Nokias største problem er ikke iPhone

Nokia har ikke slået igennem hos særligt de amerikanske journalister. Deres problem er altså ikke iPhone og Apple, men evnen til at kommunikere. Det mener et telekonsulentfirma.

Nokias største problem er ikke iPhone

Artiklerne om iPhone i medierne har været enorm, og selvom Nokia er verdens største mobilproducent, har opmærksomheden ikke i nævneværdigt omfang, været rettet mod Finland – selvom Nokia stadig sælger over dobbelt så mange smartphones som den nærmeste konkurrent.

En generel opfattelse hos slutbrugere såvel som journalister er, at Nokia ikke har haft et seriøst alternativ til iPhone. Den opfattelse deles af konsulentvirksomheden Strand Consult, der lever af, at rådgive telebranchen.

Strand Consult mener, at Nokias største problem ligger i deres evne til at kommunikere – til trods for de paradoks, at Nokia netop lever af, at sælge kommunikation. Hovedproblemet er med andre ord ikke iPhone som produkt.

Amerikanske medier lever i deres egen verden

En måde at slå igennem på i et bredt perspektiv er, at være synlige i medierne. Særligt i USA kan dette være en udfordring.

Ifølge Strand Consult anerkender mange amerikanske journalister slet ikke, at der findes et mobilmarked uden for USA. Til trods for, at USA kun står for syv procent af det samlede salg på verdensplan af mobiltelefoner – et salg som primært er domineret af Nokia.

Det bliver interessant at se, om den nye Nokia topchef Stephen Elop, kan bruge erfaringen fra hans tidligere job i Macromedia, til at få de amerikanske journasliter i tale.

Læs også:
 – Analyse: Mobilkrigen er genoptaget – Nokia er tilbage

Videre om emnet

Vi følger op med den seneste udvikling om emnet. mobilsiden holdt fast i sin interesse i tematikken. 16/11/2010 kørte vi en ny vinkling på emnet Ny musikvideo låner fra iPad og iPhone – Følg det videre forløb her. Tjek de seneste nyheder om emnet her.