Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokias aktier styrtdykker efter præsentation

Nokias aktier styrtdykker efter præsentation

Krisen er måske ikke helt ovre for den finske mobilproducent Nokia. Deres aktier styrtdykker efter præsentationen.

Brugerne på Mobilsiden.dk virker positivt stemte overfor Nokia efter præsentationen af de nye produkter Nokia Lumia 820 og 920. Men på børsen bliver Nokia straffet efter den nye lancering.

 - Nokia Lumia 920 - alt om den nye topmodel

Kort efter præsentationen af de to nye smartphones er aktiekursen dykket mere end 14 procent. Det skriver Business.dk.

Inden præsentationen lå aktien til at falde omkring fire procent, men det blev altså værre end forventet for den i forvejen kriseramte mobilproducent.

Robert Jakobsen, der er aktieanalytiker og følger Nokia for Jyske Bank, forklarer Nokia-aktiens fald med to ting. For det første var der mange, som havde spekuleret i aktien op til i dag, og derfor var begyndt at sælge inden lanceringen af de nye Lumia-modeller. Samt det der var på pressemødet i dag var ikke nyheder, da alt allerede var lækket til pressen.

Læs også:
Her er prisniveauet på Lumia 920 og 820 
Nokia Lumia 920 kan betjenes med handsker og negle 
Windows Phone 8 får screenshot funktion 
Nokia Lumia 820 – smartphone i mellemklassen

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 06-09-2012 08:31:16

Men WP er i mine øjne bare kedeligt og låst. Hvis du kommer fra Android, Symbian eller Harmattan og er vand til at kunne gøre som man vil, er det jo som at få en spændetrøje på. Nokia leverer et rigtigt godt stykke hardware og nogle fine location apps, men det hele fejler grundet den manglende WOW effekt på OS fronten. Alle andre producenter satser på mere end 1 platform, hvor nokia har valgt at ligge alle æg i en kurv det er en meget risikabel strategi, nå man ikke er Apple som har nogle helt andre parametre at skrue på omkring deres produkter. Nu når nokia har valgt udelukkende at være Hardware producent bliver de nød til at gå hele vejen, og tilbyde min 2 og måske 3 OSer og dette gerne på samme hardware, så giver man slutbrugerene det de vil have. Hvis Nokia ikke sadler om, så tror jeg det er slut...

0 0
Thomas 06-09-2012 08:37:11

Kort og kontant; Du tager fejl.

0 0
Peter Frederiksen 06-09-2012 11:36:22

Overhovedet ikke!

Jeg har ikke lige linket ved hånd, men der er lavet en beregning på hvor Symbian bruger som har valgt at skifte til Nokia WP mobiltelefoner.

1:5 Symbian har valgt WP i US, da Elop og hans Burning Memo blev skrevet havde Nokia %45 af US smartphone market nu har de 3% WP.

Massiv Nedgang på Symbian, lille fremgang på WP
http://www.kantarworldpanel.com/dwl.php?sn=news_downloads&id=76

Kære Thomas, jeg tror Thomas har ret ud fra et statistik synspunkt!

Bonus info!
Elop sagde i går at Lumia serien har solgt 7 millioner to date!

100 dage 20.000.000 SGS3er
http://sammyhub.com/2012/09/06/samsung-sells-20m-galaxy-s-iii-units/

0 0
Kim 12-09-2012 20:53:37

Peter, lad nu være med at finde på historier, bare fordi du ikke kan klippe/klistre noget sammen.

Nokia har ikke haft en interessant markedsandel i US i årevis - på smartphone området. Symbian havde i 2009 en markedsandel på under 9% i US, altså længe før "Burning Platform memo".

Men hov... lavede du amatør fejlen og blandede smart og dumpphones? Der har du helt ret i at billige Android "smartphones" har taget store dele af Nokias dumpphonemarked. De minder også om hinanden...

0 0
Thomas 06-09-2012 12:27:13

Hvad har dine tal med noget at gøre?

Thomas' argument er jo, at Nokia skal satse på Android og Meego, fordi han ikke kan li' WP8.

0 0
Thomas 06-09-2012 14:16:30

Talene kan vel tolkes således at Nokias gamle Symbian kunder vælger Android/iOS frem for WP. Det er selvfølgelig med forbehold for det ene og det andet. Men sammenhængen må være der....

0 0
Thomas 06-09-2012 15:05:12

Hvem har nogensinde påstået andet? Og hvad har det med Nokias aktiefald at gøre?

0 0
Peter Frederiksen 06-09-2012 14:07:35

Talene taler sit rene sprog.

Vi kan være enig om at Symbian er Pure Nokia, ser man på Symbian nedgang verden over, så er det ikke lige frem Lumia serien de har valgt.

Jeg tror det er for sent for Nokia at satse på noget andet nu.

De skulle have beholdt f.eks. Meego, som havde potentiale til noget stort, samt skroddet samtlige af deres egne OSer, som kunne være konkurrence dygtigt på Low end smartphone market i Afrika, indien, sydamerika, Kina, hvor Huawei og Samsung har slagtet Nokia.
(EN Lumia 610 koster det dobbelte af Huawei's og Samsungs low end modeller, som har bedre specs. og funktionalitet på de kanter)

Jolla (startet af fyrede Nokia ansatte) som kører Meego videre, har fået massive investeringer bl.a. fra Kinesiske Mobil operatører.

Hvor Nokia Symbian tidligere sad tungt på det Kinesiske markede med over 70% for 1 1/2 års tid siden. Nu er det vist Android der har de 70-80% procent af dette markede.

Så der er vel en eller andet der er gået galt for Nokia og WP7, der har gjort at Smartphone køberne vælger alt andet end WP? (ind til videre)

Thomas har et argument til en af oversagerne.
"Hvis du kommer fra Android, Symbian eller Harmattan og er vant til at kunne gøre som man vil, er det jo som at få en spændetrøje på."

Jeg har samme holding, går du ind læser på diverse Symbian og Meego forums, så er det stort set de argumenter og Deaths to Elop!

Bonus "læs Kommentarene"
http://mynokiablog.com/2012/09/04/leaked-prototype-nokia-lauta-rm-742-cancelled-immediate-n9-successor/

0 0
Thomas 06-09-2012 15:04:53

Meego var/er dødfødt - det er kun hardcore Nokia-folk, der påstår andet.

Jeg er dog stadig ikke med på, hvad det har med noget at gøre?

Min pointe var såmænd bare, at når Thomas påstår, at det er pga. WP, at Nokia fejler, så tager han fejl.

0 0
Thomas 06-09-2012 15:15:30

Ingen mobilproducenter har susses med WP. Samsung kan sælge 20.000.000 GSIII på 100 dage, men kun meget få WP telefoner... og du mener stadig ikke der er en sammenhæng?

0 0
Thomas 06-09-2012 16:03:39

Næh.

Der hvor kæden knækker for dig, er når du begynder at udtale dig om WP8 og mangel på "WOW-effekt".

Hvad Symbian, Meego og andre døde styresystemer har med noget at gøre, mangler i stadig at svare på.

At Android er udbredt er der ingen tvivl om. Men som du også ved, så kan 1 milliard fluer ikke tage fejl. Lort er fantastisk.

Eller for at skære det ud i pap:

Popularitet != kvalitet.

0 0
Thomas 07-09-2012 10:57:15

Nej der er selvfølgelig ikke en 1:1 mellem tingene, men hvis WP er så fantastisk som du siger, hvorfor sælger det så ikke? Hvorfor mener du Nokia fejler?

0 0
Thomas 07-09-2012 11:03:06

Hvis jeg vidste det, så ville jeg ringe til MS og fortælle dem det.

Jeg synes ikke Nokia fejler. Tværtimod. Fantastisk hardware og et (formentlig) fantastisk OS. Om folk er enige eller ej, er jeg sådan set ligeglad med.

Det er dig, der tror Nokia går ned, ikke mig.

0 0
Thomas 07-09-2012 12:24:33

Kunne det så tænkes at WP måske ikke er så fantastisk? Vi er enige om at Hardwaren som Nokia har leveret er ganske glimrende.

0 0
Thomas 07-09-2012 13:02:50

Det er et spørgsmål om smag. At der sidder nogle bitre Nokia-fanboys rundt omkring og råber og skriger omkring Meego, er der ingen tvivl om.