Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokias største problem er ikke iPhone

Nokias største problem er ikke iPhone

Nokia har ikke slået igennem hos særligt de amerikanske journalister. Deres problem er altså ikke iPhone og Apple, men evnen til at kommunikere. Det mener et telekonsulentfirma.

Artiklerne om iPhone i medierne har været enorm, og selvom Nokia er verdens største mobilproducent, har opmærksomheden ikke i nævneværdigt omfang, været rettet mod Finland - selvom Nokia stadig sælger over dobbelt så mange smartphones som den nærmeste konkurrent.

En generel opfattelse hos slutbrugere såvel som journalister er, at Nokia ikke har haft et seriøst alternativ til iPhone. Den opfattelse deles af konsulentvirksomheden Strand Consult, der lever af, at rådgive telebranchen.

Strand Consult mener, at Nokias største problem ligger i deres evne til at kommunikere - til trods for de paradoks, at Nokia netop lever af, at sælge kommunikation. Hovedproblemet er med andre ord ikke iPhone som produkt.

Amerikanske medier lever i deres egen verden

En måde at slå igennem på i et bredt perspektiv er, at være synlige i medierne. Særligt i USA kan dette være en udfordring.

Ifølge Strand Consult anerkender mange amerikanske journalister slet ikke, at der findes et mobilmarked uden for USA. Til trods for, at USA kun står for syv procent af det samlede salg på verdensplan af mobiltelefoner - et salg som primært er domineret af Nokia.

Det bliver interessant at se, om den nye Nokia topchef Stephen Elop, kan bruge erfaringen fra hans tidligere job i Macromedia, til at få de amerikanske journasliter i tale.

Læs også:
 - Analyse: Mobilkrigen er genoptaget - Nokia er tilbage

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

19-11-2010 10:13:44

Kommunikation har været Nokias problem i mange år, hvis man for aldrig havde hørt om mobiltelefoner indtil 2007, så ville man tro Nokia var et meget lille firma, også i DK.

Når man ser tilbage på Nokias historie siden 2007, så er det jo tydeligt at der er nogle som har været meget dårlige til kommunikation. Mange af de personer der burde have forsøgt at kommunikere til medierne er vel de samme personer der kikkede på symbian og mente at det fra en brugers synspunkt måtte være på niveau med iOS og siden Android.

0 0
Henrik 19-11-2010 15:05:29

Symbian^3 OS er på fuldt højde med iOS og især Android. Det er fakta.

0 0
19-11-2010 17:21:15

Du kender min holdning til symbian 3. Det minder mig om en reklame jeg så for N8 i dag, der var tre stikord som alle omhandlede kameraet. Hvis du pilder det kamera ud en N8 så er der pt. ikke noget N8 kan væsentligt bedre end konkurrenterne. Som sagt er du uenig, det er muligt det kan give Nokia noget motivation.

Hvis N8 var det vidunderprodukt du gør det til, så forstår jeg ikke at Nokia sælger den så billigt.

Og kommunikation er i den grad noget Nokia er dårlige til. Gå ind og søg efter Nokia på google eller på en avises hjemmeside og gør det samme med iphone. iPhone er på tre år blevet langt større i medierne end Nokia er i over et årti.

0 0
chris 20-11-2010 18:42:33

"Hvis N8 var det vidunderprodukt du gør det til, så forstår jeg ikke at Nokia sælger den så billigt."

Grunden er at forskellen på Nokia og Apple er at Nokia vil sælge mobiltelefoner mens Apple vil tjene penge.
Som forbruger synes jeg det er fantastisk, at jeg kan få en telefon med så meget funktionalitet ti den pris.

"iPhone er på tre år blevet langt større i medierne end Nokia er i over et årti."

Det er det man kalder hype. Prøv lige at se tilbage på den gang IP4 blev lanceret, og så hvad den har at byde på idag. For mig at se står den tilbage med en god skærm, et statisk kedeligt OS og en defekt antenne.

N8 slogan "en samartere smartphone. Hvor smart er du?" siger nøjagtigt hvad det handler om.
Du får en masse muligheder.HDMI,Det bedste kamera USB2go, samlet op til 48gb lagerplads og bluetooth 3.0 Så er det op til dig at bruge dem.

0 0
Gammel Korning 25-11-2010 17:03:00

Ja man kan vel ikke skælde Nokia ud fordi de sælger deres telefon til en rimelig penge, mens Apple sælger deres efter en ganske god tlf, men pi... dyr fordi de er et fedt brand nu. Kunne godt tænke mig at prøve e n N8,for den kan tilsyneladende meget for en del færre kroner. Jeg har selv Iphone 3GS og Samsung Galaxy S og er mest glad for min Samsung

0 0
Henrik 19-11-2010 18:10:28

"Du kender min holdning til symbian 3."

Jep.

"Hvis du pilder det kamera ud en N8 så er der pt. ikke noget N8 kan væsentligt bedre end konkurrenterne."

Det samme kan siges om konkurrenterne ifht. Symbian^3. Det kaldes konkurrence og trends.

"Hvis N8 var det vidunderprodukt du gør det til, så forstår jeg ikke at Nokia sælger den så billigt."

Vidunder og vidunder - det er et solidt device der performer hvad den lover til en yderst rimelig pris, og noget tyder på andre synes det samme. Nokia har ihvertfald problemer med at følge med i produktionen, hvilket er første gang i 3 år.

"Og kommunikation er i den grad noget Nokia er dårlige til. Gå ind og søg efter Nokia på google eller på en avises hjemmeside og gør det samme med iphone. iPhone er på tre år blevet langt større i medierne end Nokia er i over et årti."

Jamen, det har du helt ret i, men det gør ikke deres nye produkter dårlige.

0 0
20-11-2010 10:14:46

Nej det gør ikke deres produkter dårligere, men det gør at Nokia har tabt store markedsandelem til bl.a. iPhone og Android og formentligt snart WP7. Husk at apple kan sælge en iPhone med en defekt antenne, ingen flash og ingen væsentlige nyheder uden problemer.

Husk det er Symbian3 og WP7 der er udfordrerne, hverken Nokia eller m$ har haft succes med smartphones de seneste år, hvilket skal ses i forhold til at konkurrenterne har stor fremgang. Dermed er det også de to ny/gamle der skal bevise at de kan noget specielt.

Og det at produktionen ikke kan følge med er en underlig måde at måle succes på. For det første har jeg hørt det før, rigtigt mange gange endda, HTC Desire har nærmest været konstant udsolgt det seneste år, apple har med iPhone4 har haft svært ved at følge med, osv. Det fortælle ikke specielt meget om deres succes.

0 0
Henrik 20-11-2010 18:06:25

"Og det at produktionen ikke kan følge med er en underlig måde at måle succes på. For det første har jeg hørt det før, rigtigt mange gange endda, HTC Desire har nærmest været konstant udsolgt det seneste år, apple har med iPhone4 har haft svært ved at følge med, osv. Det fortælle ikke specielt meget om deres succes."

Er det? Modsiger du ikke dig selv her? HTC Desire og iPhone4 har været store successer for HTC og Apple, er det ikke netop derfor at de har været udsolgt flere steder? Hahem...og det er jo ikke fordi disse ikke har sent til at netop at bruge dette som spin, vel?

Men nejnej, når det er Nokia der ikke kan følge med, så må det være noget andet (ruller øjne) - uforagtet at Nokia nok er den virksomhed der har den største logistik og produktions kapacitet overhovedet.

0 0
Androidguy 19-11-2010 16:43:09

Symbian er ikke på højde med android og iOS, måske har den lige så mange funktioner og kan ligeså meget, men selve brugerfladen ser meget bedre ud på både iOS og android. Og jeg har prøvet Symbian^3 OS

0 0
John 19-11-2010 22:04:20

Hvilket OS der er bedst afhænger jo af præferencer. IMO er der fordele og ulemper ved både iOS, Android og Symbian. Browseren i Symbian er fx et svagt punkt. Det kan dog let løses med Opera Mobile - præcis som Opera læser problemet på Windows :)
Browseren på HTC Desire er dog heller ikke perfekt.
Man har kritiseret Android Marked for, at der er meget skrammel der bærer præg af ikke at være færdigudviklet. Den kritik er jeg langt hen ad vejen enig i.
Min største anke ved N8 er faktisk ikke softwaremæssigt, men at man ikke kan slå lysføleren helt fra.

0 0
Henrik 20-11-2010 18:02:07

@John: Præcis :-)

0 0
Henrik 19-11-2010 17:08:03

Smagssag, intet andet. Jeg er f.eks. ikke speciel vild med Android, har en Desire også, men N8eren er den telefon jeg bruger mest - langt federe og hurtig.

0 0
Peter 19-11-2010 19:08:46

Så er fordi ud ikke bruge for en smartphone, de fede programmer ikke i Nokia. Android styre, men glæder mig til Nokia kommer med deres Meego OS. De skulle droppe Symbian, det er næste være end Windows mobile 7.

0 0
Henrik 19-11-2010 19:35:21

Øøøh, jeg fik min første smartphone i 2004, det var en Siemens SX1. Du skal sgu ikke fortælle hvad jeg ved og ikke ved. Jeg udvikler til forskellige platforme hver dag og Android er på ingen måde hverken noget særligt eller specielt elegant (slet ikke når man graver ind bagved).

0 0
Peter 20-11-2010 14:47:07

Det tror jeg du er ene om at synes, Nokia er kendt for at være besværelig at programmere til. Med hensyn til OS. har Nokia vist at de kan, det kan man se på N900, den er bare alt for klodset. Det er jo også det OS. de vil satse på deres top modeller.

0 0
Henrik 20-11-2010 17:50:06

@Peter:

Alle udviklere der har brugt 10 minutter på at kigge på Qt SDK til Symbian og Maemo/Meego, indser hurtigt hvor nemt det er. Jeg tror du skulle opdatere din viden om hvordan Nokia er at programmere til. Du tænker sikkert på Symbian C++, som er ret hardcore, men det er ikke længere det man bruger når man udvikler apps til Symbian, nu er det ren C++ og Qt libraries og OpenGL ES hvis det er spil - faktisk meget lig den måde det foregår på til iPhone.

Du har ret i Maemo 5 der kører på N900, er ret lækkert. Den næste version, som nu omdøbt til Meego, kommer Q1 2011 sammen med en række nye devices. Iøvrigt er app API'en og UI'en baseret på Qt i Meego også, så man kan direkte re-compile sine Qt apps til Meego også (udover Symbian).

0 0
Peter 21-11-2010 15:06:08

Undskyld, du har ret jeg tænker på det gamle :-s

0 0
19-11-2010 20:25:24

Det tror jeg på, det ser ud til at N8 får stort set de samme programmer som de andre smartphones. Og du har formentligt ret i det du skriver om det sker under overfladen på de andre styresystemer. Hvilket i øvrigt ikke interesserer mig så længe de programmer jeg henter til min Desire fungerer ordentligt.

Men Nokia mangler stadigt en brugerflade der er logisk for andre end hardcore Nokia brugere. At der findes bedre alternativer til symbian 3 er jo så bare flovt for Nokia.

Og så mangler Nokia en person(ambassadør) der kan konkurrere med Steve Jobs i medierne. Eric Schmidt fra google er den eneste der komme bare en smule i nærhedem.

0 0
Peter 20-11-2010 15:06:57

Programmer der mangler Symbian:
Squeezeceneter remote. 5 forskellige.
Boxee remote
Dropbox
RemoteNotifier
AppBrain. genialt

Og man kan blive ved.

0 0
Henrik 20-11-2010 18:00:30

"Squeezeceneter remote."

Aldrig hørt om det. Så det skal nok passe.

"Boxee remote"

Ikke noget jeg på nogen måde savner.

"Dropbox"

Passer ikke. Det er korrekt at der ikke er en "officiel" klient, men der er masser af alternativer der virker med DropBox. Jeg bruger selv PixelPipe, som også supporter en masse andre protokoller.

"RemoteNotifier"

Sikkert ikke. Men tilgengæld har jeg som regel min telefon connected trådløs over bluetooth, så Ovi Suite giver notifications når der sker ting på telefonen. Same thing, basically.

"AppBrain. genialt"

Pedanten til dette er Ovi Top Apps. Fungerer stort på samme måde, med en tilhørende widget på homeskærmen.

0 0
Henrik 19-11-2010 20:48:40

"Hvilket i øvrigt ikke interesserer mig så længe de programmer jeg henter til min Desire fungerer ordentligt."

Se, det er jo så netop her, at jeg har haft meget uheldige oplevelser med Android.

0 0