Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia på vild nedtur - aktien falder igen

Nokia på vild nedtur - aktien falder igen

Sidste uge faldt Nokias aktier med fire procent og fredag nedgraderede Standard & Poor Nokia til at ligge lige over ”Junk”.

Sidste uges præsentationer på Mobile World Congress var åbenbart ikke nok for investorerne. Nokias aktier faldt i løbet af MWC-ugen med fire procent.

Nokia præsenterede eller den nye Nokia Lumia 610, en billig Windows Phone og den nye Nokia 808 Pureview med et kamera på 41 megapixels.

Det kunne dog ikke formildne investorerne og fredag gik det helt galt, da kreditvurderingsinstituttet Standard & Poors nedgraderede Nokias langsigtede gæld til kun lige at ligge over kategorien ”junk”, skriver Business.dk.

Det betyder, at det nu bliver dyrere for Nokia at låne penge. Nokia har ellers lagt sin strategi om, og er gået sammen med Microsoft om, at lave et alternativ til Googles Android og Apples iOS.

Nokia bibeholder dog førstepladsen, som verdens største mobilproducent, når både feature- og smartphones tælles med.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrik 05-03-2012 11:49:00

Når jeg checker aktiekursen på Nokia, som pt. er 5.23 Dollar pr. aktie, så har den ca. haft den kurs de sidste par dage. Tager man over den sidste uge er den faldet lidt fra ca. 5,48 til de 5.23. Kigger man over den seneste måned, har den ligget og svunget mellem 5.75 og 4.90. Så nogen vild nedtur vil jeg nu ikke ligefrem kalde det. Udsvinger er mindre end mange af de danske virkesomheder den sidste måneds tid.

At Standard & Poors nedgraderer Nokia på baggrund af deres finansielle status siger mere om S&P's end om neutralitet, fakta og Nokia.

0 0
05-03-2012 13:02:22

Ikke desto mindre betyder S&P's nedgradering at Nokia ikke får det lettere. Du skal huske på at kreditvurderingsinstitutterne også er med til at smadre Grækenlands økonomi, så Nokia står overfor en meget stærk modstander.

Desuden mangler WP stadigt et ordentligt gennembrud, det eneste sted jeg hører om folk med WP-mobiler er herinde på dette forum.

Nokia er langt fra at være tilbage endnu.

0 0
Henrik 05-03-2012 13:57:32

Ja, og man skal huske at S&P også har en aktieportefølje de skal pleje.

Desuden er alle fundamentaler i Nokia finanser ret sunde. De har EEN ting der tynger dem finansielt og det er Nokia-Siemens Networks. Hvis de skille sig af med dem vil de mønstre et komfortabelt overskud hver kvartal.

Deres mobil-division har faktisk ikke haft underskud i over 2 år(!)

0 0
Henrik 05-03-2012 14:00:06

Selvom jeg hader udtrykket "banditter i habitter" fordi Enhedslisten fandt på udtrykket, passer det faktisk skræmmende godt til netop S&P. De plejer deres egne interesser. Hvis man kigger på hvor de har deres penge og dermed interesser, er det ikke så underligt at de ikke er interesseret i at Nokia klarer sig for godt.

0 0
hellas7 05-03-2012 15:18:15

Da jeg generelt ikke følger aktiekurser eller tror på, at et enkelt krediværdighedsselskab skulle have startet hele den finansielle krise alene, vil jeg ikke hverken kloge mig på om Nokias økonomiske krise fortsætter eller ej.

Jeg synes bare det er sjovt, at hver gang emnet kommer op er Henrik og Kim de første til at sige, at det altid er de andres skyld, det er i hvert fald aldrig Nokias... :)

0 0
Henrik 05-03-2012 15:48:42

"Jeg synes bare det er sjovt, at hver gang emnet kommer op er Henrik og Kim de første til at sige, at det altid er de andres skyld, det er i hvert fald aldrig Nokias... :)"

Måske fordi der ofte skrives kontra-faktisk rævelort i medierne temmeligt ofte?

0 0
hellas7 05-03-2012 15:59:44

det er jo tilsyneladende det, du synes hver gang der er en negativ nyhed om Nokia, så selvom kvaliteten af nyheder på mobilsiden.dk til tider er slingrende, kunne det jo også godt være, at der bare en gang imellem var noget om snakken - eller hvad?

0 0
Henrik 05-03-2012 16:11:10

Jeg kommenterer kun på de ting der er faktuelle forkerte. Jeg kommenterer ikke på ting som er korrekte eller gentagelser af kendt viden.

Mon ikke det ville være bedre hvis du satte dig ind i tingene (som du selv bemærker, du ikke er). Ellers er dine observationer vel temmelig ligegyldige?

0 0
Kim 05-03-2012 15:36:12

Jeg har nu ikke nævnt noget om hvorvidt det er Nokias egen skyld at aktiekursen slingrer - det kan undre mig at det skulle være en nyhed nu, når kursen er relativt stabiliseret EFTER at have dykket voldsomt det seneste år.

Og jeg skrev heller ikke at S&P alene stod bag krisen. Der hjalp Moody's og Merrill Lynch bestemt også deres besyv med.

Og det er langt fra nogen hemmelighed, at rateing-beauruerne var nøglespillere i at de ting der skete på de finansielle markeder overhovedet var muligt.
Sagt på en anden måde - de tog nogle bundter af såkaldt "sub-prime" lån (givet med overbeløning på huskøb, til tilfældige Amerikanere der end ikke kunne betale første afdrag) lagde dem sammen i en bunke, og gav disse papirer AAA-rateing, så de kunne sælges videre rundt. Altså højere rating end USA, landet, har nu.

0 0
Kim 05-03-2012 15:37:35

Overbelåning... skulle der stå ;) Hvor man i stedet for at betale indskud til at købe et hus, får penge ud af banken for at gøre det.

0 0
Kim 05-03-2012 13:25:12

Det er fuldstændigt vanvittigt, at verdenen stadigt har tillid til f.eks. S&P, der jo aktivt havde en direkte rolle i sub-prime skandalen, der jo som bekendt førte til den største økonomiske krise siden depressionen. De firmaer burde være sagsøgt langt ind i Helvede, og derefter skyllet ud med badevandet.
Men du har, af bizarre årsager, alligevel ret i, at markedet stadigt ligger vægt bag deres ord.

Mht. WP's gennembrud, så mener jeg at det er godt på vej. Vi har jo kunne læse om at selskaberne har gode salgstal, og samtidigt skal man jo lige huske at vi kun er en måned inde i salget i Dk.
Jeg har på mit arbejde oplevet flere ellers entusiastiske Androidbrugere, der overvejer at skifte til en Lumia. Men igen, så trækker 900'eren jo allerede mere end 800'eren, og det tror jeg nok skal sløve salget lidt de næste par måneder.
For mit eget vedkommende er jeg udemærket tilfreds med 800'eren, men regner med at skifte til 900'eren når den kommer.

0 0
05-03-2012 13:32:28

Ja overvejer at skifte til Lumina, det ville jeg da også gøre hvis jeg skulle købe ny mobil, men hvis under 50% af dem der overvejer skifte gør det så har Nokia et problem her i landet.

Med de nye billige Luminaer kunne man håbe at de kunne få udfaset Symbian i BRIK landende, det kunne måske være et godt sted at starte succesen igang.

Og angående vurderingsbureaur så kan jeg ikke være mere enig. Grækenlands økonomi er elendig, så deres hjælp er at gøre det endnu sværre på Grækenland at få en bedre økonomi og det samme kommer til at gælde Nokia. I en tid hvor de har en chance for at komme tilbage, til stor glæde for investorer så bliver de straffet. Problemer er at de bureaur holder live i selvopfyldende profetier. Desværre kunne S&P netop være en vigtig årsag til at jeg ikke valgte en Nokia.

0 0
Kim 05-03-2012 13:43:28

WP har jo først og fremmest til formål at skabe en platform for Nokia i US. Men samtidigt er der jo altså stadigt en kæmpe Symbian-kundebase, også i Europa, der ikke er skiftet til Android/iOS endnu, og som Nokia skal genvinde.

Jeg tror også at WP har gode muligheder for at vinde en del af de kunder, for hvem deres Android alligevel mest af alt er en feature-tlf og ikke en smartphone (wildfire o.lign.)

På lidt længere sigt vil Windows 8 også give skub i salget. For det direkte link mellem PC og mobile enheder gør det til et kraftigt øko-system, som især Android vil have svært ved at hamle op med.

0 0
Logik 05-03-2012 14:31:31

"WP har jo først og fremmest til formål at skabe en platform for Nokia i US"

Whaat?? Så Microsoft har lavet Windows Phone udelukkende for Nokias skyld? Klart.

0 0
Kim 05-03-2012 14:51:27

Nokias adoptering af WP platformen har til formål at skabe en platform for Nokia i US.

0 0
Logik 07-03-2012 00:14:49

Det er for at give Nokia nyt liv udover deres Symbian platform. Når du siger først og fremmest hentyder du til, at det ligesom er for Nokia's skyld at WP er til.

Ydermere at du gentager dig selv giver dig ikke mere ret.

Så hvis jeg skriver "Ja, klart" som svar, så har jeg ret?

0 0
Kim 07-03-2012 06:55:11

Elop har fra første færd for et lille års tid siden, været krystalklar i sine udmeldinger. Det primære formål for Nokia med adoptionen af WP, har været at få en platform at vokse med i USA.

Jeg har ret hver gang jeg skriver det, uanset hvor meget jeg skal skære det ud i pap. Der hvor du misforstår er, at du tillægger mig at skrive at WP er skabt for Nokia - det har jeg aldrig påstået.

0 0