Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia teaser med ny video

Nokia teaser med ny video

At Nokia er stærkt på vej tilbage med Lumia-modellerne er tydeligt, og nu teaser Nokia også forud for MWC.

Nokia har måske en kæmpe overraskelse i ærmet til Mobile World Congress. Udfra denne nye teaser-video gør Nokia i hvert fald sit til forventningerne er i top.

Tænker man på hvad der kan forventes udfra video’en, så kunne man godt forestille sig Nokia var klar med en kamera-telefon – hvor kamera kvaliteten virkelig er i top. Måske den lille teaser-video er optaget med den pågældende telefon.

Det rygtes telefonen går under navnet Nokia 808 Pure View, og er med styresytemet Symbian Belle. Og altså ikke med Windows Phone, som de populære Lumia-modeller.

Et kamera a la det, som var i Nokia N8 ville bestemt ikke være dårligt. Nokia har i hvert fald vakt interessen ved Mobilsiden.dk – så følg med mandag den 27. februar, hvor det bliver officielt hvad Nokia hentyder til.

Se videoen herunder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

22-02-2012 13:59:20

Hvis ovenstående rygte er sandt. Lumina 800 skulle efter sigende ikke have verdens bedste kamera-del(Jeg siger ikke den er dårlig) og nu sender de så en ny mobil på markedet med en "killer" kamera-del med symbian ? Jeg ved godt der stadigt er mange der er glade for symbian, men kunne de i det mindste ikke have proppet det kamera i lumina 800 også ?

0 0
22-02-2012 14:48:47

Pokkers :D

0 0
Henrik 22-02-2012 16:35:51

Det kommer sikkert når WP er moden til at håndtere alle de features der er nødvendigt for at udnytte et sådant sindssygt kamera.

WP Mango er slet slet ikke klar til at overtage Symbian på media-features - langt fra.

0 0
Thomas 22-02-2012 18:32:46

Har du nogen dokumentation for, at WP ikke kan klare et sådan kamera? Eller er det bare endnu en del af dit Symbian-korstog?

0 0
Henrik 22-02-2012 22:50:34

Ja, hvis man kigger på Microsoft's hardware specifikation for WP Mango til bla. SoC, så er det ret fikseret hvad WP Mango kan køre på. Den SoC som alle WP devices bruger pt (inkl. Lumia 900), kan IKKE understøtte de features som en N8 efterfølger vil kræve - hvis man antager med rimelighed, at en N8 efterfølger minimum skal have de samme features plus noget mere samt bla. 1080p video-codecs (encodning og decodning) osv. Den Broadcom GPU som der sidder i de nuværende Symbian telefoner er rent ud sagt sindssyg (ifht. til de GPUer der sidder OMAP, Snapdragon osv. chipset) til enkodning og dekodning af video og billeder.

Symbian har også visse begrænsninger mht. hvilken SoC der kan bruges, men den SoC specifikation som Symbian er lavet til, er indtil videre bedre egnet.

Desuden er der den sædvanlige ca. 1 års udviklingsperiode for en given smartphone flagskib. Dvs. at udviklingen N8 efterfølgeren har været igang i et stykke tid. Tager man det med i betragtningen og kigger hvor WP var på det tidspunkt, er det endnu mere sandsynligt at PureView er Symbian.

Det er naturligvis ikke udelukket, at der kommer en WP top kamera model fra Nokia lidt senere. Det er endda sikkert ganske givet, bare ikke lige nu.

0 0
Thomas 23-02-2012 08:13:14

Det er alt sammen fint nok - men det var dokumentationen jeg spurgte efter.

Din påstand var, at WP ikke var moden nok til at kunne håndtere alle de features et "sådant sindssygt kamera" skal bruge. Det må du kunne dokumentere.

0 0
Henrik 23-02-2012 09:23:41

Thomas....når jeg siger at WP ikke er moden til at håndtere er det FORDI at det chipset WP pt. kan køre med f.eks. IKKE kan klare 1080p enkodning og dekodning, NFC, HDMI, de kamera-algoritmer der skal til osv.

Selve WP er bare et OS, og kan i princippet få et nyt driverlag der kan køre på flere SoC's og jeg vil tro at det også er een af de ting Microsoft og Nokia arbejder på. Jeg vil bare være overrasket hvis de allerede er færdig.

Dokumentationen kan men finde en Microsoft's hardware specs for WP. Det er nok ikke det hele der er offentligt tilgængeligt.

0 0
23-02-2012 10:00:11

@Henrik, det virker som om du har meget styr på hvad der foregår hos Nokia. Men du har tidligere sagt at du ikke arbejder for Nokia, dermed kan de have arbejdet på noget sammen med m$ i væsentlig længere tid end det ser ud.

Hvis Nokia kommer med endnu Symbian baseret telefon, så mener jeg at de skyder sig selv i foden. Hvis de fortsætter med at arbejde på et styresystem med den brugerflade, frem for at skabe fremgang til WP, så kommer vi tilbage til det jeg tidligere har skrevet med deres manglende fokus.

Som forburger virker Nokia strategi fuldkommen forvirrende. Og ja jeg ved der stadigt findes mange Symbian telefoner, men måske det var på tide at få udfaset det system.

@Kim herligt du bruger ordet kvantespring :) for det må jo betyde at der ikke skal meget til.

0 0
Gordon 24-02-2012 10:42:28

@PeterL. At skrive MS med $... hvor gammel er du lige. Svare til at skriver Apple med £ tegn

0 0
Kim 23-02-2012 10:12:14

Desuden er det en slet skjult hemmelighed, at Nokia arbejder videre med Symbian. Næste led i kæden er Carla, som stadigt er singlecore baseret og Donna som bliver med dualcore understøttelse.

Sidste kvartal solgte Nokia halvt så mange Symbian3-devices, som Apple solgte iPhones (fordelt over alle modeller - husk på at fattigmands iPhonen jo stadigt kan være en iPhone 3sg, der er "gratis" i USA ifgl Apples egne keynotes).
Det kan meget vel være at platformen har det rigtigt hårdt i Europa, og aldrig rigtigt har været i US. Men WP har jo hele tiden primært netop været rettet mod at komme ind på det Amerikanske marked, og naturligvis også samle op i Europa.
Men Symbian solgte 15-1 mod WP, og må derfor siges at være primær indtægtskilde (efter S40) for Nokia.

0 0
Henrik 23-02-2012 10:12:14

Iøvrigt PeterL, så nævner du brugerflade. Hvis det er gået din næse forbi, så er Belle altså udkommet. Brugerflade argumentet er hermed dødt.

0 0
Henrik 23-02-2012 10:10:38

Så har de hermed skudt sig selv i foden, og kommer nok skyde sig i foden nogle gange mere i løbet af i år ;-)

0 0
Thomas 23-02-2012 09:49:50

Henrik....

NFC og HDMI har intet med kamera-features at gøre. 1080p enkodning har du ret i, men du skrev jo:

"Det kommer sikkert når WP er moden til at håndtere alle de features der er nødvendigt for at udnytte et sådant sindssygt kamera."

Hvad er alle de andre features, som WP ikke kan håndtere?

Og hvor er din dokumentation for ovennævnte påstand?

0 0
Henrik 23-02-2012 10:09:33

"Og hvor er din dokumentation for ovennævnte påstand?"

Jeg kan af gode grunde ikke sidde og give information som ikke er offentligt, men hvis nu du googler på hvilke chipsets alle WP Mango devices bruger, vil du finde ud af at alle bruger stortset det samme chipset, og at det ikke har en 1080p parat GPU, og desuden mangler support for bla. NFC, HDMI osv.osv. Ja, disse NFC, HDMI, USB hosting osv. er ikke en del af et kamera men det skal vel med, hvis det skal kaldes en N8 efterfølger?

Man vil vel ikke købe et device der er en nedgradering?

0 0
Thomas 23-02-2012 11:04:15

Jeg er fint med på hvilke chipsets, der er understøttet i WP7.5.

Du har stadig kun nævnt manglende 1080p som en af de kamera-features WP ikke har.

Hvad er de andre?

"Det kommer sikkert når WP er moden til at håndtere alle de features der er nødvendigt for at udnytte et sådant sindssygt kamera."

Der må vel være andet end 1080p, når du kommer med sådan en bombastisk udtalelse?

Hvis du ikke har dokumentation for den påstand, så sig det dog.

0 0
Henrik 23-02-2012 11:14:31

Thomas, hvis du ikke vil forstå hvad det er jeg siger, gider jeg sgu ikke bruge mere tid på at forklare. Mht. features i N8 - google er din ven. Mht. features i nuværende WP chipsets - google er din ven.

Resten bør være ret åbentlyst.

0 0
Thomas 23-02-2012 11:26:22

Så du har ingen dokumentation og kan ikke bakke din hule påstand op - gotcha.
Det kunne du jo bare have sagt med det samme istedet for at snakke udenom og forsøge at flytte fokus.

Men du har ret, når du skriver at "resten bør være ret åbenlyst". Det er ret åbenlyst, at du ikke aner hvad du snakker om.

0 0
Henrik 23-02-2012 12:04:32

Kan jeg sagtens, men ikke uden få ørerne i maskinen.

"Men du har ret, når du skriver at "resten bør være ret åbenlyst". Det er ret åbenlyst, at du ikke aner hvad du snakker om."

Sorry; men jeg kan kun trække på smilebåndet over den bemærkning.

0 0
Thomas 23-02-2012 12:33:12

Jeg har hørt fra pålidelige kilder, at du går i dametøj i weekenden. Jeg kan dog ikke sige, hvem der har sagt det, uden at få ørene i maskinen.

Med andre ord - du lyver helt åbenlyst for at redde ansigt. Det er sgu sørgeligt. Underholdende, bevares, men sørgeligt at du ikke er mand nok til at erkende du tog fejl.

0 0
Kim 23-02-2012 12:42:49

Du har jo ikke påvist fejl - kun i din egen logik.
NFC, USB on the go osv ER ikke understøttet af WP. Kameraet i Lumia 800 er væsentligt ringere end i N8. Både i stills og motion.

Og som du selv skriver tidligere, så regner du også med at det er et Symbian device.

Hvad er det du mener at du har fået ret i?

0 0
Thomas 23-02-2012 12:52:18

Jeg venter bare på, at Henrik understøtter sin påstand om at Windows Phone ikke kan håndtere alle de features, som dette kamera kræver.

Se hans indlæg fra den 22. feb. kl. 16.35.

Hvorfor I bliver ved med at fable om NFC, USB-host, HDMI og andet forstår jeg ikke. Det er ikke relevant for kameraet overhovedet.

0 0
Kim 23-02-2012 13:51:45

Fordi det jo også distancerer N8'eren fra Lumia'erne - hvis det skal være en afløser, så bør det jo ikke være en nedgradering, som Henrik også så rigtigt skriver

0 0
Henrik 23-02-2012 14:09:10

Jeg skal undlade at forvirre dig mere så.

0 0
Thomas 23-02-2012 14:37:12

Det er svært ikke at blive forvirret, når du bliver ved med at tåge rundt og ikke har styr på hvad du selv skriver.

Men ovenstående indlæg er vist det tætteste vi kommer på, at du erkender, at du var (meget) langt fra virkeligheden, da du påstod, at WP mangler mange features for at kunne håndtere omtalte kamera :)

0 0
Kim 23-02-2012 14:05:38

Fordi det er det der er hypen om denne nye tlf, den vi snakker om fordi det er den artiklen handler om - en værdig afløser for N8.

At N8'eren primært er markedets stadigt bedste kameratelefon (der stadigt vinder priser) gør det naturligt at den bliver kædet sammen med Pure View - da det ligner markedets bedste videokvalitet.

Men lad mig vende sprøgsmålet - hvor sandsynligt tror du selv det er, at Nokia kommer med et WP device der er på linje med eller overgår N8'erens kamera, om en uge? Og hvor sandsynligt er det, at der er tale om et Symbian device?

... hvilke fakta bygger du dit svar på?

0 0
Thomas 23-02-2012 14:40:20

Det er ikke ret sandsynligt, at de frigiver en WP-telefon med sådan et kamera næste uge. Hvor sandsynligt det er, at det er Symbian? Meget sandsynligt.

Jeg baserer det udelukkende på rygterne.

At Henrik stadig ikke kan fremvise alle de mange features som WP tilsyneladende ikke understøtter på kamerafronten er lidt sørgeligt.

Jeg vil tillade mig at omformulere Lars Løkkes besked til HTS:

Hvis Henrik erkender, at han tog fejl, så lover jeg ikke at hovere eller træde i det.

0 0
Thomas 23-02-2012 12:41:22

I øvrigt er der ingen, der beder dig om at afsløre forretningshemmeligheder - det er bare en simpel opremsning af features som WP mangler for at kunne benytte sig af dette nye kamera.

0 0
Henrik 23-02-2012 13:11:58

Ok, så tager vi den for den tungenemme. Ting som nuværende WP chipsets ikke kan:

1. Avancerede multi-layer filteringsalgoritmer til at behandle input fra 12 MP+ kameraer (det er som sagt 3 gange eller mere pixels der skal behandles pr. billede), som en GPU skal kunne udføre på mindre end 1 sek.

2. 1080p enkodning / dekodning i real-time, min. 30 fps på GPU.

3. HDMI output og detection.

4. 1280x720 eller mere output opløsning (allerede den gamle N8 kan dette når den tilsluttes HDMI).

5. NFC - WP har ikke en engang en software-protokol stack til dette endnu, og N8 efterfølgeren har iflg. de leakede rygter NFC.

6. USB hosting til at kunne agere USB master. N8 efterfølgeren bør også have dette.

7. SD Kort support. Standard på Symbian - ikke implementeret i WP, hverken på software niveau eller hardware, endnu. Det er confirmed at N8 efterfølger også har SD kort support.

8. Broadcom BCM27xx GPU serien, som anvendes i de nyere Symbian telefoner, er eet af de hurtigste GPUer til DSP (digital signal behandlings) algoritmer, der er på markedet.

Ellers noget?

0 0
Thomas 23-02-2012 13:28:25

Såmænd såmænd. 6 af de 8 features har intet med kameraet at gøre. Det er fantastisk som du forsøger at snakke udenom :)

#1 - Kan Adreno 205 ikke det? Titan 2 har f.eks. 16 MP kamera.

#2 - Den gi'r jeg dig.

Så nu har du én feature, som WP ikke kan rent kameramæssigt. Så mangler du bare resten for at få understøttet din oprindelige påstand, hvor du gav udtryk for, at der var "mange" features som WP tilsyneladende manglede for at kunne håndtere det kamera videoen hyper.

Jeg ser frem til din liste.

0 0
Henrik 23-02-2012 15:06:45

"Såmænd såmænd. 6 af de 8 features har intet med kameraet at gøre. "

Nej, men det er forventede features til efterfølgeren, derfor.

"Det er fantastisk som du forsøger at snakke udenom :)"

Det er fantastisk som du er en fatsvag troll.

"#1 - Kan Adreno 205 ikke det? Titan 2 har f.eks. 16 MP kamera."

Nej og HTC Titan har et 8 MP kamera. http://www.gsmarena.com/htc_titan-4027.php

"#2 - Den gi'r jeg dig."

Tak, og det er så relateret til DSP performance generelt på GPUen. Flot.

"Så nu har du én feature, som WP ikke kan rent kameramæssigt. "

Det var så stadig 8.

"Så mangler du bare resten for at få understøttet din oprindelige påstand, hvor du gav udtryk for, at der var "mange" features som WP tilsyneladende manglede for at kunne håndtere det kamera videoen hyper."

Det går jeg så ikke.

"Jeg ser frem til din liste."

Det var ikke en liste, men en gennemhulning af dine argumenter, værsågod.

0 0
Thomas 23-02-2012 15:30:35

Haha Henrik - nu må du sgu lige spænde hjelmen engang.

For det første så har HTC Titan 2 et 16 MP kamera. Lad mig hjælpe dig lidt på vej:

http://www.gsmarena.com/htc_titan_ii-4411.php

Du har ikke nævnt 8 features, som WP ikke kan på kamerafronten. Du har nævnt én (manglende 1080p), selvom du jo angiveligt mente der var en hel masse manglende features på den front.

Men fortsæt du endelig med at grave din egen grav - det er underholdende at se dig gribe efter halmstrå :)

0 0
Henrik 23-02-2012 15:46:19

Titan 2 har rigtignok et 16 MP camera (med lorte optik). Du sagde Titan. Men det ændrer ikke en skid på hvad jeg sagde.

N8 efterfølgeren får et kamera der er langt mere avanceret og har højere opløsning end 16 MP. Og nej, det er der ikke nogle af disse chipset der kan klare. Som jeg skrev, så er det relateret.

Halmstrå - ja, du er sgu dygtig.

0 0
Thomas 23-02-2012 15:49:18

Læs nu hvad jeg skriver til dig:

"#1 - Kan Adreno 205 ikke det? Titan 2 har f.eks. 16 MP kamera."

Men ja, lad os bare konkludere, at du tog fejl, da du postulerede, at WP ikke kunne håndtere dette kamera. Og ja tak, det synes jeg også. Jeg plejer ihvf. at holde mig fra at komme med uunderbyggede påstande.

0 0
Henrik 23-02-2012 16:13:33

Og svaret er at, nej Adreno 205 kan ikke klare det kamera der kommer til at sidde Pure View.

Og nej, WP chipsettene mangler de features som der forventes (og delvis er bekræftet iflg. Damian Dinning og Nokia selv) af en N8 efterfølger.

Hvad er det du ikke kan forstå?

0 0
Thomas 23-02-2012 16:14:47

At du tilsyneladende ikke formår at understøtte dine påstande. Nu kom du med endnu en - er der nogen chance for at denne bliver understøttet, eller kan jeg forvente endnu en liste over N8's fortræffeligheder istedet?

0 0
Kim 23-02-2012 17:14:43

Så lad tiden bevise at vi har ret - det sjove er at du anfægter det til trods for at du selv finder det usandsynligt at det er en WP... Det er der vel en grund til?

Som udgangspunkt er der ikke noget galt med hardwaren i Lumia 800 - men den har ikke samme chiptype som N8. Ellers er optik, kamera osv stort set det samme (ved godt der er færre MP). Det er også velkendt at Nokia i alle fald arbejder på opdateringer af Lumia kameraet - men det skulle undre mig meget at Microsoft ikke gerne ville kunne overtage faklen for bedste kamera. Så de er nok også i gang ;)

0 0
Thomas 23-02-2012 17:16:40

Jeg anfægter absolut ikke, at det er en Symbian-telefon, der kommer.

Jeg anfægter Henriks påstand om, at WP mangler en masse features for at kunne benytte dette kamera. Indtil nu har han ikke formået at fortælle hvilke features, der er tale om.

0 0
Thomas 24-02-2012 09:14:22

Jeg synes det er sjovt, det her, Henrik - men tænk på al den tid du kunne have sparet os begge, hvis du med det samme havde erkendt, at du tog fejl.

Så havde du også sluppet for at udstille dig selv på den måde.

Du er jo tilsyneladende alvidende, så det bør være en ganske smal sag for dig at uddybe din oprindelige kommentar. I fald du har glemt, så får du den lige igen:

Det kommer sikkert når WP er moden til at håndtere alle de features der er nødvendigt for at udnytte et sådant sindssygt kamera."

Tænk på hvor tilfredsstillende det må være for dig, hvis du kunne remse 4-5 ting op som WP mangler for at kunne understøtte dette kamera. Du kunne virkelig få lukket munden på mig, hvis du dog bare kunne bevise din påstand.

Det kan du dog ikke, hvilket skinner meget tydeligt igennem :)

0 0
Kim 24-02-2012 10:04:00

Jeg syntes det er sjovt at du er enig, men alligevel hounder Henrik for at han skal fortælle dig hvorfor du er enig.

Ud fra det rent logiske parameter der hedder, at vi alle forventer at det er et Symbiandevice, der giver det vel sig selv at der kun kan være fordi at WP ikke er klart til et sådanne kamera? Elop og Balmer ville gnave deres respektive højre arme af for at leverer et WP device der kunne tage N8 staffetten videre, så mon ikke de ville gøre det om muligt?

0 0
Thomas 24-02-2012 11:02:45

Den eneste grund til at jeg er efter Henrik er pga. hans arrogante påstand tidligt i tråden.

Det er muligt, det er "logisk" at WP ikke er klar til dette kamera, men det er ikke rigtig bevis for noget.

0 0
Henrik 24-02-2012 10:11:51

@Thomas:

Titan 2 chipset (Qualcomm Snapdragon S2): https://developer.qualcomm.com/sites/default/files/snapdragon-s2-product-overview.pdf

Symbian Belle devices chipset:

http://www.broadcom.com/products/Cellular/Mobile-Multimedia-Processors/BCM2763

I rest my case.

0 0
Thomas 24-02-2012 11:06:26

Fine links du har fundet frem.

Der er bare ikke rigtig noget i dem, der understøtter din påstand om at WP mangler en masse features for at kunne klare omtalte "PureView"-kamera.

Det ville være SÅ nemt for dig at lukke munden på mig ved at nævne 4-5 features, der mangler.

Det kan du tydeligvis ikke, så jeg må jo konkludere, at du enten ikke ved hvad du snakker om , eller at du er en troll.

Jeg hælder efterhånden mest til det sidste, fordi dine indlæg bliver mere og mere langt ude.

0 0
ALR 23-02-2012 08:35:25

Men Henrik har jo lige skrevet dokumentationen, og hvis det ikke er nok kan du jo kigge i den artiklen du selv vedhæftede i kommentarerne. Der står noget i retningen af at Mango ikke kan kører med de chip som det kræver for sådanne et kamera, men at det forhåbentlig kommer i WP8. Rimelig klar dokumentation ift. den hemmelighedsfulde verden der er omkring spec i mobiltelefoner :)

0 0
Thomas 23-02-2012 08:43:51

Jeg tager altså ikke Henriks ord for gode varer. Han er udpræget Symbian-fanboy og virker meget anti-WP.

Desuden må han jo have sin viden et sted fra, når han skriver at den Snapdragon der sidder i mange WP-telefoner ikke kan understøtte et kamera som dette.

At tilfældige folk skriver noget i kommentarer til nyheder på nettet kan absolut ikke bruges som dokumentation. Ellers kunne jeg jo postulere, at Henrik går i dametøj i weekenden - og så kunne en anden person bruge mit indlæg som dokumentation.

Det holder jo ikke.

Der må hårde facts på bordet, hvis man vil tages seriøst.

0 0
Kim 23-02-2012 09:30:59

Når du kigger på forskellen mellem Lumia 800 og N8, så skal der kvantespring til for at WP kommer på niveau. Det er ikke dokumentation, men det sandsynliggøre mere at den N8 afløser Nokia kredse har snakket om i måneder, er Symbian baseret fremfor WP.

Se evt selv denne sammenligningsmodel:
http://www.gsmarena.com/piccmp.php3?idType=3&idPhone1=4240&idPhone2=3252&idPhone3=3398

0 0
Thomas 23-02-2012 09:51:17

Jeg forventer nu også, at det bliver en Symbian-telefon der kommer nu her.

Men at det er en Symbian-telefon, der formentlig kommer, er ikke det der ligner dokumentation for Henriks påstand.

0 0
David 22-02-2012 19:14:40

Spekulere jeg også på :) Hvorfor er det WP ikke kan håndtere et godt kamera?

0 0
Kim 22-02-2012 17:16:17

Jeg ville også blive overrasket hvis N8'erens afløser blev en WP. For at være en afløser skal den jo mindst være på højde, og det ville være synd at sige at WP har bevist at det kan det.
... i så fald forventer jeg i alle fald en opdatering af kamera-softwaren per d. 28 feb!

0 0
Henrik 22-02-2012 16:38:29

Det ville overraske mig meget hvis dette rygte er sandt. Men alt er jo muligt. Det kan være, at MS og Nokia har arbejdet ekstremt hurtigt med at opgradere WP de sidste måneder.

0 0
Henrik 22-02-2012 16:41:56

...og tilføjet NFC support, HDMI, DLNA, DivX, XVid, SD kort support osv.

0 0
Thomas 22-02-2012 18:34:34

I øvrigt må det være trist at være så bitter og indebrændt - du burde være glad for at Nokia satser på WP. Så er der en fremtid for firmaet og du kan også fremover købe din elskede Symbian-telefoner.

0 0
Thomas 22-02-2012 18:32:00

Hvad er relevansen? Eller har du bare lyst til at køre i tomgang om din elskede Symbian as usual?

0 0
22-02-2012 16:31:15

så mangler vi bare at se dimsen, spændende.

0 0