

Den finske mobilproducent Nokia gør klar til nedskæringer – op mod 10.000 stillinger er i fare:

Nokia. (Foto: Mobilsiden.dk)
Nokia. (Foto: Mobilsiden.dk)
Foto: Mobilsiden.dk

Nokia har netop bekræftet, at der nedlægges op mod 10.000 stillinger på verdensplan frem til 2013. Alene i Finland forsvinder der 3.700 stillinger, oplyser nyhedsbureauet FNB.

Nokias fabrik i Salo skal også lukkes, hvilket betyder et yderligere farvel til omkring 850 stillinger.

Nokias topchef, Stephen Elop, skulle have orienteret de ansatte om nedskæringerne, som er en del af en opdateret strategi for  mobilproducenten.

Derudover bekræfter Nokia, at de er i færd med at sælge Vertu, som producerer luksusmobiltelefoner til omkring 37.000 kroner stykket.

Meddelelsen har betydet, at Nokias aktier på børsen nu er på det laveste niveau siden september 1996 – den faldt torsdag morgen med 5,5 procent til 2,1 euro.

Alene siden februar 2011 er Nokia-aktien blevet 70 procent mindre i værd.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Allan 14-06-2012 21:40:20

Ja, det var tider for Nokia for mange år siden:

http://mmm.dk/article/86765-derfor-er-din-mobil-sa-fed-i-dag/gallery/565119

250 mill....det er godt nok mange for en model.

0 0
DX 14-06-2012 13:28:40

Utroligt at de ikke kan tjene penge. Og nu har de fyret mere en 40.000 ansatte siden foråret 2011. Mon ikke de snart kan købes af - skal vi gætte ? = Microsoft, for en slik, sikken et skatte fradrag de undeskud kan give. Gad vist om der er nogle der har siddet for længe i saunaen og hygget sig med vodka og birkeris, og ikke har kunnet få øje på skoven for bare birketræer. ;)

0 0
Thomas 14-06-2012 14:51:53

De har ventet alt for længe med at foretage sig noget.

De har, i stil med flere debattører her på sitet, været overbevist om Symbians fortræffeligheder. De skal være glade for, at Elop kom til i sidste øjeblik.

0 0
Katron 14-06-2012 17:52:22

Hehe, ja og ironisk nok, var det Elops udmelding om at Symbian skulle udfases, som startede Nokias nedtur...

Symbian har store fortræffeligheder, ingen tvivl om det, men hvem skulle have gættet på at over halvdelen af verdens befolkning hellere ville have "eyecandy" og bling bling, end ren og skær funktionsresultat??

Se eventuelt diverse tests. Symbian scorer ikke højt på brugerfladen, men bag om softwaren, slår feks Nokia N8 stadig selv nye mobilmodeller på mange kvalitetspunkter.
Bla. har N8 stadig verdens bedste indbyggede musikafspiller. Jeg tænker ikke på udseende, og tænker heller ikke på hvordan det lyder, når man klasker et par billige hørebøffer til.
Nej tilsluttet til et hig-end hjemme hi-fi, det er her at der tydeligt kan høres markante forskelle.

Så inden vi tager software diskutionen, så husk på at det meste af det high-end hardware som Nokia propper i deres mobiler, slet ikke kan køre på Android eller iOS. Også derfor at de nye lumia modeller slet ikke kan de samme ting som en gammel Nokia N95 fra 2006. Min tidligere N95 havde stadig funktioner som ikke engang Android understøtter i nyeste version.

Lad være med at døm symbia på brugervenlighed, for bag om betjeningen af systemet, er symbian faktisk rigtigt godt.

Jeg har selv lige købt en lumia 900, og selvom den kører fantastisk godt, så mangler jeg mange funktioner fra min N8. Funktioner som havde været der hvis den kørte med Symbian systemet.

0 0
15-06-2012 08:51:58

Du rammer hovedet på sømmet - for Symbian kan utroligt meget. Men det er alt andet end intuitivt. Man kan sige det var for nørdet brugerflade. Nokia tog simpelthen ikke Apple og Android's lette betjening alvorligt. Nokia har altid bygget gode telefoner, men det kan andre også. Jeg har haft mine Symbian - nu er det Android (måske Windows næste gang....).

0 0
Thomas 14-06-2012 21:13:14

Ingen tvivl om, at Symbian rent funktionsmæssigt var foran alle konkurrenterne, men det nytter jo ikke noget, når UI'et ligner noget, der er blevet klasket sammen af en 5-årig.

Og så er jeg absolut ikke enig, at det er Elops udmelding, der er skyld i noget som helst.

99% af Symbian-køberne aner jo ikke hvem han er og hvad han siger :)

0 0
Peter Frederiksen 14-06-2012 12:11:51

Lancering af Lumia 900 i EU udsættes 14 dage, da efterspørgerelsen i US har været stor..

Nokia to cut 10,000 jobs after weak second-quarter.

http://uk.news.yahoo.com/nokia-cut-10-000-jobs-weaker-second-quarter-064735601--finance.html

hmmmm!

0 0
Bo 14-06-2012 14:02:45

Nu har Nokia jo mange ansat som ikke laver Windows Phones. De var verdens største mobilproducent, men hovedparten var jo billige telefoner med symbian.
De har omlagt hele deres produktion og forskning, så det er jo klart, at der lige nu sidder en masse hos Nokia som ikke længere kan bruges, fordi Nokia simpelthen ikke længere laver det de folk plejede at arbejde med

0 0
Peter Frederiksen 16-06-2012 13:13:46

Det er hele linien Nokia taber voldsomt terræn, lige fra dumb phones til smartphones af både kinesiske producenter, Apple og Samsung.

Det er smartphone markedet der er det mest lukrative i vesten, så der skal ses en fremgang i salget af Lumiaer fra Q1 til Q2.

Med udmelding fra Nokia i Torsdags, hvor prognosen siger Q2 bliver meget værre end forventet, men vi bliver klogere i medio Juli, når Nokia offentligøre Q2 regnskabet.

Siden lancering af Nokia L800 i Q4/2011, har Nokia hentydet at salget går fremragende, 2 millioner er blev "shipped" og især i England, hvor Lumiaer flyver over disken.

Hvilket viste sig at være lidt af en and, England var en failure.
Og der blev solgt (kan ikke lige huske), men omkring en million.

Og de udmeldinger om salget i USA har været det samme, men ser ud til ikke helt at holde vand.

Lumia 900 skulle oprindeligt lanceres i UK samme uge, hvor hele verdens mobilpressen har øjnene på London og præsentationen af S3.."

"Lancering af Lumia 900 i EU udsættes 14 dage, da efterspørgerelsen i US har været stor.."

Bollocks som de siger i England

0 0
Thomas 16-06-2012 23:48:30

"Siden lancering af Nokia L800 i Q4/2011, har Nokia hentydet at salget går fremragende, 2 millioner er blev "shipped" og især i England, hvor Lumiaer flyver over disken."

Kilde?

"Og de udmeldinger om salget i USA har været det samme, men ser ud til ikke helt at holde vand."

Kilde?

""Lancering af Lumia 900 i EU udsættes 14 dage, da efterspørgerelsen i US har været stor.."

Bollocks som de siger i England"

Kilde?

Og gør nu os alle den tjeneste, Peter, at læse de ting du bruger som "dokumentation" for dine vanvittige påstande, inden du poster alle mulige tilfældige links. Pt. virker du mest af alt som en troll.

0 0
Peter Frederiksen 17-06-2012 21:14:19

Lumia 800 og UK!

Flying off the shelves! (nov 11)
http://www.mobiledia.com/news/118074.html

Nov 11
http://news.softpedia.com/news/Nokia-Confirms-Great-Lumia-800-Sales-in-the-UK-236215.shtml

en lille statistik fra 2011
http://www.mobilesplease.co.uk/news/nokia-lumia-slow-start/

"Elop admitted on Thursday that the Lumia launch had not proceeded as planned in some markets, including the UK."

http://www.guardian.co.uk/technology/2012/apr/19/nokia-slumps-loss-competition-apple-samsung

Lumia 900 og US..

Nokia og AT&Ts Lumia 900 lancering i US med milliard budget.

http://www.mobilsiden.dk/nyheder/milliardbudget-pa-annoncer-skal-gore-lumia-900-til-en-usa-succes,lid.20525/

Data fejlen og $100 dollars.
http://www.pcworld.com/article/253577/nokia_offers_100_credit_for_lumia_900_data_bug.html

Jeg syntes det var stort af Nokia, at give denne form for kompensation, og efter opdateringen ville nye købere stadig få denne kompensation i et begrænset tidsrum (til den 21 april). Men jeg tolker det også, som at Lumia 900 ikke har fået en særlig god salgs start.
Jeg går ud fra at Nokia har lavet lidt "Bean counting", hvor meget kommer denne brøler til at koste, tror ikke det får den helt store aftryk i q2 regnskabet!

Den store efterspørgsel i US.
http://www.wpcentral.com/uk-lumia-900-delayed-because-demand-us

Undskyld jeg skrev samme uge (5 dage før S3 Præsentation), men med denne medie Hype i bedste Apple stil, op til præsentationen af S3, så tror jeg ikke Lumia 900 vil få meget spalteplads.

Men I forhold til den store efterspørgsel i US og Nokia seneste udmelding fra i Torsdags.

http://www.forbes.com/sites/ericsavitz/2012/06/14/nokia-to-cut-10000-jobs-shuffles-management-sells-vertu-unit/

Vi bliver advaret om, at Q2 (og resten af året) bliver værre end forventet, bl.a. pga. den hårde konkurrence med Apple og Samsung smartphones.
Så det giver desværre et billede af, at Nokia ikke har haft den store succes i US og resten af verden.

Vi bliver klogere d. 19 Juli, da Nokia offentligøre deres Q2 regnskab.

0 0
Thomas 17-06-2012 22:58:38

Desværre begår du den klassiske fejl Peter. Lumia 800 startede hårdt ud, som dine egne links også viser. At salget døde ud kort efter er en helt anden historie. Du læser tilsyneladende stadig ikke dine egne links :)

"Men jeg tolker det også, som at Lumia 900 ikke har fået en særlig god salgs start."

Så det er dine tolkninger, der er din kilde? Flot!

Det ville klæde dig, Peter, at læse dine kilder, inden du smider om dig med links. Hvordan du kan konkludere, at Lumia 900 sælger dårligt, fordi Nokia fyrer 10.000 mennesker, forstår jeg ikke. Det kræver en helt speciel form logik.

Jeg tror alle er glade for, at du ikke er journalist på mobilsiden. Der er ingen grund til at sænke niveauet endnu længere ned.

0 0
Peter Frederiksen 18-06-2012 14:34:39

Kære Thomas

Prøv nu læs hvad jeg har skrev, jeg har ikke skrevet noget om fyringer, men forventninger til Q2 regnskabet, hvilket bliver endnu værre end forventet.

Q1:
http://www.version2.dk/artikel/nokia-faar-underskud-paa-syv-milliarder-kroner-paa-et-kvartal-44968

0 0
Thomas 18-06-2012 15:06:44

"Lancering af Lumia 900 i EU udsættes 14 dage, da efterspørgerelsen i US har været stor..

Nokia to cut 10,000 jobs after weak second-quarter."

Hvis det ikke har en sammenhæng, hvorfor skriver du så et indlæg kun indeholdende det?

0 0
Peter Frederiksen 19-06-2012 11:36:43

Prøver igen!

Lumia 800 fløj ned fra hylderne og et godt salg i UK, det viste sig ikke at holde stik.

Nokia første første kvartals regnskab 7 milliarder i underskud og forventningen til anden kvartal, skulle være omtrent den samme som den tabsgivende første kvartal (-3%).

Med udmeldingen om de 10.000 jobs, fremgår det også at, Nokia justeret forventning til anden kvartal, tabene vil blive værre end forventet, dvs. større tab end -3%.

Så hvordan hænger det sammen med den store efterspørgerelse i USA?

Enten er det bollocks (som tidligere L800) eller også bliver de solgt uden at være specielt profitgivende.

0 0
Thomas 19-06-2012 12:31:43

"Lumia 800 fløj ned fra hylderne og et godt salg i UK, det viste sig ikke at holde stik."

Ikke korrekt. Salget startede fint, men døde ud, nøjagtigt som Nokia sagde det. Jeg ved ikke hvorfor du påstår andet.

"Så hvordan hænger det sammen med den store efterspørgerelse i USA?"

Tror du virkelig, at Lumia-telefonerne er Nokias eneste indtægtskilde? I så fald, så bør du læse deres regnskaber igen.

Det er Symbian, der er skyld i Nokias deroute - ikke Lumia-telefonerne. Det bør være indlysende for enhver.

0 0
Peter Frederiksen 19-06-2012 17:09:17

Det handler ikke om at have et produkt som kun sælger godt i et måned, det skal var mere solidt.

f.eks. Samsung galaxy S2 har solgte 24 milioner på 12 måneder og stadig ligger på top 10 listen på Amazon og beton klodsen Galaxy Note sælger alene ca. 1 million pr. måned.

http://www.amazon.de/gp/bestsellers/ce-de/1384526031/ref=zg_bs_nav_ce_2_571954

http://www.amazon.co.uk/Bestsellers-Electronics-Mobile-Phones-Smartphones/zgbs/electronics/356496011/ref=zg_bs_nav_ce_4_10394961

Nokia har snork sovet (og de sover stadig), de seneste par år, og med Elop's "Burning Platform Memo", blev Nokia's død

Hvilket illustreres i denne graf af salget af smartphones med symbian op til Memo'et!

http://www.dseneste.dk/wp-content/uploads/2012/06/smartphone-market-worldwide.jpg

og kigger man på WP7's udvikling!

http://en.wikipedia.org/wiki/File:WMWP7USMarketShare.png

Så det virker som om at man ikke har formået at kunne rykke Symbian brugerne til WP7 og M$ har ikke kunne rykke WM 6.5 brugerne til WP7.

Jeg er fuldstændig klar at det ikke kun er smartphones Nokia taber penge på. Men det er det lukrative smartphone marked, hvor Nokia skal tjene deres penge.

0 0
Thomas 19-06-2012 18:03:51

At sammenligne med Galaxy-serien giver heller ingen mening. Du sammenligner et etableret brand (Galaxy) med et helt nyt.

Nokia vågnede op for et års tid siden, og det skal de være glade for nu.

I øvrigt er det stadig dumt at tro, at Elop bærer skylden for Symbians deroute. Correlation does not imply causation, som du måske ved.

Nokias smart-phone-salg stiger og stiger, om du vil det eller ej.

0 0
Peter Frederiksen 20-06-2012 02:06:46

WP er ikke nyt, de første WP7 smartphones kom i Okt 2010, hvor HTC lanceret hele 4 modeller i EU og 5-6 i US, samt WP7 fra Samsung, LG, Toshiba, Dell og Acer.

Så der har været en del "Brands" inden over, uden at der kunne erobre Markedsandele, før Nokia kom ind i billedet.
Efterfølgende har LG, Toshiba, Dell og Acer hoppet af WP-vognen.

Så du har verdens største software producent og verdens største mobilproducent, det burde være "Brand" nok.

Mit eksempel med S2eren er ikke en hel serie, det var for at give et billede af én model som sælger 2 millioner per måned, som svarer til hele lumia serien i Q1/2012.

Og så er der resten af Samsungs Galaxy/Wave(Bada OS) serien lige fra low til end, samt HTC, LG, Sony, Motorola, Huawei, ZTE og ikke mindst Apple og deres sortimenter low til High end af smartphones.

Så jeg syntes det ser meget sort ud for Nokia.

Hvem slog Nokia ihjel.
http://www.dseneste.dk/index.php/mobil/hvem-slog-nokia-ihjel/

http://www.youtube.com/watch?v=Y4e7UR2yR3c

0 0
Thomas 20-06-2012 08:06:49

"Så du har verdens største software producent og verdens største mobilproducent, det burde være "Brand" nok."

Næeh. MS har ikke sexappeal hos smartphone-køberne. Det samme gælder Nokia, der længe har haft ry for at lave holdbare telefoner med lortesoftware.

I øvrigt har jeg aldrig påstået, at Windows Phone er "nyt". Lumia-brandet er nyt, hvilket også var det jeg skrev.

Selvfølgelig ser det sort ud for Nokia. Det er dumt at påstå andet. Men der er lys for enden af tunnelen.

Det havde der ikke været, hvis de var fortsat med Symbian.

0 0
Alfix 18-06-2012 09:17:09

De 10.000 fyringer har vaeret en del af planen fra start, det har de sagt, de har bare ikke pointeret hvor.

Uanset hvad er kvartaler bagud. forventninger skal ogsaa nedjusteres foer de kan opjusteres, saadan haenger det sammen. Flere steder melder butikker og centraler om at interesserene overgaar leveringsmulighederne, hvilket altid er en god ting og der er ingen tvivl om at Microsoft og Nokia kun tager det som en spaed begyndelse. Og... Hvilken begyndelse det er. Nokia overgaar allerede Blackberry i USA med Lumia, saaa... Det i sig selv er en statement uden lige.

Efter min mening er eks. vis Xbox smartglass en draeber i hht. Wii's nye U. Og Nokia er en stor del af denne plan med baade WP og W8, ingen tvivl.

Saa alle dem der tror at Nokia er ude bare fordi kvartalsregnskaberne falder forsinket og de goer hvad de hele tiden har sagt de goer... er nogle fjolser!.

0 0
Alfix 14-06-2012 12:07:50

Skal da lige ud og koebe noget Nokia aktie, det er helt sikkert.

0 0
Bo 14-06-2012 14:00:54

Har jeg gjort for 20K. Det er muligt det går dårligt lige nu, men om nogle år skal det nok vende.
Selv om Nokia ikke selv får vendt skuden, så opkøber Microsoft dem, så jeg tror på at Nokiaaktier er en ret god investering lige nu. :)

0 0
Peter 15-06-2012 07:34:47

Så kan du godt vinke forvel til dem. Nokia er snart fortid. Det er det man kalde junk aktia.
http://epn.dk/teknologi2/tele/article4722419.ece

0 0
Thomas 15-06-2012 08:03:35

"man" = dig?

Man skal være godt dum, hvis man tager dit ord for gode varer.

0 0
Peter Frederiksen 15-06-2012 18:06:15

Moody's nedgraderer den til en Junk aktie

http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/235170/nokia_nedgraderes_til_junk_af_kreditselskab.html

0 0
Thomas 15-06-2012 19:35:02

Nej. Har du overhovedet læst hvad du linkede til?

Det lader ikke til det.

0 0
Peter Frederiksen 15-06-2012 23:58:18

Ja ellers vil jeg jo ikke linke til artiklen.

Men det er ikke noget specielt nyt

"Standard & Poor’s and Fitch cut Nokia in April to BB+, their highest junk grade, with a negative outlook."

http://www.bloomberg.com/news/2012-06-15/nokia-debt-rating-is-reduced-one-step-to-junk-status-at-moody-s.html

Moody's Investors Service's closest competitors are Standard & Poor's (S&P) and Fitch Group. Together, they are sometimes referred to as the Big Three credit rating agencies.

Så jeg ved ikke hvad det er jeg skulle have misforstået, men analysen er at 3 af verdens største kredit institutter, har rated Nokia aktien som Junk og en mørk fremtid..

0 0
Thomas 16-06-2012 01:20:58

Du læser det tilsyneladende stadig ikke, når du hårdnakket holder fast i, at det er aktien, de har rated som junk.

0 0
Peter Frederiksen 16-06-2012 10:47:58

Men kan du så ikke uddybe med din visdomme viden?

0 0
Thomas 16-06-2012 12:12:34

"Kreditvurderingen på virksomhedens langsigtede gæld optaget i obligationer falder fra Ba1 til Baa3, mens de kortsigtede obligationer nu betegnes som 'ikke-optimale'. "

"Nokia Oyj (NOK1V)’s debt rating was cut to junk at Moody’s Investors Service,"

Hvis du nu havde læst de link du selv postede, så ville du også vide, at det ikke er aktien, der er rated junk.

0 0
Alfix 14-06-2012 14:26:17

Same here! :)

0 0

Om brug af cookies