Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokias telefonsalg hænger i bremsen

Nokias telefonsalg hænger i bremsen

Nokia har i 2010 ikke solgt det antal mobiltelefoner, som var forventet.

I 2010 solgte Nokia 453 mio. mobiltelefoner.<br />(Foto: Mobilsiden.dk)
I 2010 solgte Nokia 453 mio. mobiltelefoner.
(Foto: Mobilsiden.dk)

I regnskabet for 2010 fra Nokia, fremgår mobilsalget i fjerde kvartal at være 123,7 millioner telefoner. Dette er ifølge analytikerne ikke helt som forventet.

Både aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank og Robert Jakobsen fra Jyske Bank er skuffede. De havde, ifølge Computerworld.dk, regnet med et større salg.

Selvom Nokia hen mod slutningen af året sendte både N8, C7 og C6-01 på markedet, endte salget alligevel tre procent lavere end året forinden.

I alt solgte Nokia 453 millioner mobiler i 2010.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 28-01-2011 21:00:21

Jeg synes faktisk at N8 hardware mæssigt er en ganske interessant telefon. Hvis man kunne få den i en Android version, ville jeg ikke udelukke at jeg kunne være interreseret.

0 0
Maxfighter 31-01-2011 12:26:04

Eller bare lavet helt andet OS til den telefon der bare fungere og kan blive HIT.

Nokia kører konstant rundt i ingenting.
Jeg har altid holdt med nokia siden starten, men N8 og softwaren var dråben, de er total ligeglad med deres kunder.

Det er som om hardwaren afdelingen arbejder og software afdelingen sover i Nokia.. de taler bare ikke sammen, eller er det gamle mænd der bare tilpasser gammel software til nye telefoner og ikke andet.

0 0
Gert Winther 28-01-2011 12:55:46

Mon ikke Nokia skulle gøre det samme som DSB burde gøre med IC4 kontrakten :-)

Smid Symbian i skraldespanden og hop med på Android-vognen.

0 0
Henrik 28-01-2011 13:04:20

Det er jo noget værre vrøvl.
Deres smartphone-salg er stigende. Deres markedsandel steg fra 30% til 31% fra Q3 2010 til Q4 2010. Deres N8 har solgt 5 millioner på 2 måneder (november/december).

Fat det nu, ik?

0 0
28-01-2011 13:34:25

Det ændrer ikke ved at symbian er noget skrald(som bør blive smidt skraldespanden :)) på det punkt er jeg enig med Gert Winther. Men nu må vi se hvad opdateringen af N8 fører til det er vel på tide at Nokia enten kommer ud af glashuset eller får slagtet elefanten.

Hvis Nokia inden længe kan komme med Meego så mener jeg dog ikke at Nokia behøver gå over på Android eller WP7. I øvrigt hvis Meamo er så meget bedre end symbian så forstår jeg ikke hvorfor Nokia har smidt symbian på N8.

0 0
Henrik 28-01-2011 14:13:46

Sjovt, jeg synes Android er noget skrald (Market er den latterligste app store af dem alle og Dalvik runtime systemet er ineffektivt), men sådan er smag jo forskellig, og det er det folk ikke fatter. Bare fordi DU ikke kan lide Symbian, betyder det ikke at der ikke er andre der kan.

Du kan sige hvad du vil, men faktum er, at det har lykkedes Nokia at stoppe deres markedsblødning med Symbian^3 og N8, så det har stabiliseret sig på 31%.

0 0
Henrik 28-01-2011 14:14:30

...og altså dermed også stadig nummer 1, både total og på smartphones alene.

0 0
28-01-2011 16:06:30

Jep for flertallet har altid ret :).

Dermed er det også underligt at Nokia spilder ressourcer på Meego, når de ved at symbian er så godt.

0 0
Mike 29-01-2011 09:46:57

PeterL er du Fanboy eller Android boy for du er helt sikkert ikke Nokia Mand. Du har så mange negative indlæg om hvad Nokia burde gøre og ikke gøre. Har du måske overvejet at søge arbejde hos Nokia så kunne du jo være med til at få dem tilbage på sporet.

0 0
29-01-2011 12:38:03

Jeg har en Android(HTC Desire) så er det slået fast og jeg er meget glad for den.

Med N8 og symbian synes jeg Nokia er ved at nå bunden, af de årsager som du tidligere har læst. Jeg mener ikke den kan klassificeres som en smartphone med den browser, der imod mener jeg at det er en kameramobil og ikke meget andet.

Var N8 kommet fra et andet mindre firma fx LG så havde jeg nok været ligeglad. Men jeg har som de fleste andre gode minder med Nokia. Så jeg er nok mest skuffet.

Er jeg en Android fanboy ja og nej, det er tydeligt jeg ikke er interesseret i en N8.

Jeg har stor respekt for de forandringer iPhone har skabt, fx tror jeg ikke Android var blevet stort uden iPhone, men jeg er ikke interesseret i iPhone primært pga. Steve Jobs censur. WP7 er jeg heller ikke interesseret, hvorfor skulle jeg købe en telefon som først komme til at fungere efter jeg har brugt nogle ninja tricks hvis alternativet er at købe en fuldt funktionel Android. Hvis jeg skulle købe en ny smartphone i morgen ville det helt sikkert blive en med Android.

Men på den anden side så synes jeg at samarbejdet mellem Nokia og Intel er yderst interessant. Hvis Meego og dertilhørende smartphones får en logisk brugerflade(hvilket ikke er det samme som en kopi af Android, WP7 eller iOS) og en ordentlig browser, samt lever op til det man kan forvente af samarbejde mellem Nokia og Intel, så vil jeg bestemt ikke afvise at min næste mobiltelefon kommer fra Nokia.

0 0
Henrik 29-01-2011 15:04:54

"Med N8 og symbian synes jeg Nokia er ved at nå bunden, af de årsager som du tidligere har læst. Jeg mener ikke den kan klassificeres som en smartphone med den browser, der imod mener jeg at det er en kameramobil og ikke meget andet. "

Du er så langt ude, men synes du bare det. Hallo? En browser er et stykke software, og kan skiftes ud elle opdateres. Jeg kører Opera 10.1 (ikke at forveksle med Opera Mini) sat som default browser istedet for den indbyggede. Problem solved.

Jeg har også stor respekt for de forandringer Apple har gjort, men derfor behøver man ikke være en klaphat omkring det.

0 0
29-01-2011 18:07:12

Det er muligt at en browser kan opdateres eller skiftes ud, men det er ikke nået frem til Nokias softwareudviklere.

At opera kan finde ud af at lave en browser til N8 er da meget fint, men det udstiller vel hvor ringe Nokia er når de ikke kan selv finde ud af at lave en browser til sin egen top model. Nokia er trods alt ikke nye i mobilbranchen tværtimod.

Og før du komme ind på tredjeparts brugerflader til N8, så vil jeg lige gentage at ja det er muligt andre kan finde ud af at lave en ordentlig brugerflade til N8, men det kan Nokia åbenbart heller ikke finde ud af.

Det er pinligt at du som bruger skal hente basal software før du kan få en N8 til at fungere ordentligt.

Derfor er det du får når du køber en N8 en kameramobil og ikke så meget andet. Det fundamentale er ikke på plads og Nokia ved det.

0 0
Henrik 29-01-2011 19:09:48

Sjovt, jeg kunne sige det samme om Android, mht. Market, batteri management, multiiasking håndtering, memory-leaks, manglen af mass-storage installering af alle slags apps som betyder almindelige brugerne bøvler med plads, mangel UI GPU acceleration osv.
Det er også ting som gør en Android irriterende/mindre optimal for almindelige brugere.

Bliver disse ting fikset ved senere opdateringer - ja, sikkert, fuldstændig Nokia's mangler blir opdateret.

"Det er muligt at en browser kan opdateres eller skiftes ud, men det er ikke nået frem til Nokias softwareudviklere."

Sikke da noget forbandet vrøvl. PR2.0 opdateringen kommer snart, og der er løbende kommet opdateringer. Lad være med at lyve eller udtale dig om ting, du ikke ved noget om.

0 0
Henrik 29-01-2011 15:17:20

Det er iøvrigt nogle vrøvle rygter. Hele denne her "artikel" er skrevet på baggrund af een sætning Elop har sagt (som de ikke engang har citeret korrekt).

Hvor dum tror du folk er?

Det er muligt, at Nokia tilføjer et tredje OS til deres portfolio (WP7 mest sandssynlig), men der ikke så pokkers interessant eller specielt "wow". Nokia's langsigtede muligheder er at holde ved deres egne platforme, og forbedre på dem, og have kontrollen. Ikke noget fis med at skifte Android eller noget andet skrald, de ikke længere har styr på.

Det svarer til at man forlangte det samme af Apple.

Android vil iøvrigt fordyre deres hardware, fordi man er nødt til at proppe f.eks. dobbelt så meget RAM i devices for at det kører ordentligt, og eftersom Android UIen er dårlig til at bruge GPUen, er man nødt til at sætte en større CPU i også. Det betyder at man skal spare på noget andet. Man behøver bare at kigge på HTC for at se hvad det er. Hvem sagde DesireHD...haha

0 0
Bepper 28-01-2011 13:29:57

@ Henrik - det er fordi folk endnu ikke har fattet forskellen på et Nokia system og et med Android, samt at mange stadig er førstegangskøbere af smartphones.
Jeg tror de fleste der interesser sig for mobiler ER holdt op med at kommentere på Nokia, og deres Symbian-valg, og blot lader Nokia om at være Nokia.

0 0
Henrik 28-01-2011 12:03:54

Til dem som gerne vil have lidt mere nuanceret perspektiv, så kan jeg anbefale at læse denne her artikel:

http://www.allaboutsymbian.com/news/item/12525_Nokia_Q4_2010_results-profits_.php

De fleste vil også efter det se, at salget faktisk er begyndt at stige igen for Nokia. Det gir ikke mening at kigge resultatet året før, hvis man skal afgøre om de er på rette spor eller ej. Det burde være logik for den dummeste burhøne.

0 0