Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nordea-kunder utilfredse med bankapp

Nordea-kunder utilfredse med bankapp

Nordea's nye mobilbank er ikke ligefrem blevet taget godt imod af kunderne. "Hvorfor gør I ikke bare som Danske Bank?" spørger de utilfredse brugere.

Nordea kom i slutningen af januar med en mobilbank til Android-brugerne og senere også en iPhone-version.

Men Nordeas bank-applikation er ikke blevet taget godt imod hos kunderne. I iTunes, hvor iPhone-brugerne kan rate applikationerne, har Nordea fået en karakter på 1 1/2 stjerne og i Android Market får Nordeas mobilbank 3 ud af 5 stjerner.

Til sammenligning har Danske Mobilbank fået henholdsvis 4 og 4 1/4 stjerner ud af 5 mulige.

I kommentarerne får brugere frit løb for deres utilfredshed, og kalder blandt andet applikationen for "en pinlig skændsel" og "useriøs".

Det er især designet af applikationen og manglen på funktioner, som at betale giro-kort, der får hårde ord med på vejen.

Langt efter Danske Bank

Danske Bank kom i september med en mobilbank til iPhone, og i oktober også til Android. Med Danske Mobilbank er det muligt at betale girokort, og man kan scanne girokortet med mobilens kamera, og betale det direkte.

Det får brugerne til at kritisere Nordea og spørge, hvorfor de ikke har kigget på Danske Bank.

- "Der er så mange fejl og mangler, at det slet ikke kan nævnes her. Mest skuffende er det, fordi Danske Bank har haft en app ude så længe, så man gik lidt og håbede, at Nordea ville komme med noget helt vildt. Meget pinligt for så stor en virksomhed," skriver en bruger i iTunes.

Men hos Nordea mener man ikke, at man bare vil lave en kopi af konkurrenternes produkt, fortæller Martin Andersen, chef for mobilbanken i Danmark.

-"Vi har spurgt brugerne inden, om hvad der var vigtigt for dem i en netbank. Antallet af fysiske girokort er meget lille, og vi vurderede ikke, at det var et behov for kunderne at kunne betale regninger over mobilbanken," siger han til Mobilsiden.dk.

Han nævner, at der også er en del funktioner i Nordeas app, som de andre mobilbanker ikke har. For eksempel kan man se sin Betalingsoversigt både forud og bagud i tid, benytte en låne- og opsparingsberegner, holde låneregnskab med vennerne og modtage en SMS, hvis der sker noget på kontoen. 

Martin Andersen fortæller i øvrigt, at de har lyttet til kritikken, og taget det til efterretning.

"Ligner en browser"

En anden del af kritikken handler om, at brugerne mener, at applikationen ligner noget, der bare er en nedskalering af browser-versionen, og at Nordea ikke har udnyttet mulighederne for at lave en app med lækkert design, der er tilpasset mobiltelefoner.

-"Dette er blot en HTML Wrapper, og har intet med en app at gøre. Nordea stram op, og ansæt nogle dygtige udviklere, det burde I have råd til. Næste gang, så husk også lige at få nogle slutbrugere til at teste produktet inden det frigives, det burde være helt basic i software-udvikling, men åbenbart ikke hos Nordea," er der blandt andet en bruger, der skriver i iTunes.

Men hos Nordea har det været en bevist beslutning, at mobilbanken skulle ligne den netbank, som kunderne allerede kender.

-"Vi har kigget meget på, hvordan den almindelige netbank ser ud, og vi ville ikke have, at applikationen skulle adskille sig for meget," siger Martin Andersen, der faktisk er godt tilfreds med det grafiske.

Tidligere gik en del af kritikken også på, at Nordea-app'en ikke understøttede multitasking - dette er dog tilføjet i en opdatering for nyligt.

I udviklingen af mobilbanken har Nordea i øvrigt lagt vægt på, ikke kun at lave en applikation til iPhone- eller Android-brugere, men en løsning, som alle kunder har adgang til. Derfor er der også en mobil-version af den browser-baserede netbank tilgængelig.

Inputs er velkomne

Selvom Martin Andersen indrømmer, at det har været flere ris end roser for applikationen, er han alligevel glad for de kommentarer der er kommet fra brugerne.

-"Det er selvfølgelig ikke rart med kritik, men det er godt med input," slutter han.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Gizmo 09-03-2011 19:38:05

Jeg kan kun sige app er en skændsel, når man sammenlign med danske bank, jysk bank, arbejdes landsbank, nykredit og andre sparkasse... Det er absolutte det mest ring netbank til dags dato i appstore. I sted for at forsvare sin fejltagelse og kommer med dårlig undskyldning, bør de bruger mere krudt at lave en rigtig app... Lige nu er det bare en html wrapper, design er elendig og uoverskuelig. Dem der har truffet beslutning bør fyret på sted for deres inkompetence.

0 0
Gizmo 09-03-2011 20:05:42

Tumper, der er forskel med netbank og mobil bank, er det virkelig så svært af fattet det. En smartphone er ikke en pc med windows og mac os x. Der er nogen der tyder på Nordea har endnu ikke fattet koncept med en smartphone, så det ikke mærkelig, at de er så elendigt. Nordea lyder som nogen der begge foder i computers stenalder. Købe dog nogen iPhone og Android og leger med dem, og forstå hvad smartphone er for en størrelse. Total inkompetent udtalelse fra nordeas side.

0 0
Jeppe Andersen 09-03-2011 18:02:20

Det største plus er at din almindelig browser godt kan åbne netbanken. Jeg kan overfører penge (fungere) - Dog skal jeg betale gebyr som jeg ikke skal i den normale??? Og tjekke saldo. Alt det jeg bruger min netbank til.

App'en er unødvendig! Man kan sagtens holde sig til browseren (m.nordea.dk) :)

Og her kan andre telefoner være med :) F.eks symbian selvom applicationen ikke er udkommet til den endnu. Sjovt for Nordea burde være roset til skyerne. Især Android brugere har det med at kitisere iPad og andre apple ting for ikke at kunne kører tingene igennem browseren men skulle have en application på telefonen til de forskellige ting, og så brokker de sig alligevel xD? WHOOT!? Folk er kræft ædeme for dumme ;) Tænk over den næste gang i brokker jer :) De skulle bare have sparet appen væk og holdt sig til browseren

0 0
PJ 09-03-2011 17:41:51

Den er krop umulig at bruge, det er sindssygt besværligt at logge ind - alt alt for besværlig. Det er klart hvis telefonen blev stjålet skal en skurk ikke bare lige kunne logge ind og hugge det hele.
Men det bør fandeme være nok med et password, og ikke 500 koder og det der skide BesværligID

0 0
Kevin Lund 09-03-2011 17:40:28

pinlige svar fra Nordea - hvorfor ikke lytte til sine kunder?

De kunne lige så godt have skrevet: Rend og hop, vi laver den som vi synes er bedst.

Med så mange utilfredse kunder, er der måske noget om snakken, det burde Nordea tage til sig og erkende det vare ikke er godt nok!

0 0
vman81 09-03-2011 17:06:14

Den er virkelig skuffende, ligner netbanken fra browseren klemt ned i en lille skærm, næsten ubrugelig. "godt med input" ? Hvordan er det godt med input som man så resolut ignorerer? Og hvorfor en ekstra kode at huske? Det føles virkelig som "se vi har også en app, hold så kæft", og med hr Andersens kommentarer kan vi se at den ikke bliver forbedret.

0 0

Om brug af cookies