Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia og Microsoft står sammen - intet om MeeGo og Symbian

Nokia og Microsoft står sammen - intet om MeeGo og Symbian

Nokia og Microsoft vil sammen kæmpe sig tilbage på mobilmarkedet. Men det er nok sidste chance de får. MeeGo og Symbian var da også usynlige på Nokia World.

Det har aldrig været sexet at have en Microsoft smartphone, og Nokias sidste succes var Nokia N95, der så dagens lys i 2006.

Men Lumia 800 og Lumia 710 til priser uden abonnement på cirka 4.000 og 3.000 kroner, skal være motorvejen til fremtiden, for de trængte teknologikæmper, som med stor entusiasme bogstaveligt talt dansede sig til opmærksomhed.

Den finske mobilgigant har siden 2007 været trængt af Apples iPhone, samt de mange Android-smartphones, der er væltet ud fra mobilfabrikkerne hos konkurrenterne verden over.

Ud med topchef, Symian og MeeGo i skammekrogen

Konkurrencen der kom fra to uventede spillere, som ingen mobilerfaring har, blev ikke tids nok taget seriøst nok i den gamle virksomhed. Men det blev den da den finske topchef Olli-Pekka Kallasvuo for et år siden blev skiftet ud med amerikaneren Stephen Elop, blev dødssejleren Symbian skrottet, og MeeGo kørt ud på sidelinjen.

Nokias danske produktchef, Niels Kjelstrup, har tidligere overfor Mobilsiden.dk betegnet MeeGo og Nokia N9 som et udviklingsprojekt, der skal give firmaet erfaringer, til brug i andre produkter.

Virkeligheden var dog en helt anden på Nokia World i London. Her var MeeGo blev gemt LANGT væk, og fik ingen opmærksom. Elops udmelding om, at Microsofts Windows Phone, er Nokias primære smartphone-strategi, blev altså taget meget seriøst.

Symbian var også usynlig

Heller ikke Symbian, fik plads i åbningstalen. Det gjorde derimod det helt gamle system Series40, som den nye produktportefølge, Asha, til tredjeverdenslande, kører på. Nokia vil altså ud til ”den næste milliard brugere” i disse lande med Series40 – og hverken Symbian eller MeeGo.

- ”Udskiftningen af Symbian med Windows Phone er en essentiel genstart af mobilvirksomheden, der har kæmpet siden iPhonen kom i 2007. Det er kritisk for begge virksomheder, at der opnås succes med den nye strategi, ” siger analytiker ved Ovum, Nick Dillon, til den Londonbaserede gratisavis Metro.

Nokia Lumia 800 kommer til Danmark i januar 2012, mens Lumia 710 forventes i butikkerne omkring marts. Begge produkter kommer dog i salg allerede i november, i blandt andet Tyskland og Storbritannien

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 28-10-2011 10:11:00

Selvfølgelig er det WP7 og s40 der var i forgrunden, så de ikke drukner. Symbian vil sælge flere telefoner en WP7 de de kommende år. Og glem nu Meego, N9 og Meego hænger ikke ubetinget sammen, det er QT og Qml der er interesandt i denne sammenhæng. og det er der rigeligt med fokus på..

0 0
Henrik 28-10-2011 11:55:27

Præcis!

0 0
David 28-10-2011 11:09:54

ikke helt enig, for mig betyder det også noget at det er et debian baseret linux system, hvor jeg f.eks. kan lave rsync scripts der kan køres i cron, installere custom .deb pakker osv. Jeg er ikke intereseret i en Qt baseret telefon på Phone 7

0 0
Thomas 28-10-2011 11:48:10

Alle indikationer peger på at Nokia er på vej med en nu Linux platform, som nok kommer til at dække for både Symbina og S40. Det er det som for mig går N9 så spændende, fordi det er her vi kommer til at prøve de nye ting... :-) Så David, jeg tror ikke du skal være bekymret... :-)

0 0
lars 28-10-2011 10:43:37

yes!

0 0
Henrik 28-10-2011 10:05:38

"intet om MeeGo og Symbian"

Altså for det første annoncerede Nokia offentligt, at Symbian Belle updates snart kommer til de eksisterende Symbian Anna devices (N8, C7, X7 osv.osv). For det andet har Nokia lige releaset 4 nye Symbian Belle devices - 600, 603, 700 og 701, som alle er 1 GHz devices med 512 MB RAM og next-gen GPU.

Så heeelt rigtigt er det vist ikke.

0 0
Mobilsiden.dk 28-10-2011 10:32:51

Hej Henrik,

Jeg må lige indskyde, at Symbian Belle-updates er annonceret i august, og de nævnte Symbian-enheder er annonceret i juli.

Det jeg skriver om er, at der på Nokia World 2011, intet var om hverken Symbian eller MeeGo. Og hvis der var, så var det noget som jeg totalt har overset.

0 0
Henrik 28-10-2011 11:56:15

Aarhh lidt var det da. Bla. hele NFC historien er dækket primært Symbian devices:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/13496_Symbian_roundup_at_Nokia_World.php

0 0
Henrik 28-10-2011 12:01:13

Men fair nok. Der var ikke så meget om Symbian/Meego i de store præsentationer, og fokus var naturligt nok på WP. Men betyder det, at alle de andre ting er lagt i graven. Nej, for det første er Nokia's officielle udmelding slet ikke sådan og for det andet så er der simpelthen for mange ting der nærmest tvinger Nokia til, at holde fast i de andre platforme også - om ikke andet i nogle år endnu. Kunden har altid ret og salgstallene taler trodsalt (stadig) deres tydelige sprog.

Husk også på, at Nokia World afholdes i UK, som er eet af de lande hvor N9'eren ikke er releaset officielt. At der så er rekord-stor (for et Nokia device) parallel importering igang til både UK og US på N9'eren, er en anden snak.

0 0
Henrik 28-10-2011 12:02:45

N9 er blandt de mest populære device hos Exspansys i USA i øjeblikket:

http://www.expansys-usa.com/top20/?f=1765

0 0
Kim 28-10-2011 13:34:23

Sammenlagt ser den ud til at være top-seller - jeg troede slet ikke den var released i US!

0 0
Henrik 28-10-2011 14:45:03

Det er den heller ikke. Det er parallel import - det siger måske også noget om hvor meget "pull" N9'eren har(!!)

0 0
Kim 28-10-2011 15:12:08

Det er jo for vildt!

Elop din selvfede nar, vågn nu op og red Nokia mens du stadigt kan!

0 0
Henrik 28-10-2011 10:06:11

Glemte lige. Der er også lige kommet en mindre performance update til N8, C7 osv.

0 0