Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia sender Symbian Belle ud nu

Nokia sender Symbian Belle ud nu

De der har de nyeste Symbian telefoner fra Nokia, kan nu gøre klar til at modtage opdateringen Belle.

Når du har opdateret din Symbian-telefon til Belle, får du et helt nyt look på skærmen grundet den nye brugerflade. Så du vil føle du har fået en ny telefon.

Har du en Nokia N8, Nokia E7, Nokia E6, Nokia X7, Nokia C6-01, Nokia C7 eller en Nokia Oro så kan du nu downloade Belle. Til Nokia 500 kommer Belle indenfor de kommende uger.

Symbian Belle giver flere personificeringsmuligheder end tidligere. Du kan nu få op til seks hjemmeskærme, med mulighed for du kan tilpasse dem med dine ynglings applikationer, widgets m.m.

Der kommer også et par nye features med Belle, så du nu blandt andet kan optage HD-video med 30 frames i sekundet, bedre browsing, notifikationsbarsamt meget andet.

Da opdateringen til Symbian Belle er en stor opdatering, skal du forbinde din telefon til en PC for at gennemføre opdateringen. Inden du begynder skal du være sikker på, at du har den nyeste version af Nokia Suite (3.3 eller senere). For yderligere information se her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 15-04-2013 12:45:16

Hej efter at have opdateret til symbian belle, kan min E7-00 pludseligt ikke Dansk??? Jeg har prøvet og gendanne til fabriksindstilling, men det giver mig ikke den gamle software igen???
Hvordan løset jeg dette???

0 0
Allan 15-04-2013 13:19:02

Hvis du ikke har lavet noget "ulovligt" såsom at downloade opdateringen fra en russisk hjememside el.lign. og forudsat at telefonen er en dansk model (dvs. ikke parallelimporteret), så bør du nok kontakte Nokia HelpDesk om dette problem.

Da jeg i sin tid opdaterede min N8 var der ingen problemer.

0 0
Thomas 15-04-2013 14:14:12

tak for hurtigt svar.
den er parallel importeret til tyskland viser det sig, men den har haft dansk, med den gamle software, det må da kunne installeres igen eller ??

0 0
Allan 15-04-2013 15:25:53

Det skal du nok ikke nødvendigvis regne med. Du kan selvfølgelig spørge Nokia, men de vil højst sandsynligt ikke hjælpe særligt meget... :-( Det er nok desværre prisen for at spare lidt håndører ved købet...

0 0
henrik siber 13-04-2012 05:44:44

efter at have fået nokia belle på min nokia n8,kan jeg ikke modtage og sende sms,har været inde på beskedcentralen,og alt er som det skal være,nogle der kan hjælpe?

0 0
Peder Alipio Thurøe 13-04-2012 15:36:11

Du skal tale med din taletids udbyder og få en ny sms opsætning til din telefon....prøv om ikke det skulle hjælpe..

0 0
Peder Alipio Thurøe 08-04-2012 10:56:50

Hvordan får man instaleret Anna igen når man nu har downloaded Belle?????? hjæææææælp

0 0
Allan 08-04-2012 11:59:24

Det tror jeg ikke umiddelbart er muligt - er der et problem eller er det bare forandringen, du ikke kan lide?

0 0
Peder Alipio Thurøe 08-04-2012 15:12:19

Belle kan ikke afspille Nokia internet radio og derfor vil jeg ha Anna igen...alle andre internet radioer jeg har prøvet,der er lydstyrken alt for lav,men Nokia internet radio den var bare super lydkvalitet.

0 0
Henrik 09-04-2012 10:35:31

Hej Peder.

Gå ind på http://store.ovi.com med en PC-browser, log ind, og vælg at du har en Nokia N8 med Anna.

Derefter find "Nokia Internet Radio". Når du har fundet den vælg "Hent via PC" imens du har Nokia Suite åben.

Når du er færdig, sæt dit device tilbage til Nokia N8 Belle.

Det har virket med de få apps jeg ikke har kunnet hente efter Belle opdateringen. Det ser ud til, at der stadig er nogle enkelte apps der lige skal "checkes" af, før de kan ses med Belle.

0 0
Peder Alipio Thurøe 09-04-2012 11:18:29

Tusinde tak,du er sandelig en guttermand. Nu kan jeg høre min Blues radio igen,der er dog stadig lidt problemer,da jeg ikke som før da jeg havde Anna,der kunne jeg se hvem der spillede og det kan jeg desværre ikke med min nuværende Belle,,,,,men alligevel mange tak for hjælpen,,,,,mvh Peder

0 0
Henrik 09-04-2012 12:05:04

Det var så lidt, glad for at det virker :-)

Iøvrigt ved ikke, om du har prøvet denne her Radio-app, men den kan måske også bruges.

http://store.ovi.com/content/130664

0 0
Martin 24-02-2012 17:06:25

Bare et tip: Prøv at tjekke SW-Opdateringer fra mobilen!
Har fået opdateret Sociale Netværk app'en til version 1.5.215, og det er ret store ændringer!
Dyb integration med kontakterne på mobilen (henter f.eks. automatisk billeder på kontakter fra Facebook, og man kan se personens statusopdateringer via Kontakt-kortet)
En helt anden widget, meget bedre (men fylder også en halv startskærm)
Flere funktioner, som ikke var der før, f.eks. Notifikationer.

0 0
Martin 13-02-2012 10:31:05

Overall Belle impression: Thumbs up!!! :)

Men! Hvorfor i alverden har de fjernet RSS Feed Widget?!? Den virkede jo perfekt! Det giver ingen mening!

Nogen der kender en god app, der kan erstatte den?

0 0
Martin 24-02-2012 17:03:02

Har faktisk selv fundet en :) Nokia Reader fra Nokia Beta Labs er super fed, med push-funktion og meget bedre respons end den gamle RSS-reader.

0 0
Henrik 24-02-2012 18:10:35

Jep, den faldt jeg også over. Den er god :-)

0 0
Mikos 12-02-2012 21:22:21

...er i skrivende stund ved at opdatere via Nokia Suite...Yes! :D

0 0
Martin 12-02-2012 23:53:03

You're right! Er også i gang nu! Faldt dog lige i en dum fælde: Da den beder om PIN-kode, og jeg havde tastet den, skal man lige HUSKE at kigge på Nokia Suite opdateringsbilledet, der siger, at man IKKE skal taste låsekode, sprog e.a.! Jeg kiggede bare på mobilen efter PIN kode og tastede rask væk videre, hvorfor restore af data fejlede. Krævede en tre genstarter, før restore gik i gang igen, men er bange for at gendannelsen af apps er fejlet :( Erfaring hermed givet videre: FØLG NØJE HVAD DER STÅR I NOKIA SUITE OPDATERINGSBILLEDET!!! :)

0 0
Michael Tommy Andersen 12-02-2012 05:54:24

Er der nogen der kan hjælpe med at fortælle mig om hvornår jeg kan forvente Belle til min Nokia N8 købt hos callme, jeg har ikke selv kunne finde nogen opdatering nogen steder?

Mvh
Michael

0 0
Katron 11-02-2012 18:38:51

Ja så er det et par dage siden jeg smed Belle på min N8.

Hvad skal man sige?? Umiddelbart går folk op i nogle underlige ting med deres mobiler, ihvertfald hvis man skal tro på hvad der bliver berettet omkring Belle.
Det er rigtigt at belle opdateringen er som at få en ny mobil, men mest fordi man skal starte helt forfra med app's og normal brugeropsætning.
Lidt irriterende, men ok, når det så er klaret.
Ellers kan jeg umiddelbart kun berette om at alting ser anderledes ud, og fungerer anderledes. Der er umiddelbart ikke kommet nogle højtudviklede nye funktioner, blot er gamle funktioner blevet peppet lidt op.

Jeg vil ikke gå så langt at sige at det nu ligner Android, for det gør det bestemt ikke. Uret på homescreen ligner, og nedtræksgardinet til notifications, ellers er der heldigvis ikke noget der minder om Android.

Det er skønt at der er kommet flere homescreens, og også at man kan indsætte dem efter behov, så man umiddelbart kan nøjes med at have 1 screen aktiv, hvis man har sat mobilen meget struktureret op. Jeg har alting i mapper, og disse mapper er indsat på homescreen, lidt som i windows, hvor en genvej åbner en mappe, hvor alting er installeret.

Min korte version af belle opdateringen er, at man har kælet lidt for detaljer og udseende af både widgets og ikoner, men der er gået meget Android/iOS i den. Ting aktiveres med at swipe, eller til/fra knapper der slides. Tag nu bare nedtræks/notifikation gardinet. Det er en komplet tåbelig feature, der blot besværliggør det man skal. Hidtil har nokia blot haft notifikations som ikoner i toppen af skærmen, og et tryk der åbnede et vindue hvor alting kunne klares fra. Det samme sker med nedtræksgardinet, men der skal man swipe, og derefter trykke på det man vil. Samme funktion, blot lidt mere bøvlet. Funktionen ser dog mere blæret ud, og det er sådan set på den måde jeg ser på Belle. Alting er blevet smartere og flottere, men i bund og grund lidt mere bøvlet at tilkomme, altså som på Android og iOS.

Det er muligt at nokia er grobund for det finske trippletryk, men i den udtale glemmer man det Amerikanske trippleswipe. Det er hurtigere at trykke, end at swipe, selvom jeg må indrømme at swipe effekten både ser og føles mere eksklusiv.

Iøvrigt har jeg bemærket at man nu i iOS kan aktivere trippletryk funktion på homeknappen, så Nokia var måske alligevel foran sin tid, da Hr. Sonne testede Symbian 3 tilbage i 2010... ;)

0 0
Henrik 11-02-2012 18:47:01

Haha! Katron - du er min helt. Mere subtil tilsvining af iOS's/Android's "form over funktion"-mode og Sonne's overfladiskhed skal man lede længe efter.

+1

0 0
Find Scheel 09-02-2012 13:05:58

Det er som at få en mobil efter update til Belle
Super

0 0
andreasvo 08-02-2012 22:25:56

Har lige opdateret min C7, ingen problemer selv om det er en 3 mobil.

0 0
Martin 09-02-2012 10:17:17

Hmm, lyder som om du har en ikke-branded C7 på 3's net. Nokia siger selv, at de ikke har Belle klar til en C7 fra 3DK. Hvad er din product code? ("Ring Op" -> Tast: *#0000# og se under Produktkode)

0 0
andreasvo 11-02-2012 16:34:40

Både min kæreste og jeg har købt hos 3 og opdateret uden problemer: 0593FQ4

0 0
Martin 11-02-2012 19:16:11

Sært... 0593FQ4 ser slet ikke ud til at eksistere som product code på hverken http://europe.nokia.com/find-products/nokia-belle-update/nokia-belle-update-availability eller andre steder på nettet!?!

0 0
andreasvo 12-02-2012 07:26:16

Det sjove er at efter opdate er der stadig 3 logo ved opstart og startsiden i browseren er 3´s. Så der er en eller anden forbindelse til 3. med mindre at dette ligger under opdaterings niveau.

0 0
svenn 08-02-2012 18:42:47

Efter at Belle er ankommet, har jeg pludselig meget bedre antennesignal. Nu kan jeg bruge telefonen næsten alle steder hvor jeg bor, hvilket slet ikke var muligt før.
Jeg bor langt ude, langt fra alting, - specielt mobilsendemaster.
Ved ikke om jeg havde en fejl før, men så er den da væk nu.

0 0
Jøren 08-02-2012 13:53:55

Dette er til jer der ligesom mig ikke har kunnet opdatere jeres dejlige n8 endnu. Faktisk er det ikke en løsning, men kan læse at problemet generelt er hos andre 3 kunder inklusiv mig selv. Jeg har fået svar fra 3, og de fortæller mig at de ruller opdateringen ud i sidste halvdel af februar 2012.......... Såe, der er ikke meget andet at gøre end at vente. Tak 3.

0 0
Martin 09-02-2012 10:19:32

Og for at uddybe lidt, så har jeg lige fået dette svar fra Kundeservice:
"Vi har endnu ikke modtaget opdateringen fra Nokia, men hvis alt går vel, får vi den i slutningen af februar - det er dog meget sandsynligt at det ikke kan overholdes.

Vi ved det derfor ikke endnu, selvom vi er lige så spændte på om vi kan få den hurtigt!
"
Så: Måske i slutningen af februar, men sikkert ikke :(

Men noget tyder på, at det er Nokia og ikke 3, der er sløve... De siger begge, at det er Nokia, der skal lave opdateringen.

0 0
Martin 08-02-2012 14:04:06

Sidste halvdel? Det er i morgen ;-)
Men sært, at alle de, der har spurgt på 3's Facebook side, bare har fået et ikke-svar, når der rent faktisk ér et svar...
Tak for det Jøren!

0 0
Arne 08-02-2012 12:04:18

Opdaterede min N8 iaftes helt uden problemer.

Og jeg skal da lige love for at det hjalp på telefonens medgørlighed.

0 0
Allan 08-02-2012 08:52:17

Jeg var meget spændt på Belle opdateringen, da mindst en person har skrevet ekstremt positivt om Belle (uofficiel version) i forhold til Anna.

Jeg opdaterede min N8 i går og jeg må sige, at jeg ikke er specielt imponeret. Det skal siges, at jeg mest benytter min Lumia 800 og har min N8 som sekundær telefon. Bevares, Belle giver mere fleksible widgets og ser lidt mere sexet ud, men det er langtfra lige så flydende som Windows Phone på Lumia 800. Det er der måske heller ikke nogen, der har lovet, men jeg har set flere kommentarer herinde, der signalerer, at med Belle er der ingen grund til at gå over til Lumia, da Belle nu kører næsten lige så flydende som Windows Phone og Belle er mere fleksibelt.

Det med at Belle er mere fleksibelt end Windows Phone er også korrekt i mine øjne, men brugeroplevelsen i form af brugervenlighed og "flydende" interface er stadig klasser bedre på Windows Phone end N8 med Belle (i hvert fald på min N8 med Belle). Så Belle er nok stadig "nørdens valg" mens Windows Phone er til masserne - så kan man jo selv vælge.

I øvrigt mistede jeg alle mine SMSer ved opdateringen til Belle, men ellers gik alt glat. Dog lidt træls at man skal til at sætte den op næsten fra bunden igen efter opdateringen.

0 0
Henrik 08-02-2012 13:07:34

Det er nok mig du hentyder til. Du har ret i, at WP kører meget flydende, og også mere flydende end N8'eren med Belle (det skulle det dælme også gerne når man kigger Lumia's CPU). Men Belle er en KÆMPE forbedring.

Men når man taget prisen (ca. 2000 DKK incl. moms.), alderen, og netop fleksibilitet og hvad man kan med telefonen, så mener jeg oprigtigt at N8 med Belle tager langt flere kegler end Lumia'en gør.

0 0
Allan 08-02-2012 13:41:09

Korrekt, at Belle er mere fleksibelt end WP, men Belle (og Anna og videre ned i rækken) kræver ofte en ingeniøruddannelse (som jeg har...) for at udnytte denne fleksibilitet uden at det bliver til irritation, og det appellerer nok ikke til flertallet. Men indrømmet, Symbian og dermed også Belle, er og har altid været mit foretrukne OS, men jeg må også indrømme at WP/Lumia har vundet mit hjerte - jeg er nok blevet for gammel til at bruge tid på at få noget, som bare skal virke, til at virke præcist som jeg gerne vil have det... ;-)

0 0
Henrik 08-02-2012 14:07:50

Jeg synes nu ikke at Belle er specielt besværligt, det er ca. ligesom Android (bare uden fragmentering). Mao. Symbian Belle og Android kan man putte i samme båd - de er åbne og har større muligheder, men det kræver lidt mere af brugeren at udnytte.

WP og iOS er for dem som ikke gider at tage stilling, men bare skal have en mainstream smartphone.

0 0
Thomas 09-02-2012 11:15:20

Man kan vel argumentere for, at Symbian er meget mere mainstream end f.eks. WP, når man kigger på udbredelsen ;)

0 0
Henrik 09-02-2012 12:27:28

Klart. Her mener jeg mainstream ifht. lemminge-effekt og medie-dækning.

0 0
Henrik 08-02-2012 13:08:48

Iøvrigt, hvis man vil se hvordan Belle kører med 1 Ghz CPU og 512 MB RAM, så bare tag en Nokia 700 eller 701 i hånden.

0 0
Bepper 07-02-2012 23:38:59

Er det så lige før man kunne overveje et billigt køb af E7'eren, som her: http://www.3.dk/Privat/Mobil/Mobiler/Nokia/Nokia-E7/
hvis den bliver fed med Belle på?
Jeg var i sin tid glad for min gamle SE Mini pro, og savnede bare en større skærm.

Er Belle god nok til at gøre Nokia SÅ meget bedre at det er købet værd?

0 0
Henrik 08-02-2012 13:02:57

Jeg synes helt klart at Belle rykker Symbian op på siden af Android i betjening.

0 0
Bepper 10-02-2012 00:18:29

Spændende - jeg er godt nok meget nysgerrig!!

0 0
Steen Olsen 07-02-2012 21:38:56

Lorteland, jeg har også lige spildt en time fordi jeg har en 3 branded N8.

0 0
Henrik 08-02-2012 13:01:47

3 er et lorteselskab. Deres firmware support har altid været rædsomt.

0 0
Martin 08-02-2012 13:33:56

Det ved jeg ikke. Symbian Anna kom da fra 3 samtidig med den unbrandede release, så vidt jeg husker.

Iøvrig pudsigt, på http://europe.nokia.com/find-products/nokia-belle-update/nokia-belle-update-availability står der: "Software under creation = Nokia Belle is currently being created by Nokia". Antyder nærmest, at det er Nokia, der skal udføre noget arbejde, ikke 3(?)

I øvrigt ser det ud til at være alle brandede mobiler uanset operatør. Det gælder også for Telenor.

Men hvor er det irriterende med den branding!!! Der var engang, hvor man med 3 branding fik ekstra programmer på sin mobil, man ellers ikke kunne få. F.eks. MSN Messenger. Men tiden er jo ligesom løbet fra det... Nu henter man jo bare sine apps på Store/Market.

0 0
Henrik 08-02-2012 16:41:22

Jeg synes bare altid, at 3 har været bagefter med firmwares. Har dog ikke haft en 3 telefon et efterhånden et par år. Jeg køber kun unbrandede ting nu.

0 0
Martin 07-02-2012 22:27:16

Måske det hjælper hvis flere skriver og rykker for det på http://www.facebook.com/3Danmark?

0 0
Martin 07-02-2012 19:58:03

Det ser ud til kun at være unbrandede mobiler, der får den. Ifølge Nokias egne oplysninger er f.eks. Belle til N8 for mobiler fra 3 og Telenor stadig under udvikling... Har også prøvet fra Nokia Suite, og der er intet til min 3-brandede N8 endnu. :( Måske hvis flere skriver til operatørerne og lægger pres på, bliver det opprioriteret?

0 0
Jøren 07-02-2012 18:58:50

Jeg får fejlkode 12048 når jeg prøver at opdatere.. Jeg har både geninstalleret Nokia suite, og min n8, stadig fejlkode 12048. Er jeg den eneste? Nogen der har en løsning? Nokia skriver tilbage til mig imorgen, deres gode service har ALDRIG fejlet noget, men kunne have været fedt hvis det bare virkede til at starte med..

0 0
Henrik 08-02-2012 13:01:12

Har altid virket her. Du har måske 3-branded telefon eller sådan noget?

0 0
ladjo 07-02-2012 16:14:14

Joohh den synes meget mere flydende. Der er frigivet en del RAM kan jeg se. Den håndteres jo også helt anderledes.
Kamera delen skulle jo have fået det nyeste fra Nokia Betalabs incl. 30 fps 720p video. Skal da lige testes med "Play To" mit lille Samsung på væggen der ;o)
Vil lige teste en tur med Navigationen også ;o)

0 0
ladjo 07-02-2012 14:34:03

Har opdateret det tog under 25 min ;o)
Så skal der testes ;o)

0 0
Tommy 07-02-2012 15:14:00

Du må lige skrive om det er blevet mere flydende og hvordan helhedsoplevelsen er.
Min mor har min gamle N8'er, men jeg ved ikke om jeg gider opdatere hvis der ikke er de store ændringer. (dog skulle video-delen have fået 30fps og det er jo værd at tage med)

0 0
svenn 07-02-2012 15:12:44

Ja. 329mb opdatering, og det ser godt ud. Så nu skal der leges lidt iaften.
Det ser ud til, at nærmest alt er helt nyt.
Anna kørte godt, men Belle ser endnu kønnere ud.

0 0