Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia var på vej med Android-baseret Lumia-telefon

Nokia var på vej med Android-baseret Lumia-telefon

Windows Phone styresystemet var det, som Nokia satsede på, men en Lumia-telefon med Android har ligget i skuffen.

Nokia Lumia 925 med Windows Phone (Foto: John G. Pedersen)
Nokia Lumia 925 med Windows Phone (Foto: John G. Pedersen)

Nokia har angiveligt været i gang med udviklingen af en Android-baseret Lumia-telefon, som med salget af mobilafdelingen til Microsoft nu droppes.

 - Microsoft køber Nokia – mobilforretningen sælges

Den tidligere finske mobilproducent havde ellers meldt ud, at de satsede på, at Windows Phone var deres smartphone-platform nummer ét.

Men der har altså også været kig på andre styresystemer. En Lumia Android-telefon har også været et ønske fra mange, men Nokia har konsekvent afvist dette. Men nu ser det altså ud til der har været noget om snakken.

 - Windows Phone bliver Nokias nye smartphone-platform

Alle blue prints har, ifølge New York Times, været klar til en Android-version af Lumia-telefonen. Planen med en ”Android-version” af Lumia-telefonerne var, at den kunne kastes ind i kampen om smartphone-brugerne, hvis der skulle ske ændringer i samarbejdet med Microsoft. Det skriver Computerworld.dk.

Samarbejdet ændrede sig dog for to uger siden, hvor Microsoft meldte ud, at de ønskede at købe Nokias mobilafdeling.

Nokias tidligere topchef, Stephen Elop, har også altid afvist muligheden, og kun satset på Microsofts Windows-platform, men han har altså angiveligt måtte overgive sig for muligheden for en Android-version.

 
Læs også:
 - Microsoft: Nokia lod os ikke få indblik i udviklingen af mobiler
 - Nokia afviser rygte om Android-mobil
 - Nokia-boss stadig nej tak til Android
 - Nokia-chef: Android er alt for fragmenteret
 - Nokia udelukker ikke Android-mobil – men lover det heller ikke
 - Nokia benægter alle rygter om Android-mobil
 - Mange vil se Android-mobiler fra Nokia

 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Schwartz 19-09-2013 18:49:33

Ja det er lige hvad jeg mener om Elop, der sjovt nok rimer på Flop. Han kan sagten ha' ladet som om han har måttet overgive sig til muligheden for en Android-version, men jeg tror ikke en døjt på at han har ment det.

Det virker som om hans job har været at gøre Nokia billig, så Microsoft har kunnet købe firmaet. Hvis man borede lidt i Elops gøren og laden, ville man muligvis kunne afsløre en skjult agenda aftalt med hans tidligere arbejdsgiver. Hvis Microsoft virkelig er hans tidligere arbejdsgiver.

Hvis handelen ikke går i orden, spår jeg at Elop ryger ud og Nokia går i en anden retning :-)

0 0
20-09-2013 08:45:19

Desværre tror jeg handlen går igennem, det kunne ellers være rart hvis det ikke skete.
et NOKIA der lavede highend telefon med valgfrit OS Windowsphone/android og mid-low end telefoner med fokus på prisen til markerne udenfor Europa tror jeg faktisk ville være en vinder.. Som lumia 520 er det iøjeblikket.
det der forvirrer mig lidt er at NOKIA R&D afdelinger åbenbart bliver under nokia i technology delen( den 3 del, NSN og Here er de to andre dele af nye NOKIA) og ikke rykker med til MS.
det ville vel betyde at NOKIA på sigt kunne starte en ny mobilgren op igen når perioden i kontakten med ms udløber?.

0 0
20-09-2013 09:00:31

Glemte helt
Elop er jo ude af NOKIA nu, han er stoppet og arbejder allerede for Microsoft.

http://m.wpcentral.com/stephen-elop-picks-252-million-he-leaves-nokia-microsoft

0 0
Katron 19-09-2013 18:39:23

De skal vel holde nødplanen åben. Opkøbet fra Microsoft er vel stadigt ikke en realitet. Aktionærerne har vel ikke godkendt salget endnu, så derfor skal de holde en plan b åben.

Svipser salget til Microsoft, tror jeg godt man kan regne med at det nuværende samarbejde mellem de 2, kommer på en hård prøve, som kan ende med et Android, Tiezen, Yolla agtigt produkt.

Jeg selv er i 7 sind her. Jeg har altid støttet op om Nokia, fordi Nokia oprindeligt har støttet op om DK. Der har de seneste år været så meget snak om dårlige arbejdsforhold, specielt for Apples produktion, fordi den bliver foretaget i Kina. Der har jeg altid taget hatten af for Nokia, for de har i den grad støttet op om "lokal" samfundet. Telefoner til den vestlige verden, er samlet i den vestlige verden. Godtnok under Kinesisk ejede fabrikker, men placeret i vores "lokal" områder. De har for pokker beskæftiget godt 8000 danskere. Arbejdspladser der desværre er forsvundet gennem årene, og hurtigst efter Elop tog styringen. Han kommer jo fra Microsoft, som er amerikansk. Amerikanerne har stadigt for vane, at sælge ud af arbejdspladser. Hurtig profit er i deres øjne bedre end langsigtet overlevelse. Sagen bliver ikke bedre af at han tilsyneladende var sat ind, for at køre Nokia helt i knæ.

Som det fremgår af ovenstående, så er jeg Nokia fanboy. Det har jeg været af de rigtige grunde. De har ikke lavet de fedeste mobiler, og havde i Symbian heller ikke det fedeste OS. Men de har alligevel formået at holde ufatteligt mange danskere beskæftiget, og så mener jeg stadigt at de har lavet den største revolution indenfor smartphones i med deres N95 fra 2006. Det er muligt at Apple fik gjort smartphonen mere brugervenlig, men jeg kan tilfældigvis godt huske de første generationer af Iphone, og come on mand, det var da nogle skod telefoner. Det synes mange sikkert også at N95 var, men der er rent teknisk ikke sket meget siden. Den dag idag, kan jeg stadigt tage min gamle N95 frem, og koble den online med alt tænkeligt udstyr. Det er først inden for de sidste par år, at der er begyndt at dukke nye funktioner op på moderne smartphones, såsom NFC, trådløs opladning, 4G o.s.v.

Men altså Nokia fanboy af de rigtige grunde. Mit problem er at jeg stadig er Nokia fanboy, men det begynder at knibe med at finde grundende. Nokias aktiver i DK er nedlagt. WP er godtnok smooth, men rent teknisk et skridt tilbage i forhold til Symbian. Desuden er udviklingen af WP ikke DK relateret ligesom Symbian var. Langt de fleste af Nokia mobiler bliver ikke længere samlet i EU, men er flyttet til østlige lande.
Sidst men ikke mindst, så nyheden om et muligt opkøb fra Microsoft. Det gir et dillemma. Jeg er stadigt Nokia fanboy, men der er efterhåneden ikke meget Nokia tilbage i Nokia.

Tilbage til artiklen. Selvom jeg altid har forbandet et Nokia/Android produkt langt væk, så er jeg mere åben nu. Hvis et Nokia/Android produkt, kan redde Nokia, så det forbliver på finske hænder, så trækker jeg alle tidligere negative udtalelser omkring Android tilbage. Jeg er vildt glad for min Lumia 920, og også meget begejstret for WindowsPhone, men jeg har ikke valgt Nokia grundet WP, jeg har valgt WP grundet Nokia. Fremtiden vil vise om handlen går igennem, og gør den det, ved jeg ikke hvad min næste smartphone skal være.
Vi er mange Nokia fanboys, der hænger med næbbet, hvis den handel bliver en realitet. Så hellere et Nokia/Android produkt, end alternativet.

0 0
20-09-2013 08:25:56

@katron
det er virkelig et flot skriv du har lavet..
jeg er meget enig med dig i dine betragtninger om NOKIA. Især punktet om android telefoner og NOKIA, jeg bruger selv, stadig min n86 og savner flere ting når jeg kikker på min lumia 925(*****) Profier og fmsender er nok de ting der er højest på den list.

respekt herfra..

0 0
ThomasA 18-09-2013 12:00:12

Fed overskrift til artiklen.. Som taget direkte fra EB.
Ok, det passer ikke så godt med indholdet af artiklen, men den skaber virkelig opmærksomhed! :-/

0 0
19-09-2013 10:28:32

Måske det passer ad lige vel, det virker som om at der er lavet et mindre parti hos foxcomm og at Nokia stadig arbejder på en Nokia telefon med android.
De nægter åbenbart at stoppe før nokiasoft er en realitet.

Link:

http://www.unwiredview.com/2013/09/19/nokia-still-working-on-android-phone-wont-cancel-until-november-foxconn-already-made-10k-prototypes/

0 0
David 18-09-2013 10:22:24

WP8.1 fans kan sige hvad de vil, jeg tror det var blevet en kæmpe succes. For mig er det produktet jeg gerne vil have, men ikke kan få. Jeg har flere gange overvejet en Lumia, jeg kan bare ikke leve med WP 8.1. Udover at den mangler nogle af de apps og spil jeg har, så understøtter den ikke CalDav (til andet end google), som jeg er afhængig af.

0 0
Søren H Thomsen 18-09-2013 18:37:26

Ærgerligt, virkeligt ærgerligt for de millioner af Nokiafans, som ikke får mulighed for, at købe en sådan telefon!

0 0
David 19-09-2013 10:48:39

Og folk der ikke er specielt Nokia fans, men bare synes at Nokia laver bedre devices end Samsung og HTC. Jeg tror det er et kæmpe uudnyttet marked.

0 0
Styxx 18-09-2013 18:14:30

Selvom jeg er stor WP fan, havde jeg SÅ gerne set Nokia komme med en Android telefon. Jeg ville ikke selv købe den, men tror den kunne rykke røv på Android markedet, og det havde været godt for Nokia!

Så virkelig en skam at de har været så låste af samarbejdet med MS :/

0 0
Søren D 18-09-2013 09:38:31

mærkeligt hvis et firma af den kaliber ikke havde en plan B....

0 0
18-09-2013 10:26:39

Officielt har de ingen plan B
men noget tyder på at NOKIA måske ikke ville at forlænget en commitment aftale med Microsoft i 2014, dette havde en katastrofal beslutning for Microsoft og Windows Phone.
projektet med android var selv internt super Hemme ligt, men ja de havde lumia kørende med android og det var åbenbart ifølge ovenstående link, nemt at lave ændring..

en fremtid kunne måske have været lumia WP eller android. Man valgte selv, det havde sikkert glædet mange...

0 0
Søren D 18-09-2013 11:14:59

he he nej nu er businessplaner jo sjældent officielle ;-)

Men konceptet med valfrit OS på mobilen er da spændende og godt tænkt (set fra et forbrugersynspunkt)

0 0
18-09-2013 11:29:21

Tøhø
nej det er sjældent....
og ja, valgtfrit OS det havde nu været smart, og innovative som man kender NOKIA..

0 0
18-09-2013 09:27:22

Mener at have læst at de rent faktisk havde android kørende på deres hardware. Hvilken ved jeg dog ikke.

0 0