Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia: Vi har tid til et langt sejt træk

Nokia: Vi har tid til et langt sejt træk

Lumia 925 bliver ikke turn-around-telefonen for Nokia. Strategien er fortsat det lange seje træk.

Nokia Lumia 925. (Foto:<a title= John G. Pedersen)." />
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Nokias Lumia-satsning har endnu ikke givet et kæmpe gennembrud i Danmark, eller resten af verden, men ifølge selskabet var det heller ikke forventeligt.

Ved et pressemøde hvor Nokia Lumia 925, den næste store Lumia-smartphone, blev fremvist for udvalgte dele af den danske presse, gentog produktchef Niels Kjelstrup flere gange, at Nokia er i gang med et langt sejt træk.

- ”Vi tror på det lange seje træk, men for hver dag der går, vinder vi nye kunder og markedsandele,” lød det fra den danske produktchef.

Små udsving i Danmark

Indtil nu rykker Nokia da heller ikke det store i salget, i hvert fald ikke her i Danmark. Hemmeligholdte salgstal fra analysevirksomheden GFK viste, at Nokia i marts 2013 havde en 11 procents markedsandel på smartphones.

I den tilsvarende måned i 2012 var markedsandelen i Danmark på 10 procent.

Målt i værdi kunne Nokia notere sig 9 procent af markedet, mod 7 procent i marts for et år længere tilbage.

I Danmark sad Apple og Samsung på henholdsvis 58 og 20 procent af værdien på det danske smartphone-marked, i marts 2013.

Nokia Lumia 925. (Foto:<a title= John G. Pedersen)." />
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Lumia 920 populær i gul

Selvom smartphone-køberne traditionelt køber den klassiske farve sort, har Nokia formået at lokke kunderne ind i butikkerne, for at se på den alternative gule farve.

I Danmark ligger den sorte Lumia 920 nummer ét, mens den gule er nummer to. Lumia 920 i hvid må nøjes med tredjepladsen.

Nokia har også tænkt sig med Lumia 925, at forsætte farvestrategien og der kommer således også pang-farver, særligt omkring de ekstra covers, der desuden tilfører trådløs opladning til produktet. Covers vil være at finde i farverne hvid, sort, gul og rød.

Lumia 925 kommer ved lanceringen i sort, hvid og grå som grundfarver.

Investorerne har tid nok

Selvom kunderne har interesse i alternative farver er det ikke nok til at bringe Nokia tilbage på toppen af smartphone-markedet. Nutidens kunder er kritiske og stiller store krav, til blandt andet udvalget af applikationer og billederne fra kameraet.

Aktuelt er der 145.000 applikationer i Windows Store og på top 50 listen over populære applikationer i USA, har Windows Phone kryds ved de 48 af pladserne. Men en populær social applikation som Instagram er fortsat ikke på listen, det samme gør sig gældende for en række store spiltitler. 

Nokia har is i maven, og beroliger kritiske journalister og nervøse pengefolk.

- ”Vore investorer bakker op om Stephen Elops Windows Phone-planer og strategien om det lange seje træk. Jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkedes at nå i mål,” fortalte Niels Kjelstrup ved pressemødet.

Nokia Lumia 925. (Foto:<a title= John G. Pedersen)." />
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Lumia 925 satser fortsat på kameraet

Når Lumia 925 kommer til salg i de danske butikker i fjerde kvartal, bliver det fortsat en kamerahistorie der skal kommunikeres. Telefonen har seks linser, hvor den sjette er i glas, altså en opgradering fra Lumia 920, der havde fem linser - alle plastiklinser. Ellers er kameramodulet identisk med det fra 920’eren.

- ”60 procent af alle billeder der tages med mobiler, og deles på sociale netværk, er taget indendørs eller steder med lav belysning,” bemærkede produktchef Niels Kjelstrup.

Udover bedre billeder i dårlig belysning, som er blevet en del af Nokias kendetegn på de nyeste topprodukter, kommer der også andre nyskabelser.

Nokia Smart Camera gør det f.eks. muligt at tage action-shots og dele resultatet med vennerne. Dette viste Nokia frem for journalisterne i rammerne af de københavnske skatermiljø.

Det ændrer dog ikke ved, at sådanne features har andre smartphones også, blandt andet Samsung Galaxy S4. Nokia er ikke foran, men de er med i kapløbet på interessante salgsargumenter.

Et actionshot på Nokia Lumia 925. (Foto:<a title= John G. Pedersen)." />
Et actionshot på Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Opbakning fra store mobiloperatører

I løbet af denne måned kommer Nokia Lumia 925 til salg hos T-Mobile, China Mobile, China Unicom og Vodafone, hvilket nok vil sikre et rimeligt salg af produktet.

Senere følger så flere markedsområder, men Danmark er først på landkortet i fjerde kvartal 2013. Her i landet har mobiloperatørerne også udvist stor interesse for produktet.

Hvordan det så stiller Nokia i den samlede smarthone-konkurrence må tiden vise, men til den tid, har køberne nok også fået mulighed for at vælge en ny iPhone.

Markedsandelen på verdensplan for Windows Phone var i første kvartal 2013 på 3,2 procent, en fremgang fra 2,0 procent i samme kvartal 2012. Android har 75 procent af markedet, mens iOS sidder på 17,3 procent.

Om ikke andet, kan Microsoft og Nokia bryste sig af, at systemet nu er nummer 3 i verden, ifølge tal fra IDC.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

John 06-06-2013 18:46:44

Kunne ikke nære mig. Her er topsalgslisten hos expansys.com i USA.

http://www.expansys-usa.com/top20/?f=1765

11 ud af listens 20 smartmobiltelefoner er WP8 mobiler. :-)
Resten er Android og Blackberry. Ingen Iphone på listen. ;-)

0 0
John 06-06-2013 16:58:04

Ja, det skulle heller ikke undre mig.
Men lad være at fortælle det til DR's "Harddisken" og "SoEinDing" De vil blive meget kede af det. ;-) De er så glade for deres "Iphone/android apps" at de vil få et nervøst sammenbrud hvis de får at vide at WP8 kan blive lige så store.

0 0
John 06-06-2013 13:01:30

Hvad angår Instagram så har jeg lige læst at det skal komme til WP8 26 juni. Se link.:

http://wmpoweruser.com/new-rumour-instagram-coming-to-windows-phone-26th-june/

Og her er en rapport som mener at Windows Phone bliver næsten lige store som Iphone i 2017.:

http://mobil.nu/blog/nyheder/derfor-vil-windows-phones-salget-matche-iphone-i-2017-40339

0 0
Henrik 06-06-2013 14:18:42

Jep.

Vil iøvrigt slet ikke være overrasket hvis det skete før 2017.

0 0
John 06-06-2013 09:11:48

Har en L920, og synes ikke at der mangler nogen apps.
Windows Phone 8 er tæt intergreret med Windows 8,outlook,Onenote(rigigt godt), Excel og Word fra office pakken og skydrive. En kombination som fungerer meget godt. Nokia's Korttjenester er også langt bedre end de andre, og den eneste der kan bruges uden nettilgang.
Jeg spiller ikke så meget, men har læst at spillet "Halo" er på vej. Kun til WP8 ;-). Hvis du er til mobilfotos er der masser af app's som er ret gode. bl.a. "ProShot", og "Photobeamer" og "Instance"(Instagram client). Jeg tror at Nokia og Microsoft er et vinderhold, som vil vinde store markedsandele, særlig fra android systemet, som på mig virker som et "kælderprojekt" sammenlignet med WP8.

0 0
Henrik 06-06-2013 11:31:39

Hørt!
Det med spillende kommer også til at ændre sig. WP er godt på vej mod 10% markedsandels-barrieren, bla. på bekostning af Apple. Når dette nås, har udviklerne en god grund til at supportere WP mere. Man ser det allerede ske.

Android skal nok blive ved med at dominere markedsandelsmæssigt, men det er også med en stor spredning over forskellige modeller - hvor ikke alle er lige heldige og profitable.

0 0
Peter Frederiksen 05-06-2013 19:20:57

Men ikke alle...

"Nokia CEO Stephen Elop has been taking flak from angry shareholders at the company's annual investor's conference, with accusations flying that he's running the company into the ground by keeping Nokia as a Windows-only operation."

"You're a nice guy ... and the leadership team is doing its best, but clearly, it's not enough," shareholder Hannu Virtanen told Elop, Reuters reports [1]. "Are you aware that results are what matter? The road to hell is paved with good intentions. Please switch to another road."

http://goo.gl/tu9Oz

0 0
Henrik 06-06-2013 09:51:21

Det er de investorer som købte Nokia aktier da den var i over 30$. Så er det jo klart, at de er utilfredse, eftersom aktien er på ca. 3,5$ i dag. Med andre ord, de er brændt inde med dem indtil videre.

MEN deres kritik af Elop er forfejlet. Den lave aktiekurs kan de takke den tidligere ledelse og deres zigzag-kurs for.

Så de investorer der købte aktierne på all-time high (30$ - 60$), kan man kun sige een ting. Tough titties. Sådan er spillereglerne.

Det man skal spørge sig selv om er - hvilken strategi tror man er den der vil mest værditilvækst til aktien fremover?

Her burde der ikke være nogen tvivl om, at den nuværende ledelse og Elop er PRÆCIS hvad der skal til, og alt tyder på, at det er VIRKER:

http://us.rd.yahoo.com/finance/external/mfool/rss/SIG=13a99q2ij/*http://www.fool.com/investing/general/2013/06/05/sorry-to-disappoint-but-the-microsoft-nokia-deal-i.aspx?source=eogyholnk0000001

Det sidste der er brug for er, at Nokia skifter til Lagdroid eller noget andet. Samsung er total-dominerende på Lagdroid scenen, og det kommer ikke til at ændre sig foreløbig.

WP8 er et fremragende OS, som kører lige godt uanset prisklasse på mobilen. Det er et de stærke kort MS og Nokia har.

0 0
Tobias 06-06-2013 00:45:47

Nej men hove patten gør ellers var han skifte ud det er fra general forsamlingen personlig ser jeg meget fram til deres regnskab her i juli

0 0
Henrik 05-06-2013 08:22:04

Der findes en Instragram klient til Windows Phone 8!

Instance, som er en fuld Instagram klient til WP8. Virker fremragende og er hurtig og elegant.

0 0
John 06-06-2013 08:48:14

Ja, og hvis du har en Lumia telefon kan du bruge Nokia appen "Photobeamer" til at vise dine foto's på hvilken som helst internetkoblet computerskærm på et øjeblik. Det er en fantastiskt lille app som har fået over 1000 top anmeldelser.

0 0
Peder Alipio Thurøe 04-06-2013 12:20:07

Nokia and Windows 8 mangler apps stadig og hvis det ikke bliver bedre kan det blive et meget langt træk Nokia har foran sig.

0 0
Henrik 05-06-2013 08:24:00

Jeg mangler sgu heller ikke noget.

Plus, at Windows Phone 8 bare kører så meget bedre end Lagdroid. Jeg kommer ikke tilbage til Lagdroid.

0 0
05-06-2013 23:17:32

Foretrækker at et scroll i ny og næ lige hænger et splitsekund, end jeg kun har 4 apps at lege med....

0 0
Krabbe 04-06-2013 15:48:15

Mangler app´s ???????

Gud-ske-lov er Windows Store ikke tilsølet af 99 gengangere som Android og Apple Store er så berygtet for.

Personlig er jeg ikke engang- på flere måneder, blot tilnærmelsesvis nået igennem, hvad Windows tilbyder.

0 0
Tommy 04-06-2013 16:56:30

WP mangler nogle få apps. Personligt savner jeg en Podio-app, men det er vist også det.

Som tidligere droid og ios-bruger (har en Lumia 920 nu) er der dog andre ting som er væsentligt mere interessante da man på WP har en office version og koblet sammen med Office 365 og Skydrive kunne der lige så godt være 0 apps i WP markedspladsen, for Office-delen gør at der går lang tid før jeg kan vende tilbage til droid og ios.

Alle der har et arbejde eller er studerende kan vinde utrolig meget effektivitet ved WP+0ffice 365 og skydrive. Det er sgu en epic kombi!
Det betyder ikke at der ikke er plads til forbedringer, men som arbejdsredskab er min Lumia 920 langt overlegen alle andre ikke WP produkter lige pt.
Hvis man primært bruger sin mobil til sjov og leg, ja så kan der godt være problemer, fx at de nyeste spil kommer først til ios/droid.

0 0
Søren H Thomsen 04-06-2013 20:41:58

Jeg har prøver Skrammel 365. Jeg ville dele et excel-regneark med konen i Skydrive; men måtte konstatere, at man ikke kunne markere udskriftsområder, der ligger uden for browservinduet, hverken i Explorer eller Firefox, hverken under Windows 7 eller 8. Kunne derfor ikke bruge det til opgaven.hvad nytte er det så til på en WP?

0 0
Tommy 04-06-2013 21:33:25

Que? Jeg beklager at sige det, men det er fejl 40.

0 0
Alfix 04-06-2013 13:27:13

Uenig! Jo, hvis man vil have den til at vaere en iphone, saa jo. Jeg mangler ingen apps, men jeg er saa heller ikke til alt det tidspilde, specielt ikk naar de fleste apps blot er omkonverteret webindhold og what not.

Endvidere, ja app store til ios eller Android marked har 100.000 vis af apps.... Ehhhh.... sandt!, Men de har saa ogsaa 20 versioner af de samme ting, saa det er endnu mere uoverskueligt.

Windows Phone er perfekt til mig, har alt det jeg skal bruge og mere til :)

0 0