Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokias salg styrtdykker

Nokias salg styrtdykker

Kun hver fjerde mobil er nu fra Nokia. Nokias tilbagegang har til gengæld givet plads til vækst for Samsung og HTC.

Nokia’s markedsandel er stødt faldende, og på ét år er Nokia’s andel af solgte mobiler faldet fra at være hver tredje, til kun at være hver fjerde. Nokia’s markedsandel er i dag på 25,1 procent på verdensplan, som er det laveste niveau siden 1997.

Det viser nye tal fra analysehuset Gartner.

Til gengæld har både HTC, Samsung og Apple fremgang, mens det også går tilbage for Sony Ericsson.

Der bliver fortsat solgt næstflest Samsung-mobiler, og tredjeflest LG-mobiler. Begge har dog oplevet et fald i markedandel, på trods af flere solgte mobiler.

Apple har fordoblet sit salg, og ligger nu på fjerdepladsen, med en markedandel på 3,9 procent.

Størst fremgang havde HTC, der på et år har forøget markedsandelen fra 0,9 til 2,2 procent.

Det ser ikke så godt ud for Sony Ericsson, der mistede markedsandel fra 2,7 procent sidste år, til 1,9 procent i år. De nyeste mobiler fra Sony Ericsson, som Xperia Arc og Play, nåede dog ikke med i optællingen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thinkpad61P 23-05-2011 21:03:52

kun 3,9 procent disciple. Tænk hvad de betyder for resten af os :)

0 0
peter 23-05-2011 21:20:18

Ja de får i hvertfald noget mere eksponering end deres 3,9 % markedsandel retfærdiggør. Det kan godt blive lidt trættende en gang imellem!

0 0
peter 23-05-2011 14:50:38

Nu ved jeg godt du bare har taget din artikkel fra Business.dk nærmest direkte og så kan man vel ikke regne med at du fact tjekker bare en smule. Men det er forkert at Nokias salg styrtdykker. Deres markedsandel styrtdykker, men deres salg falder kun en smule, hvor deres konkurrenters salg stiger og dermed den styrtdykkende markedsandel. Men at skrive at salget styrtdykker er direkte forkert, men på den anden side havde jeg selvfølgelig ikke forventet mig mere af dig May. Er det et fritidsjob du har til at supplere din ungdomsuddanelses S.U.?

0 0
Henrik 23-05-2011 16:28:16

Deres salg styrtdykker ikke. Det er et faktum.

Den originale rapport:
http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1689814

Deres "dumbphone" antal er faldet en lille bitte bitte smule (hvilket jo selvfølgelig ikke har noget som helst at gøre med Android og iOS konkurrence).

På smartphone området er deres salg steget:

Q1 2010: 24 millioner
Q1 2011: 27 millioner

Markedsandelen er rigtignok faldet pga. af at markedet generelt er vokset mere end Nokia's salg. Når et marked vokser er der også plads til flere konkurrenter, og de dygtigste vil naturligvis se en hurtig vækst i markedsandel.

Intet mystisk i dette og heller specielt katastrofalt, det kaldes bare "konkurrence".

0 0
Jøren 23-05-2011 20:23:12

Jeg er enig med peter i hans grumme kritik. Men os Nokia fans er jo vant til det her på siden.

Men ellers synes jeg at det var flot af Henrik, at skrive en ægte artikkel, hvor man hører om virkeligheden, og at det rent faktisk går godt for Nokia.
Tak til Peter og Henrik for en henholdsvis god kritik, og en flot artikkel.

Henrik kunne du tænke dig at blive ny journalist på mobilsiden? Du har baggrund for hvad du skriver.

0 0
Henrik 23-05-2011 21:16:42

Taktak :-)

Jeg glemte dog at sige, at Nokia selvfølgelig er under pres, og at de derfor naturligvis ikke kan ligge på den lade side (hvilket de har gjort på en række områder). Så selvfølgelig skal de tage konkurrencen alvorligt. Det ser det nu også ud til, at de er begyndt at gøre.

Jeg ser specielt frem til deres Anna update, Ovi Store updaten her senere på ugen, deres kommende modeller (X7, E6) og naturligvis den berygtede Meego-baserede telefon (N9), som ser ud til at komme alligevel (og som ser ufattelig lækker ud!).

Personligt er jeg lidt lunken på, at de går over til 100% Windows Phone på deres smartphones, men forretningsmæssigt giver det (måske) mening. Jeg havde nu foretrukket Meego.

0 0
23-05-2011 16:09:35

Selvom du har ret i din kritik i forhold til overskriften(resten af artiklen er der ikke noget i vejen med), så kunne du godt tage at styre dit sprog. Jeg har selv været kritisk overfor Nokia og dine kommentar er ofte meget uhøflige.

Der er ingen der siger at alle skal være enige, men der er ingen undskyldninger for at skrive nedladende om andre personer, heller ikke redaktionen.

0 0
peter 23-05-2011 21:16:15

Det her handler ikke om at være enig eller ej, der er tale om faktuelle fejl og det er altså ikke godt nok. Desuden er det langt fra føste gang at May ikke har sine facts på plads. Jeg vil faktisk mene det er mere reglen end undtagelsen at Mays artikler indeholder direkte fejl og masser af vrøvl. Så efter tilpas mange gange jeg har pointeret fejl i Mays artikler hvor hun intet har rettet så bliver man lidt træt.

Hvis du har oplevet jeg har været uhøflig så er det helt sikkert fordi du har kritiseret noget uden at have dine facts på plads og det har jeg meget lidt respekt for.

0 0