Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia nedlægger musiktjeneste - lagt i graven af iTunes

Nokia nedlægger musiktjeneste - lagt i graven af iTunes

Efter to år afliver Nokia nu musiktjenesten Comes With Music. Konkurrencen med Apples iTunes var for hård.

Nokia lancerede i 2008 den gratis musiktjeneste Comes With Music, men har nu bestemt sig for at nedlægge den igen.

Tjenesten gav fri adgang til at downloade musik fra visse Nokia-modeller. Tjenesten blev dog aldrig officielt lanceret i Danmark.

Tjenesten er blevet kritiseret for, at musikken hentet derfra var svær at bruge, på grund af opfattende kopibeskyttelse og dårlig kvalitet, og at det tog for lang tid at hente sangene.

Flere analytikere peger på, at det er konkurrencen med Apples iTunes, der viste sig for hård.

Tjenesten får lov at leve videre i Kina, Indien og Indonesien, og analytikerne peger på, at det også er de lande, hvor Apple ikke er så stærke.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

bjarne østervemb 20-01-2011 14:49:15

uha uha mobilside der skete der lige noget, der er en del der har ret i hvad de skriver.der mangler nogle gange opjektivitet i hvad i skriver.

0 0
Henrik 19-01-2011 11:45:48

Ok, jeg kritiserer sjældent Mobilsiden.dk, men det her er simpelthen elendigt research!

1. Nej, Nokia lukker IKKE deres musiktjeneste, Ovi Music. Den er nummer 2 efter iTunes på verdensplan (ja, også i Europa isoleret set)!

2. Det er Ovi Music Unlimited tjenesten der lukker. Problemet med den var, at folk hellere vil købe enkelte uden DRM end at have et abonnement med fri download men med DRM.

3. Comes With Music har skiftet navn til Ovi Music.

4. NEJ, Ovi Music er ikke lukket ned, og blir det heller ikke, sålænge det er den næststørste mobile musik-tjeneste!

0 0
Allan 19-01-2011 12:28:30

Godt der er nogen, der har styr på tingene, Henrik - jeg skulle selv lige til at skrive et lignende indlæg, da jeg så at du allerede havde skrevet dit...

Denne artikel og en del af indlæggene tjener dog som eksempel på, at Nokia ikke helt har slået igennem med brandingen af deres musiktjenester hos en stor del af den danske befolkning :-(

0 0
Henrik 19-01-2011 13:06:45

"Denne artikel og en del af indlæggene tjener dog som eksempel på, at Nokia ikke helt har slået igennem med brandingen af deres musiktjenester hos en stor del af den danske befolkning :-("

Ja, det er rigtigt. Men problemet skal ikke findes hos Nokia. Det er KODA der er idioterne her - historien er den samme som med Spotify i Danmark (eller rettere sagt, manglen på samme). Danmark er et lorteland hvad den slags angår.

0 0
19-01-2011 12:50:07

Jeg mener Nokia generelt har problemer med brænding, personligt synes jeg de er kedelige og kryptiske. Fx har jeg aldrig fundet ud af hvorfor deres sky hedder ovi. N8 bliver solgt på kamerafunktionen men fokuserer ikke på fx brugervenlighed. Nokias image trænger til at blive opdateret til vores tidsalder og det sker forhåbentlig snart!

Og hvornår kommer der nyt om meego, det har været meget tavst.

0 0
Henrik 19-01-2011 13:08:51

@PeterL: Ikke desto mindre flyver N8eren af disken de fleste steder, og salget af spil og apps på Ovi Store stiger med en meget hidsig hastighed lige nu.

Iøvrigt, "Ovi" betyder "dør" på finsk. Som i "døren til diverse tjenester".

0 0
Henrik 19-01-2011 11:53:52

"3. Comes With Music har skiftet navn til Ovi Music."

- Jeg mente: 3. Comes With Music skiftede navn til Ovi Music Unlimited.

0 0
18-01-2011 21:05:34

Alle der har spildt penge på musik på iTunes(musik kan købes billigt på kiks i bl.a. England, lige et tip) bliver jo snydt en ekstra gang når Spotify kommer til DK. iTunes er og bliver en parantes, medmindre de får en meget billig streaming tjeneste.

Spotify til mobil koster knap 100 kr i måneden og leveres i 320kbps(muligvis op til) hvilket burde være nok til de fleste. Nu skal vi bare have det til landet come on CODA

0 0
Henrik 19-01-2011 11:55:28

Enig. Generelt set tror jeg også at tjenester som Spotify, Grooveshark osv. kommer til at overtage i længden. Men først når kvaliteten og download muligheden er en selvfølge.

Lige nu er disse tjenester stadig ikke helt gode nok til at erstatte.

0 0
Kokomo 18-01-2011 17:58:58

Hvordan skulle man konkurrere med iTunes, når apple er så selviske at gøre det obligatorisk til deres enheder? de har verdens mest solgte mp3 afspiller, og hvis man vil have musik på den (vil de fleste tror jeg) så skal man bruge DERES program. smart for dem.. men alligevel.

0 0
Kasper Sverkel Rasmussen 18-01-2011 21:18:24

Og det jo så på INGEN måde sandt!

Du KAN bruge iTunes til at smide musik på din iPod, iPhone eller iPad... Men det er ikke nødvendigt og du kan sagtens bruge musik du har købt andre steder eller på anden vis skaffet.

Der findes rigtig rigtig mange programmer på nettet til både PC og Mac som kan ligge musik på ens iPod, iPhone eller iPad uden at skulle bruge iTunes... Bare lav en søgning på Google...

0 0
Jeppe Andersen 18-01-2011 18:34:53

Tjaa .. MS har deres helt eget program til Zune og Windows Mobile 7, det skal igennem det. Anderledes? Nej.

Og der er flere eksempler

0 0
Jeppe Andersen 18-01-2011 16:17:48

Okay taber 1, 2, 3 ..

Slap dog lige af ! :O Hvor er den frie journalistik. Hvis i ikke kan tåle at læse det, så skrid!

Jeg bliver ikke påvirket af der står at iTunes Store muligvis har påvirket "Comes With Music".

Desuden kan i ikke benægte at verdens største digitale musik butik ikke vil påvirke sådan noget.

Så er jeg da også træt af at høre om Apple skære ned på deres server tilbud fordi MS server systemer er så overdrevende mange i verden? COME ON!

0 0
Jesper 18-01-2011 23:26:52

Hey, knoldesparker!
Fri journalistik kræver at man forholder sig sandfærdigt til sandheden, og da iTunes INTET har med sagen er gøre, er det direkte useriøst, at blande det ind i sagen.
At man så vælger at gøre det indikerer blot, at "journalisten" ikke er heeeelt objektiv, og er derfor, i mine øjne, useriøs... fuldstændigt lige som dig... som så selv kan skride!
Gavnor!

0 0
Jim Flower 18-01-2011 15:30:54

May har selv en iPhone eller har haft. Hun har tidligere sammenlignet ny og gammel iPhone, osv. Hun har ikke så meget styr på mobiltelefoner generelt og ja, hun er iFanboy... Synes hendes artikler er af skuffende kvalitet!

0 0
Jesper 18-01-2011 14:35:43

...http://www.comon.dk/nyheder/nokia-nedlaegger-fiaskotjeneste-1.386607.html

Her nævnes Æble ikke med ét ord, men det fik I lige lavet om på i vanlig Æble-fanboi stil!

0 0
Jesper 18-01-2011 14:30:43

...endnu en flad gang reklame for Æble! Mobilsiden.dk, kan I ikke være lidt mere kritiske i jeres indslag?!?
Grunden til, at "Comes with Music" døde, fortæller I jo selv i "artiklen"!
Musikken var svær at bruge, var af dårlig kvalitet og tog for lang tid at hente; men alligevel skal Æble have æren for, at lægge det i graven!
Tåbeligt, når nu produktet var åbenlyst ringe!
I øvrigt forstår jeg ikke, at iTunes roses så højt! Det er den klart langsomste applikation på min PC, og jeg er faktisk gået over til at benytte (hold nu fast!) Windows Media Player!!! Den starter nemlig med det samme!

0 0
peter 18-01-2011 15:52:16

Enig jeg har også ret svært ved at se at iTunes skulle have noget med det at gøre. Comes with music var en all-you-can-eat musik tjeneste som blev solgt sammen med mobilen. Mig bekendt har Apple ikke lavet en iTunes Symbian client :-). Det er nærmere tjenester som Spotify som kan ligge til grund, men jeg tror nu også mest det er Nokias egen skyld. Uden at have prøvet løsningen tror jeg det softwaremæssig var en halvhjertet løsning og markedsføring har sikkert også en del af problemet. Desuden forstår jeg ikke helt hvem der vil give ekstra for en mobil som indeholder fri musik som stortset er bundet til den mobil!!??

0 0
Henrik 19-01-2011 11:48:49

Problemet med Ovi Music Unlimited (før Comes With Music) var at folk ikke vil have DRM musik, heller selvom det er en abonnements-type tjeneste.

Ovi Music lukker ikke - det er faktisk den 2, største mobile musiktjeneste efter iTunes på verdensplan.

Men som med alt andet dansk og amerikansk mediedækningen, så har man mere end almindelig svært ved at se udover sin lillebitte navle.

0 0