Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia sløjfer Symbian-navnet

Nokia sløjfer Symbian-navnet

Nokias eget mobilstyresystem kommer ikke længere til at hedde Symbian.

(Foto: Sådan ser Symbian Belle, som blev præsenteret i august, ud)
(Foto: Sådan ser Symbian Belle, som blev præsenteret i august, ud)

Mobilgiganten Nokia siger farvel og tak til Symbian-styresystemet - i hvert fald på navnefronten.

Symbian-navnet bliver således lagt i graven med den næste udgave af selskabets mobilstyresystem, som kommer til at hedde 'Nokia Belle.'

Ifølge Computerworld har selskabet ikke uddybet, hvorfor Symbian-aflivningen finder sted.

De første telefoner med Nokia Belle-styresystemet er lige nu ved at blive samlet i form af opgraderede versioner af N8, C7 og C6-01. I første omgang er blikket rettet imod det kinesiske marked, men de nuværende kunder kan forvente en opdatering til februar.

Belle-navnet er ikke noget nyt fænomen hos Nokia. Da den nyeste udgave af selskabets eget styresystem blev præsenteret i august, blev det lanceret som Symbian Belle.

Ifølge analysehuset Gartner er Symbian verdens næststørste mobilstyresystem efter Android. I tredje kvartal blev der solgt 19,5 millioner Symbian-telefoner, hvilket svarer til en markedsandel på 17 procent. Året forinden var tallet 36,3 procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Dade 03-01-2012 05:40:36

Er det er stadig et styresystem som Nokia skulle ha lagt i graven for længe siden, og at ændre navnet på det ændre ingenting det vil altid være Symbian i folks hoveder og et styresystem uden nogen fremtid som sender Nokia længere ned mod fallitensrend... Lad Microsoft opkøbe jer som rygterne har gået på og sats udelukket på Mango styresystemet

0 0
Henrik 03-01-2012 08:56:08

Du aner jo ikke hvad du taler om. Symbian er ifølge Statscounter stadig det mest anvendte smartphone OS i verdenen.

WP7 er ok OS for dem der kan leve med en "walled garden" som iOS, men for andre er det ikke sagen.

Symbian i dens nuværende Belle-version er ret fantastisk, clean, velfungerende og hurtig. Device med Belle er ofte en bedre oplevelse end de fleste Android devices.

0 0
Christoffer 23-12-2011 15:12:45

nogle gange skulle man tro Nokia var nybegyndere i mobilbranchen selvom de har domineret det i de sidste 20 år.

0 0
hellas7 23-12-2011 18:09:48

kunne ikke være mere enig!

0 0
Henrik 23-12-2011 23:17:35

Kunne ikke være mere uenig!
Jeg har prøvet Belle i 3 uger nu på en Nokia 701 (røv solid mid-end smartphone iøvrigt), og det kører fantastisk. Meego er et fint OS, men det kræver mere RAM, hvilket vil gøre modellerne dyrere. Husk, at N9eren er udstyret med 1 GB RAM(!). Godt nok er Meego letvægt ifht Android, men det er stadig tungere end Belle.
Det er ganske enkelt nemmere at lave mobiler med mange features der stadig er billigere med Symbian som OS kerne, og når der er en ordentlig UX ovenpå (Belle) er det et fedt.

0 0
Tommy 24-12-2011 02:29:22

tilgengæld er symbian forhadt af de fleste telefonsælger jeg har snakket med (hvilket er ca 60% af de etablerede kæder i københavn) og når de ikke vil anbefale et produkt vil kunderne heller ikke købe det.
Endvidere har symbian et uheldigt ry blandt køberne der har prøvet det fordi symbian da det lige kom ud med n8 og c7 ikke var så stabilt og smooth som man kunne håbe. Jeg har givet min mor min n8 og jeg var da ok tilfreds med den efter Anna kom på, men symbian platformen er kun relevant for dem som ikke har råd eller gider købe en fuldfed smartphone med meego, ios, wp, andriod...
Jeg har prøvet belle på n8'eren og det var da fint, men symbian er først super når den kommer med en 1ghz enhed (som 701'eren). På 680mhz mangler den lidt i ny og næ, men fremover som low-mid end smartphone er den fin.
Derudover så minder symbian, udseendemæssigt, for meget andriod med utallige startskærme, widgets(selvom de er brugbare) og genveje smidt ind i en stor pærevælding - ikke så elegant. Der kan meego bidrage med meget. Den bruger stadig qt. HTML5 er bedre understøttet og den giver en wowfaktor som man ikke har set siden ios i 2007 - giv det til en (i vores øjne) fattig afrikaner eller asiat i stedet for det de vil betegne som en andriod-kopi og de vil pisse i bukserne af glæde.

Jeg siger ikke meego nødvendigvis er bedre end symbian, da symbain er meget udbredt og Nokia kender de såfejl der er, hvilket gør den ufattelig billig at holde kørende! Men meego tilbyder noget elegant og frækt som man ikke har set før og det skal man måske ikke undervurdere. Derudover så er der ganske få mangler i meego, så helt dum er den platform ikke.

0 0
Henrik 24-12-2011 10:22:05

"tilgengæld er symbian forhadt af de fleste telefonsælger jeg har snakket med (hvilket er ca 60% af de etablerede kæder i københavn)"

De fleste telefonsælgere aner jo heller ikke to millimeter udover hvad Apple's zealots og Android's hype dikterer dem til at synes. Det er nok også derfor Nokia sløjfer navnet. Psykologien blandt mainstream'en og sælgere er jo ofte baseret på tynd viden associeret med et navn, så det skal nok virke.

Jeg er enig med dig i, at N9eren med Meego er noget af det fedeste der er kommet i mobilbranchen de sidste 3 år, og at det får iPhone til at ligne "yesterdays news".

Du får det til at lyde som om Belle er en dårlig efterligning af Android, det mener jeg nu ikke. Det er MERE CLEAN end Android, og har en langt mere stabil udviklingsplatform (Qt). Det smukke er jo i virkeligheden at den deler udviklingsplatform med Meego ;-)

0 0
Henrik 23-12-2011 23:22:03

...det skal dog siges, at vi nok kommer til at Meltemi (letvægts Harmattan) telefoner fra Nokia i fremtiden.

0 0