Nokias salg styrtdykker

Kun hver fjerde mobil er nu fra Nokia. Nokias tilbagegang har til gengæld givet plads til vækst for Samsung og HTC.

Nokias salg styrtdykker

Nokia’s markedsandel er stødt faldende, og på ét år er Nokia’s andel af solgte mobiler faldet fra at være hver tredje, til kun at være hver fjerde. Nokia’s markedsandel er i dag på 25,1 procent på verdensplan, som er det laveste niveau siden 1997.

Det viser nye tal fra analysehuset Gartner.

Til gengæld har både HTC, Samsung og Apple fremgang, mens det også går tilbage for Sony Ericsson.

Der bliver fortsat solgt næstflest Samsung-mobiler, og tredjeflest LG-mobiler. Begge har dog oplevet et fald i markedandel, på trods af flere solgte mobiler.

Apple har fordoblet sit salg, og ligger nu på fjerdepladsen, med en markedandel på 3,9 procent.

Størst fremgang havde HTC, der på et år har forøget markedsandelen fra 0,9 til 2,2 procent.

Det ser ikke så godt ud for Sony Ericsson, der mistede markedsandel fra 2,7 procent sidste år, til 1,9 procent i år. De nyeste mobiler fra Sony Ericsson, som Xperia Arc og Play, nåede dog ikke med i optællingen.