Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nu får vi en vendbar og forbedret USB

Nu får vi en vendbar og forbedret USB

2014 byder på en ny og forbedret version af USB stikket vi alle kender. En lang årrække uden den store innovation ser endelig ud til at være forbi.

I takt med at computere og mobile enheder skal være tyndere og lettere, kan man undre sig over hvorfor USB nøglen ikke har set den store udvikling. 

Type-C skal forhøje brugervenligheden 
Arbejdet er nu begyndt på at udvikle næste generation af den velkendte tilslutning ved navn “Type-C”. Det skriver theverge.com

Størrelsen bliver nogenlunde som vi kender det fra den nuværende Micro USB, som mange smartphones bruger. 

Det skal desuden være muligt at bruge Type-C uanset hvordan det vender, som vi eksempelvis kender det fra Lightning-connector’en der findes på nyere iOS enheder fra Apple. 

Type-C “skal sikre en hel ny ultra tynd klasse af enheder fra telefoner til tablets, fra bærbare til stationære computer” siger Alex Peleg fra Intel. 

Udviklerne skal desuden have udtænkt strategi i forhold til adaptere og kabler, så de nuværende USB kabler, nøgler osv. ikke pludseligt bliver ubrugeligt.   

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

René Buch 27-12-2013 22:14:12

Lidt off topic, så bruger jeg udelukkende trådløs opladning på min Lumia 920. Det bliver ikke meget nemmere, i hvert fald ikke hvad opladning angår. Jeg bruger aldrig kablet forbindelse til data, så ved ikke hvilken standard der er bedst til det.

0 0
jramskov 10-12-2013 12:15:57

Når det nye standard kommer, så ville det være fint hvis EU tvang alle til at bruge den samme standard, inkl. Apple. Det ville være meget rart hvis man havde samme laderstik overalt.

0 0
jramskov 10-12-2013 12:11:11

"I takt med at computere og mobile enheder skal være tyndere og lettere, kan man undre sig over hvorfor USB nøglen ikke har set den store udvikling."

Det er der et simpelt, indlysende svar på: Kompabilitet, især bagudkompabilitet.

1 0
Frank Hansen 06-12-2013 12:49:52

Hmm, hvis man skal kunne tilslutte uanset hvordan stikket vendes, skal det jo være kvadratisk :)

0 0
06-12-2013 20:07:12

Eller trekantet, femkanten, sekskantet........ja man kunne jo blive ved :-) Men selv et firkantet kan jo ikke sættes i baglæns, så selv det kan ikke bruges :-)

1 0
TF 07-12-2013 01:48:26

Så længe det bliver bedere end det gamle micro usb er alt jo godt

1 4
07-12-2013 22:35:06

Det fejler intet. Gør hvad det skal, og man er 99% sikker på altid at have en lader. Og hvis man ikke kan finde ud af at vende et stik rigtigt, så har man meget større udfordringer i livet end at diskuterer mobiler på nettet.

6 1
Frank Hansen 07-12-2013 23:50:17

Hæ hæ. Er tilbøjelig til at give dig ret, selv om jeg selv har en tendens til at fumle med micro USB. Det ville glæde mig med et stik hvor det er ligeyldigt hvilken vej det vendes. Kommer tit i seng senere end fruen, og skal fumle stikket i telefonen i mørke, her kunne jeg godt savne et stik hvor man ikke skulle være opmærksom på hvilken vej det vender.

1 0
08-12-2013 06:29:37

Jeg har selv samme "udfordring" om aftenen, og det tog da også lidt tid. Men nu ryger stikket bare i også selvom det er helt mørkt.

0 0
Tofferne 05-12-2013 12:43:55

Ud over et rimelig lækkert design er alt fra Appel gammelt, uden særlig udvikling og i sidste ende en dyr monopoliseret løsning.

3 3
Thomas Larsen 04-12-2013 22:04:42

Var ikke klar over at Apple's Lightning connector også kom før vekselspænding.

Men hvis vi skal adoptere Apple's connector må Apple jo selv komme ind i kampen, vi skal jo helst ikke ligge med flere sagsanlæg fra deres side af :)

5 3
TF 04-12-2013 22:36:31

Hvad er det du vil have apple til at gøre da, det er jo ikke dem der er bagud så hvorfor skal de gøre noget ?

3 9
Thomas Larsen 05-12-2013 06:11:55

Det er umiddelbart zzup der vil have Apple skal gøre noget, jeg skriver bare hvad der skal til.

4 1
TF 05-12-2013 12:53:48

Jeg kan nu ikke se han skriver at apple skal gøre noget.

0 3
Thomas Larsen 05-12-2013 13:28:46

Man må vel gå ud fra alle er klar over at det er nødvendigt for Apple at tilbyde deres connector hvis man vil have den skal bruges som standard.

Men nu ved du hvertfald :)

5 1
Onkel_Per 07-12-2013 10:52:38

Hvis nu ligtnhing endelig havde været brugbar som en fremtidig løsning. Så tror jeg næppe Apple vil slagte en af deres små guldkalve for at opnå en standard.
Det lader ikke til at være i Apples natur!

1 0
TF 05-12-2013 17:48:33

Umiddelbart kunne det vel lige så godt være de andre der kommer til apple og spørger om de må bruge deres stik.

0 2
zzup 04-12-2013 21:19:10

innovation.. evt bare adoptere apples connecter?

3 7
Onkel_Per 04-12-2013 22:05:33

Nok ikke så smart. Den connector er allerede for langsom og for gammel.
Og det vil da heller ikke være særlig innovativ at udskifte en åben standard med en lukket propritær udgave!

5 6
Thomas Larsen 05-12-2013 13:29:03

Præcis :)

3 3