Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nu er Google Maps Navigation her!

Nu er Google Maps Navigation her!

Fra i dag kan du gratis blive guidet fra dør-til-dør af Google Maps Navigation, der nu er tilgængelig i Danmark.

Nu gør Google sit indtog på navigations-markedet i Danmark.

Fra i dag kan du gratis hente Google Maps Navigation til din mobil, og blive guidet rundt i landet, med stemmeguidet turn-by-turn navigation og alle Googles funktioner lige ved hånden.

- "Navigation i alle former er noget alle mennesker bruger i dag, så vi håber det vil være til gavn for rigtig mange mennesker," fortæller Google Danmarks direktør Peter Friis, til Mobilsiden.dk. 

Google Maps Navigation findes til Android-mobiler med version 1,6 eller nyere.

Flere funktioner

Google Maps Navigation har nogle andre fordele end traditionelle GPS'er. Google har nemlig kombineret flere funktioner man allerede kender i navigations-programmet.

Blandt andet er søgefunktionen baseret på den søge-teknik man kender fra Google, hvor det for eksempel ikke er nødvendigt at skrive hele navnet, eller endda stave det korrekt.

Google finder alligevel det du mener, og kommer med flere svar, hvis der er flere muligheder.

Når man kører er det muligt at se ruten i Google Street View, der viser, hvordan omgivelserne ser ud i virkeligheden, frem for en animation.

Pas på telefonregningen

Google Maps Navigation henter kort og oplysninger direkte fra internettet, hver gang du bruger den. Dermed er du sikret, at det altid er den nyeste information der bliver brugt til at guide dig de nyeste kort, information om virksomheder m.m., så du undgår at blive guidet ned af en vej, der er gjort ensrettet den modsatte vej, eller guidet til en café, der er nu er en dyrehandel.

Men, men, men.

Selvom tjenesten er gratis, er det som bekendt ikke gratis at bruge internettet på mobilen.

Du skal derfor være sikker på, du har en ordentlig data-pakke fra din teleudbyder, og passe meget på med at bruge Navigation i udlandet.

En guidet tur på 20 km trækker rundt regnet 200 KB. Google forsøger løbende at optimere, så data-forbruget er så lille som muligt, fortæller Google-direktør Peter Friis.

Ingen stemmestyring - endnu

I andre lande er det også muligt at finde destinationen, ved at tale til mobilen.

Det kan man dog endnu ikke i den danske version.

- "Vi håber rigtig meget, at det er noget vi får i Danmark også. Og mon ikke," siger Google direktør Peter Friis, der dog ikke kan love noget om, hvornår det eventuelt kommer.

Hent Google Maps Navigation

I videoen her kan du se en amerikansk demonstration af Google Maps Navigation.

Google Danmark gør dog opmærksom på, at ikke alle funktioner er fungerende fra starten, men med tiden vil blive rullet ud.

I Android Marked kan du hente den nyeste version af Google Maps.

Se også:
Video: Navigation bliver gratis for alle 
Nul navigation til iPhone
Gratis navigation på vej til Google Maps

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Sato 18-06-2010 11:54:03

Jeg forsøger febrilsk at finde google maps navigator, og rammer hele tiden formuleringen: Søg efter google maps i Android market og download den.
Men jeg kan ikke finde google maps i market. Jeg har en HTC hero, som lige er blevet automatisk opdateret.
Er der nogen som har et godt råd?

0 0
May Frederiksen 18-06-2010 12:08:38

Hej Sato,
din Hero er endnu ikke opdateret til Android 2,1, men blot gjort klart til at blive opdateret. Google Maps Navigation fungerer kun til Android 1,6 eller nyere. Men inden for et par uger kan du komme med på vognen :)
Læs mere her: http://www.mobilsiden.dk/?aId=11790.
Vh. May - mobilsiden.dk

0 0
Sato 18-06-2010 14:21:28

TAK for super hurtigt svar, May. Nu føler jeg mig ikke helt så dum som før :-))

0 0
Christian Skoven 14-06-2010 14:09:15

#TJ: Jeg kan fint trykke "Navigate", når jeg har valgt "Car". Men denne mulighed kommer ikke når jeg beder om "walking direction". Da Google Maps tit foreslår en meget anderledes retning alt efter om man kører i bil eller cykler/går, synes jeg ikke det er så brugbart.

Nogle hints til hvordan man får navigationen til at fungere med walking directions? Jeg har hentet den nyeste opdatering af Maps.

0 0
BE 10-06-2010 20:00:26

Det er stadig ikke et on-board GPS-system, men et GPRS afhængigt system, der koster penge i datatrafik.

Jeg har selv valgt Navigon, og købt en bilholder og -lader hos Komplet.dk(søg "navigon" på deres hjememside)
Fungerer udmærket på min Desire.

Der findes i øvrigt et andet GPS program til Android ved navn Sygic på Sygic.com(holder og lader til bil forsat det samme)


Begge systemer er rene onboardsystemer, så det er prismæssigt en engangsfornøjelse, når mobilen har indbygget GPS-antenne.
Ligeledes gælder det for begge, at man forsat kan søge på f.eks. google hvis man slår GPRS til.
- Så bestmmer man selv hvor meget man vil bruge det, og betaler taksten.

Der findes også andre GPS-programmer til Android, og man kan jo vælge hvad man finder er bedst.

Jeg har i øvrigt prøvet et off-board system, som lå i min C905, og konstant genererede GPRS trafik selv om jeg havde downloaded kort og hele svineriet.
- Det blev fand.. dyrt for et par timers brug.

Samlet har jeg sparet omkring 12 - 1500 kr. i alt, og samtidig fået en ting mindre jeg skal huske(min GPS), og har nu det hele samlet i min mobil.

0 0
Steen Hillebrecht 10-06-2010 00:44:51

Vedr. afsnittet om at passe på telefonregningen:
Fungerer det sådan, at man ved at bede om ruten, mens man endnu har wifi, at så downloader den hele ruten ved start? Eller tager den det undervejs?

0 0
May Frederiksen 11-06-2010 09:12:48

Hej Steen,
det kan desværre ikke lade sig gøre, mobilen vil løbende hente oplysninger fra nettet, til blandt andet at danne streetview, selvom ruten er indhentet hjemme.
Vh. May - mobilsiden.dk

0 0
TJ 09-06-2010 19:31:17

Andre muligheder: MobileFun.co.uk = varer nr 24202

0 0
TJ 09-06-2010 19:24:16

Aktiv holder til Desire : Søg på "HTC Desire Car Upgrade Kit CU S420" = En smart & enkel holder til bilen, kommer dog først i handelen om 5-6 uger.

0 0
Søren 10-06-2010 06:15:31

og hvis man er nærig, kan denne bestilles nu :)

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37770

0 0
Mikkel 09-06-2010 19:14:52

Nogen der kender til en original holder til bilen med lader. Eller gode alternativer?
Hvis man søger på tilbehør på "mobilpriser.dk" er der ingen resultater...

0 0
Visky83 09-06-2010 15:35:30

Hvad betyder menuen Lag i Google Maps? Har efterfølgende prøvet at trykke på "transportlinier" under "Lag" i håb om at man kan se buslinier og lign. men der sker intet...

På forhånd tak

0 0
daniel 09-06-2010 15:28:23

Nøj, hvor lækkert! Men desværre er HTC nogle dovne aber, og vi sidder fast på android 1.5 i Hero..

0 0
May Frederiksen 16-06-2010 11:31:58

Hej Daniel,
nu kan du også være med :)
http://www.mobilsiden.dk/?aId=11790
Vh. May - mobilsiden.dk

0 0
Halby 09-06-2010 15:01:55

Hvor er det fedt, prøv og tag satelitvisning og hold fingeren nede så kommer adressen nice :-)

Mange tak Googel

fra en som ikke har brugt penge på en gps he he

0 0
JRoos 09-06-2010 14:48:43

Det er jo megafedt.. og det slår jo alle andre traditionelle GPS'ere ved at benytte streetview.. så lækkert.. Nu skal det bare lige testes hvor flydende streetview fungerer når man kører..

0 0
Chrilleho 09-06-2010 14:45:55

Hvor er det dog gennemført lækkert.
Har lige prøvet det på en lille rute, og man er slet aldrig i tvivl om hvornår man skal dreje i og med at street view kan benyttes i navigationen.

0 0
TJ 09-06-2010 14:29:06

Download Maps ! Tast på "Maps" / Tast på "Menu" / tast på "Rutevejledning" indtast afgangs adresse eller brug min placering herefter indtast adresse i "slutpunkt", vælg "Bil" "Offentlig" eller "Gå" tryk på ""Gå"" ( burde hedde udfør )tryk herefter på "Naviger" og ruten kommer frem med dansk stemme vejledning. SLET RUTE = tryk på tilbage pil knap + tryk på tilbage pil knap, gå ind i ankomst adresse og tryk på "delite knap", og ruten er nu slettet. SUPER mvh Jan.

0 0
Sven A. 09-06-2010 14:18:50

Så er det endeligt kommet.... døhhhh har kun Android 1.5 i min HTC Hero.

Ja, hvornår kan vi så forvente en opdatering af HTC Hero? Hvor langt er det fra Taiwan til Danmark?

Glæder mig til at prøve det.

0 0
09-06-2010 13:19:26

Afinstaller maps, og find google maps og installer igen. Sådan fik jeg det til at virke...

0 0
Christian 09-06-2010 13:15:12

Har fundet det. Hvis man har installeret den nyeste version af G maps virker det allerede :)

0 0
Visky83 09-06-2010 13:13:56

Hej,
Inden Google gjorde dette muligt i DK kunne man omgå det ved at installere en app fra Market som jeg mener hedder noget med Navigon eller lign (blev beskrevet i en tidligere artikel). Ikonet er en blå pil som peger opad. Denne app vil jeg nu slette idet jeg jo hellere vil benytte funktionen i Google Maps, men jeg kan ikke finde den i min programliste og har derfor ikke mulighed for at slette den...nogen som ved hvad jeg kan gøre?
På forhånd tak

0 0
Bøndergaard 12-06-2010 20:13:37

Jeg har faktisk også prøvet at fjerne denne app, men den står stadigvæk på listen over apps hver gang jeg gør det, så det det er lidt mærkeligt :(

0 0
Christian 09-06-2010 13:12:23

Hej

Jeg kan ikke finde opdateringen til min Legend :( Har søgt efter opdatering i under "instillinger","om telefone" og i marked uden held.

0 0
Bahumbaba 09-06-2010 12:49:39

Det er gerne det Google Maps Navigation skulle gøre, så du skal nok ikke regne med de implementere den funktion i Google Maps.

0 0
Simon 09-06-2010 12:44:45

Er det muligt at få Google Maps til at tale ligesom en normal GPS? "Drej til ...højre... om 200 meter" ?

0 0
May Frederiksen 09-06-2010 13:35:11

Ja den guider dig :)
/May - mobilsiden.dk

0 0