Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokias Symbian taber stort

Nokias Symbian taber stort

Den finske gigant får tæsk af Google og Apple.

Nye tal fra anden kvartal (april til juni 2011) viser, at Nokias Symbian system må se sig slået af både Googles Android og Apples iOS styresystemer. Der er ingen tvivl om, at Nokias Symbian Styresystem har set bedre dage. Det skriver Mobilen.no

Nokias topmodeller såsom N8, C7 og E7 solgte betydeligt dårligere end konkurrenten Apples iPhone. Mens Apple solgte omkring 20 millioner iPhones, så kunne Nokia sammenlagt kun præstere 16,7 millioner solgte smartphones.

Nokia solgte i anden kvartal 88,5 millioner telefoner, hvilket er betydeligt ringere end i 2010, hvor selskabet solgte hele 108,5 millioner telefoner.

Det er smartphone -alget, som for alvor trækker Nokia ned med en nedgang på hele 31 procent, mens de lidt simplere telefoner havde en nedgang på 15 procent.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BloodweiserDK 26-07-2011 09:20:29

Jeg har prøvet både symbian, android samt ios, og kan sagtens forstår hvorfor Nokia taber terræn. Hvis vi skrev år 2005 ville Symbian stadig være interessant, men der er kommet 2 overlegne systemer siden (android & ios). Nokia har i lang tid sværget til Symbian og vi kan alle se hvordan det er gået. 7000 stillinger nedlægges på verdensplan, heraf 980 i Danmark. En direkte konsekvens, af Nokias fejlslagne strategi med smartphones. Det interessante bliver deres kommende windows phones. Jeg mener det kan gå begge veje. Enten genvinder Nokia deres tabte terræn, eller også vil de stå med samme problem om en stærk smartphone platform om nogle år igen.

0 0
Henrik 26-07-2011 10:45:34

Fyringerne i DK har ikke noget at gøre med dette. Det skyldes generel global konkurrence og at der er en ny nordamerikansk direktør som ikke har samme "loyalitetsfølelse" i forhold til europæiske arbejdspladser, så han tager det er billigst og bedst. Mange af disse jobs flyttes til det nyoprettede innovationscenter i Kina.

Mht. Symbian - jeg sidder dagligt med alle 3 platforme pga. mit arbejde, og der er ikke noget iOS og Android kan som Symbian^3 (N8, C7, E7 osv.) ikke kan. Symbian's dårlige rygte kom for alvor i sving da Nokia trådte i spinaten med N97'eren. Men N97'erens problemer var ikke Symbian's skyld, det var ringe dimensionering af hardwaren (f.eks. alt for lidt RAM, ingen GPU og en alt for lille internal storage til OS apps) der gav de store problemer.

0 0
Kim 26-07-2011 11:24:47

Symbian lider under meget af det samme som Windows - det er blevet popsmart ikke at kunne lide Symbian, og rigtigt mange der udtaler som om det, aner ikke hvad det er. Men de andre har jo sagt at bla bla.

Windows har ligeledes ligget for had i årtier, uden at de fleste faktisk havde en god konstruktiv kritik. Vista VAR fail pga. resuorcespildet (som Andriod også i en vis grad lider under, men sig ikke til nogen at jeg har sagt det, så bliver jeg bare lynchet af Androiderne). Windows 7 virker relativt godt og smertefrit, men primært fordi det nærmest er en Vista Light. Men naturligvis også fordi, at den generelle hardware standard er blevet højnet siden Vista udkom.

Jeg læser lige at RIM har måtte fyre 2.000 medarbejdere - så vidt jeg kan regne ud, er det forholdsmæssigt en del flere end Nokia. Det der sker er ikke meget ulig tidligere situationer - asiaterne har fået foden indenfor og øger momentum. Men det er som udgangspunkt ikke i Asien at innovationen foregår.

0 0
26-07-2011 12:41:38

Angående ressource spild i Android, det er muligt det findes, men det ser ikke ud til at være et stort problem, når jeg ser aktuelle top Android smartphones testet ved siden af fx Nokias topprodukter ofte er mange gange højere, mere end specifikationerne antyder. Så ja du bliver lidt lynchet :)

Jeg synes kritikken af Symbian er rimelig, men du har ret i at det kan skade Nokia mange år frem selvom de kommer med gode WP7 eller Meego produkter og M$ lider i endnu højere grad under samme problem hvilket kan gøre M$ og Nokia ægteskabet fatalt alene af den årsag.

0 0
Kim 26-07-2011 13:27:15

Hvis det stadigt er den samme test du hentyder til (hvor det godt nok var en Ip4), så mangler du andre parametre end bare browsing. Ja, det er uforståeligt at man skal have en 3.parts leverandør på, men Opera kører f.eks. langt bedre.
Og i den samme test vandt, var det E6'eren, faktisk på en række andre parametre. Som f.eks. filunderstøttelse. Og med Swype er alle katte lige grå.

0 0
BloodweiserDK 27-07-2011 09:19:10

Der er rigtigt at oplevelsen af Android varierer meget, alt efter hvilken hardware man investerer i. Som mobilsiden også har været inde på, så kan alle i princippet smække en gang Android på et stykke middelmådigt hardware. Apple har hele vejen i kampen kørt deres eget løb (som de jo altid gør) og vundet stort på det. De bestemmer hardwaren og softwaren i deres smartphones. Nogle af mest succesrige Androidtelefoner må være HTC og Samsung. HTC har med deres SenseUI skabt en positiv oplevelse med Android ligesom Samsung har gjort med deres Touchwiz. Her kan jeg godt følge Nokia i, at de vil have deres krav og standarder. Hardwaremæssigt er Nokia på plads. Deres comeback skal ske i form af softwaren, de vælger for fremtiden. Meego på den nye N9 ser meget lovende ud, men kommer det for sent ind i kampen? Især i lyset af, de vil satse på win7 som deres primære platform.

0 0
Kim 27-07-2011 10:09:02

Der er ingen tvivl om, at MeeGo kommer "for sent" - men som sådan ikke fordi der er noget i vejen med MeeGo, problemet er at Elop fra Nokia går all-in på WP. Koste hvad det vil.

Men Nokia er jo ikke den eneste producent der laver MeeGo, både LG og Samsung har luftet interesse. Og LG skulle måske prøve noget nyt igen igen, det kører vist ikke skide godt for dem med Andriod heller ;)

Men det er lidt som at sætte Morg 'N Thorg ind som kick-receiver, når man er bagud 3-0 til nogle Wood Elves... ;)

0 0
Henrik 27-07-2011 11:44:36

Hehe...at LG har tænkt sig at lave et Meego er eddermagme en ringe trøst :-p

0 0
Kim 27-07-2011 12:03:17

I know... ;)

0 0
Henrik 26-07-2011 13:26:08

Nu er jeg udvikler, og ja, Android er hamrende ineffektivt. Det kan stort ikke fungere med under 512 MB RAM, hvilket er ren "bloat". Det er der ingen rationel undskyldning for, overhovedet!

Det er også relativ langsomt sammenlignet med iOS, Meego og ja, Symbian. At sammen top Android med Symbian devices er netop det ultimative bevis. Jojo, selvfølgelig løber en dualcore Galaxy S II (til det dobbelte pris) el.lign. fra N8eren, men der sidder også ca. 6 gange så meget CPU kraft i den og mere end dobbelt så meget RAM. Når dette tages med i ligningen, er Android faktisk ikke særlig imponerende. Hvis man smed Meego, Symbian eller iOS på den hardware - så skulle man se løjer!

0 0
Henrik 26-07-2011 14:10:07

For at gnide mere salt i Android's "bloat"-sår, så husk at iPad 1 faktisk kun har 256 MB RAM. Det mærker man ikke meget til ;-)

0 0
26-07-2011 17:13:53

I bund og grund er det fuldkommen ligegyldigt. De seriøse producenter af Android har måske brug for kraftigere telefoner, men sjovt nok så er det præcist det man kan købe og dermed få en fuldkommen flydende oplevelse.

Det er muligt Symbian kræver meget mindre end Android, men N8 og andre Symbianer er så langsomme at selv med Symbian så kører de ikke flydende.

Så uanset regnestykket så har jeg i over et år kunnet købe en Androidbaseret smartphone som kører ordenligt og mere eller mindre flydende, mens N8 m.fl. hakker sig i gennem tre sølle menuer, med nogle meget uinteressant og meget firkantet widgets.

Og baseret på Nokias nedtur og Androids fortsatte optur så er jeg nok ikke den eneste der har den oplevelse af Nokias topmodeller.

0 0
Henrik 26-07-2011 18:13:35

"Det er muligt Symbian kræver meget mindre end Android,"

Markant mindre - det er et faktum.

"men N8 og andre Symbianer er så langsomme at selv med Symbian så kører de ikke flydende."

"og andre Symbianer" - Typisk for din lallende måde at argumentere på. Genereliserer uden at vide en pind hvad du ævler om.

Udover Galaxy S II, er der ikke nogen Android der kører specielt flydende. N8 ligger sig iøvrigt i midter feltet ifht. Android hvad angår UI framerate. Nogle ting kører endda 60 fps som iOS 4, hvilket Android kun gør med Galaxy S (ji vi har testet det!). At N8 hakker specielt meget er simpelthen lodret løgn! Det er klart at man kan åbne en helvedes masse apps osv. at den bliver sløv, men det lider Android også af. Tough titties!

Xperia Play - hakker og er temmelig sløv i betrækket
XPeria Neo - hakker og er sløv.
Desire - hakker
Desire HD - hakker
Nexus One - hakker
Alle Android med 2.1 og ned - hakker og har "event flood"-bug'en

0 0
26-07-2011 20:37:36

Først, hvem er vi? Hvis du arbejder for Nokia så er de tests komplet uinteressante.

Når du skifter mellem paneler på en N8 så flytter du fingeren og først derefter sker der noget, det er hvad jeg vil kalde lag og i Anna hvor der er kommet "flydende" overgange mellem panelerne der er det bare sløvt. Hvis N8 er så hurtig som du påstår så formår Nokia ikke at sælge det videre når deres telefoner testes af andre eller ligger i butikkerne.

Jeg har brugt en Desire i et år og det er yderst sjældent jeg har oplevet lag af betydning(dermed ikke sagt den er helt flydende). Men hver gang jeg ser en Nokia blive testet så virker den sløv, alt foregår enten i slowmotion eller kræver 500 tryk for at man kan udføre basale funktioner.

Og nej jeg har ikke adgang til at teste en masse smartphones, det er det de færreste der har, derfor burde Nokia lave produkter som kan tåle at blive testet uafhængigt og stadigt leve op til de gyldne ord. Og med X7 som det seneste pragteksempel med Anna og dertilhørende ringe anmeldelser, så mener jeg at Nokia graver sig selv ned i et endnu dybere hul.

"Dont tell me, show me"

Jævnfør en artikel her fra siden, så ser det ud til at også Samsung er ved at overhale Nokia, især med hjælp fra SGSII og det før den er kommet på det amerikanske marked. Noget tyder på at folk er mere interesserede i at betale 5.000 for en SGSII end næsten 4000kr for en X7 eller 3.000kr for en N8.

Nokia bløder.

0 0
Henrik 27-07-2011 11:42:39

Jeg arbejder ikke for Nokia, og har aldrig arbejdet for Nokia. Det har jeg sagt flere gange.

0 0
Kim 27-07-2011 07:06:11

3200 for en X7, 2800 for en N8 jvf mobilpriser.dk

Det er en kende belastende, at du hiver de samme argumenter frem, til trods for at de er blevet tilbagevist i tidligere debatter - især når du jo bør vide, at det primært er de samme du debattere emnet med ;)

0 0
27-07-2011 12:38:17

Sludder min grundlæggende påstand er at Symbian er ved at køre Nokia i sænk, udover at jeg langt fra er ene om den holdning, så har de langt de fleste artikler om Nokia enten været anmeldelser af enten middelmådige eller direkte elendige smartphones. Alternativt har de handlet om at konkurrenterne en for en overtager Nokias føreposition.

Her kommer lidt flere hårde og aktuelle fakts http://epn.dk/teknologi2/tele/article2498800.ece

"Nokia to trin fra junk-status".

Det er både nyt og gammelt, artiklen er ny, men historien er ved at være gammel.

0 0
Henrik 27-07-2011 13:07:47

At du ikke er alene med dine holdninger skal man vist idiot for ikke at vide. Aktiekurserne er jo netop en indikation på dette.

Men derfor er det stadig halve sandheder og bullshit der ligger til grund for det.

De anmeldelser du henviser til er deciderede latterlige ud over det almindelige acceptable. Det er så tydeligt, at når en anmelder for et Nokia device i hånden med Symbian, bliver den anmeldt efter hårdere og ekstremt selektive kriterier. Det er en decideret joke, at selvsamme anmeldere ofte giver HTC's, LG's low-end modeller bedre anmeldelser (når alle der har prøvet disse ved noget andet). Når man som udvikler og som een der har haft MANGE telefoner i hånden kan man ryste på hovedet over den ekstreme grad af uvidenhed, partiskhed, talentlødhed og ringe journalistik tech-pressen flyder med.

0 0
27-07-2011 19:23:22

Hentyder du til mobilsiden? Hvis du gør så er jeg overrasket over at du er aktiv på siden. Men hvis årsagen er at du har svært ved at finde andre mere eller mindre uafhængige sider som siger det samme, så står du jo alene med dine holdninger også som udvikler.

Mobilsiden gav X7 bundkarakter, på smartphoneenvy sagde anmelderen/testeren han ville tage imod en X7 hvis han fik den gratis, men ellers ikke. Det er to slående enslydende kommentar, avoid. Og baseret på antallet af anmeldelser så kan jeg konstatere at både mobilsiden og smartphoneenvy har prøvet mange smartphones, så du er ikke den eneste.

M$ udviklede WP7 og gjorde noget radikalt for at slippe ud af deres krise. Nokia bliver bare ved med at lave mobiltelefoner som anmelderne ikke kan lide. Nokias problemer er fuldkommen selvforskyldte. Nokia er jo ikke meget andet end joke i dag.

0 0
Henrik 27-07-2011 23:02:08

GSMArena - så behøver man ikke sige mere. De fatter det.

X7 har heller ikke fået topkarakterer på GSMArena, men deres anmeldelse er noget mere nuanceret og overhovedet ikke fordomsfuld. Men som jeg også selv har sagt, så er X7eren for dyr ifht. N8 - det er åbenlyst. Så det er ikke det vi diskuterer.

0 0
Kim 27-07-2011 13:06:53

Nu var det primært priserne jeg refererede til :)

0 0
27-07-2011 19:27:34

Det gør ikke min pointe mindre valid. Samsung ser stadigt ud til at have større succes med at sælge en smartphone til ca. 5.000kr end Nokia har med at sælge smartphones til ca 3.000kr.

Nøjagtigt det samme gælder i øvrigt iPhone4.

0 0
Henrik 27-07-2011 22:58:24

"Samsung ser stadigt ud til at have større succes med at sælge en smartphone til ca. 5.000kr end Nokia har med at sælge smartphones til ca 3.000kr."

Det passer så ikke. Galaxy S II er rigtignok en super success, men netop denne model har solgt omkring 10 mill. eksemplarer pt. Det er det samlede salg af Samsungs smartphones, som er en broget skare der tælles sammen, ligesom med Nokia. Men jo, når tingene tælles sammen har Samsung en slat mere, men det er ikke med deres 5000 kr. model!

Mht. iPhone4'er - ja, det er korrekt. Den har klaret sig super godt, og det er helt sikkert kudos til Apple for det. I det hele taget har Apple klaret umådeligt godt. Det bliver spændende om de kan holde det niveau. Alle fabrikanter peak'er på et tidspunkt.

0 0
Henrik 28-07-2011 15:35:07

"Det passer så ikke. Galaxy S II er rigtignok en super success, men netop denne model har solgt omkring 10 mill. eksemplarer pt."

@PeterL: Ups...my bad. Det var så kun 5 millioner den har solgt. Vil sige at din pointe er pænt gennemhullet efterhånden.

0 0
Kim 25-07-2011 14:11:18

Symbian er stadigt det mest udbredte OS, selvom de det ikke sælger lige så mange nye devices.
Og det kan jo ikke undre nogen, at det kan være svært at sælge telefoner, hvor direktøren selv har undsagt OS'et.
Det der kan undre er, at han gjorde det uden at have et alternativ klart... Spekulerer han i at få kursen til at falde? For det kan kun ses som rigtig rigtig dårlige direktøregenskaber.

Men til historien om salgstallene hører dog også, at aktiekursen faktisk steg, da faldet var mindre end forventet. Årregnskabet kan stadigt reddes, især fordi Apples donation ikke tælles med i Q2.

0 0
25-07-2011 15:46:23

Det er muligt symbian stadigt er mest udbredt, men hvor længe skal en telefon indgå i statistikken for udbredelse?

En mere reel undersøgelse af udbredelsen er at undersøge hvor mange der fx ugenligt benytter hvilke styresystemer. En Symbian(/eller iOS/Android) mobiltelefon som ligger i en skuffe og samler støv bør vel ikke tælle med, eftersom den ikke længere er specielt aktuel.

Og Nokia de venter bare på at M$ lægger nogle mia $ og så slutter Nokias historie.

0 0
Henrik 25-07-2011 22:03:39

Eftersom det daglige download tal på Nokia Store er steget fra ca. 5 milloner til 6.5 millioner fra Q1 til Q2, er der noget der tyder på at der ikke udelukkende er tale om devices der ligger i skuffen. Desuden er er 16-17 millioner devices dog stadig en slat.

"Og Nokia de venter bare på at M$ lægger nogle mia $ og så slutter Nokias historie."

Jaja, jeg er heller ikke fan af Windows Phone. Havde gerne set mere umpf med Meego Harmattan. Men man skal aldrig dømme nogen ude. Se bare på Sony, de har været lignende ting igennem. I PS2 æra'en var Sony super arrogante osv. de havde markedsdominans på konsolmarkedet. Så kom XBox360, lidt før Sony kunne blive færdig med PS3'eren, og BUM! i løbet af et lille år havde XBox360 nær slået Sony's konsolmarked helt ihjel. Det lykkedes dog som bekendt for Sony at tilkæmpe sig en del af markedet tilbage og er i processen blevet markant mindre arrogante. Der er alt mulig grund til at tro, at samme er valid for Nokia.

0 0
26-07-2011 12:35:02

Nokia har stadigt til gode at bevise at de er klar til at konkurrere med de nye og Nokia manøvre med M$ ville vel svare til at Sony gik over til at hardware til Nintendo og selv stoppede med at lave software.

Når jeg hentyder til devices som ligger i skuffen, så hentyder jeg til mobiltelefoner som ikke længere bruges. Men du har da en pointe i at aktiviten på de forskellige markeder er en interessant indikator og nok i virkeligheden mere end antal solgte telefoner inden for et kort tidsrum.

0 0
Kim 26-07-2011 13:23:45

N9'eren ser ud til at indfri de parametre - hvis nu bare ikke Elop havde så skide travlt med at undsige alt hvad der har med Symbian/MeeGo at gøre...
Med hans ihærdige forsøg på at få aktien helt i bund, er det lige før man får ondt af ham når den går op. Også kun lige før.

Men hvis WP devices er lige så smooth som N9'eren (og den ligner jo unægteligt en kopi), så ser jeg lys for enden af tunnelen. Jeg kommer nok ikke selv til at hjælpe salget af WP de første par år, da jeg ikke kan se andre afløsere til Meamo'en end MeeGo'en. Og nu har vi jo også ventet på den i nogle år... ;)

0 0
Henrik 26-07-2011 13:43:45

@Kim: Helt enig.

Og ja, Elop's slicing-and-dicing og ensidige WP fokus er typisk amerikansk, og det sutter.

0 0
BloodweiserDK 26-07-2011 09:24:38

Et rigtig godt eksempel med konsollerne. Da den første xbox udkom tvivlede jeg stærkt på den. Nintendo og Sony stod i forvejen stærkt på markedet. Alligevel slog Microsoft sig fast på markedet og sendte i en periode Nintendo ud på et sidespor. Da Wii så udkom, genvandt Nintendo sin førende markedsposition igen. Kan Nokia formå at gøre det samme? Vi får se :)

0 0
Kim 25-07-2011 16:16:33

Jeg har selv både en Andriod og en Symbian skuffe-telefon, så for mig går regnskabet lige op. At jeg så har yderligere 2 symbian telefoner, der mest af alt tjener ved at stille om til min Maemo (i alle fald i hverdagne) det er hvad det er. Men det er mest af alt fordi jeg mangler dualSIM.
Men der bør også ligge en hel del Andriod/Ios(/WP/RIM osv) i skufferne rundt omkring. Det er ikke udelukkende et Symbian spørgsmål.

Nokia overgår ikke til Microsoft foreløbigt, uanset hvor langt Elop får kørt aktien i sænk. Men jo, hvis ikke de får noget brugbart ud af WP så ser det skidt ud.

0 0
KimDotDK 25-07-2011 16:13:40

PeterL, bliver du aldrig træt af at høre på dig selv? Hver eneste frickin Symbian artikel skal du spy din galde udover. Spænd hjelmen makker. Der er meget andet at brokke sig over.. bla. Android.
Og at påstå folk køber en telefon, for at lægge den i skuffen og samle støv, er da noget af en påstand.

0 0
David 26-07-2011 13:49:18

Jeg synes at PeterL har ret i det han siger, hvis der er nogen der skal spænde hjelmen er det vist dig KV.

0 0
Henrik 26-07-2011 14:53:28

Man skal ikke synes, man skal vide. Problemet er oftest at der blivet talt imod fakta og bedrevidende.

0 0