Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nu kan du flytte dit nummer på 24 timer

Nu kan du flytte dit nummer på 24 timer

Ny lov gør det mulig at flytte sit telefonnummer fra ét teleselskab til et andet på 24 timer.

Der har tidligere været ventetid på op til seks uger, når mobil-kunder hos ét teleselskab har ønsket at flytte deres nummer til et andet teleselskab.

Men det bliver der nu lavet om på.

Et nyt EU-direktiv, der træder i kraft den 25. maj, kræver nemlig, at den såkaldte nummerportering gøres på under 24 timer.

Det er dog vigtigt at understrege, at nummerportering ikke er det samme som, at du kan blive fri af dit abonnement. For det første er mange kunder bundet til deres abonnement i en tidsperiode, i forbindelse med køb af en mobil. For det andet arbejder mange teleselskaber med en opsigelsesfrist, på for eksempel 30 dage. Det ændrer sig ikke med den nye lov.

Ikke bange for at miste kunder

Det kommer til at betyde, at det bliver nemmere for kunder at komme væk fra et teleselskab, fordi man ikke længere skal vente på at få sit eget telefonnummer med.

Men det bekymrer ikke Danmarks største og ældste teleselskab.  

-”Man skal som selskab altid anstrenge sig for at give kunderne lyst til at blive - det skal ikke være jura, der binder kunderne til os,” siger TDCs markedsdirektør Allan Christiansen til Mobilsiden.dk.

Han mener ikke dette ene tiltag kommer til at kunne aflæses i markedsandelene.

Sådan flytter du dit nummer:

- Kontakt det teleselskab, du ønsker at flytte til.

- Du kan enten få dem til at flytte dit nummer, og oprette et nyt abonnement, fra den dag dit gamle abonnement udløber. På den måde undgår du at betale abonnement to steder.

- Har du et abonnement uden opsigelsesvarsel, eller er du så træt af dit gamle selskab, at du vil starte i et nyt med det samme, kan du flytte nummeret på én dag. Du kommer dog stadig til at betale for det gamle abonnement, hvis det ikke er udløbet, selvom nummeret er flyttet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Giovanni78 26-05-2011 07:36:09

1. Uanset hvor hurtigt du får flyttet dit nummer, vil du ikke undgå hverken binding eller en evt. opsigelsesperiode hos det nuværende selskab.

2. Lovgivningen påkræver udelukkende at et teleskab skal kunne afgive nummeret til et andet selskab i løbet af 24 timer.

3. Der er ikke noget i lovgivningen der påkræver et selskab at kunne sikre kunden nyt sim-kort, etc. i løbet af 24 timer. Så ønsker du et hurtigt skift og at komme igang med det nye selskab hurtigt, så skal du vælge et af de selskaber der har butikker og som kan udlevere et sim-kort til dig i butikken.

0 0
Rene 26-05-2011 14:25:40

Hvilken vel også KAN betyder en forringelse, for når du flytter så frigiver teleselskabet bare nr og lukker sim-kort.

Hvorefter du så kan vente 3-4 dage på et nyt simkort.

Må indrømme at de 17-20 gange jeg har skiftet selskab i de sidste 10 år er det altid gået perfekt, så det er vel endnu en lov trukket ned over hovedet på os fra EU som vi ikke kan gøre gøre fra eller til over for... Og hvor politikerne er tvunget til at sige det er en god idee da de ikke vil ud i et slagsmål der viser hvor lidt indflydelse de reelt har på vores dele af vores nationale lovgivning.

0 0
Jonas 27-05-2011 00:01:10

Nej, du vælger SELV den dag, du vil have nummeret porteret. Det vil sige, når du har dit NYE simkort i HÅNDEN, så kan du vælge at portere nummeret dagen efter. Man vælger SELVFØLGELIG IKKE, at få porteret sit nummer, før man har fået simkortet fra sin nye udbyder......

0 0
Hotpop 27-05-2011 10:07:30

Alt med måde - der er også en opsigelsesperiode muligvis. Den kommer man ikke uden om.

0 0
Rene 28-05-2011 17:06:58

Men den kan da godt være på 1 dag hvis man opsiger ex. Telmore d. 30 september kan man få flyttet tlf. nr den 1. oktober.

https://www.telmore.dk/1210849531215/HelpFAQItem_C/hjaelp/helpfaq_3_ubegraensetsms_tilmeldingogopsigelse

0 0
Hotpop 28-05-2011 18:50:52

Du linker til opsigelse af ubegrænset sms?

0 0
Martin Relsted 25-05-2011 15:42:47

Nå, jeg har snakket med oister og det kan godt være, at der nu er lovgivet med det her, men de kan sørme ikke gøre det selv endnu!
De kan godt frigive mig fra dem, men de kan endnu ikke modtage mig så hurtigt!
Skod.

0 0
Morten 25-05-2011 17:04:36

Det er op til teleselskaberne selv, at afgøre om, og hvornår, de ønsker at deltage i denne ordning, så længe de overholder loven i forhold til udportering.

0 0
Carsten 25-05-2011 22:56:36

Der er ikke tale om nogen "ordning". Der er kun lovgivet om, at et nummer skal kunne eksporteres fra dag til dag. Hvor hurtigt et selskab ønsker at importere mobilnumre er helt op til det enkelte selskab.

0 0
Martin Relsted 27-05-2011 08:25:49

Ved godt, hvad lovgivningen siger. Fint nok, at de skal kunne afgive mit no. på 24 timer, men hvorfor søren har man ikke lovgivet sådan, at de også skal kunne modtage i løbet af 24 timer?
Piv sort og ikke godt nok. Oister siger, at teknikken egentlig eksisterer nu men, at de lige ville vente og se før de ville gå "all in".

0 0
Carsten 27-05-2011 19:26:48

Det har vel at gøre med simpel logistik.

Nummerflytning fra dag til dag er ikke noget nyt begreb rent teknisk - det er sket mange gange og har været muligt længe. Men det duer jo ikke, hvis modtagerselskabet ikke er parat til at oprette nummeret i deres abonnementssystem eller hvis ejeren af nummeret ikke når at modtage sit nye simkort i tide...

0 0
Martin Relsted 27-05-2011 08:25:19

Ved godt, hvad lovgivningen siger. Fint nok, at de skal kunne afgive mit no. på 24 timer, men hvorfor søren har man ikke lovgivet sådan, at de også skal kunne modtage i løbet af 24 timer?
Piv sort og ikke godt nok. Oister siger, at teknikken egentlig eksisterer nu men, at de lige ville vente og se før de ville gå "all in".

0 0
Jonas 24-05-2011 21:19:05

Nej, det er de færreste selskaber, hvor du kan bede dem om, først at oprette abonnementet, når det gamle abonnement udløber. Læs nu på lektien, før du skriver en artikel.

Desuden er det her genialt. Man porterer sit nummer, men lige før man gør det, så kontakter man sit gamle selskab og ændrer sit abonnement til et forbrugsafregnet, dvs. man betaler minimalt i den sidste måned.

0 0
Giovanni78 26-05-2011 07:37:06

Bortset fra at de fleste selskab først tillader et sådan abonnementsskift svarende til din opsigelse. Dvs. efter 30 dage, og så er du lige vidt.

0 0
Jonas 26-05-2011 23:58:21

Nej. Hvis du er ude af binding, så kan du ved de fleste selskaber skifte abonnement fra "dag til dag".

Fordi du har et opsigelsesvarsel på 30 dage, betyder det ikke, at du er nægtet at ændre dit abonnement.

Jeg arbejder med det, så fortæl mig gerne, hvor man ikke kan ændre sit abonnement udenfor binding.

0 0
pip 25-05-2011 00:18:09

Det er så sjovt nok det telenor altid har praktiseret. Der går abonnementet først i gang, når nummeret kommer over til telenor, så ingen dobbeltregninger der. Måske du skulle læse på lektien selv??

0 0
Jonas 26-05-2011 23:50:30

Så fordi TELENOR kan, så er det alle selskaber?

0 0
Kristian 24-05-2011 16:41:18

Men hvad med:

Jeg har lige bestilt en iPhone 4 hos Telia, men har samtidigt en Nokia N8 på abonnement hos 3 i en måned mere.
Og jeg har valgt at flytte mit gamle nummer over til Telia med det samme.
..
Så hvilken effekt har denne nye lov på min situation?
Synes nemlig det er svært at overskue.

Kristian

0 0
May Frederiksen 25-05-2011 16:13:09

Hej Kristian,
den nye lov betyder du kan flytte dit nummer fra dag til dag. Ikke andet. Du kommer ikke uden om at betale for bindingsperioden hos 3 + en evt opsigelsesperiode. Men dit nummer skulle hurtigt flytte - så hurtigt et SIM-kort nu kan komme frem med Post Danmark :)
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Hotpop 25-05-2011 14:50:47

"Jeg har lige bestilt en iPhone 4 hos Telia, men har samtidigt en Nokia N8 på abonnement hos 3 i en måned mere.
Og jeg har valgt at flytte mit gamle nummer over til Telia med det samme.
"

Da du skriver under på en aftale om binding i 6 mdr. (som ny kunde, eller med tilskudsmobil) kan det naturligvis ikke lade sig gøre at flytte sit nummer før udløb af binding.

0 0
Villiam 24-05-2011 17:04:14

hvis du stadig er i bindings perioden, så vil du stadig betale af hos 3. men udenfor bindings perioden vil du så åbentbart kunne flytte fra dag til anden, istedet for de 30 dage det normalt tager. og de 30 dages opsigelse hos det eksisterende selskab var så fra datoen man valgte at opsige eller flytte nr. men du kommer nok til at køre efter det gamle system, da det først træder i kræft i morgen.

0 0
Robert 24-05-2011 18:34:22

For mig lyder det som om du kan flytte nummeret når du har lyst, også selvom du er bundet, du kommer som sagt bare til at betale for det gamle abonnement stadig selvom du reelt ikke har et aktivt nummer hos den gamle udbyder. En sagkyndig må gerne sige om min antagelse er rigtig.

0 0
Morten 24-05-2011 19:50:36

Det er helt rigtigt, men oftest (Kan variere fra selskab til selskab) vil den resterende binding + opsigelse så bare blive opkrævet på næste regning.

0 0
Hans Jákup Danielsen 24-05-2011 18:52:39

sådan læste jeg det også

0 0