Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia og Microsoft satser en milliard på gennembruddet

Nokia og Microsoft satser en milliard på gennembruddet

De to giganter har kørt den helt store trillebør med penge ud af garagen i forsøget på at gøre Windows Phone til en markant spiller på markedet.

Nokias seneste Windows Phone-satsning - Lumia 900.
Nokias seneste Windows Phone-satsning - Lumia 900.
Foto: Nokia

Windows Phone skal positionere sig på smartphone-markedet og trænge igennem hos forbrugerne. Derfor satser Microsoft og Nokia nu på en reklamekampagne i milliardklassen.

Forsøget på at gøre Windows Phone til en af de allerstørste spillere på markedet har derfor fået de to selskaber til at investere 200 millioner reklame-dollars - det vil sige knap 1,2 milliarder reklame-kroner - skriver Windows IT Pro ifølge business.dk.

Og det er alene i USA.

I første omgang præsenterede Nokia de såkaldte Lumia 800- og Lumia 710-smartphones som Windows Phone-satsninger, og forleden fulgte så annonceringen af Lumia 900 ved CES-messen i Las Vegas.

Markedet domineres i øjeblikket af Android og iOS, som har været på markedet i markant længere tid end den nye udgave af Windows til mobiler.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Frederik 12-01-2012 14:10:03

Det eneste jeg savner ved WP7 er flere muligheder for at personliggøre telefonen. Bare det at kunne ændre baggrundsfarve ved startskærmen kunne gøre meget.

Og flere forskellige farver til tiles'ene ville være godt.. det kunne også hjælpe hvis man kunne skifte farve på den enkelte tile og ikke behøvede skifte farve på samtlige tiles på en gang. Så ville telefonerne få et mere personligt præg :-)

0 0
Thomas 12-01-2012 15:12:12

"Problemet" her er, at mange programmer benytter sig af din telefons tema-farve. Har du Mango som farve, så er teksten Mango i mange programmer osv.

Baggrundsfarven er formentlig "låst", så man ikke kommer til at vælge en farve, der gør, at man ikke kan se ens tiles.

0 0
Frederik 12-01-2012 15:30:57

Jamen, så skulle tekstfarven enten følge den dominerende farve blandt tiles'ene eller også skulle man også individuelt kunne vælge tekstfarven.

De kunne jo begrænse antallet af tekstfarver tilgængelige afhængig af flise-farverne så man aldrig kunne komme til at vælge en tekstfarve der ikke ville være synlig.

0 0
Bo 12-01-2012 14:19:46

Det kan du da - du kan få baggrundsfarve i sort og hvid! :-)

0 0
Frederik 12-01-2012 14:20:07

Ja, men lidt flere farver ville være rart :-)

0 0
Sibix 12-01-2012 11:49:23

Specs er overrated. Synes ligemeget hvad man putter Android på, når det bare ikke samme gnidningsløse brugeroplevelse som f.eks. iOS. S2 har rigtig gode specs, men den har altså en del af de samme problemer som min trusty old Galaxy S, hvor den hænger hist og her og i særdeleshed i browseren. Havde forventet en del mere af de specs. Om det er Android der bare er skidt programmeret, eller producenterne der ikke kan tøjle kræfterne skal jeg lade forblive usagt. Hvis man så eksempelvis leger med en HTC Radar som er S2 totalt underlegen, så kører WP7 altså bare med 130 km/t derudaf, uden det hænger ud og laver hickups. Så hellere en telefon med dårligere specs men et OS som er smooth.

0 0
Henrik 12-01-2012 13:01:54

Android er det tungeste mobil OS der eksisterer på markedet pt. iOS, WP, Symbian Belle og Bada er alle langt mere trimmet og optimerede end Android.

0 0
Ylle 11-01-2012 20:58:12

Jeg tror virkelig den del af mobilfolk som går så meget op i specs, af de fx. vil vente med en af disse kun pga. specs ikke er hvad de kunne være, det kan tælles på én hånd procentmæssigt.
ALLE mine venner, bortset fra min bror, er fuldkommen ligeglad med om den har dualcore, 1 GB ram, det ene eller det andet - bare det virker.
Og så længe WP gør det, så kan specs være nok så ligegyldige - det er i hvert fald hvad jeg tror.
De får nok ikke de rigtige nørder med på noderne, som jo nok også primært er dem der skriver disse steder :)
Men igen, det er et mindretal.

0 0
Henrik 11-01-2012 22:45:45

Nemlig!

0 0
Robert 11-01-2012 18:32:17

Tror de fleste af os holdte vejret i et par måneder efter Lumia 800 blev offentliggjort. For det var jo deres mellemste model, og hvad ville de ikke diske op med til topmodellen?!

Det viser sig imidlertid at de eneste forskelle er LTE support og skærmstørrelsen af hvad jeg lige kan læse mig til, og jeg sidder tilbage med en følelse af; jamen det var så det, ikke flere ærter i bøssen. Folk som os som følger lidt med i teknologien vi tænker jo så bare, OK det kan godt være jeg venter lidt med at hoppe på WP moden og holder mig til det jeg kender.

0 0
Tommy 12-01-2012 13:13:44

Selvom de begge har 1,4ghz er det ikke samme cpu der sidder i.
I 800eren er cpuen en overclocket 1ghz, hvor 900eren har en "rigtig" 1,4ghz.

Batteriet er også noget størrere, men det vil næppe gøre nogen forskel da skærmen vil sluge forskellen - men hvis man sammenligner med htc titan med 4,7" så har den kun fået plads til 1600mah kontra de 18xxmah i 900eren.
Derudover så er LTE altså også noget der er værd at give penge for!
Der er også blevet introduceret nogle forskellige services bl.a. EA's top 20 spil, integrret cnn app(ligesom espn) og andet godt. Forhåbentligt kommer de ting også på Lumia 800, men det er hvert fald med til at adskille Nokia fra htc og samsung der også bruger WP. - og generelt adskille sig fra alt andet da sådanne content/exclusive apps kan være super nyttige, ligesom Nokia Drive og music helt sikkert også vil få folk til at interessere sig mere for nokia med wp.

0 0
12-01-2012 15:49:30

En vigtig faktor bliver også prisforskellen, for om der vil være store hastighedsforskel i praksis får vi jo at se. Men større skærm og batteri er da også noget værd og et plus.

0 0
Tommy 12-01-2012 15:59:21

altså, hvis vi tager udgangspunkt i 4g netværket herhjemme, så er der noget af en forskel kontra 3g... Jeg sidder lige og ser på data over en simpel test udførst med modem. På rådhuspladsen har tdc 3g 10mbit/s - 4g = ~39.
Telia 3g = 9 kontra 29 med 4g.
Det samme billede viser sig generelt i mange andre byer med skiftende værdier selvsagt, men altså med en betydelig hastighedsforskel og ikke mindst væsentlig hurtigere ping.
LTE skulle heller ikke være helt så følsom overfor hvor mange brugere der er på i forhold til 3g (her tænker jeg både hastighed og ping).
LTE tegner til at blive ret godt. Så mangler vi bare telefoner med det - og flere master rundt om i landet :D

0 0
Thomas 11-01-2012 23:14:24

Jeg tror det er under 1% af markedet, der tænker som du gør. Folk aner ikke om det er dual-core, Android 2.3, Android 4.0, iOS4 eller iOS5, der er på deres telefon.

Det er efter min erfaring kun hardcore-android-brugere, der går op i specs. Alle os andre går efter brugeroplevelsen.

0 0
hellas7 12-01-2012 00:14:35

Lidt enig med jer begge her:

Det, jeg tror bliver problemet for WP er, at alle de eksisterende smartphonebrugere (især iOS) har mange grunde til at købe deres nye mobil med samme styresystem, fordi det er det, de kender, samt at man kan få alle sine købte apps refunderet på sin nye telefon.

Men mht. artiklen og roberts kommentar er jeg fuldstændig enig i, at man som Nokia/WP-fan må være bravt skuffet, hvis man (som de fleste interesserede) forventede en egentlig topmodel fra Nokia som var markant bedre end deres andre modeller, som man fx i 2011 så det hos Samsung med SGS II.

0 0